Voorstelrondje

06 aug 2015 21:38 - 06 aug 2015 21:42 #1 door Rob de Bob
Voorstelrondje werd gestart door Rob de Bob
Ha allen,

Inmiddels lees ik al een tijdje mee op het forum, en had ook al een accountje aangemaakt, dus bij deze toch ook maar eens een voorstelrondje.

Mijn naam is Rob, woonachtig in Brabant. Afgelopen winter ben ik gaan lessen en sinds half maart dit jaar in het trotse bezit van mijn motorrijbewijs A.

Omdat ik uiteraard zo snel mogelijk wilde gaan rijden, heb ik eind maart mijn eerste tweedehands Transalp gekocht, een PD10 van eind 1999.

De kleurstelling was niet helemaal zoals ik m wilde hebben, maar het was een goed onderhouden motortje, 48k op de teller, hij had in de winter nooit gereden, altijd binnen gestaan en het was van de eerste eigenaar. En dat voor een in mijn ogen hele schappelijke prijs (€ 1.850).

Sinds eind maart heb ik inmiddels een heerlijke ruim 8.000 km gereden, waaronder een ritje naar Frankrijk en eentje naar Duitsland.

Helaas is afgelopen vrijdagnacht mijn ketting gebroken terwijl ik met 140 km/uur op de teller over de snelweg naar huis reed (had al nieuw kettingsetje liggen om die volgende week zaterdag te wisselen hehe  ;D). God zij dank heb ik daarbij zelf niets opgelopen, en werd ik door de ANWB/het takelbedrijf keurig netjes bij m'n voordeur afgezet (diep in de nacht).

Harde knal (zelfs met oordoppen in), kettingkast kapotgeslagen, beschermkapje van het voorste tandwiel kapot en... helaas ook een gaatje in mijn carter...  :'(

Heb dus e.e.a. afgewogen, maar in mijn ogen is het het gewoon het beste om een nieuw tweedehands motortje te kopen. De te vervangen carter kost namelijk zo'n 900 euro via cmsnl + het is een tijdrovende klus waarvoor ik zelf sowieso de kennis niet in huis heb (want het hele blok moet uit elkaar).

Een tweedehands blokje vind ik te gewaagd, omdat je niet weet hoeveel er mee gereden is + geen garantie.

Zodoende dus weer op zoek naar een nieuwe om weer z.s.m. in het zadel te zitten! Als jullie nog iets weten, dan hoor ik het graag.

Ik hoop zo nu en dan wat te posten (binnenkort misschien mijn nieuwe aanwinst?  ;)), en vooral ook veel bij te leren via onder andere dit forum.

Bij deze trouwens nog wat fotootjes:

In Reims


in Zeeland



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 aug 2015 21:45 #2 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Voorstelrondje
Knap lullig dat er een gaatje in je carter is gekomen. Beste oplossing is een oud (defect) blok en dan de carterhelft overzetten. Maar zoals je aangeeft kan je dst niet. Je kan dat ook laten doen. Misschien wel goedkoper dan een andere motor.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 aug 2015 06:49 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorstelrondje
welkom hier, ik kan op de foto niet zien hoe groot het gat is en of het bereikbaar is maar ik zou eens informeren naar de mogelijkheid om het dicht te laten lassen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 aug 2015 18:32 #4 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Voorstelrondje
@Mirko: ja, dat zou in theorie wel kunnen, maar waar vind je een dergelijk blok? En hoeveel gaat zoiets dan kosten, aan in ieder geval al de (vele) manuren?

@xrvtuur: dankje! Het is geen groot gat, zie ook de foto. Hij heeft zeg maar een reepje van een cm lang en een halve cm breed naar binnen laten krullen. Maar aluminium lassen is toch niet zo heel eenvoudig? En moet daarvoor het motorblok ook niet helemaal uit elkaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 aug 2015 20:45 #5 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Voorstelrondje
Rob,
Er is een 'nieuwe' methode waarmee dergelijke beschadigingen zeer waarschijnlijk wel gerepareerd kunnen worden zonder dat het blok uit elkaar hoeft. Als het slechts om een scheurtje gaat en er geen deeltje in het carter terecht zijn gekomen dan kan je voordelig de handel (laten) repareren. Neem ff contact op met Hans Schaap op dit forum hij kan je zeker helpen.
Zelf zou ik de olie aftappen, na de reparatie vullen met een niet al te dure goede olie aangevuld met flush om de handel voor de zekerheid ff te spoelen. Daarna aflaten en weer vullen met goede olie.

Succes, ik zou je motor zeker niet zomaar opgeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2015 12:39 #6 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Voorstelrondje
@V-Twin: ok, dankjewel. Ik heb Hans Schaap alvast even een PM gestuurd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2015 18:22 #7 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Voorstelrondje
Welkom hier Rob,

Je alp ziet er super uit dus zou hem inderdaad niet opgeven. Ik heb ook een bevestigingspunt van mijn waterleiding afgebroken op het motorblok, het dit nog niet gerepareerd maar Hans raadde mij inderdaad dit setje aan om het te repareren. Verder kan Hans zelf je waarschijnlijk prima helpen binnen No-Time weer op de weg te zijn ;)

www.gereedschapland.nl/product/1395/aluminium-reparatieset

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2015 22:33 #8 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Voorstelrondje
Ah dat is wel een goeie (en goeiekope) tip, thanks Jeroen!

Maar is het voor de carter van een motorblok dan niet risicovoller als ik dat zelf ga proberen met behulp van dit setje? Ik weet namelijk niet of ik dan zonder vrees op mijn motortje durf te zitten. Al kost dat dan misschien weer even tijd om het vertrouwen terug te winnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 aug 2015 22:49 #9 door jeroenmeertens
Beantwoord door jeroenmeertens in topic Voorstelrondje
Zelf repareren heeft natuurlijk altijd een risico ;) maar van de andere kant het ergste wat er kan gebeuren is dat je blok zonder olie komt te zitten maar dat zie je normaal wel ver van tevoren  gebeuren.

Maar zoals al gezegd is, Hans die weet het fijne over dit setje en kan je er vast mee helpen :) ik wil namelijk geen valse hoop geven ;)

Honda XLV600 1987
Suzuki GSXR 750 1998

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 aug 2015 21:55 #10 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Voorstelrondje
Kleine anekdote en min of meer afsluiting van dit topic: in mijn ongeduld :angel: ben ik afgelopen weken alvast op zoek gegaan naar een nieuw tweedehandsje en een mooie gevonden (PD10 uit 1997 met 50k op de teller):


Moet nog wel e.e.a. aan gebeuren en ik wil hem graag eerst professioneel laten nakijken, dus over enkele weken heb ik vakantie en ga ik even langs Ad in Sprundel. Vraag ik gelijk advies over wat te doen met m'n eerste motortje. Als het aan de praat krijgen daarvan niet al te duur wordt, wordt dat misschien wel m'n wintermotortje!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2015 15:53 #11 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Voorstelrondje
Toch nog even een update: m'n eerste motortje leeft weer! Als tip van Ad Permatex Epoxy via Amazon besteld en daarmee afgelopen week het gat (in meerdere lagen) gedicht.

Daarnaast een flesje forté gekocht en daarmee afgelopen vrijdagavond mijn motor geflushed. Die olie volledig afgetapt, een nieuwe oliefilter erop en de motor weer bijgevuld met verse motorolie.



De tandwielen zijn afgelopen week ook vervangen en zaterdagochtend bij de dichtstbijzijnde motorzaak mijn ketting laten klinken.

Inmiddels twee (voorzichtige) proefrondjes gereden. Hij lijkt het weer goed te doen!


Dus nu hebben we (waarschijnlijk) weer twee werkende Transalpjes :). Alleen nog even kijken of ik er een verkoop of dat ik m houd als winter/offroad motor.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 nov 2015 23:45 #12 door Cor van leeuwen
Beantwoord door Cor van leeuwen in topic Voorstelrondje
Ik heb een keer een gat van 2x2 cm in mijn carter gehad en dat heb ik gedicht met kneedbaar metaal dat is daarna nog jaren mee gegaan.

Ik zit nu op de motor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 nov 2015 21:11 #13 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Voorstelrondje

Ik heb een keer een gat van 2x2 cm in mijn carter gehad en dat heb ik gedicht met kneedbaar metaal dat is daarna nog jaren mee gegaan.


Netjes, hoe kwam het gat erin?

En omdat je zegt dat het nog jaren mee is gegaan; heeft het op een gegeven moment wel losgelaten dan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden