Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.

14 apr 2014 12:07 #1 door Kansloos
Hallo leden van de Transalpclub.

Ik ben Tim en heb heb sinds kort een xl600v van 97 als sleutelproject in mijn bezit.
Ik ben een beginnende sleutelaar en het is mijn bedoeling om te kijken of ik deze fiets kan opknappen (er staat inmiddels ruim 130k op de teller en verbruikt wat olie) als het rendabel is en ander als onderdelen motor voor een Transalp/ african twin die ik nou zou willen hebben.

De motor is hoofdzakelijk voor woonwerk verkeer gebruikt in het verleden en is door weer en wind bereden (ook pekel).

Nu ben ik bezig met het uit elkaar halen van de motor (dit in verband met het grote olieverbruik).

Nu loop ik alleen tegen twee dingen aan. Ik krijg het spruitstuk niet uit de voorste cylinder. De achterste is er al uit maar de voorste zit zo vast gerot als een huis. (Ik heb geprobeerd met de zoekfunctie al te kijken op de website maar heb hier niets voor gevonden. Als het er toch staat alvast sorry).
Ik heb al met imal geprobeerd het te smeren en met een gasbrander de cylinder te verwarmen maar dit lukt geen van bijde. Er is geen beweging in te krijgen.

Daarnaast zit ik met het uit elkaar halen van de voortse cylinder. Ik moet de spanning van de distributieketting halen door met een schroevendraaier een deel van de kettingspanner in te drukken en vervolgens met een tang een ander deel om hoog te trekken en hier daarna een pennetje door heen te duwen. Echter heb ik geen grip om het 2e deel om hoog te trekken met een tangetje. (bij de achterste cylinder ging dit wel).


Hebben jullie ideeen om deze uitdagingen op te lossen?

Ik weet niet trouwens of mensen behoefte hebben aan foto's van het blok als ik het open maak en foto's van het uitbouwen van het motorblok?

Groeten
Kansloos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 12:18 #2 door Bikkel
Beantwoord door Bikkel in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
Foto's kunnen altijd mede klussers helpen bij hun eigen klussen en problemen, en iedereen kan er wat van leren.
Dus graag plaatsen die foto's .
En jij natuurlijk succes met deze klus, we kijken graag mee hoe je het oplost.
En kunnen je dan met raad ( en daad) bijstaan.

NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 12:46 #3 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
Vastgerotte delen een tijdje laten weken in de kruipolie (iedere dag of 2x per dag nieuwe erop doen. En dan idd warmstoken, proberen, gaat niet? Meer olie, volgende dag weer. Misschien kun je een roestvreter (rustyco) er op loslaten maar daar heb ik in deze toepassing geen ervaring mee.

De distri-ketting is volgens mij kwestie van vloeken, hard knijpen, huilen en doorzetten. Dat was het bij mij iig. Maar misschien heeft iemand een goeden tip.

En plaatjes zijn altijd leuk!

Succes,
Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 13:15 #4 door Two Plugs
Beantwoord door Two Plugs in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
Welkom bij de leukste Honda- club van Nederland 'and beyond'!

Have fun, voor technische hulp en ondersteuning ben je hier aan het juiste adres!

Met dé Groningse Transalpclubbrul,

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 14:06 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
hallo,

je benoeming van het spruitstuk roept bij mij vraagtekens op want er is niet echt sprake van een gietstuk waarop de carburateur zitten.
hooguit 2 rubberen delen die er opgedrukt zitten en vast gezet met een klem.

dus inderdaad een foto plaatsen wat jou probleem aangeeft doet wonderen.

en de werkwijze om de spanning van je ketting af te nemen is juist

de veer omlaag ende wig omtrekken met een tang en er dan een nagel door het gaatje plaatsen waardoor de vast blijft staan

succes en ik wacht op de foto

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 17:13 #6 door dropken
Beantwoord door dropken in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
jaja plaatjes en wees welkom hier in de gelederen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 18:26 #7 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
Hee,

Leuk om te zien dat er al gelijk reactie's zijn.

Bijgaand stuur ik gelijk wat foto's mee (als het lukt).

Foto 1 is hoe de motor er nu bij staat. Hij staat op dit moment op assensteunen van een auto. Als het goed is zou ik nu de bout van de achterbrug er uit moeten krijgen. (alhoewel deze erg vast lijkt te zitten  >:()

Foto 2 is van het pieleke (technische term  ::)) van de distributie kettingspanner. Deze krijg ik echt met geen mogelijkheid met een tang te pakken. Bij de achterste cylinder zat hij wat hoger, maar hier lijkt hij gelijk te lopen met de behuizing van de kettingspanner. Klopt dat?

Foto 3 is van het spruitstuk en de voorste cylinder.

@ Len_Tour: Bedoel je met kruipolie Imal of heb je het dan over een ander spulletje??

@ Waffie: euhh wat bedoel je precies?

Groeten
Kansloos en ik zal jullie regelmatig wat mooie foto's voorschotelen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 19:42 #8 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
da wa de gij pieleke noemt geeft ook de slijtage van je ketting weer,  duw de wig die hoger staat naar beneden en dan moet je er beter bij kunnen met bijv een waterpomptang .
gewoon met wat geduld en dat geld ook voor de uitlaat

verwarmen heeft geen zin want alu zet sneller uit als het staal van de uitlaat

misschien juist vriesspray )freeze en kruipolie  tegelijk (van loctite)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 20:53 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
Welkom hier kansloos  :). En succes met je project  8)

Ik zou die kleppendeksels er lekker op laten zitten en pas werkzaamheden aan het blok gaan doen als je het uitgebouwd hebt!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 21:14 #10 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
Heb als mod al aardig wat namen voorbij zien komen... maar die van jou ... ;D

enige toelichting op die naam maakt het voorstellen misschien wel compleet

maar of je het wel of niet doet...
welkom op het forum en hoop dat deze klus wel kans op slagen heeft  ;)

Huib

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 21:27 #11 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
Heheheheh,

Dat geloof ik zo maar Huib.

De eerste reden is dat dit eigenlijk mijn naam is bij online games zoals call of duty. Ik ben iemand die guns blazing door het spel gaat en dan vaak neer geknald wordt. Vandaar reden één. Reden twee is. Ik weet zeker dat niemand mijn naam heeft dus ik kan ik hoef nooit na te gaan denken en moeilijk te gaan doen om een scherm naam te verzinnen.

Het is niet zo dat ik niet kan sleutelen, geen motor kan rijden of dat ik geen vriendin heb of zo  8).

Deze klus moet zeker gaan lukken. Ik heb mijn KTM ook al een keer uit elkaar gehad en ook weer in elkaar gezet. Dit moet dus helemaal goed gaan komen. Ik weet alleen nog niet wat de schade gaat zijn. Op het moment dat ik te veel dingen moet gaan vernieuwen/ vervangen, dan is het economisch niet meer rendabel. Dan zal ik de motor als onderdelen motor gaan gebruiken en een andere Transalp op een zeker moment gaan zoeken voor mijn vriendin. Daarnaast vind ik een African Twin erg gaaf en ik geloof dat daar ook nog wel wat onderdelen uit gewisseld kunnen worden.

@ Horseman:
Ik wilde eerst even de bouten van de kop los maken op het moment dat het blok nog in het frame zit. Dit omdat deze bouten verrekte vast zitten is mijn ervaring.

Tim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 apr 2014 21:56 #12 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
Hoi Tim, zat sleutelervaring aanwezig als ik het zo lees  :)

Ik vond het reuze meevallen met die kopbouten moet ik zeggen. De enige waar ik wat problemen mee had was die van het vliegwiel, maar daarvoor heb ik het blok gewoon weer effe in het losse frame gehesen  ;D

Nogmaals succes met de klus, noem het maar kansrijk!
Oh, en je weet ons nu te vinden  ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 apr 2014 01:30 #13 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
imal is een soort vn kruipolie dus dat zou moeten werken

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2014 10:56 #14 door Kansloos
Beantwoord door Kansloos in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
Gisteren avond ben ik nog even bezig geweest met de distributieketting spanner.  Daarbij kreeg ik opeens een handig idee.
Ik heb een kleine grip tang gebruikt met een afgeronde bek. Ik heb de tang met de onderzijde naar voren gericht gebruikt. Met de onderste bek kun je dan het palletje indrukken en de bovenste bek grip krijgen op het kleine palletje. Op deze manier heb je nog een hand over om het pennetje door het gat te steken. Binnen 3 pogingen was het gelukt.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel anders hoor ik het graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 apr 2014 12:51 #15 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.
De laatste zin begrijpen we, dat is het belangrijkste  :D

Fijn dat het gelukt is  8)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.087 seconden