Newbee

12 jan 2013 15:45 #1 door kaledegrote
Newbee werd gestart door kaledegrote
Nieuw op het forum. Net een TA uit 87 aangeschaft. Omgebouwd naar meer een cross uitvoering, mooi oranje....

Naast de TA heb ik ook een BMW GSA en een Yamaha Vmax. Rij nu meer dan 10 jaar en heb al aardig wat km's versleten op oa een Kawasaki Zephyr, Yamaha XTZ 750, Suzuki Bandit, Honda CB1000 en de drie eerder genoemde.

Motorreizen gemaakt naar oa de Noordkaap (via Denemarken, Zweden, Finland) Oost Europa (Slovenie, Kroatie, Servie en Bulgarije) Mijn topper was toch wel mijn 3 maanden durende reis kriskras door Turkije (tot de grenzen van Syrie, Irak, Iran Georgie. Mount Ararat nog gezien......)

Helaas nog weinig offroad ervaring en mijn technische kennis is beperkt. Daar wil ik wat verandering in brengen door wat meer de bospaden en blub op te gaan zoeken met de TA. Zo'n bejaard model zal ook wel wat technische uitdagingen met zich meebrengen dus sleutelen zal er wel van gaan komen.

Woon samen met Dorine, heb een zoon van 13. Werk op Schiphol als Teamleider Passenger Assist.

Ik denk zomaar dat ik hier vaak te vinden ben op het technische forum  ;)

Ciao!

Marco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2013 20:44 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Newbee
Hi Kale  :) Welkom hier  8)

Heb je de Alp van propje overgenomen?

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2013 21:20 #3 door kaledegrote
Beantwoord door kaledegrote in topic Newbee
Hey Hoofdloze  :o

Dankjewel.....Ja, ik heb hem vanmiddag overgeschreven op mijn naam. Morgen haal ik 'm op.

Heb nauwelijks tot geen offroadervaring en deze fiets lijkt me wel leuk om het even te proberen. Tikkeltje aan de zware kant maarja, het viel mooi binnen mijn budget.......

Groet,

Marco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 jan 2013 21:58 #4 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Newbee
Leuk ding hoor Marco, goeije keuze  8) Zit trouwens nog een onderdeeltje van me in  ;D

Hou het all- & off-road forumdeel hier maar in de gaten, kun je een keertje mee  :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2013 18:53 #5 door kaledegrote
Beantwoord door kaledegrote in topic Newbee
ja, die airbox...goed geregeld zeg ik!  :)

ga eind deze week maar eens die Kuil van dichtbij bekijken....beetje op mijn gemak wat keutelen en pruttelen daar

groet,

Marco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 jan 2013 19:41 #6 door propje
Beantwoord door propje in topic Newbee
Hoi Marco

Veul plezier met je aanwinst.
Wel de banden aflaten heb ze gisteren opgepompt omdat je een stuk over de snelweg moest.
in het terrein rij je beter met 1Bar of iets minder.
Lees meer grip en dat kom je al snel te kort met die enduro banden.
Bij deze neem ik een beetje afscheid van mijn korte maar leuke transalp tijd.
ik heb weer iets ruimte in de garage, nu nog een BMW GS weg en dan komt er waarschijnlijk een Oranje motor Voor in de plaats.
aju propje (Marco)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2013 18:26 #7 door kaledegrote
Beantwoord door kaledegrote in topic Newbee
Goed dat je dat even zegt.....wat zou nou echt goede terrein banden? Die TKC 80?

Uiteraard zal ik veel plezier gaan hebben van jouw CrossAlp :-)

Groet,

Marco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2013 17:36 #8 door Poike
Beantwoord door Poike in topic Newbee
Heb enkele keren op mijn vorige Alp (600) TKC's gehad en er de Alpen half on-road, half off-road mee gereden. Een dijk van een band. Het beste wat ik ooit met noppen ervaren heb en vnl omdat hij ook zo mooi op de weg rijdt, zelfs aan onwettelijke snelheden.  8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2013 18:15 #9 door propje
Beantwoord door propje in topic Newbee
Het lijkt me dat de band die je er nu onder hebt beter presteer als een TKC.
Weet ff niet wat er nu onder zit achter, meende kenda??
Ga er natuurlijk vanuit dat je meer als 80% off road gaat.
Voor de weg heb jij leuker speelgoed.

Misschien MEFO Stonemaster
Heb op de DRZ AC10 maar die is er volgens mij niet in 17inch.
En als je banden scoort bij dan vooral eens bij

http://www.fittersmotoren.nl/htm/banden.htm

ik heb voor een setje Michelin V+A 120€ betaalt en dat is echt weinig.
aju propje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2013 18:37 #10 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Newbee
ondanks dat het aflaten lopen vanje banden misschien dan wel nodig is zijn er ook nadelen,

omdat de transalp standaard geen wiel klem heeft  neemt de kans op verdraaien van de band enorm toe met een afgescheurd ventiel als gevolg

vele rijden ook op cross binnen banden (lekker dik) maar de band wordt op de verharde weg veel te heet
(maar ieder zijn keus) :(

een tkc is een all round enduro band met relatief een hoge prijs en snelle slijtage.

een metzeler karoo is dan aantrekelijker

crossbanden zijn soms goedkoper maar zijn niet togelaten op de openbare weg
overigens wel de mefo stonemaster
de juiste keus voor een croos band is net zo moeilijk als iedere andere band

zachte ondergrond
middelmatige ondergrond
modder
harde ondwergrond
grasbaan
en dan nog de velgmaat en  want 17 inch is weer beperkt in keus en zo is er altijd wat

het blijft dus altijd een compromis

overigens zegt prijs van online niet alles
wat schijnbaar een scherpe prijs is komt vooral omdat men niet verwacht dat regulier deze prijzen ook te vinden zijn
zelfs een setje ac 10 van michelin (incl montage is handig als je niet de hiel stuk wilt trekken.)





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2013 19:41 #11 door Poike
Beantwoord door Poike in topic Newbee

een tkc is een all round enduro band met relatief een hoge prijs en snelle slijtage.


Daarom dat hij juist zo goed is... jij hebt hem mij ooit aangeraden en enkele malen verkocht.... TOP  ;D ;D ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 jan 2013 23:34 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Newbee
Over de TKC las ik eens dat die band de bijzondere combinatie heeft van te weinig grip onverhard met een te  korte levensduur op het asfalt  ;D ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2013 19:51 #13 door propje
Beantwoord door propje in topic Newbee

ondanks dat het aflaten lopen vanje banden misschien dan wel nodig is zijn er ook nadelen,

omdat de transalp standaard geen wiel klem heeft  neemt de kans op verdraaien van de band enorm toe met een afgescheurd ventiel als gevolg
Volgens mij is de montage van klem toch niet onmogelijk?

vele rijden ook op cross binnen banden (lekker dik) maar de band wordt op de verharde weg veel te heet
(maar ieder zijn keus) :(
Bedoel je een dikke binnenband of een lage druk?
Het eerste lijkt me niet.

een tkc is een all round enduro band met relatief een hoge prijs en snelle slijtage.

een metzeler karoo is dan aantrekelijker

crossbanden zijn soms goedkoper maar zijn niet togelaten op de openbare weg
overigens wel de mefo stonemaster
de juiste keus voor een croos band is net zo moeilijk als iedere andere band

zachte ondergrond
middelmatige ondergrond
modder
harde ondwergrond
grasbaan
en dan nog de velgmaat en  want 17 inch is weer beperkt in keus en zo is er altijd wat

het blijft dus altijd een compromis

overigens zegt prijs van online niet alles
wat schijnbaar een scherpe prijs is komt vooral omdat men niet verwacht dat regulier deze prijzen ook te vinden zijn
Doe mij aub. een adres.
heb 55€ voor de AC10 120-90/18 
En 63€ voor Michelin Comp4 90/90 21 gedokt,als het lager kan hou ik en velen zich aanbevolen.
zelfs een setje ac 10 van michelin (incl montage is handig als je niet de hiel stuk wilt trekken.)
Hiel is heel gebleven moet toch oefenen want er is niet op elke plek een kwikfit in de Alpen als je lek rijd :))
Tussen regels hadden rood moeten zijn sorry.
aju propje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2013 22:39 #14 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Newbee

Marco

Er is een duidelijk onderscheid tussen crossbanden en banden voor onder onze allroads.


Wat al eerder is geschreven over banden de keuze hangt af van je gebruik en met noppen komt daar ook nog de soort ondergrond bij.


De meeste bandenfabrikanten hebben 3 of meer noppenbanden met een verschillende plaatsing en vorm van de noppen.
De ondergrond waarop je gaat rijden bepaalt de band.


Waar wij vaak voor kiezen is een beetje een alleskunner.
Noppenbanden die erg populair zijn op het moment zijn de Mefo's.
Verder de eerder genoemde TKC deze zijn wat meer op de steenachtige ondergronden georiënteerd en doen het daardoor ook goed op de weg (voor een noppenband) .
Deze banden hebben in ieder geval een goedkeuring voor op de weg.


Wanneer je de motor op een karretje naar het terrein rijdt en je daar uitleeft en ook nog een 18 inch achterwiel hebt gemonteerd heb je een enorme keuze in crossbanden die goedkoper zijn.


Dat zijn allemaal keuzes die je hebt, het maakt het motorrijden tot een beleving.


Overigens vind je de door propje genoemde prijzen ook binnen de club,  ga anders de clubdealers eens af ook zij geven vaak korting.
Dat kan best nog wel eens interessant zijn.


Geniet van jouw offroad rijden, en tegen de tijd dat jouw banden het verschil maken heb je al heel wat mensen gesproken en weet je beter wat je van een paar banden verwacht.
Ook zul je een goed idee hebben wat voor rijder je bent en in wat voor soort terrein je dit doet.
Dat maakt de keuze dan een stuk eenvoudiger.


Welkom op het forum en vooral veel plezier.


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 jan 2013 01:32 #15 door kaledegrote
Beantwoord door kaledegrote in topic Newbee
Het is idd zo dat je naarmate je meer ervaring opdoet je beter kan inschatten welke band voor jou geschikt is. Ik heb geen trailer om naar een offroadgebied te rijden. Ik woon wel weer dichtbij de Kuil.

Denk dat ik eerst maar eens dat setje Kendra oprij en dan TKC of MEFO ga aanschaffen.

Het leven is een vat vol keuzes (vandaar dat ik 3 motoren heb?) uiteindelijk kies je de goede band.......

dank allen voor de adviezen! Nog even wachten tot die sneeuwmeuk weg is..........

Groet,

Marco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2013 20:22 #16 door kaledegrote
Beantwoord door kaledegrote in topic Newbee
Vandaag, mooi weer dus lekker buiten knutselen......tijd voor wat TLC voor de Alp.....geen Alp D' Huzes helaas......

Nieuwe banden en binnenbanden, het is ff stoeien maar het zit erop. Mitas E09. Ketting goed gespannen, beetje vet erop......Nieuwe remblokken en remvloeistof en een KM teller en kabel gemonteerd (welke helaas verkeerd is, op GPS 65 kmpu is 100 op het tellertje, omruilen maar) Nog even iets verzinnen voor de kentekenplaat en ondertussen mijn kale kop insmeren......gaat best hard zo......

Fotootje gemaakt en lekker stukje gereden......Die banden rijden een stuk beter dan de Kendra's :-)



Groet,

Marco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2013 20:38 #17 door jbm
Beantwoord door jbm in topic Newbee
Gps staat niet toevallig op mijlen?
65 mijl/uur is 104 km/h

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2013 20:57 #18 door kaledegrote
Beantwoord door kaledegrote in topic Newbee
dat viel mij ook al op maar nee, staat niet op mijlen........helaas...........

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2013 23:29 #19 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Newbee

Nog even iets verzinnen voor de kentekenplaat


Acerbis maakt leuke achterspatbordjes/achterlichten/kentekenplaathouder  :)




TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2013 23:50 #20 door kaledegrote
Beantwoord door kaledegrote in topic Newbee
Hey René,

Die had ik gezien ja......ik heb al een leuk achterlicht erop maar mis die zwarte plaat. Die fabriek ik er zelf wel op. Scheelt weer 40 piek en verzenden :-) Én ik kan weer knutselen!

Fijn dat je even meedacht!

Groet,

Marco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden