Hoi,
Afgelopen weekend een kleine 1000km wezen touren (3daagse). Voornamelijk kleine baantjes gereden waarvan een erg kort stuk 'offroad' (keien). Ondanks een versleten ketting, gaat alles goed met de Transalp, had nooit gedacht dat 'zo'n' motor zo lekker zou rijden en absoluut geen last van rug, schouders, nek oid.
Maar nu had ik nog wat vragen:
- in welke mate kan je met de transalp offroad rijden en welke veranderingen kan je eventueel doen aan de motor om hem offroad-vriendelijker te maken (ik dacht zelf aan wilbers veer, wilbers voorvorkveren ...)
De Transalp is geen crossmotor. Dat ten eerste natuurlijk, maar dat wist je al
Hij is bedoeld om avontuurlijk over de meeste soorten onverharde wegen te rijden. De vering is meestal het eerste wat aangepast wordt aangezien de standaard Honda vering nogal "slapjes" is. Het plaatsen van progressieve vering maakt de motor zowel op asfalt als off-road een stuk stabieler. (ik heb nog de originele vering omdat ik die fijn vind, maar het gros heeft de voorkeur aan progressief).
Noppenbanden maken de motor geschikt voor mul zand, echter op asfalt moet je dan veel inboeten qua wegligging, bij nat weer moet je zelfs voorzichtig zijn. Plus dat Noppenbanden op asfalt een stuk sneller slijten.
Alhoewel ik met mijn alp vaak ga crossen, is de Africa Twin meer geschikt voor dat soort werk, ondanks het grotere gewicht. Die heeft ook bij lage toeren een stuk meer koppel, het vermogen is marginaal meer als die van de transalp.