Eerste motor.. Transalp XL600V '89

07 okt 2015 13:55 #1 door AnthonyTA
Eerste motor.. Transalp XL600V '89 werd gestart door AnthonyTA
Even voorstellen! Anthony, 29, uit Twente  :)

Sinds een paar weken in het bezit van het A-rijbewijs, en vrij kort daarna een mooie Transalp aangeschaft!
Het is een geïmporteerde Transalp PD06 uit 1989 met nu ongeveer 35000 miles op de teller, en zoals het lijkt helemaal origineel.





Heeft al lang geen onderhoud meer gehad (2008), maar was ook maar weinig gebruikt sinds die tijd. Hij rijdt op zich wel goed, maar ik voel vooral in het laag/midden toeren bereik dat hij erg schokkerig oppakt.

Ook de banden hebben de langste tijd gehad, ondanks dat het profiel nog wel oké is een productiedatum van 2000 voor of 2003 achter geeft mij geen veilig gevoel tijdens het rijden.

Dus de komende winter ga ik het volgende doen:

- Oliefilter
- Luchtfilter
- Olie
- Bougies
- Remvloeistof
- Koelvloeistof
- Nieuwe banden (Mitas E-08)

Waar ik nog tegenop zie is het kleppen stellen (hij tikt een beetje). Dus daar ga ik mogelijk nog iemand voor zoeken met ervaring.
Hopelijk loopt die na dit allemaal een stuk soepeler, ook lager in de toeren. Of is het aan te raden ook de carburateurs te reinigen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2015 14:15 #2 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
je vind hier zeker genoeg ervaring en al met al is je lijstje 1 dag werk

en dan blijft er gnoeg over om ervan te genieten

veel plezier ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2015 16:02 #3 door AnthonyTA
Beantwoord door AnthonyTA in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Dankjewel!

Heb er nu al de nodige kilometers mee gemaakt, en ben nu al niet ontevreden  :)
Qua ervaring zit het hier inderdaad wel goed heb ik gezien!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2015 21:19 #4 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Gefeliciteerd met je rijbewijs en je nieuwe motortje en welkom!

Had je m zelf geïmporteerd of de vorige eigenaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 07:09 #5 door AnthonyTA
Beantwoord door AnthonyTA in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Dankje Rob :)

Ik ben volgens de RDW alweer de 3e eigenaar in Nederland, is in 2000 geïmporteerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 17:29 #6 door robbing
Beantwoord door robbing in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Welkom!

Gr. uut Twente.

Africa Twin CRF1000DCT "18
Transalp XL600V 1994

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 okt 2015 23:32 - 08 okt 2015 23:44 #7 door Arjen
Beantwoord door Arjen in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Welkom!

De kettingbeschermer is niet standaard... maar dat is niet het enige.

De kleur van jouw fiets is geen 1989 USA kleur zover ik weet. Wat ik ook apart vind is de bestickering op zijkuip en tank. Die horen bij een zwart/grijze PD10 (bouwjaar 1997/1998). Kortom, niet zo origineel als het lijkt.

Overigens hoeft dit geen probleem te zijn, het lijkt erop dat hij met veel zorg is onderhouden dus het kan allemaal ook in jouw voordeel werken.

Als je meer wilt weten: fotografeer het type-plaatje op het frame en het ingeslagen nummer op het blok. Plaats het op het forum en we kunnen je waarschijnlijk meer vertellen.

Verder kan je toevoegen aan je onderhouds lijstje:

- carbarateurs reinigen (met bijv. Forte)
- carabarateurs synchroniseren
- ketting spannen
- inlaatrubbers inspecteren

Kleppen zijn bij de Alp meestal niet zo heel spannend qua stellen, al kan het natuurlijk geen kwaad om het te inspecteren.

“Never Stop Exploring”

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2015 09:09 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89

De kleur van jouw fiets is geen 1989 USA kleur zover ik weet


Waaraan ik nog kan toevoegen dat deze bestickering niet origineel is ( wit, ipv zilver ) , en de kappen absoluut zijn overgespoten.

Trouwens zo'n ketting beschermer heb ik zelf ook. Is van RVS en gewoon hier verkrijgbaar.
Het zwarte blokje bewijst dat de motor van voor 1992 is.


Maar al dit hoeft geen enkele reden te zijn om geen plezier te hebben van deze Alp.
In elk geval welkom hier en misschien zien we je een keer bij een van onze activiteiten of toer ritten.


PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2015 14:55 #9 door AnthonyTA
Beantwoord door AnthonyTA in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Ah interessant! Altijd leuk meer info :) qua kleur en stickers had ik al zo'n vermoeden.
De aanvulling op het lijstje voor onderhoud neem ik zeker mee!

Er zit trouwens ook een middenbok onder, is die bijna niet op te krijgen maar dat ter zijde.

Hoe bedoel je van 1992 Oldtimer, is die niet van 89'? Wat betreft de clubactiviteiten, die ga ik zeker in de gaten houden!

Typeplaatje heb ik een foto van toegevoegd. Nummer op het blok zo niet, maar zal ik opzoeken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2015 16:11 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89

voor 1992 is


Niet goed gelezen Anthony ????
1989 is toch voor 1992.
Wat ik bedoel is dat de zwarte blokjes t/m 1991 eronder zitten.
Daarna zilverkleurig ;) ;) ;)

Tik dit frame nummer ( VIN ) maar eens in bij CMS.nl.
Zie je meteen het een en ander.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2015 17:27 #11 door kees
Beantwoord door kees in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89

(..) dat deze bestickering niet origineel is ( wit, ipv zilver ) , en de kappen absoluut zijn overgespoten.

Het zwarte blokje bewijst dat de motor van voor 1992 is.

Wat ik bedoel is dat de zwarte blokjes t/m 1991 eronder zitten.
Daarna zilverkleurig ;) ;) ;)


Ik heb serieus 8 keer naar die foto's zitten kijken op zoek naar zwarte blokjes op de stickers, maar die Ouwe bedoelt mótorblokjes die zwart zijn. Ahaaaa!  ???

Maar het maakt toch niet uit hoe die eruit ziet? Als hij maar is verkocht als zijnde import USA 1989. En dat blijkt zo. Hij heeft een alleen optische facelift gekregen waarmee de motor moderner oogt. En het lijkt me met zorg gedaan. Net ding hoor!


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2015 17:37 - 09 okt 2015 17:44 #12 door AnthonyTA
Beantwoord door AnthonyTA in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Ah.. Nu zie ik het ook. Zwart motorblok.. Nooit eerder opgevallen dat latere een zilverkleurige hebben. En inderdaad ook niet goed gelezen  :o

Ik ben blij met hoe die er uit ziet zelfs! :) ga ongetwijfeld plezier hebben van dit oude Alpje.

De site cmsnl.com zie ik geen plek om een VIN nummer in te voeren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2015 18:06 #13 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Sorry, mijn fout.
Dit is de juiste link.

zsf-motorrad.de/content/en/VIN.html

En om het compleet te maken ook de model geschiedenis.

www.transalp.de/technik/modellgeschichte/

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2015 18:32 #14 door AnthonyTA
Beantwoord door AnthonyTA in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Inmiddels al wat ervaring op de transalp opgedaan, en kan er geen genoeg van krijgen :D

Qua onderhoud al het een en ander gedaan, motorolie, oliefilter, luchtfilter en bougies.

Schroefjes van het remvloeistof reservoir zitten helemaal vast, voor ik ze er uit haal.. Hoeveel MM schroeven zitten hier in?

Vandaag banden ontvangen, hebben ze niet verstuurd wat ik besteld heb :(
Had Mitas E07 TT banden in 90x90/21 en 120x90-17 verwacht. Maar voor achter een E08 gekregen.
Voor dus 50-50 en achter 80-20 weg/off road profiel.

Wacht even reactie van de shop af, maar in het ergste geval, zou het goed rijden? Voor een grover profiel als achter?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2015 18:42 #15 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Tja, naar mijn mening kun je voor banden beter naar Ad of Hans gaan, deze mensen hebben er verstand van en als ze jouw keuze niet op voorraad hebben kunnen ze het voor je bestellen. De banden moeten ook nog gemonteerd en gebalanceerd worden.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2015 19:16 #16 door AnthonyTA
Beantwoord door AnthonyTA in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Natuurlijk is daar wat voor te zeggen. Echter laat ik er nou plezier in hebben om dingen zelf te doen en uit te vinden. Ook onderdeel van de hobby :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2015 19:41 #17 door Cas
Beantwoord door Cas in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Natuurlijk, de meesten hier werken zelf aan hun motor, is onderdeel van de hobby.
Echter, banden zijn een belangrijk onderdeel van de motor, mss wel het belangrijkste onderdeel, het enige contact met het wegdek. De band moet er goed opliggen en om de band goed op de velg te laten ploppen heb je behoorlijk wat overdruk nodig. Het balanceren is weer een ander verhaal, hier gaat het om 1 gram lood op de juiste plaats en dat gaat nooit zonder een goed balanceerapparaat.
Maar goed, dat is mijn mening, ik denk dat de meesten hier naar de bandenspecialist gaan.

◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2015 19:51 #18 door AnthonyTA
Beantwoord door AnthonyTA in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Jep, daarom heb ik me vooraf ook goed ingelezen en filmpjes bekeken en bewust de keuze gemaakt om ook deze klus zelf te proberen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2015 20:12 #19 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
welkom hier en vulle wille
de buurman uit Goor  :) ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 okt 2015 19:46 #20 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Eerste motor.. Transalp XL600V '89
Leuk verhaal.
Ik heb op onze TA uut 1987, maar nu met het zilverenblok uit 1996, bij Peters (Hengelo, Sloetsweg), een nwe voorband gekocht: heidenau scout k60. Gelijk met een nu velglint en met nwe binnenband. Misschien zat de binnenband uit 1987 er nog wel in.....
Ik schrok ff toen ik het heidenau profiel zag, maar rijdt prima. De bandenhandel had ik gevraagd om goed de binnenkant van de velg te checken op doorroesten van het alu. Was nauwelijks sprake van. Deze handel is zelf ook motorrijder en verkoopt en legt motorbanden om, daar heb ik wel vertrouwen in. Ook meerdere goede verhalen gehoord.

In de winter vervang ik de achterband. Ik ben al begonnen op zandwegen rondom Weerselo en achter Haaksbergen. Gaaf. Heb ik 1 keer gedaan met de Afrika twin met straatbanden..... Dan werkt een semi-offroad band toch veel beter.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden