Projectje alpen-gepruts: '93-er alp overbouwen in '87er alp

15 mrt 2013 22:23 #21 door Jan F.
Vorige eigenaar poetste ook nooit zo vaak wahahaha....

Leuk te zien dat je project begonnen is, succes!

Groet, Jan F.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2013 22:32 #22 door len_tour
Hoezo? Is poetsen niet mannelijk? ::)  Helaas hoort het er idd bij. Wees blij dat je niet het poets en wax virus hebt wat sommige chroomrijders hebben  ;) Met bijbehorende stof en regenangst. Je gaat wel weer blij worden wanneer die boutjes die je met WD40 en een staalborsteltje gangbaar hebt gemaakt weer soepel de schroefdraad in gaan.

Wanneer je tussen de ritjes door poetst (niet alleen afspoelen) wordt het pas gevaarlijk en moet je misschien hulp zoeken.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mrt 2013 23:05 #23 door Floor
Oja! Tussendoor ben ik ook nog bezig met het installeren van een roadbook op mijn '93er alp.  ;D Dat rallietje in Frankrijk in september is op roadbook en voor de zomervakantie wil ik er al even wat mee oefenen, dus een deze weken ga ik ook daar nog even naar kijken. :) Het Roadbook zelf  is er inmiddels al wel, dus nu is het nog een kwestie van een plekje zoeken op het stuur/cockpit. (zonder inzicht is dat nog niet zo eenvoudig. ::) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2013 20:02 - 30 mrt 2013 00:11 #24 door Floor
Nu ook de voorrem losgehaald. Hij wou er in eerste instantie niet af: de blokken bleven achter de richel van de remschijf hangen, maar na enig geweld en wat zweten was de boel toch los. Er zat wel overal roest en andere zooi in en op de klauw.



Er zat een klei-achtige aanslag onderin een van de cilindertjes, ik geloof dat dat eigenlijk niet daar hoort  :-\:



Maar ook de zuigertjes waren verre van glad:



En de afdichtingsringen zijn ook niet gaaf meer:



Ik snap wel dat de alp niet meer rollend de garage in wilde.  ;D

Achja, ik brabbel maar een eind weg hier in dit topic, als er iets niet klopt van mijn gebrabbel of jullie hebben toevoegingen, hoor ik het graag!  :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2013 22:41 - 30 mrt 2013 00:12 #25 door Floor
En nog weer even wat verder gegaan. Het gaat allemaal niet erg snel, maargoed, dan kan ik er lang van genieten, zullen we maar zeggen.  ;D

Vorige week geprobeerd het tellerhuis eraf te krijgen, maar dat zit zo vast gerot dat ik die poging even gestaakt heb. Vandaag ging de koplamp er wel af, morgen is het tellerhuis zelf aan de beurt.

Gisteren heb ik het koelsysteem losgehaald, kwam een bult vieze zooi uit, denk dat radiateurs van binnen wat verroest zijn, dus dat zal ik dan nog maar eens even goed doorspoelen met (schone) koelvloeistof. En wat een gepriegel met al die slangetjes....  ;) Heb alles losgehaald, maar ik ben nu al kwijt hoe het allemaal ook alweer zat.  ::) Is maar goed dat er hier nog een alpje staat als voorbeeld.  8)

Kwam ook nog wat tegen, waarvan ik niet eens wist dat het op de motor zat. Heb er even over na moeten denken (en dat gaat allemaal niet zo soepel), maar het is een ding wat in de bovenhoek van het frame zat (op die 'kale plek' in die driehoek van het frame... ja die ene ja.  :angel:)


Heb 'het ding' even losgedraaid en dit kwam eruit gerold:


Is dat 'het ding' dat bepaald of de koelvloeistof de grote of de kleine rondgang neemt? Als het blok opwarmt gaat ie openstaan en loopt de koelvloeistof ook door de radiateurs? (volgens mijn beredenering moet dat het wel zijn... maarja, vrouwen en redenaties...)

En vandaag heb ik nog even de achterkant wat gesloopt met het idee het luchtfilterhuis er 'even' uit te halen... maar die poging is nog even niet geslaagd: hij hangt nu wel los in het frame (tot zover poging geslaagd  ;D) alleen het ertussen uit halen is nog even moeilijk.  ;) Dus daar ga ik morgen mijn (niet al te heldere) licht over laten schijnen.  ;D

Hij staat er nu ongeveer zo bij:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2013 22:45 #26 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Projectje alpen-gepruts: '93-er alp overbouwen in '87er alp
Thermostaat heet dat ding van achter het balhoofd  ;)

Luchtfilterhuis kan er alleen onderlangs uit  :-\ dus eerst achterwiel en brug er uit halen.

Lekker bezig Floor  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 mrt 2013 22:49 #27 door Floor

Thermostaat heet dat ding van achter het balhoofd  ;)

Luchtfilterhuis kan er alleen onderlangs uit  :-\ dus eerst achterwiel en brug er uit halen.

Lekker bezig Floor  8)


Hahaha, ik meende dat 'dat ding' in de radiateur de thermostaat heette, maar dat is dan alleen de sensor en die zal dan dus ook wel alleen 'de sensor' genoemd worden.  ;D Weer wat geleerd, openbaring.

En het luchtfilterhuis... dan moet morgen dus het achterwiel en de brug eruit (komt daar tenminste ook wat vaart in).  :-X  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2013 17:06 #28 door DoppieTien
Goed bezig Floor! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Wat zie ik nu op de vloer staan? Een ROZE opvangbak? Das toch voor meisjes? ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2013 17:20 #29 door Floor

Goed bezig Floor! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Wat zie ik nu op de vloer staan? Een ROZE opvangbak? Das toch voor meisjes? ;D


Ja! Mijn zusje had de hoop opgegeven dat het ooit nog wat gaat worden bij mij, dus ze gaf me deze roze bak: 'is er iig nog iets meisjes-achtigs aan jou, als je aan het sleutelen bent. Misschien heeft het nog wel goede invloed!'  :D Zucht. Maar hij is best handig.  ::)  ;D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2013 17:30 #30 door EelkoL
Hahaha! Die zus heeft wel humor... :D :D

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 mrt 2013 18:34 #31 door Oldtimer

Hahaha! Die zus heeft wel humor..


En ook het lef voor vieze handjes  ;D ;D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 17:12 - 30 apr 2013 17:46 #32 door Floor
Het is de laatste weken niet heel erg opgeschoten met het slopen van die alp, dus hij staat nog in de garage (die loopt niet uitzichzelf weg  ;D) en is nog steeds niet uitelkaar (gaat ook niet uit zichzelf.  ::))

Ondertussen ben ik wel bezig geweest met een roadbookje en ICO voor de alp die nog op de weg is: ik kon een roadbook overnemen en nu zitten er ook steunen onder, zodat hij op het stuur geplaatst kan worden: hij zit onder de twee stuurklemmen op het stuur. Die klemmetjes heb ik van de sloopalp afgehaald en zijn wat gefreesd, zodat het roadbook mooi makkelijk gemonteerd kan worden en er ook zo weer af kan (zo eenvoudig, dat zelfs ik het kan  >:D). Nu moet ik nog een schakelaartje scoren, waarmee ik hem ook electrisch bedienen kan en dan kan ook dat aangesloten worden. Handmatige bediening werkt wel gewoon.  :angel:



Als ie erop zit, komt ie nét niet tegen het ruitje aan. Ik ben nog even aan het bedenken of ik een ander ruitje af zal zagen, of dat ik het zo laat (hij heeft een paar mm speling). Ik heb hier nog wel een ruitje liggen, dus ik denk dat ik die wat af ga zagen, aan de andere kant zit hij nu ook wel mooi beschermd. Zal binnenkort even een foto maken als ie op de motor zit, maar eerst moet ik nog even de steuntjes verven. (Roze?  ;D)

Om de chaos een beetje aanwezig te houden, ben ik ook nog even met alp nummer drie bezig geweest (heeft dus eigenlijk niks met dit topic te maken): de 25 kw restrictie mag eraf, omdat ik ondertussen al 2 hele jaren mijn rijbewijs heb en nu dus officieel ook 'groot' mag rijden (oei, levensgevaarlijk  >:D). Op die alp zat de 25 kw restrictie op de rubbers van de carburateur en aangezien ik laatst toevallig tegen de originele rubbers in de garage aanlstrompelde, leek het me tijd worden dat ik die erop zou zetten. Ik hoop dat hij nu ook beter loopt, want hij liep wat onregelmatig, zoop veel voor een alp en kwam niet lekker op gang (duhuh, 25 kw! Maar dat was niet het hele probleem, die andere alp op 25 kw was ook niet snel, maar liep wel goed). Heb er nu nog niet op gereden (kan nog even niet op de motor zitten met die knie  :angel:), maar dat gaat binnenkort wel even getest worden!! Stationair draaien doet ie in ieder geval wel mooi.  ;D

Dit zijn de rubbers: de ene de originele en de ander van de 25kw...



Heb ook alvast de vering van de Afrika-alp vervangen door de vering van de sloopalp. Daar zal ik later nog even wat fotootjes van plaatsen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 17:44 #33 door PimW
Die 25kw rubbers lijken me niet orisjineel, eerder thuis fabrikaat. Kan een oorzaak van het mindere lopen zijn geweest?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 20:11 #34 door kees
Is de hoofdsproeier en naaldstand niet aangepast naar 25Kw? De statiosproeier zou met zo'n restrictie toch standaard moeten zijn.

Weenie, ik roep maar wat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 20:15 #35 door Oldtimer
Volgens mij is het rubber aanpassen het enige middel bij de Alp die de restrictie veroorzaakt.
Het hiervoor gebruikte rubber is inderdaad een stukje huisvlijt lijkt het wel.

Maar de roadbook houder lijkt me erg iel Floor op die steeljes. Gaat gegarandeerd aan het trillen op deze manier.
Als je een beetje kuiltje tegenkomt ( en daar heb jij patent op ) kon hij wel eens dwars door je mooie ruitje gaan.
Zou toch een wat steviger constructie bedenken.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 20:25 #36 door Floor

Is de hoofdsproeier en naaldstand niet aangepast naar 25Kw? De statiosproeier zou met zo'n restrictie toch standaard moeten zijn.


Nee, dat is niet aangepast geweest, voor zover ik weet zijn destijds alleen die rubbers erin geprutst... maar hoe die rubbers gefabriceerd zijn?  :-X
Ik denk dat het níet aanpassen van de hoofdsproeier/naaldstand de oorzaak was van het slechte lopen en dat zuipen...

Maar de roadbook houder lijkt me erg iel Floor op die steeljes. Gaat gegarandeerd aan het trillen op deze manier.
Als je een beetje kuiltje tegenkomt ( en daar heb jij patent op ) kon hij wel eens dwars door je mooie ruitje gaan.
Zou toch een wat steviger constructie bedenken.

Dat zou naar zijn!  ::) Maar ik denk dat het wel wat hebben kan. Hij is hiervoor gemonteerd geweest op een yamaha xt. Daarmee zijn een aantal rallies gereden. Ook op deze constructie... nu zal mijn manier van rijden wel wat lomper en onbeholpen zijn, maar hij moet wel wat kunnen hebben... hoop ik  ;D Moet ook daarmee eens even gaan testrijden. En dan voor de zekerheid toch maar een ruitje aanpassen, want mijn enorm geliefde ruitje naar zijn grootje...?  :(  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 20:43 #37 door PimW
Ik dacht ook dat het iel was maar die stangetjes zijn bestwel dik en de beugels waarmee hij vast komt ook. Degene die hem gemaakt heeft en ermee gereden is ook niet op zijn achterhoofd gevallen dus ik zou het gewoon proberen.

Gaat het toch trillen dan kun je het alsnog veranderen/verstevigen toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 21:40 #38 door len_tour
Leuk hoor! Maar waarom niet een ruitje zelf maken?10 euro plexiglas kan je 3 kleintjes van maken of 3x proberen (in mijn geval 1x verprutsen en 1x bijna goed is goed genoeg)

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 21:48 #39 door Floor

Leuk hoor! Maar waarom niet een ruitje zelf maken?10 euro plexiglas kan je 3 kleintjes van maken of 3x proberen (in mijn geval 1x verprutsen en 1x bijna goed is goed genoeg)


Ja! Dat kan ook! Maar dan zou ik liever met glasvezel wat gaan prutsen, denk ik. Kun je iets meer rallykuipje achtig iets maken (en als je dan toch bezig bent de rest van de kuip ook aanpassen  >:D), maar ik heb nog een paar ruitjes liggen, dus ik ga even kijken of er daar 1 de goede hoogte van heeft en anders het lelijkste ruitje uitzoeken en afzagen.  :)

Edit: er staat ook nog wel een geweldig emmertje in de schuur, is wel te bewonderen op een van de foto's hierboven... misschien kan ik die wel afzagen en op de motor knutselen? Is wel een leuk kleurtje...  ;D  ::)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 apr 2013 22:31 #40 door len_tour

Edit: er staat ook nog wel een geweldig emmertje in de schuur, is wel te bewonderen op een van de foto's hierboven... misschien kan ik die wel afzagen en op de motor knutselen? Is wel een leuk kleurtje...  ;D  ::)


Wat voor kleur?

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden