Hoi Starter,
Welkom op ons forum eneh, je bent nooit te oud / jong om te leren!
De Alp is echt een ideale starters-motor. Welk type je zoekt zal mede liggen aan welk model je aanspreekt en over wat voor budget je beschikt.
Als het om de 600 gaat (tot 2000), zou ik gaan voor een '98 of '99. In '97 kwam de Alp idd uit met dubbele schijfrem voor en een gewijzigde gasklepsensor waardoor 'ie zuiniger werd maar wel een fix stuk beter kon remmen zonder 'torderende' voorvork - met name onder extreme omstandigheden (met bagage en duo van een bergpas af b.v.).
Waarom dan geen '97? Die is in principe technisch goed, maar had in het eerste jaar nogal wat problemen met de lakkwaliteit. Daar heb je met een '98 of '99 geen last meer van. Technisch zijn ze allemaal goed.
Je zou ook een 650 kunnen overwegen. Die biedt tov de 600 een iets lagere zit, zelfde (goede) rij-eigenschappen als de 600 maar iets meer koppel (dus betere trekkracht bij lagere toerentallen). De 650 is ook vrij lang in productie geweest, van 2000 tot 2007. Keuze zat dus!
De 700 is het huidige model. Ik heb er een tijdje op mogen rijden (leenmotor van Honda) en was aangenaam verrast door het rijgedrag, de bescherming van kuip/ruit en het speelse karakter. Eigenlijk nét een kleine Varadero. Maar over de 700 lopen de meningen nogal uiteen... You love it, or you hate it...
Ligt er ook helemaal aan wat je met de motor wilt gaan doen. Ik heb b.v. het relatief lage vermogen van de 600 (55 PK tot '91, daarna terug getuned naar 48) nooit als een 'tekort' ervaren. Heb in totaal ook dik 110.000 km gereden met 3 Transalps en in alle uithoeken van Europa voordat ik op de Varadero ben overgestapt. Het type motorfiets (allroad) verbind gewoon al het goede met elkaar: Comfort van een toerbuffel met het speelse karakter van een crosser. De Transalp verwoord die eigenschappen als geen andere!
Daarnaast is de Alp gewoon super betrouwbaar en goedkoop in onderhoud; zuinig is 'ie bovendien ook (met name het 600 '97-'99 model, die haalt met gemak verbruik cijfers van 1 op 24)