Even voorstellen, motorrijdende zeiler, lang verhaal

29 jan 2012 16:25 #1 door zeezeiler
Graag maak ik even van de gelegenheid gebruik om mezelf voor te stellen.
Ik heet Jeroen, ben 52 jaar oud en rijd motor sinds mijn 18e, ik ben zo lang ik me kan herinneren helemaal gek van motoren en ik heb mijn rijbewijs 3 maanden na mijn 18e verjaardag gehaald (in 1 keer uiteraard, wat toentertijd niet zo moeilijk was als tegenwoordig)

Ik heb in de jaren vooral supersport gereden, mijn eerste officiële motor was een Honda CB550F1 Supersport,  dat was (volgens mij) tevens de allereerste motor die van de fabriek uit Supersport heette.
Ik heb ook aan motocross gedaan, maar dat was niet zo'n succes, op een kwaaie dag ben ik over de kop geslagen en met een wervel fractuur in het ziekenhuis terecht gekomen, adieu cross carrière. Toen ik na mijn revalidatie weer op de crosser stapte voelde ik gelijk dat het niet goed zat en heb het ding verkocht.

Toen ik eenmaal ging samenwonen werd het bezit van een motor in Amsterdam een hachelijke zaak, de buurt waar ik woonde had nauwelijks goede stalling en voor de deur was ook geen optie wegens vandalisme.
Dus was ik even motorloos.
Ook het feit dat ik veel zeil en die twee hobby's nauwelijks te combineren zijn (zomer weekeinden, je weet wel)  was de oorzaak dat ik een een lange motorloze periode heb gehad.
Maar dan zit je in de auto, en dan zie je die dingen langsrijden en dan begint het weer te kriebelen...
Dus kocht ik weer een motor, eerst een XL500R waar ik meer aan moest sleutelen dan op rijden en toen uiteraard weer een supersport, een CBR600, daar heb ik jarenlang met veel plezier op gereden.
Maar zo'n sportmotor daagt uit, 100 km/u in de eerste versnelling, even lekker optrekken, ik deed het graag en vaak. Tot ik me besefte dat er twee dingen kunnen gebeuren; of ik raak mijn rijbewijs kwijt, of ik beland weer in het ziekenhuis of erger...

Tot op een goede dag de buurvrouw bij ons in de tuin kwam, haar zoon had een ongeluk gehad op de klimmuur in Spaarnwoude, hij had zijn arm gebroken. Maar zijn motor stond nog daar en ik was de enige motorrijder die ze kende en of ik hem even wilde ophalen en naar huis brengen.
Ja, prima toch, daar ben je buren voor, je helpt elkaar. Dus ik met vader in de auto naar de motor, staat daar een Transalp.
Leuk ding dacht ik, dus ik start hem en een lekkere roffel komt ie tot leven.
Nou ik zal het niet te lang maken, maar ik heb toen een heerlijk ritje gemaakt, wel wennen als je altijd sport motoren rijdt, je zit lekker hoog en hij veert heel comfortabel. Maar waar ik het meest aan moest wennen was het lichte gevoel in het stuur, een beetje wiebelig. Dan stuurde mijn CBR  toch meer als een trein, veel strakker.
Maar goed, dat ritje heeft wel mijn ogen geopend.
Toen heb ik de CBR verkocht en heb ik weer een paar jaar niet meer gereden, zeilen weetjewel, dat is tevens mijn passie, ik zeil ook wedstrijden op zee en daar gaat veel tijd in zitten.
Maar nu komt er weer een omslag in mijn leven, een nieuwe baan, na 20 jaar stop ik met de detachering (ICT) en heb dus ook geen lease-auto meer. Mijn nieuwe baan is 20 km van huis, en ik heb mijn vrouw kunnen overtuigen dat ik dus liever op de motor woon-werk verkeer ga doen.
Die TA is altijd in mijn achterhoofd blijven hangen, en na wat zoeken op het net (oa deze site) is mij de betrouwbaarheid van de TA opgevallen. Dat ding schijnt het altijd te blijven doen.
Dus op marktplaats gezocht en gewacht tot er een geschikte fiets langskomt. Mijn budget is niet zo heel erg groot, dus het wordt sowieso een oudje.
Ik vindt het model vanaf 1994 het mooist, mooier dan de oer TA en ook mooier dan de nieuwere.

Ik heb een 94'er gevonden, en heb hem van de week opgehaald.
Wat rijd 'ie lekker!
Maar wat heb ik mezelf al die jaren aangedaan op die malle sport motoren, stom in elkaar zitten op een fiets waar je de volle potentie alleen op het circuit kan gebruiken.
Verkeersdrempels zijn nu geen hindernissen meer maar gewoon hobbeltjes. in een hoge versnelling langzaam een bocht nemen en voldoende koppel hebben om lekker die bocht uit te komen, heerlijk. Lui rijden, niet hoeven te gassen maar gewoon relaxed toeren. Er is een wereld voor me open gegaan. Deze fiets daagt niet uit, maar nodigt uit, een heel verschil.

Woensdag begin ik bij de nieuwe baas, het ziet er naar uit de de horrorwinter des doods gaat komen, maar ik ga toch op de motor, voorzichtig aan, hij heeft valbeugels voor het geval dat, maar ik was van plan om heelhuids aan te komen.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2012 16:43 #2 door Driver
Jeroen, welkom op het forum.
Aan de TA ga je zeker een hoop plezier beleven.
Reisen ipv Rasen, je gaat motorrijden weer opnieuw ontdekken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2012 16:50 #3 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Even voorstellen, motorrijdende zeiler, lang verhaal
Zo te zien heb je ook de juiste weggetjes wel gevonden met je Alp.
Welkom hier en tot ziens op een van onze toerritten.
De kalender staat mooi vol, dus keuze genoeg.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2012 17:12 #4 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Even voorstellen, motorrijdende zeiler, lang verhaal
Welkom op forum Jeroen.

Lijkt op de Weespertrekvaart waar die foto genomen is ?
Mocht je op de 1ste woensdag vd maand na werk nog niet naar huis willen... hou Stam Cafe West in de gaten

www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=125.msg75022#new

Mocht je naar de Motorbeurs in Utrecht gaan
Check: Hal 9 stand D30  = stand van de Transalpclub

Veel plezier verder en tot op een ritje, je kan een keer mee als gast als je wil om de sfeer te proeven.

Huib

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2012 19:14 - 30 jan 2012 00:35 #5 door zeezeiler
Beantwoord door zeezeiler in topic Even voorstellen, motorrijdende zeiler, lang verhaal

Lijkt op de Weespertrekvaart waar die foto genomen is ?


Inderdaad, Weespertrekvaart  :)

Ik haalde de motor op in Eemnes en heb van de eerste rit een mooi binnendoor tochtje gemaakt. Ik heb daar al eens in de buurt gereden maar ik wist niet dat het er zo mooi was, verschillende kastelen gezien en prachtige slingerweggetjes, erg mooi. En dat allemaal onder de rook van Amsterdam.
Ik heb geprobeerd om op google maps mijn rit terug te zien, om te kijken waar ik allemaal ben geweest en hoe die kasteeltjes heetten, maar helaas, geen idee meer, ik was te veel bezig met genieten om ook  bij te houden waar ik ben geweest...
Nou ja, Nederhortst den Berg en Weesp weet ik nog wel, maar de rest, geen idee.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2012 20:34 #6 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic Even voorstellen, motorrijdende zeiler, lang verhaal
Welkom Zeezeiler,

Zeilen en motorrijden hebben veel met elkaar gemeen. Balans bewaren, tijd maken, ruimte zoeken.
Je hebt een mooie TA gekocht, en idd de transalpjes blijven het maar doen.

Have fun, je kan ook nog een latere rit mee als introducee hoor!

Marcel



Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2012 23:22 #7 door Peter
Welkom hier... Zo zie je maar dat de mens nooit te oud is om te leren  ;).

Nu nog even lid worden, dan kun je meteen van alle voordelen van het lidmaatschap genieten. Je zult binnen de club meer mensen vinden die motoren en watersport combineren. Valt me mee dat je niet ook nog vertelde gek te zijn op flightsimulators  ;).

(Ik niet hoor, ik heb een tuin en kleine kinderen. Dan heb je geen hobby's meer nodig)

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 jan 2012 23:42 #8 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Even voorstellen, motorrijdende zeiler, lang verhaal
Hey Jeroen, welkom hier en veel plezier met je Alp (stoer uitlaatje zo te zien :) vroeger veel gezeild met een seahorse glider op het veerse meer hier om de hoek. mooi werk dat zeilen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 00:42 #9 door zeezeiler
Beantwoord door zeezeiler in topic Even voorstellen, motorrijdende zeiler, lang verhaal
Leuk al die reacties.

De uitlaat is een Sebring met db killer, geeft een heel beschaaft geluid.
Ik heb al geprobeerd om de killer er uit te halen, maar moest te veel geweld gaan gebruiken, dat komt nog wel eens een keer.
Ik vindt de originele uitlaat eigenlijk mooier.
Ondertussen zit de Alp al een beetje onder de modder, oud crosser hè, kan het niet laten :-)
Maar hij is niet bedoelt voor offroad, woon-werk verkeer dat is waar ie voor gebruikt gaat worden. En af en toe een tochtje uiteraard, hij rijd te lekker om alleen voor ww te gebruiken.
(maar die zandpaadjes zien er altijd zo aantrekkelijk uit om er een noppenspoor in aan te brengen  ;) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 jan 2012 07:31 #10 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Even voorstellen, motorrijdende zeiler, lang verhaal
Hoi Jeroen,

Je hebt één van de leukste intro's geschreven die ik hier heb gelezen! Ik zou 'm beschikbaar stellen aan de redactie van ons clubmagazine De Transalper als ik jou was!  ;)

Welkom en veel plezier van je Alp. Die 'Oer'Alp is idd de mooiste!


Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden