ff voorstellen

28 feb 2014 12:13 #1 door Geert Alp 2
ff voorstellen werd gestart door Geert Alp 2
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en zal me dus even kort ( ::)) voorstellen:  Geert Alp 2  ;D
Mijn motorrijbewijs heb ik 27 jaar geleden gehaald en sinsdien altijd één of meerdere motoren gehad, en nogal uiteenlopende ook;
Zo uit mijn hoofd, een Suzuki T250, suzuki GS750, Honda CBR1000F, Kawasaki ZX9, Yamaha DT125, Honda 650 Dominator, Honda NX250, Honda C90, Honda DAX150LC, Honda monky 110, Suzuki GSX 1300R Hayabusa, en nu dus een Honda Transalp 650.

De DAX150, Monky 110, Hayabusa en Transalp 650 heb ik nog steeds.

Na vele vakanties op wegmotoren over de alpen-, dolomiten- en pyreneën-passen te zijn gereden wilden we jaren geleden wel eens wat anders, we waren al eens op twee "off-roads" naar (nooit weer) en door (wel leuk) de alpen gereden, en dat smaakte naar meer !

Twee jaar geleden zijn we met twee NX250's op de aanhanger naar de Alpen gereden (Lymone Piemonte) en vervolgens op de NX'jes door de Alpen gereden over zo'n beetje alle onverharde passen die daar te vinden zijn (Denzel routes), inclusief de complete Ligurische grenskamroute, Stella Alpina, Fort Foens, etc.  Een geweldig avontuur en zo'n lichte NX is ideaal op moeilijke paden, met slechts 120 kilo is haast alles te berijden, tot de sneeuwbulten echt te hoog werden ! De 25 NX-pk's zijn zat in zo'n omgeving.

Dit jaar willen we wat anders, hebben we de NX'jes verkocht en beide een Transalp 650 aangeschaft.

Mijn Transalp 650 uit 2003 heb ik een paar weken geleden gekocht, hij is van de vijand ( C:-)) geweest en dus wit van kleur (nou ja, kleur...)
Mijn broer, ook een motorrijder vanaf z'n jeugd, heeft net zo één gekocht (ook van de vijand), alleen dan van 2005.
We willen er in Juni een tocht mee door Scandinavië gaan rijden, de voorbereidingen (en voorpret) zijn al in volle gang.
Onze motoren zijn al voorzien een aantal leuke extra's zoals handvatverwarming, een originele Honda topkoffer (vol gaten), een middenbok, een Scotoiler, hoge kuipruit, volledige valbeschermingsset (inclusief "bril" dus) en cruisecontrol (eigenlijk alleen een "gasvasthoudertje").
Allemaal attributen die nodig waren voor de vijand om ons te helpen en/of de schatkist te spekken, maar die ook voor ons best prettig zijn om het rijden aangenaam te maken.
Ik heb er vandeweek nog een 12V "stopcontact" op gezet voor de navigatie en de knipperlichten vervangen omdat één of andere NONO-vijand ze met Thinner had gepoetst bij het verwijderen van de vijandige stickers...  >:( >:( C:-) >:( >:(
(meteen "smoke-kleurige knipperlichten gemonteerd, staat stukken beter vind ik)

Na een week poetsen en beschadigingen wegwerken (de vijand is niet zuinig op z'n spullen) zoals achtergebleven stickerplaksel en heel veel vuil en ook gaten voor toeters en bellen en bijbehorende bedrading, ziet mijn Alp er best weer redelijk uit voor de lage prijs die ik er voor moest neertellen.
Technisch is hij zoals ik het nu beoordeel nog als nieuw (39000 gelopen) , zelden heb ik een motor zo super-smooth horen lopen, hij doet me denken aan de Honda SS50 van vroeger, pupupupupupupupup ! geweldig !  (de tijd van herriepijpen heb ik gehad, is wel stoer, maar je gaat je ergeren aan die herrie op lange ritten, en mensen kijken vaker boos naar je, ik heb liever dat ze naar me lachen  8))
Ik ben blij met dit apparaat, hij rijdt fijn en is op één of andere manier onthaastend, je schrikt je ook niet telkens rot als je op de teller kijkt ( Busa-kwaaltje), alles zit en is zoals het hoort, een echte Honda !  (de beste motorenbouwers ter wereld n.m.m)
Hoewel ik denk dat deze motor niet zo heel veel geheimen voor mij heeft (heb de nodige sleutel-ervaring) zijn er toch twee vragen waar ik misschien hier op dit forum een antwoord op kan krijgen;

vraag 1) Wat voor katalysator zit er in de uitlaat van een TA 650 uit 2003/2005 ? is dit een metal-kat (zoals ook in m'n Busa), zeg maar een opgevouwen stuk plaat in de uitlaat, wat op zich weinig doorstromingsweerstand geeft, of is het zo'n keramisch honinggraad-ding zoals die ook in auto's zit ?  En volgens mij heb ik geen Lambda-sonde (geen injectie) of zit die toch nog ergens verstopt ?
Kan iemand me dat vertellen ?

vraag 2) Er zitten op mijn broer's TA gewone wegbanden en om die van mij een setje versleten Metzeler Tourance.
We gaan door Noorwegen en Zweden veel "Gammle Setervegen" rijden, onverhard dus, dit zijn over het algemeen goede gravelwegen maar ze kunnen bij regenval wel glibberig worden.
We rijden echter wel over de weg o.a. heen en terug naar noord-Denemarken en door de fjorden.
Welke banden zouden hier het meest geschikt voor zijn ?

Ik zit te denken aan de Heidenau K60 Scout, maar hoor hier zeer uiteenlopende berichten over, van versleten na 3000 km, tot één en al geweldigheid...  Op de NX'en hadden we Bridgestone's, die voldeden goed op de paden in de bergen.
Een echte noppenband als de Continental TKC 80 is off-road vast prima maar lijkt me voor op de weg een ramp.
Heeft iemand ervaring met Scandinavië onverhard op een Transalp ?
(We willen geen reserveband mee achterop omdat één band de ~5000 km niet haalt... :-\)

Groeten !
Geert Alp 2







1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2014 12:31 #2 door de sjeng
Beantwoord door de sjeng in topic ff voorstellen
Kijk eens op motorforum! Zat verhalen van gasten die op een alpje wereldreizen maken. En idd je zegt het al zelf heidenau k60 is een goede keus. En niet alleen omdat ik ze erop heb  >:D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2014 12:43 #3 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic ff voorstellen
Heb je de gewone K60 of de K60 Scout ?, deze zijn totaal verschillend.
En waarom een goede keus ?
worden de "noppen" geen zaagtanden (met veel herrie), en hoeveel kilometer heb je er mee gereden ?

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2014 13:34 #4 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic ff voorstellen
Ik zou qua banden kiezen voor Michelin Anakee 2: comfortabel op de weg en genoeg profiel voor gravelwegen.

Welkom en succes!

Geert-Jan

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2014 14:30 #5 door Floor
Beantwoord door Floor in topic ff voorstellen
Vorig jaar heb ik op vakantie op metzeler tourances gereden. Die vakantie was van Zuid-Afrika naar huis, wel hoofdzakelijk verhard. Was maar 1000 km onverhard en daar heel rustig gereden (ook om de motoren te sparen en valpartijen te voorkomen). Maar opzich was het prima en ik denk, als je de gewone gravelwegen aanhoud, dat ze ook wel in Scandinavië zullen voldoen.

Afgelopen zomervakantie op MT21's gereden naar Marokko. Op de heenweg lagen de tourances van de vakantie ervoor er nog op, deze hebben we in Zuid-Spanje laten wisselen (na een km of 20.000, maar de banden hadden nog wel langer meegekund. De mt21's hadden we achterop meegenomen) om op noppen Marokko in te gaan. Ook mee teruggereden (een km of 2500 snelweg), daarna nog even op en neer naar Frankrijk (snelweg heen- en terug, daar een klein beetje onverhard). Ze schrikken mij absoluut niet af op de snelweg en bevallen mij heel goed offroad. Gaan ook lang mee (liggen er nu 9000 of 10.000km op en kunnen nog wel even mee, maar ik rijd wel redelijk rustig...).

Welkom overigens!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2014 16:08 #6 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic ff voorstellen
Bedankt voor de uitleg over de banden Floor, das nog eens wat anders dan op vakantie naar de Alpen, even naar Zuid-Afrika heen en weer  :o !

Ik zit te twijfelen tussen de Metzeler tourance en de Heidenau K60 Scout...
Vragen naar wat de beste banden zijn blijft vaak wat je er persoonlijk mee hebt...
De Heidenau K60 Scout is er in verschillende uitvoeringen (profielen en samenstellingen), het profiel wat mij wel aanspreekt is dat van de 140/80/17 , deze heeft een vol middendeel (lijkt me goed voor stukken autobaanrijden) en nopprofiel aan de buitenkant. (de smallere 17 inch heeft dat niet)

Maar past een 140/80/17 wel om een Transalp 650 ? (120/90/17 is ori, 130/80/17 zie je ook veel, maar 140 ?)

Heeft iemand ervaring met een 140 band om een TA 650 ? 

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 feb 2014 17:45 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic ff voorstellen
welkom hier Geert, veel plezier met de Alp. ik ga ook in juni naar scandinavie en twijfel dus ook tussen tourance en scout. ik rij nu met tourance en bevalt op zich goed maar weet eigenlijk niet hoe dat gaat als je vele kilometers gravel rijd. Ook moet je er rekening mee houden dat je dagen achter elkaar in de regen kan rijden, en een tourance op asfalt in de regen vind ik heel goed.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2014 10:38 #8 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic ff voorstellen
Welkom Geert Alp 2, toevallig de Transalp in Didam gekocht.  :)

Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2014 11:46 #9 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic ff voorstellen
Ha Geert alp 2,
welkom op een fantastisch forum,
ik ben iemand geweest die een k60 scout vrij snel (8000km)naar een banden wissel heb gereden maar dat had wel te maken met veel meer asfalt op hogere snelheden dan de 50/50 toepassing waar deze de band voor ontworpen is. en veel korte ritjes (koude banden)met een wat enthousiaste rechter hand in de stad, je schrijft zelf rustig te worden op een alp dus dan zou het goed moeten komen. hij werd mij te recht en dit was idd het 130 model zonder doorlopend rijvlak, de profiel diepte is was nog meer dan toerijkend.
ik leg er toch weer een k60 scout onder als het weer zo ver is

verder heb ik ook een ex dienstfiets gekocht, en je hebt het extra koper er al uit  ;) test je toeter ff, die lag los bij mij, en loop de slangen klemmen even na bij mij liep er vocht uit...
en sinds kort heb ik ondekt dat het handig is om bij een ketting wissel(of gewoon om het te smeren) de as van de achterbrug er uit te halen en goed te smeren, deze kan echt giga vast komen te zitten en dat is super onhandig.
veel plezier op een leuk fiets  8)


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2014 16:01 #10 door bartjanm
Beantwoord door bartjanm in topic ff voorstellen
Welkom! prima dingen die ex politie fietsen, Wij hebben er ook 1 staan! Klinkt alsof je al leuke bestemmingen hebt voor de fiets :)  Maar: "De vijand"....... klinkt wel een beetje 16 jarig..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2014 17:05 #11 door Geert Alp 2
Beantwoord door Geert Alp 2 in topic ff voorstellen

Welkom Geert Alp 2, toevallig de Transalp in Didam gekocht.  :)


Niet te geloven  :o , het Transalpwereldje is klein blijkbaar !

ik leg er toch weer een k60 scout onder als het weer zo ver is.


Thanks Ghost, mijn besluit staat al vast, er komen bij mij ook Scouts onder.

verder heb ik ook een ex dienstfiets gekocht, en je hebt het extra koper er al uit  ;) test je toeter ff, die lag los bij mij, en loop de slangen klemmen even na bij mij liep er vocht uit...
en sinds kort heb ik ondekt dat het handig is om bij een ketting wissel(of gewoon om het te smeren) de as van de achterbrug er uit te halen en goed te smeren, deze kan echt giga vast komen te zitten en dat is super onhandig.
veel plezier op een leuk fiets  8)


Bij mijn Transalp hing van alles los en heeft vast een taakstraf-figuur opdracht gekregen om de politie stickers er af te halen, het was namelijk met thinner (!) geprobeerd, dat lost prima dat sticker-plakspul op, maar ook de knipperlichten en de kuip  :'(
Verder was het een vreselijk vies ding om te zien, maar je kent hem nu niet meer terug ! :)
Gisteren met m'n broer, die net zo'n ding heeft gekocht, een ritje gemaakt door het Teutoburgerwoud, zo'n 500 km hoofdzakelijk binnendoor, stukjes onverhard en zo'n 100 km snelweg, die dingen rijden echt geweldig, geen klap verkeerd en alles werkt zoals het zou moeten !
Toeter doet het en de slangen zitten goed vast, ik zal de achteras er binnenkort eens even uit tikken en smeren, bedankt voor de tip.

Welkom! prima dingen die ex politie fietsen, Wij hebben er ook 1 staan! Klinkt alsof je al leuke bestemmingen hebt voor de fiets :)  Maar: "De vijand"....... klinkt wel een beetje 16 jarig..


Toen ik 16 jaar was, was het ook echt de vijand Bartjan, mijn hart sloeg over als ik (op m'n opgevoerde brommer) die mannen zag rijden.
Ik heb ze verschillende keren achter me aan gehad en weet dat nog als de dag van gisteren.  Jaren na de brommertijd had ik, volledig legaal auto/motor-rijdend, nog een licht verhoogde hartslag als ik een politie auto zag, echt waar.
Maar het is nu een beetje als grap bedoeld hoor, maar dat had je natuurlijk wel door, of werk je zelf bij de politie ?  C:-) :)
(Geeft niet hoor, dat werk moet ook gedaan worden, anders was het hek ook van de dam !) ;)

Groeten

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mrt 2014 19:29 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic ff voorstellen
er gaat toch niks boven je weer 16 voelen ;D

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mrt 2014 08:26 #13 door bartjanm
Beantwoord door bartjanm in topic ff voorstellen

Niet te geloven  :o , het Transalpwereldje is klein blijkbaar !

Thanks Ghost, mijn besluit staat al vast, er komen bij mij ook Scouts onder.

Bij mijn Transalp hing van alles los en heeft vast een taakstraf-figuur opdracht gekregen om de politie stickers er af te halen, het was namelijk met thinner (!) geprobeerd, dat lost prima dat sticker-plakspul op, maar ook de knipperlichten en de kuip  :'(
Verder was het een vreselijk vies ding om te zien, maar je kent hem nu niet meer terug ! :)
Gisteren met m'n broer, die net zo'n ding heeft gekocht, een ritje gemaakt door het Teutoburgerwoud, zo'n 500 km hoofdzakelijk binnendoor, stukjes onverhard en zo'n 100 km snelweg, die dingen rijden echt geweldig, geen klap verkeerd en alles werkt zoals het zou moeten !
Toeter doet het en de slangen zitten goed vast, ik zal de achteras er binnenkort eens even uit tikken en smeren, bedankt voor de tip.

Toen ik 16 jaar was, was het ook echt de vijand Bartjan, mijn hart sloeg over als ik (op m'n opgevoerde brommer) die mannen zag rijden.
Ik heb ze verschillende keren achter me aan gehad en weet dat nog als de dag van gisteren.  Jaren na de brommertijd had ik, volledig legaal auto/motor-rijdend, nog een licht verhoogde hartslag als ik een politie auto zag, echt waar.
Maar het is nu een beetje als grap bedoeld hoor, maar dat had je natuurlijk wel door, of werk je zelf bij de politie ?  C:-) :)
(Geeft niet hoor, dat werk moet ook gedaan worden, anders was het hek ook van de dam !) ;)

Groeten


Ik herken de brommer nostalgie :) en nee, werk niet bij de politie. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.200 seconden