keuze hulp gevraagd.

15 juni 2015 17:16 - 15 juni 2015 17:18 #1 door cas1
keuze hulp gevraagd. werd gestart door cas1
Hi TAC,

Mijn naam is Kars en ik woon in Haaren (NB), een plaatsje waar vele motoren doorheen komen:)

Momenteel rijd ik een oude Honda MT5 (80cc - 2tact), - ik ben daarmee ook naar Spanje geweest, maar ik ben van plan om te sparen voor een motor rijbewijs en een grote motor fiets.

Mijn vraag aan jullie is om mij een beetje te helpen over het kiezen voor een fiets die aansluit bij mij vrij uitgebreide behoeften:

- betaalbaar in aanschaf, onderhoud en verbruik.
- comfortabel tot 140km/pu.
- betrouwbaar en voorspelbaar.
- ligt gewicht, behendig.
- belastbaar, denk aan bijrijder en kampeerspullen.
- zelf afstel en repareerbaar met eenvoudig gereedschap (zoals mijn MT).

Zelf ben ik 1,87M, 75KG.
Ik doe graag aan wilt kamperen, en rij dan ook graag boeren paden af, de bosjes in om een still afgelegen plekje op te zoeken, en daar m'n tentje op te zetten:)

Wat voor een fiets raden jullie mij aan? , en waarom?

Alvast bedankt!

Kars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2015 18:17 #2 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic keuze hulp gevraagd.
Het grote probleem met jouw eisenpakket is gewicht versus comfort op de snelweg. Je kan niet alles in 1 motor vinden. De Transalp 600 komt van de clubmotoren het dichtst in de buurt. Je moet er voor 140 op de snelweg het liefst een tandje groter voortandwiel op zetten.

Wil je lichter kom je bij een Dominator oid maar die zijn minder comfortabel bij 140 en de motor heeft iets minder PK's tov de Alp. Ik ben ongeveer even lang en even zwaar als jij en reis met volle bepakking op een TA600 en kampeer ieder jaar wel een aantal keer in het wild. Offroad kan met bepakking en ik kan hen met pijn en moeite zelf optillen met bepakking.

Bospaden om wild te kamperen kan eigenlijk met iedere motor die niet zenuwachtig op het gas reageert. Mijn Yamaha FJ600 was minder geschikt maar de Kawasaki Zephyr550 deed het prima. Een vriend met een BMW K100 vond dat wel een beetje zwaar maar het lukte. Ik moet wel zeggen dat het fijner rijdt op een allroad, eigenlijk altijd ;)

Ik zou voor je eerste motor niet te moeilijk doen en een goedkope allroad uitkiezen en dan kom je er vanzelf achter wat je wilt en wat niet.

Succes! Lennert

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2015 19:19 #3 door cas1
Beantwoord door cas1 in topic keuze hulp gevraagd.
Bedankt Lennert!

Ik heb ook wel een goed gevoel dat een Transalp 600 een goede machine is voor mij. Ik vraag mij enkel gewoon af wat goede alternatieven zijn?, en wat beter en slechter is aan deze alternatieven; bijvoorbeeld een African Twin (esthetisch heel mooi), Dominator, NX etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2015 19:45 #4 door PimW
Beantwoord door PimW in topic keuze hulp gevraagd.
Je zou ook nog even kunnen kijken naar de KLE of KLR.

Africa Twin is relatief duur voor wat je extra krijgt tov de Transalp (mijn bescheiden mening).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2015 19:49 #5 door Timy
Beantwoord door Timy in topic keuze hulp gevraagd.
Als je kijkt naar het eisenpakket en elke clubmotor.. kan je al snel motoren wegstrepen.
Transalp XL600v (1987-1991)
Transalp XL600v (1991-1995)
Transalp XL600v (1995-2000) 
Transalp XL650v (2000-2006)
Transalp XL700v (2006-201X)

Africa Twin 650
Africa Twin 750 RD04
Africa Twin 750 RD07
Africa Twin 750 RD07A

NX250
NX650
Varadero XL1000v (carb versie)
Varadero XL1000v (injectie)
XLV750r
Crosstourerer


Daarnaast is het handig om een concreet budget te bedenken. Je kan een Alp al voor €400euro kopen (als je heel veel mazzel hebt) maar je moet dan zeker nog sleutelen. Als je met ca 1000-1500euro komt kan je al een prima Alp vinden.
De Twin lukt dat niet (nauwelijks) mee, dan begint het bij ca 2000euro. De Twin en Alp zijn nagenoeg gelijk qua andere eisen.
De NX250 heb je al voor 650-900euro, is oerbetrouwbaar en super zuinig. Maar met z'n top van 135 km p/u en beperkte capaciteit (2p en bepakking is moeilijk) scoort hij minder.
De NX650 zit in dezelfde 'range' als de Transalp maar is op hogere snelheden minder comfortabel. Het gewicht is dan weer beter handelbaar als de Alp.

Ik heb op de crosstourer en de XLV750r na alles bereden en grotendeels gehad/nog in bezit. Als ik naar jouw wensenlijstje kijk zou ik voor een Transalp gaan vanaf 1991 tot 2000.



Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2015 19:50 #6 door Timy
Beantwoord door Timy in topic keuze hulp gevraagd.

Je zou ook nog even kunnen kijken naar de KLE of KLR.

Africa Twin is relatief duur voor wat je extra krijgt tov de Transalp (mijn bescheiden mening).


1. Ga jij snel je mond spoelen...  :o Daarnaast is een V-twin voor het comfort wel prettiger (lees Transalp/Twin)
2. Helemaal eensch, maar hij is wel errrg mooi  :) Wat m.i. het enige echte grote verschil is.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2015 20:29 #7 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic keuze hulp gevraagd.
600 is makkelijker om aan te klussen van wege het plastic maar de TA 650 is echt een topper in kwaliteit en betrouwbaarheid en er komen de laagste tijd leuke modellen 2000-2003 tekoop




Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2015 22:04 #8 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic keuze hulp gevraagd.
Wat ik naast de Kawa KLE en KLR een mooi alternatief vind is een Yamaha Tenere 660 of 600. Wel weer een eencilinder dus minder fijn op lange snelwegritten maar ik zou er wel een willen hebben.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2015 04:39 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic keuze hulp gevraagd.
Ik ben van mening dat,

V strom 650 en de versys 650 ook in het lijstje thuis kunnen horen

misschien  wel meer te bieden hebben als welke club motorfiets dan ook

:-X

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2015 06:26 #10 door cas1
Beantwoord door cas1 in topic keuze hulp gevraagd.
He bedankt allen voor jullie reacties!, fijn te lezen dat dit forum zo actief is!

Ik heb inmiddels vele tabbladen open staan met specificaties, maar die zeggen natuurlijk niet alles.

- Wat zijn voor jullie de belangrijkste verschillen tussen een African twin (AT) en een Trans Alp (TA) ? (wel grappig dat de afkortingen een spiegelbeeld van elkaar zijn.)

De Yamaha xtz 660z Tenere vind ik ook een mooi model, om te zien, maar de xt 600z is tamelijk veel zuiniger en ligter:59mpg (1:25) - 163kg (wet) - ik denk dat ik dan wel een scherm en kuip ga missen; en waarschijnlijk ook en soepeler motor karakter van een twin.

Tot nu toe lijken mij de specificaties van de Honda XL 650V Transalp (2001) nog het meest aantrekkelijk (1:19,4) - 55pk -191kg
Enkel de zachte vering wil ik misschien wat steviger/beter.
Ik vind de dubbele koplampen van de African twin en de xtz 660z tenere het mooiste om te zien, maarja eerst kijken waar mijn budget op uit gaat komen, uitvinden wat de mogelijkheden zijn, en wat er beschikbaar is.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
Kars

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2015 08:16 #11 door gert
Beantwoord door gert in topic keuze hulp gevraagd.
Kars,

Als ik je verhaal zo lees heb je nog niet op een van deze motoren gereden.
Ik zou eerst eens met een paar modellen gaan rijden. Ieder model heeft zijn voor en nadelen maar wat voor de een echt een probleem is voor de ander niet zo belangrijk. Heb zelf zowel de TA 600 als de 650. voor het langere reis werk kies ik de 650.
lastiger met sleutelen(lees Kuipdelen) maar hij heeft me op al onze reizen motorisch nog nooit in de steek gelaten en heb ik mijn sleutels altijd voor niks bij me. Voor het langere reis werk vind ik de 650 net even meer motor maar een ander zal dat zeker anders zien vanwege een andere behoefte.
Ga proefrijden en vind de motor die het best bij jou past. hier op het Forum kun je altijd technische ondersteuning vinden.

Gr, Gert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juni 2015 21:43 - 16 juni 2015 21:47 #12 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic keuze hulp gevraagd.

Ik ben van mening dat,

V strom 650 en de versys 650 ook in het lijstje thuis kunnen horen

misschien  wel meer te bieden hebben als welke club motorfiets dan ook

Ik ben van mening dat,

V strom 650 en de versys 650 ook in het lijstje thuis kunnen horen

misschien  wel meer te bieden

:-X




:-X



Mijn zwager heeft een V strom 650. Rijd heel goed. Daar kan ik niets van zeggen. Maar persoonlijk vind ik de V strom een karakterloze motor. Natuurlijk is dat mijn mening en geen feit

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2015 00:45 #13 door cas1
Beantwoord door cas1 in topic keuze hulp gevraagd.
Dank je Gert,

Uiteraard ga ik eerst lid worden en wat proefritjes maken.
De 650 klinkt als een goede machine voor mijn behoeftes, hoewel ik van m'n huidige Honda MT het ook heel fijn vind dat ik 'm zo makkelijk om kan gooien en verplaatsen.

Om de keuze nog maar moeilijker te maken, waarom geen xr 650 (144kg), en daar een kuip opzetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2015 01:31 #14 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic keuze hulp gevraagd.
Simpel gezegd 1 cilinder is minder fijn op de snelweg. Het gewicht gaat alleen in de weg zitten bij lastige offroad dingen. Wil je je focus op offroad leggen xr,xl-r of xt, dr, dominator, eenpitters. Wil je reizen via snelweg en ander asfalt en soms offroad transalp, varadero, versys, V-strom multicylinders

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2015 08:24 #15 door kees
Beantwoord door kees in topic keuze hulp gevraagd.

(..) hoewel ik van m'n huidige Honda MT het ook heel fijn vind dat ik 'm zo makkelijk om kan gooien (..)


:)

In dat geval kan ik je de Alp 600 aanraden. IMHO is dit de beste smijtfiets ooit gemaakt  :))

Alpjes 600 zijn sowieso basic sleutelen, en weergaloos betrouwbaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2015 10:10 #16 door Miquel
Beantwoord door Miquel in topic keuze hulp gevraagd.


Om de keuze nog maar moeilijker te maken, waarom geen xr 650 (144kg), en daar een kuip opzetten?


Ik heb zelf en xr650 gehad, ik heb (toen ik de xr nog had) op een transalp 600 proefgereden deze rijdt op de weg een stuk beter.


Miquel was TWINDRIVER
Lid vanaf 2005 tot 2015



Transalp 600

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2015 12:07 #17 door cas1
Beantwoord door cas1 in topic keuze hulp gevraagd.
Waarom een Transalp 600 ipv een 650?

En welk jaar versie raden jullie mij aan, en waarom?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2015 12:15 #18 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic keuze hulp gevraagd.

xr650


Is geen transalp

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2015 15:21 #19 door len_tour
Beantwoord door len_tour in topic keuze hulp gevraagd.
De 600 is makkelijker aan te sleutelen en de veerring is ietsie meer offroad gericht. Dus afhankelijk van wat je ermee wilt doen 650 of 600... Bouwjaar zo jong mogelijk en/of lage km-stand.

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2015 22:54 #20 door cas1
Beantwoord door cas1 in topic keuze hulp gevraagd.

Is geen transalp


Ik weet dat een XR geen transalp is (zo groen ben ik ook alweer niet;) ; maar ik kijk er gewoon naar ivm gewicht, prestaties en verbouw mogelijkheden (+kuip?)

Wat betreft de motor eigenschappen, zit daar nog een merkbaar verschil tussen de 600 en 650?

Veering meer off-road, betekend dat zachter?

Momenteel denk ik dat een betaalbare TA 600 wel een fijne start motor is; en dat ik later voor een zwaardere African twin wil gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden