nieuw hier en meteen problemen

08 apr 2014 20:48 #1 door thuntech
nieuw hier en meteen problemen werd gestart door thuntech
Hi ik ben Maarten en heb sinds november 2013 een lang gekoesterde droom waargemaakt: Mijn motorrijbewijs gehaald.
Een week later een zilverkleurige TA 650 uit 2000 aangeschaft.
Het was ongeveer de enige die te koop stond voor weinig en ik had haast (natuurlijk).

Ondertussen grote beurt, nieuwe ketting + tandwielen, Banden en als klap op de vuurpijl nieuwe koppeling.
Ok dat is allemaal nog niet zo erg, kost alleen een hoop centjes.

Nou wil het geval dat er eigenlijk van af het begin een ratel in de 3e versnelling zit (was niet echt te horen omdat er ergens een boutje trilde, wat mij geen probleem leek). Heb de ratel laten horen in een garage en daar zijden ze dat het geen probleem is.

Des te meer ik het geluid hoor, des te meer zorgen ik me maak.
Ik las ergens op het Forum dat het o.a. kapotte tandwielen in de versnelling kunnen zij en dat dan alles kan vastslaan.

Is er iemand in of bij Amsterdam die er 's naar wil luisteren en mij op weg kan helpen met wat ik kan doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2014 20:56 #2 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic nieuw hier en meteen problemen
Welkom Maarten :)

Ik zou je willen voorstellen om even langs te gaan bij één van onze club-dealers. Ik denk dat Elburg voor jou het dichtste bij is. Die mannen hebben ontzettend veel kennis en ervaring van Transalps en kunnen je daarom ook goed adviseren. linkje

Zoals vaker gezegd, motorrijden is emotie. Je moet dus lekker op je fiets zitten, zonder je zorgen te maken over zulk soort dingen :)

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2014 21:13 #3 door thuntech
Beantwoord door thuntech in topic nieuw hier en meteen problemen
Hi Arjen
Bedankt voor je suggestie. Elburg is toch iets van 100 km van A'dam. Moet toch wel iets dichter in de buurt te vinden zijn.
Inderdaad is het een kwestie van gevoel en dat is nu niet goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2014 21:55 #4 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic nieuw hier en meteen problemen
ten eerste  van harte welkom,

ik begrijp dat je op zoek bent naar antwoorden over je transalp xl 650 v

de technische commisie van de TCN  heeft voldoende kennis en ervaring om jouw een duidelijk advies te geven

en dat advies is nu eenmaal een stukje van je  vandaan maar kost je misschien op termijn het minste.

al dat andere kan je zeker in jouw omgeving vinden  aan uurtarief waarbij je moet afvragen of dat advies jouw het gewenste resultaat gaat bieden waarop je weloverwogen een beslissing gaat nemen.

Ik lees dat het nodige reeds is gebeurt  aan je motorfiets,

wel jammer dat je nu pas contact zoekt binnen de transalp community

Dit vroegtijdige bezoek had je namelijk al heel wat op kunnen leveren

maar gelukkig ben je nu bekend en kunnen wij mogelijk iets voor je doen

nogmaals .. maak een afspraak in elburg  dit  voegt werkelijk iets aan jouw relatie met je transalp toe





Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2014 22:11 #5 door thuntech
Beantwoord door thuntech in topic nieuw hier en meteen problemen
Tja, beetje eigenwijs ben ik wel. Maar beter laat dan nooit.
Dus ga ik een afspraak maken in Elburg.
Bedankt voor het advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2014 22:33 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic nieuw hier en meteen problemen
Ik ben niet helderziend, maar als het enige geruststelling is, dan kan ik je melden dat Transalpen echt zélden problemen met de versnellingsbak hebben  :)

Op naar Hans van PJS voor de definitieve diagnose  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2014 16:32 #7 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic nieuw hier en meteen problemen
Denk dat Ad dichter in de buurt zit van Amsterdam... en anders die tip van Danny...
Welkom bij de leukste Honda club van Nederland (een lidmaatschap kan nu echt niet meer uitblijven! ;) ) en veel leuke kilometers met je alp gewenst!

Met dé Groningse Transalpclubbrul,

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2014 18:26 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic nieuw hier en meteen problemen
In Amsterdam kun je ook best even langsrijden bij Moto Dick en aan Rody vragen even te luisteren, of even in Zaandam naar Bakkermotors. In Noord zit dan nog BikeExperience waar Floris of een van zijn kornuiten ook best willen luisteren.
Anders kun je nog naar IJmuiden rijden en aan Arno van RallyXL zijn mouw trekken.

Zijn misschien geen zaken die op het forum geroemd worden en weten misschien minder specifieks over je Alp te vertellen vergeleken met PJS en MSD maar een ratel kunnen ze je best meer over vertellen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2014 19:49 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic nieuw hier en meteen problemen
nog even en we hebben een compleet publiek van luisteraars alsof we naar de verkiezing van de Edisons gaan.

ik ben wel benieuwd als het geluid voortkomt vanaf de derde versnelling of dit dan rijdend op de weg is of gewoon in de derde versnelling terwijl de motorfiets op de middenbok staat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2014 20:15 #10 door thuntech
Beantwoord door thuntech in topic nieuw hier en meteen problemen
Het geluid is alleen rijdend met gas geven, gas los geluid weg.

Heb mijn motor voor andere dingen al bij Moto Dick gehad en heb hem laten luisteren, maar dat was de eerste week dat ik hem had.
Volgens mij heeft hij toen maar 30 meter gereden of zo en vond het niet erg.
Maar voor mijn gevoel nam hij me toen nog niet echt serieus.

Ik wil het gewoon zeker weten, want ik ga over een tijdje richting Kroatië en heb geen zin om halverwege stil te staan.

Vandaag Hans proberen te bereiken maar kreeg hem niet te pakken. Ga morgen eerst nog maar naar die ander jongens in Amsterdam en dan misschien van het weekeind naar Elburg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 apr 2014 22:13 #11 door thuntech
Beantwoord door thuntech in topic nieuw hier en meteen problemen
En dan een prijsvraag wie het goede antwoord heeft.

Ondertussen lid geworden. Begint al een aardige obsessie te worden, die Transalp van me.

Ik laat wel weten hoe het verder gaat met mijn "geluid".
Wordt vervolgd...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2014 17:18 #12 door thuntech
Beantwoord door thuntech in topic nieuw hier en meteen problemen
Vanmiddag bij Ad in Sprundel geweest.
Conclusie: Iets niet goed met de derde versnelling. Waarschijnlijk iets afgebroken in de versnelling.
Om er achter te komen wat het echt is moet het blok gesplitst worden. Maar dat het uiteindelijk echt kapot gaat is zo goed als zeker.

Ik heb drie opties:
1. Blok splitsen en op zoek naar het probleem.
2. Ander blok er onder.
3. Andere motor kopen en deze verkopen.

Het goedkoopst is vermoedelijk een ander blok.
Nu moet ik dus op zoek naar een ander blok.

Heeft iemand er nog een in de aanbieding? Of heeft iemand nog suggesties. Het is een Transalp 650V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2014 19:33 #13 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic nieuw hier en meteen problemen
Tjemig, daar word je dan weer niet vrolijk van  :-\

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2014 19:39 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic nieuw hier en meteen problemen
les 1. een motor voor weinig is ook meestal weinig :-\

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 apr 2014 19:52 #15 door dropken
Beantwoord door dropken in topic nieuw hier en meteen problemen
en anders leer je er wel sleutelen mee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 10:52 #16 door blackie
Beantwoord door blackie in topic nieuw hier en meteen problemen
ik zou toch opteren voor het probleem op te lossen ,dus als het blok er uit moet om te maken gewoon doen ,al de rest zijn oplossingen waar je als je pech hebt geen stap verder mee bent,
ander blok erin = beetje pech heb je binnen  x  aantal km een ander probleem
andere motor = zelfde verhaal

ik ben van het idee iets kopen en in orde zetten zeker als je er mee wil reizen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 11:04 #17 door jeroenh
Beantwoord door jeroenh in topic nieuw hier en meteen problemen

ik zou toch opteren voor het probleem op te lossen ,dus als het blok er uit moet om te maken gewoon doen ,al de rest zijn oplossingen waar je als je pech hebt geen stap verder mee bent,
ander blok erin = beetje pech heb je binnen  x  aantal km een ander probleem
andere motor = zelfde verhaal

ik ben van het idee iets kopen en in orde zetten zeker als je er mee wil reizen


Mee eens.  Dan weet je zeker dat je een goed blok hebt met een gereviseerde versnellingsbak.
Nu even door de zure appel heen bijten.  Dat blok eronderuit en aan de slag (met hulp van de experts op dit forum!).  Verder leer je dan veel meer van de techniek van deze motor, is nooit weg.

XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 12:18 #18 door Menno
Beantwoord door Menno in topic nieuw hier en meteen problemen
Helemaal mee eens, je weet nooit wat voor ellende je kado krijgt bij een nieuw blok of andere motorfiets.

Ik heb net mijn Dero voor een kapitaal weer helemaal in orde laten maken, en weet nu dus wel waar ik op rijdt.

En dat is heel fijn als ik straks met volle bepakking weer mee op pad ga.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 15:03 #19 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic nieuw hier en meteen problemen
met alles wat je koopt moet je geluk hebben en de mosterd komt altijd na de maaltijd.

we hebben alle opties door genomen.
diagnose/reparatie stellen is mogelijk maar je weet alleen waar je aan begint maar nog niet waar je dreigt te eindigen
Ik bedoel dan kleppen slijpen,nieuwe distributie kettingen, nieuwe zuigerveren etc  immers het blok ligt open
Het is mijn ervaring dat juist deze factor  er  vaak  voor zorgt dat gezond verstand omslaat in niet altijd de verstandigste beslissing
Want als de kosten verder op lopen wordt het steeds moeilijker om er mee te willen stoppen.

met dit in het achterhoofd bied een ander motorblok het minste risico om de kosten beheersbaar te houden
maar ook dat blijft een gok

samengevat.. de beste oplossing is een nieuwe motorfiets met fabrieksgarantie kopen en zodra die voorbij is weer een nieuwe kopen

maar als je dat kunt vraag ik me af of je wel bij het juiste cluppie bent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 23:48 #20 door thuntech
Beantwoord door thuntech in topic nieuw hier en meteen problemen
tja , misschien hebben jullie gelijk. Maar ik heb nu gekozen voor de optie ander blok.
Er is me via het forum een aangeboden en die ga ik van het weekeind bekijken.

Als dat blok ok is valt de schade allemaal wel mee en je weet pas achteraf of een oplossing de juiste was.
Ik ga hem bij MSD eronder zetten en duimen maar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden