Eindelijk een Transalp 600!

28 aug 2011 04:43 #1 door Nader
Eindelijk een Transalp 600! werd gestart door Nader
Beste leden van de Transalp Club allereerst gefeliciteerd met het 20 jarig bestaan!!! En ik ben trots om lid te mogen zijn van de Transalp Club!

Ik ben sinds gister een gelukkige eigenaar van een mooie blauwe Alpje uit '87 met slechts 55k op de teller. De motor is na bijna 24 jaar er niet zonder kleerscheuren van af gekomen. De spaken hebben een lekker lang roest-feestje gehad, de rechter carburateur die valt volgens de vorige eigenaar soms uit,soms doet ie het weer en het zou komen doordat ie vuil is en de carb schoonmaken zou voldoende moeten zijn. Verder vertoont de motor nog wel hier en daar roestplekken ( ik weet niet hoe ernstig omdat ik de binnenkant van de motor nog niet gezien heb). De motor ploft lekker (backfiret bij het rijden).

Nu is mijn vraag zou de CDI unit niet stuk kunnen zijn, of het schoonmaken van de Carbs zou voldoende moeten zijn?

En hoe kan ik het beste de spaken weer terugbrengen naar een redelijk mooie staat?

Bij voorbaat dank

ps:foto's volgen nog

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2011 06:04 #2 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Eindelijk een Transalp 600!
Welkom hier!

Een '87 Alp, da's een oer-exemplaar! Hebben ze die tegelijk met een mamoet uit de syberische permafrost gezaagd? Mooi man, maar zo te horen een projectje?

Als ik hoor dat 'ie op een poot hinkt denk ik direct aan de CDI, maar met zo'n oud beestje weet je het natuurlijk nooit. Succes met het opknappen en tot een volgende toer!

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2011 07:41 #3 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Eindelijk een Transalp 600!
Ik had idd een '88 met CDI problemen, maar mijn latere '91 en '97 hadden (af en toe) last van backfire. Bij CDI problemen is het net alsof je brandstof op is, zeg maar het gevoel dat je op reserve moet overschakelen.

ff een keertje premium benzine (min. Ron 98) tanken kan soms ook soelaas bieden, vooral bij een '87! Wees d'r zuinig op en welkom bij de TCN!

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2011 10:46 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Eindelijk een Transalp 600!
Welkom hier Dokterninja  :D  En gefeliciteerd met de Alp  8)

Het uitvallen van 1 van de cilinders zou idd een brandstof- (dus wellicht carburatie) probleem kunnen zijn, maar evengoed zou 1 van de CDI's een beetje brak kunnen raken, een gekend probleem bij de 600 Alp  :(

Wat je iig even moet checken of het ophangrubber voor de CDI's al een gemodificeerd exemplaar is. Bij de 1e Alpjes lagen de CDI's plat, met de stekkers omhoog gericht en dan kon er wel 's 1 sneuvelen vanwege het doorzakken van het zadel.
Later is er een ander rubber gekomen, waarbij de CDI's rechtop komen te staan, waardoor de stekkers wat minder kwetsbaar zijn.

Een eenvoudige test om 'n CDI probleem te detecteren is er. De toerenteller krijgt z'n pulsen van 1 van de CDI's. Als die hapert valt ook je toerental weg. Heb je dat tot nu toe niet gezien kun je de CDI's even verwisselen en dan nog eens de toerenteller in de gaten houden.

Vwb. de carburateur zou je eerst eens een flesje Forte bij een tank brandstof kunnen doen. Dan weet je iig dat het hele brandstof systeem weer fris is  :)  Als dat niet helpt kun je weer verder zoeken.

Succes,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2011 12:49 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Eindelijk een Transalp 600!
Whats in a name, maar Doktoralpie lijkt me een geschiktere naam te gaan worden. ;)

Welkom in elk geval hier en troost je met de gedachte dat er hier nog geen enkel lid zijn Alp heeft moeten wegdoen omdat hij niet regelmatig en gezond aan het lopen te krijgen was.
Hulp is er alom aanwezig en als je het helemaal niet meer weet, kun je altijd nog bij ons Adje terecht.
Het zij voor onderdelen en anders voor goede raad en daad.

Veel plezier in elk geval en tot ziens bij een van onze ritten

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2011 18:38 #6 door Roycooo
Beantwoord door Roycooo in topic Eindelijk een Transalp 600!
Hey Welkom zeg ik (die ook pas lid is van het forum  :))  )

Nou een geruststelling dat er voldoende kennis op het forum is, voor het oplossen van storingen, ik ben nl zelf niet zo'n "liever de dealer" type  ;D

Mijn TA vertoond tot nog toe gelukkig nog geen kuren, behalve wat kleinere zaakjes die ik tijdens de winterstop zelf wil gaan proberen op te lossen.

Succes met hem en maak er een mooi project van, hopelijk heb je hem snel weer tip top !

Groet Roy.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2011 21:23 #7 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Eindelijk een Transalp 600!


Wat je iig even moet checken of het ophangrubber voor de CDI's al een gemodificeerd exemplaar is. Bij de 1e Alpjes lagen de CDI's plat, met de stekkers omhoog gericht en dan kon er wel 's 1 sneuvelen vanwege het doorzakken van het zadel.
Later is er een ander rubber gekomen, waarbij de CDI's rechtop komen te staan, waardoor de stekkers wat minder kwetsbaar zijn.

was het niet andersom? bij de eerste alpjes stonden de CDI waardoor je zadel op de stekkers drukte en de gemodificeerde exemplaren hadden een rubber waarbij de CDI's liggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2011 21:58 #8 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Eindelijk een Transalp 600!
Is maar net wat je onder staan of liggen verstaat Martin  :D

Bij de oude wijzen de stekkers omhoog, bij het gemodificeerde rubber naar achter.

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 aug 2011 22:11 #9 door chaos
Beantwoord door chaos in topic Eindelijk een Transalp 600!

Is maar net wat je onder staan of liggen verstaat Martin  :D

Bij de oude wijzen de stekkers omhoog, bij het gemodificeerde rubber naar achter.

inderdaad tis maar wat je er onder verstaat.

als hij maar controleert of de stekkers hoog zitten en dus laag moeten komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 00:55 #10 door Nader
Beantwoord door Nader in topic Eindelijk een Transalp 600!
Bedankt voor de tips, ik stel het zeer op prijs dat ik en mijn Alpie serieus genomen worden op de site!

Ik ga morgen een begin aan maken met het sleutelen,dan zal ik vast wel weer met nieuwe vragen op de site verschijnen.

Fijne nacht allemaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 aug 2011 07:48 #11 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic Eindelijk een Transalp 600!
Hoi DN, mooie motor zo te horen, jammer dat je niks hebt ingevuld met het lid worden op het forum,
als je in de buurt woont (Eindhoven) heb ik nog een potje carburateur reiniger staan.
(moet effe gaan zoeken in de schuur, maar met 1 potje kan je 3 motoren reinigen.)

Je doet er van een beetje in je Tank, wel rookt hij dan iets meer, zelfs als je de keer erop tankt.

Bij Mg parts in Rosmalen staat dezelfde motor als jij hebt voor de sloop. (CDI/Wiel etc)
Mijn broer heeft daar ± 10 jaar zijn lesmotoren in onderhoud, goede vakman en niet te duur)

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 sept 2011 19:05 - 02 sept 2011 01:28 #12 door Nader
Beantwoord door Nader in topic Eindelijk een Transalp 600!
Bedankt Herrie!!
maar Eindhoven is net iets te ver voor mij om te reizen ik woon in Amsterdam, momenteel ben ik zelf ziek dus sleutelen aan de Alp moet ik helaas even uitstellen.

Maar kan ik Forte ook bij motozoom of nog beter bij Louis.de kopen?

En is het dan slimmer om eerst de carbs schoon te maken en daarna forte erin te gooien of andersom?

greets

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 sept 2011 08:27 #13 door Herrie
Beantwoord door Herrie in topic Eindelijk een Transalp 600!
Beterschap Dokter Ninja, (het is afgelopen maanden zijn ook flink nat geweest) maar met jou bijnaam hoop ik dat je gauw beter word.

Die potjes zijn er om je carburateur niet uit elkaar te moeten halen, als je ze uit elkaar haalt hoef je geen potje te kopen.
Maar een carburateur goed schoonmaken is wel even werk en een zorgvuldig klusje.

Sommige werkplaatsen hebben een ultra sonoor kastje daarin word een carburateur met geluidstrillingen word gereinigd,
maar dan nog steken met dunne draadjes alle gaatjes schoon.

Ik zag er een beetje tegenop om ze eraf te halen, vandaar de potjes, na het schoonmaken moet het syncen misschien weer opnieuw gedaan worden, dat heb ik vorig jaar bij Ad Mies laten doen na het kleppen stellen.

Na wat ik hier lees denk ik ook dat het eerder je cdi is maar dat kun je het beste uitvinden door er te kunnen lenen van iemand.
Als je daar iets mee doet meteen inderdaad voor ± 15 € het aangepaste rubber bestellen dan zet het zadel geen kracht meer op je contacten.

Op de weg en als de weg weg is. Sleutelen op de weg en gelukkig soms lekker droog bij Ad.
Woon in centrum Den Bosch, mensen met stukken altijd welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 sept 2011 22:49 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Eindelijk een Transalp 600!
hallo,

ik  heb een meer dan vaag vermoeden dat er met je carb niet mis is (al kan een forte behandeling geen kwaad)

maar je kunt inderdaad beide flesjes in  de tank doen en dan ga je rijden.

hou ons op de hoogte van je ervaring met name de 2e cylinder

mvg ad mies

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 sept 2011 17:39 #15 door Nader
Beantwoord door Nader in topic Eindelijk een Transalp 600!
Beste Ad,

Heb er net mee ongv 30 km gereden en forte 1 en 2 erin gegooid, motor is op bedrijfstemperatuur maar ik moet hem wel met choke rijden anders valt ie uit bij de stoplichten, verder houdt de moter in in zijn 4e en 5e gear... wat denkt u ?

alvast bedankt voor je advies

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2011 07:35 #16 door Dero-Ryder
Beantwoord door Dero-Ryder in topic Eindelijk een Transalp 600!
klinkt allemaal niet goed, ik zou er eens mee naar de motordoktor gaan, en hem helemaal laten nakijken, dan weet je zeker dat hij wel in orde is..... 8) 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2011 20:09 #17 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Eindelijk een Transalp 600!

Beste Ad,

Heb er net mee ongv 30 km gereden en forte 1 en 2 erin gegooid, motor is op bedrijfstemperatuur maar ik moet hem wel met choke rijden anders valt ie uit bij de stoplichten, verder houdt de moter in in zijn 4e en 5e gear... wat denkt u ?

alvast bedankt voor je advies


dat je een uitdaging hebt...

  nog steeds de cdi als 1e optie  aanpakken

  maar met choke rijden = is op zich al vreemd want normaal valt de motor direkt uit als je te lang met de choke rijdt (stationair)


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 sept 2011 21:58 - 08 sept 2011 23:46 #18 door Nader
Beantwoord door Nader in topic Eindelijk een Transalp 600!
Ja als ik optrok en de motor vaart had dan haalde ik de choke eraf, maar kwam ik aan bij stoplichten dan ging de choke er weer op...

Ach ja vandaag nieuwe olie(PERFORMANCE SAE 10W-40) en oliefilter gehaald van Hein Gericke en ga van weekend een poging wagen.


iig voorlopig bedankt voor al jullie advice

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2011 18:14 #19 door Nader
Beantwoord door Nader in topic Eindelijk een Transalp 600!
Is het ook mogelijk om een oliefilter zonder de Socket(oil filter wrench( te verwijderen,die heb ik namelijk niet?

Weet iemand ook welk milimeter ik anders moet hebben?


bvd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 sept 2011 20:16 #20 door Columbus
Beantwoord door Columbus in topic Eindelijk een Transalp 600!
met een schroevendraaier, door het filter prikken en dan losdraaien:



Albert

Always be nice to a diver, we know places, where nobody will find you.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.109 seconden