even voorstellen

13 feb 2011 10:52 #1 door starter
even voorstellen werd gestart door starter
hallo ik ben nieuw hier,ik zal me even voorstellen
ik ben john en 49 jaar oud en net mijn rijbewijs A gehaald (ja ik weet het een beetje laat) ???
ik ben helemaal weg van de transalp en wil er graag een aanschaffen ,ik lees dat het een prima beginners motor is
nu had ik gelijk al een paar vraagjes:
ik zie types met enkel of dubbel schijfrem, remt dat zoveel beter ? bij welk jaargang is die omslag geweest?
mijn budget is tussen de twee en drie duizend euro ,kan ik hier nog iets van verwachten of krijg ik gelijk al hoge kosten om de hoek kijken.

ik zal wel een hoop vragen hebben in het begin,maar ik hoop dat jullie mij dat vergeven  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2011 11:01 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic even voorstellen
Welkom op het forum Starter.
De geschikte plek om een antwoord te krijgen op al je vragen is gewoon hier op het forum rondneuzen.
De Alp is zeker geen beginnersmotor, want er zijn een heleboel overstappers die de Alp pas ontdekten nadat ze jarenlang met pijn in de rug op een buikschuiver hebben rondgeploeterd. Ik zou hem meer betitelen als een probleemloze motor die behalve goedkoop ook nog eens veel rijplezier geeft en waarmee je overal kunt komen.

Ik ben er van overtuigd dat je zeker in deze periode ( het seizoen moet nog beginnen) voor die prijs een hele leuke transalp kunt kopen. Op het forum kun je ook de adviezen vinden voor de aanschaf van een alp en waar je op moet letten.
Gewoon wat moeite doen met de zoekfunctie.

Heb je een Alp, dan zie we je wel als lid van de TCN  >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2011 11:14 #3 door starter
Beantwoord door starter in topic even voorstellen
oke bedankt voor je reactie
gelukkig dat de transalp niet betiteld word als beginners moter
dus eigenlijk is het een luxe als je begint met een alp  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2011 12:49 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic even voorstellen
Hoi Starter,

Welkom op ons forum eneh, je bent nooit te oud / jong om te leren!  ;)
De Alp is echt een ideale starters-motor. Welk type je zoekt zal mede liggen aan welk model je aanspreekt en over wat voor budget je beschikt.

Als het om de 600 gaat (tot 2000), zou ik gaan voor een '98 of '99. In '97 kwam de Alp idd uit met dubbele schijfrem voor en een gewijzigde gasklepsensor waardoor 'ie zuiniger werd maar wel een fix stuk beter kon remmen zonder 'torderende' voorvork - met name onder extreme omstandigheden (met bagage en duo van een bergpas af b.v.).

Waarom dan geen '97? Die is in principe technisch goed, maar had in het eerste jaar nogal wat problemen met de lakkwaliteit. Daar heb je met een '98 of '99 geen last meer van. Technisch zijn ze allemaal goed.

Je zou ook een 650 kunnen overwegen. Die biedt tov de 600 een iets lagere zit, zelfde (goede) rij-eigenschappen als de 600 maar iets meer koppel (dus betere trekkracht bij lagere toerentallen). De 650 is ook vrij lang in productie geweest, van 2000 tot 2007. Keuze zat dus!

De 700 is het huidige model. Ik heb er een tijdje op mogen rijden (leenmotor van Honda) en was aangenaam verrast door het rijgedrag, de bescherming van kuip/ruit en het speelse karakter. Eigenlijk nét een kleine Varadero. Maar over de 700 lopen de meningen nogal uiteen... You love it, or you hate it...

Ligt er ook helemaal aan wat je met de motor wilt gaan doen. Ik heb b.v. het relatief lage vermogen van de 600 (55 PK tot '91, daarna terug getuned naar 48) nooit als een 'tekort' ervaren. Heb in totaal ook dik 110.000 km gereden met 3 Transalps en in alle uithoeken van Europa voordat ik op de Varadero ben overgestapt. Het type motorfiets (allroad) verbind gewoon al het goede met elkaar: Comfort van een toerbuffel met het speelse karakter van een crosser. De Transalp verwoord die eigenschappen als geen andere!

Daarnaast is de Alp gewoon super betrouwbaar en goedkoop in onderhoud; zuinig is 'ie bovendien ook (met name het 600 '97-'99 model, die haalt met gemak verbruik cijfers van 1 op 24)

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 feb 2011 13:46 #5 door starter
Beantwoord door starter in topic even voorstellen
oke thanks voor je reactie
ik begrijp hier al uit dat je met een transalp best wel goed zit
vooral met de versie na 1998
wat ik mij dan even afvraag (want ik heb natuurlijk geen onderhouds boekje) bij welke kilometer standen moet hij een grote beurt hebben
want dan zou ik dat mee kunnen berekenen in mijn aankoops prijs
en zoja wat kost dat ongeveer als ik dit laat doen ?
mijn budget ligt tussen twee en drie duizend euro

alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.059 seconden