MIJN 2E MOTOR

12 juli 2012 21:17 - 19 juli 2012 20:39 #1 door Oldtimer
MIJN 2E MOTOR werd gestart door Oldtimer
Sinds kort ben ik de ongelukkige eigenaar van een heuse oeralp.

Hij is al half gestript , maar ik wil jullie toch het projectje niet onthouden.
Van een roestbak naar weer een wegwaardige motor in beelden.

Veel heb je niet nodig:
Allereerst een beetje tijd .  Heb ik veel te weinig, maar maak ik wel.
Verder een beetje sleutelarij spul, zoals steek en ringsleutels en misschien een paar dopjes. Heb ik dus op voorraad
Verder een plek waar je het liefst een beetje droog en warm de boel kunt loshalen. Heb ik niet, maar de tuin bied wel uitkomst.
Ook noodzakelijk, een paar clubmaten die af en toe een bakkie komen doen en wat spul willen stralen of zo.
Verstand van motoren heb ik niet, maar dat is bij een alp ook niet nodig. We hebben toch een TCN club.Dus kennis is overal.
Poetsdoeken heb ik ook genoeg, want een maatje brengt regelmatig afgekeurd linnengoed.
Schoonmaak middelen dan, wat spuitbusjes verf en vooral veel schuurpapier en staalborsteltjes.

We zijn dus begonnen met de boel aan de voorkant uit elkaar te halen.
De eerste foto's:
Dit is 'm dus, of liever    dit was hem een week geleden.


Hier en daar een roestvlekje.



Maar verder nog geen rare dingen tegengekomen.
Eerst maar eens ontroesten en een likje verf.

Beginnen met het gewei.


Hmmm de rest mag ook wel een beurtje hebben. Hoe meer je loshaalt des te meer werk je krijgt.
Maar goed. IK ben begonnen.




Meteen mijn kleinzoon aan het werk gezet. Had vakantie en wist niet wat hij met zoveel tijd moest doen.
Nou had ik juist een projectje............. en dus wel wat te doen voor hem  >:D



WORDT VERVOLGT DUS.

als het nu maar een beetje droog blijft  ::)

Vrijdag de 13e juli.
Hoe kan het anders
Zwaar klote weer vandaag en zeker als je buiten moet sleutelen. Weinig lol aan, maar oke.
Ook vandaag weer flink wat overhoop gehaald en zoals ik al zei. Hoe meer je loshaalt des te meer komt er tevoorschijn.

Een kleine impressie:








In elk geval weer een hele boel ontroesten.
Als het nu maar eens een paar daagjes droog was.

Onderdeeltjes zijn besteld, dus morgen maar weer verder. 

1 voordeeltje behaald vandaag. De voorkant inclusief de veerpoten en het gewei zitten weer op hun plaats.
Ziet er weer wreed gelikt uit zo. :P

Morgen komt een maat weer een beetje meehelpen met schuren en ontroesten.
De pest is dan alleen, ik weet niet waar hij alles gelaten heeft en alle boutjes liggen nu ook nog door elkaar.
En er ligt een bende onderdelen in de tuin...........waar zat dat eigenlijk allemaal.
Wordt dus ook nog puzzelen.  ;D

Maar ja, je bent van de straat.

Vanmorgen de party tent maar uit de doos gehaald en in de stromende regen opgebouwd. Tja, je moet er wat voor over hebben toch.





De boel verder gesloopt en je komt dan wat tegen. >:(












Maar na een paar uurtjes borstelen, schuren, ontroesten en ontvetten staat het frame er weer netjes bij.

Toch ??




Morgen maar weer verder, tenminste ............................. :-X :-X :-X

Oh ja, m'n maatje van vandaag. Zou hem bijna vergeten. Heeft de hele dag meegewerkt.



En geen zorg hoor. Hij zit lekker droog  ;)

Zondag 15 juli. Vandaag maar een paar uurtjes toestemming gekregen. Weer viel mee, dus vooruit met de geit.




De achterbrug uit elkaar en op de werkbank. Kan wel een grondig beurtje gebruiken.



Alle plekjes vet en roestvrij en ook de schokdemper komt aan de beurt.

Uiteindelijk toch nog zover gekomen dat de brug in de hammerite kan worden gezet.



Ziet er weer uit als nieuw.

Ook het voorwiel weer op z'n plek.
Begint al weer een beetje op een alpje te lijken.



Toch nog even gezeur met het voorwiel in de vork zetten.



De beide voorveren zijn er natuurlijk helemaal uit geweest en alles is dus los geweest. Bij het monteren van het voorwiel bleef er veel ruimte tussen de opnemer km teller en de vork. De vulring aan de andere kant zit er wel in maar helemaal zeker dat het goed zit ben ik nog niet.  morgen maar eens verder kijken.

Nu handjes wassen en dan meteen als de sodemieter onder de douche.

Woesndag 18 juli alweer. Wat gaat die vakantie snel.  Maar de afgelopen 2 dagen behoorlijk produktief, ondanks de regen afgelopen maandag. ff op en neer naar Zeeland om een klein electrisch probleempje op te lossen en wat onderdeeltjes te scoren.  We kunnen dus verder. De resultaten van de afgelopen 2 dagen :



De achterbrug maar weer op zijn plek. Filterhuis geplaatst



Uitlaatje geplaatst. Wat is tie zwart he.... Miquel had de bochten  gestraald voor me en daarna heb ik er super hittebestendige lak op gespoten. Ziet er goed uit. Ben benieuwd wat het resultaat is nadat de boel heet is geweest. Nou ja, voor een tientje per spuitbus weten we het.



Ook de rest vordert al weer aardig. De kettingset is binnen dus het achterste deel kan nu ook op de schop.
Wordt een projectje voor vandaag. Het ziet er naaruit dat we een paar droge dagen krijgen. Eerst maar eens kijken of hij loopt vandaag. Ben benieuwd.



Donderdag 19 juli.
Vandaag de eerste proefrit gemaakt en alles blijkt gewoon goed te werken. Remmen moesten wat worden bijgesteld en hier en daar wat kleine dingen nog worden gemonteerd. Loopt als een trein.  Mijn partytent was avanmorgen een speeltje geworden van de wind en heb hem dus moeten afbreken. Was geen houden meer aan met die wind. Nu even wachten tot het droog is dan kan ik de foto's maken en plaatsen van de resultaten van dit project.  Al met al toch 1,5 week gesleuteld, gepoetst, geschuurd en ontroest. Het resultaat mag er zijn al zeg ik zelf.
Nog ff geduld dus voor de foto's . ::)


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2012 21:40 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic MIJN 2E MOTOR
Leuk Marien  :)  Een oeralp is altijd goed he  8)

Hou ons maar op de hoogte hier, met veul foto's graag, vinden we leuk  ;D

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2012 22:53 #3 door Jonas
Beantwoord door Jonas in topic MIJN 2E MOTOR
Leuk, leuk! Ik ga dit draadje volgen!  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 juli 2012 23:25 #4 door Hotel 317
Beantwoord door Hotel 317 in topic MIJN 2E MOTOR
Succes. Mijn project is twee eigenaren verder pas afgemaakt, omdat er zo ontiegelijk veel geld in ging zitten  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 juli 2012 23:36 #5 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 2E MOTOR
Oertopic even bijgewerkt.
Uitlaatje gestraald en in de hittebestendige lak gezet.
Pakkingen besteld. dus als alles goed gaat kunnen we verder.
Remblokjes versiert, en ook de klauw is aan revisie toe.  zucht...................

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2012 09:59 #6 door Edxrv
Beantwoord door Edxrv in topic MIJN 2E MOTOR
Ik ga zo op pad naar Emmen, is dichtbij.

Straks binnen zetten hè als ie klaar is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2012 21:59 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 2E MOTOR
Ik heb er maar een tentje omheen gebouwd. Geen doen met dit weer om buiten te sleutelen.
Zie kop van topic.  ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2012 17:03 #8 door Paul
Beantwoord door Paul in topic MIJN 2E MOTOR
goed bezig Marien! ziet er goed uit allemaal  ;) 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2012 19:47 - 23 juli 2012 23:24 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 2E MOTOR
Zo, projectje gereed. De Oeralp is herboren uit de strijd gekomen.
Vandaag de eerste rit gemaakt en het was weer ff wennen.
De resultaten voor en na restauratie.













Nu nog ff de boel opruimen en de stoep schoonmaken. Alhoewel......... de regen heeft de meeste troep al weggespoeld.

Wat heb ik allemaal gedaan:
Voorpoten ontdaan van aanslag en met de staalborstel bewerkt. Daarna met alu poets behandeld en blanke lak erop.
Gewei helemaal geschuurd en ontroest en daarna met zwarte hammerite gespoten.
Stekkers van de kabelboom schoongemaakt en ingespoten.
Kabelboom isolatie opnieuw aangebracht daar waar het versleten was.
Balhoofd partij gecontroleerd en nieuw vet ingebracht.
Stuur geschuurd en opnieuw gelakt. Rem en gashandel schoongemaakt en opnieuw ingevet.
Kabels gereinigd en ingevet.
Radiateuren gespoeld en lamellen opgeschoond en waar nodig bijgewerkt. Opnieuw in zwarte lak gezet.
Remcylinders schoongemaakt, remklauw ontroest en nieuwe remblokjes gemonteerd.
Remvloeistof vervangen en remmen gemonteerd en opnieuw ontlucht.
Voorzijde van het frame helemaal ontroest en opnieuw in hammerite gespoten.
Spatscherm voor en tellerhuis, inclusief kap schoongemaakt en gepoetst.
Zijstandaard gedemonteerd en ontroest. Steppies idem en daarna hammerite erop.
Ophangsteunen motor, voor gestraald en opnieuw gelakt.
Cylinders schoongemaakt, ontvet en licht geschuurd. Daarna VHT extra lak erop.
Koelsysteem gespoeld, slangen gecheckt en waar nodig de klemmen vervangen.
Hele frame ontroest en in de Hammerite gespoten.
Achterbrug ontroest, geschuurd, ontvet en Hammerite erop.
Nieuwe ketting en tandwielen.
Achterrem gereinigd en gangbaar gemaakt.
Uitlaat gestraald nieuwe pakkingen erin en in de VHT lak gespoten.
Alle boutjes en moertjes ontroest en met kopervet behandeld.Waar nodig vernieuwd.
Motorblok schoongemaakt met................cillit bang, wereldspul en ontvet als een gek.
Achterveer gedemonteerd en schoongemaakt. Chroomgedeelte waar nodig gepolijst.
Luchtfilter schoongemaakt, slangen vastgezet en filterhuis gereinigd.
Alle kuipdelen grondig gereinigd en bevestigingsnokjes gerepareerd ( lego systeem toegepast)
Kuipdelen gepoetst, schroefbussen vastgelijmd en montagebeugels gericht.
Nieuw topscherm geplaatst en uiteindelijk alles weer stap voor stap in elkaar gezet tot het weer een rijdbare Transalp is geworden.

Het wordt teveel om alles te benoemen, maar ik ben op zaterdag 7 juli begonnen met demonteren en de balans opmaken.
12 dagen verder, dus vandaag is het weer een rijdende Alp.  Ik ben onderbroken door het weer, de wind en andere bijkomende problemen, waarbij ik alles bij elkaar toch wel 2 dagen niet heb kunnen werken aan de motor.
Ik ben geen enkele dag voor 10.00 uur 's morgens begonnen en nooit later dan 17.30 gestopt.
Voor diegene die dus eenzelfde klus willen klaren is de trent dus bij deze gezet.

De uren dus : 10 dagen maal 7,5 uur is 75 uren.
Kosten: Vervangende materialen  ongeveer 200 euro.
Poetsmiddelen, ongeveer 30 euro.
Spuitverf totaal 50 euro.

Het enige wat er nog moet gebeuren is de olie vervangen. Gaat dus nog gebeuren.

Kortom.
Weer een Alpje op de weg erbij.  In dit geval een  "oldtimer ".  ;)
Voor de liefhebbers heb ik een linkje waar het hele project is weergegeven en alle handelingen voorbij komen.
Het zijn maar 290 foto's, dus neem de tijd.

Veel plezier ermee.

www.mijnalbum.nl/Album=L8OTOF3R

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2012 20:14 #10 door gert
Beantwoord door gert in topic MIJN 2E MOTOR
hey Marien,

je bent in korte tijd een stuk verder dan ik.
Hij ziet er zeker weer netjes uit deze alp.
Met mijn projectje ben ik nog in het stadium van demonteren en schoonmaken.
Al heb ik al een hoop onderdelen voorzien van een nieuw laklaagje.

wat me opvalt is de achterste ketting geleider(dat witte stuk plastic op je achterbrug) volgens mij heb je die achterste voren terug gezet.
kijk maar even op je foto voor en na
verder is het een plaatje hopelijk rijd hij ook zo.
Gaat de dero nu het veld ruimen?? ;)

vanuit een warm Hongarije

Gr, Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2012 20:34 #11 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 2E MOTOR

Gaat de dero nu het veld ruimen??


Ech nie...................  dit is mijn boodschappenbrommertje. en wie weet doe ik er binnenkort nog wel eentje.
En die kettinggeleider heb je gelijk in, maar is intussen al verholpen.

Voor hier .....het regent geregeld ouwe wijven. :'( :'(

En verder voor daar.......... Egészségedre. en ook eentje van/voor mij  ;)

Groeten aan Edit en tot de volgende rit.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2012 20:35 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic MIJN 2E MOTOR
Dat heb je rap voor mekaar Marien  :)  Terwijl je van zo'n projectje voor hetzelfde geld gewoon een jaar sleutelplezier kunt hebben  ;D ;)

Ziet er goed uit hoor  8)

En ja, die ketting geleider zit iid verkeerd om, viel mij ook gelijk op  :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2012 20:43 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 2E MOTOR

gewoon een jaar sleutelplezier


Bij mij kan en gaat  dat dus ietsiepietsie sneller . maar wie zegt dat ik geen jaar plezier heb  :-*

Nadeel als je er een jaar over doet, je ook een jaar lang vette klauwen en zwarte nagels hebt.
Ik ga lekker m'n handjes wassen en een stukje rijden. Dat laatste wordt wel morgen. ;)

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2012 22:20 #14 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic MIJN 2E MOTOR
Hij is mooi geworden ;)
Nu de mijne nog, wanneer kan ik hem komen brengen >:D

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2012 23:32 #15 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 2E MOTOR
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2012 10:08 #16 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic MIJN 2E MOTOR
Uitlaatspruitstuk is ook mooi geworden  ;) ;D

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juli 2012 16:17 #17 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic MIJN 2E MOTOR

Uitlaatspruitstuk is ook mooi geworden


Klopt maar die eer komt aan jou toe voor het stralen ervan.
Ik moet er niet aan denken dat ik dat met een staalborsteltje had moeten doen.

Ben alleen benieuwd hoe lang die VHT lak het houd.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden