Voorstellen AT en TA rijder

28 okt 2015 19:26 #21 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
Ik heb de choke er op die locatie net af !

Bij mijn TA vind ik het lakwerk nog te goed om het over te spuiten o.i.d.

Als ik het gas dichtdraai heb ik nog wel wat geplof in de uitlaat. Of er zit ergens een verborgen gat, of iets anders. Bij het schilderen van de uitlaat durfde ik de uitlaat niet verder uit elkaar te halen. Bang dat er bij demontage stukken afbraken.  ;D ;Dg.  Ik heb de carburateurs uit 1987 met nieuwe inlaatrubbers gewoon 1:1 op het blok uit 1996 gemonteerd... Wel nieuw luchtfilter uiteraard.

En ja, de carburateurs uit 1996 liggen in de garage.




TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 okt 2015 20:36 #22 door luwe
Beantwoord door luwe in topic Voorstellen AT en TA rijder
007 welkom hier en vulle wille
de buurman uit Goor alp 700 ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2015 14:30 #23 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
Ik kom nog ff terug op de Pro-Link. Hans adviseerde om vooral dit ook te demonteren, schoonmaken, invetten en weer te monteren.

Gelukkig gingen de bouten en moeren los, na inweken met kruipolie.
Daarna heb ik voorzichtig de bussen iets eruit gedrukt, gelukkig zag ik geen wir war van naaldlagers maar een koperen bus. Dus de bussen eruit gehaald. Deze bussen heb ik op aanraden van Hans met waterproof schuurpapier, maar dan met WD-40 ipv water, weer netjes geschuurd. De bussen waren ietsje aangevreten. Vervolgens heb ik het koper gepoetst, voorzover mogelijk. Vet erin en weer de bus erin geschoven. De keerringen heb ik niet vernieuwd. (ik ga geen 23.976km per jaar rijden met dit ding, eerder max 2-3.000km..)
In deze foto zie je oude situatie... (volgens mij zat er toen 1 molecuul vet in, uit 1987 nog....)

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2015 14:33 #24 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
Toen ik het zadel en blok kocht, kreeg ik ook een pro- link deel mee. Maar die is volgens mij van een latere versie, kijk maar op de volgende foto. Mijn 'vork' is breder.
Aldus kon ik die niet gebruiken en heb de oorspronkelijke pro-link opgeknapt zoals hierboven staat.
Wie het wel kan gebruiken, geef maar een seintje


TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2015 14:35 #25 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
Hier een foto zoals het er nu onder zit. Hammerite erop en het is weer goed genoeg.

Ik heb geen momentsleutel, maar ik lees de aanhaalmomenten in het sleutelboek als volgt: er staat x Nm bij de moer van het achterwiel. Daarvan ga ik ervan uit dat dat goed vast moet zitten. Aldus zijn bij mij alle andere aanhaalmomenten 'vast is vast'.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2015 14:52 #26 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
En hier nog een foto van mijn AT, ergens tussen Esch-sur-Sure en Vianden.
De TA heb ik gekocht voor mijn vrouw.... en natuurlijk voor mijzelf om aan te sleutelen en mee rond te rijden. ;D
Wat zijn de verschillen ?.
De TA is een echte scheurfiets, super handelbaar vanwege het lage gewicht. Ik denk wat minder bij 120km/u, nog geen ervaring mee. De trommelachterrem (nieuwe schoen), is matig.

Ook wil ik met de TA nog een nieuwe Heidenau Scout K60 achterband kopen. De voorband heb ik al vernieuwd incl binnenband. En misschien meerijden met de Challenge in de Ardennen, of anders een keer op de aanhanger richting de Alpen om te rijden op onverharde wegen en passen. Dan wel een valbeugelset kopen, of anders op termijn alle kuipdelen eraf halen. Staat ook wel gaaf vind ik.

To-do-list TA :
- nieuwe achterband incl. binnenband;
- voorremklauw revisie;
- nwe olie + oliefilter;
- valbeugelset monteren (heeft iemand nog iets liggen ?);
- veel geplof in uitlaat, ik wil proberen naar een sleuteldag te komen om te checken of hier iets aan te doen is;
- wens iets lager zadel (zwart) voor mij wederhelft.(heeft iemand nog iets liggen ?);

Ook leuk, wat kost dit nu tot heden :
blok1996 50dkm+zadel+voorvorkhoezen: 400
nw voorband+binnenband Heidenau: 140
nwe remschoen trommelrem: 15
nwe handvaten: 8
nwe voorvorkolie: 15
nwe luchtfilter: 29
nwe knipperlichtautomaat: 12
divers spul: 50.













TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 dec 2015 15:02 #27 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
Thans bezig met een pre-Transalp xl50 uit 1977 voor mijn zoon.
Wit gespoten en divers klein spul opgeknapt en hersteld. Moet nog naar de keuring als bromfiets (49cc), maar er zit een goede Duitse Betriebserlaubnis bij. Gaat lukken lees op het www.


TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2015 10:48 #28 door chaly-dude
Beantwoord door chaly-dude in topic Voorstellen AT en TA rijder

Thans bezig met een pre-Transalp xl50 uit 1977 voor mijn zoon.
Wit gespoten en divers klein spul opgeknapt en hersteld. Moet nog naar de keuring als bromfiets (49cc), maar er zit een goede Duitse Betriebserlaubnis bij. Gaat lukken lees op het www.


Kijk aan! Strakke keuze! Kijk ook eens op www.4takt.net
In de FAQ staat iedere vraag omtrent 't kenteken. Zolang ie van voor '98 is, kan ie 99% van de gevallen op kenteken.
Wat ook leuk is. Als je zoon z'n motorrijbewijs heeft, kun je 'm zelfs om laten keuren tot motor! Wel even investeren in de remmen voordat je een 250cc blok koopt.

Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 dec 2015 14:45 #29 door EelkoL
Beantwoord door EelkoL in topic Voorstellen AT en TA rijder
Leuk topic, ik zie het nu pas. De prolink staat ook nog op mijn lijstje....

'99 TA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 apr 2016 20:55 #30 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
Zojuist de TA weer uit de schuur gehaald na de winterstop. De motor sloeg vlot aan. Wie weet aaraan geplof in de uitlaat kan liggen ?.  Dit is ook te horen als de motor stationair draait. Betekent dit een lekke uitlaat ? Of uitlaat beter vastdraaien aan de cylinderkop ?. Of kan het liggen aan het feit dat er carburateurs gemonteerd zijn uit 1987 met een blok van 1996 ?. By the way: de inlaatrubbers heb ik vernieuwd.

Ik zag zondag nog enkele ta en at rijden bij Maastricht op de a2. Die kwamen van de apl challenge gezien de hoeveelheid modder !. Zelf reed ik op de at en kwam uit Luxemburg waar ik een lang weekend aan het motorrijden was.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 08:43 #31 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
Mud-flap gemonteerd. Dank voor de tip elders op dit forum... :D

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 08:46 #32 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
En gisteren ook de achterband vervangen door Heidenau K60 scout. Met nwe binnenband. Laten doen in Alphen a/d Rijn. In de foto is het wiel nog niet netjes gemonteerd, maar snel erin gezet om te voorkomen dat de motor omvalt....

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2016 08:50 #33 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
Weekend Luxemburg met de AT. De ketting is versleten, meer naar achteren kan het achterwiel niet.
Zadelpijn viel mee, ik heb dit keer geen spijkerbroek aangehad onder mijn motorbroek..

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2017 15:26 - 02 juni 2017 15:28 #34 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
Vorig jaar heb ik een nieuwe tandwiel (let op, geen tandwielen) en ketting laten monteren in Elburg. Wat bleek daar ?. Voortandwiel keurig rondom vastgelast op de uitgaande as !. Niet gepuntlast, maar volledig. Het middelpunt van de uitgaande as is ook lastig zichtbaar, dwz de as lijkt wel onrond, zie de foto's.

Mijn fout, dat had ik 3 jaar daarvoor moeten checken bij aankoop ....  Sindsdien had ik vrij weinig gereden en nog rij ik maar ca 5dkm per jaar. Dus er is nog tijd.

Anyway: het tandwiel ziet er nog redelijk fris uit dus nieuwe ketting gemonteerd, dichtgeschroeft en weer lekker rijden. Ik denk met mijn (vrij rustige) rijstijl dat ik nog wel ca 4 jaar vooruit kan voordat het tandwiel een cirkelzaag is geworden en vervangen MOET worden.
De motor heeft nu ca 50dkm gereden en ziet er nog uitstekend uit (geen pekel oid).

Maar, wat te doen over langere termijn: ?
Optie 0: vervangen tandwiel met het blok gemonteerd in de motor. Hoe ? Tegelijk lassen losslijpen en de uitgaande as koelen met tuinslang aan de achterzijde. Vervolgens zo goed als mogelijk proberen het nieuwe tandwiel weer vast te bakken (met koeling) aan de uitgaande as. Kan ik niet zelf (wel koelen...) maar Hans in Elburg stelde dit voor als een optie. Wordt dit niks dan....andere opties >.

Optie 1: blok splitsen, nieuwe uitgaande as en nieuw pakkingenset en gaan met de banaan (ca  700euri);

Optie 2: niets doen, maar een CRF1000 kopen (politiek lastig thuis, tenzij de loterij etc etc..);

Optie 3: ander blok erin, hoewel een net xrv750 blok tot heden niet te vinden is. Blokwissel kan ik zelf.(raming ca 900 euri);

Optie 99: een hele andere optie. Nu komt het, er staan veel blokken van een Transalp 650 te koop. Deze motoren zijn immers in grotere aantallen geleverd. Past dat blok erin zonder laswerkzaamheden ?. Het zal wat cc's en pk's schelen, maar ik ben geen scheurkonijn. En een blokwissel kan ik zelf, evenals iets van luchtfilter veranderen, maar lassen kan ik niet zelf.
Weet iemand dit ?.  (lijkt op down-graden, past bij minder uitstoot...).(raming ca 650 euri). Alvast excuses als ik iemand met deze optie kwets omdat het allemaal niet origineel is.  ;)



TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2017 16:33 #35 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voorstellen AT en TA rijder
Ik zou dit eens aan de hoofdloze paardeman vragen.
Hij heeft het kunstje geflikt met een 650 Twinblok in een alp.
Misschien heeft hij tips voor je.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2017 20:25 #36 door Dodo
Beantwoord door Dodo in topic Voorstellen AT en TA rijder
Ik heb de uitgaande as in mijn AT van 1996 laatst vervangen en het is redelijk te doen, voorwaarde is dat je wel behoorlijk sleutelvaardig moet zijn en je moet natuurlijk plek hebben. Als je het zelf doet is het ook redelijk te betalen. Ik meen dat ik voor een uitgaande as €140 heb betaald bij rugged roads en een Athena pakkingset van €75.  Verder komt er nog een hoop klein spul bij aan keerringen, olie, oliefilter e.d. a €100,-.

Verder is een blok openhalen altijd een grote verrassing. Verbruikt ie olie? En hoe is de compressie? Als dat normaal is zou ik de rest niet aanraken, maar als het blok al niet helemaal fris is zou je de rest ook aan kunnen pakken, nieuwe kleppen, zetels, overmaatse zuiger, cil opboren. Dit is alleen allemaal specialistisch werk wat je zelf niet kan doen en laten doen is duur, maar zoals ik zei als je compressie goed is en niet teveel olie verbruikt zou je het gewoon zo kunnen laten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2017 22:17 #37 door GSXRed
Beantwoord door GSXRed in topic Voorstellen AT en TA rijder
Zou een TA 600 blokje niet pas te maken zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 09:42 #38 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
Zou tzt een transalp 700 blok niet passen ?.
Tzt eerst maar optie 0, dan verder zien.
Of ik ga mijn blok tzt aanbieden als afstudeerobject aan studenten van HAN Automotive (vh hts autotechniek).

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 09:46 #39 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Voorstellen AT en TA rijder
Nog bedankt voor de adviezen !.

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 juni 2017 14:10 #40 door alain
Beantwoord door alain in topic Voorstellen AT en TA rijder

Maar, wat te doen over langere termijn: ?
Optie 0: vervangen tandwiel met het blok gemonteerd in de motor. Hoe ? Tegelijk lassen losslijpen en de uitgaande as koelen met tuinslang aan de achterzijde. Vervolgens zo goed als mogelijk proberen het nieuwe tandwiel weer vast te bakken (met koeling) aan de uitgaande as. Kan ik niet zelf (wel koelen...) maar Hans in Elburg stelde dit voor als een optie. Wordt dit niks dan....andere opties >.

Optie 1: blok splitsen, nieuwe uitgaande as en nieuw pakkingenset en gaan met de banaan (ca  700euri);

Optie 2: niets doen, maar een CRF1000 kopen (politiek lastig thuis, tenzij de loterij etc etc..);

Optie 3: ander blok erin, hoewel een net xrv750 blok tot heden niet te vinden is. Blokwissel kan ik zelf.(raming ca 900 euri);

Optie 99: een hele andere optie. Nu komt het, er staan veel blokken van een Transalp 650 te koop. Deze motoren zijn immers in grotere aantallen geleverd. Past dat blok erin zonder laswerkzaamheden ?. Het zal wat cc's en pk's schelen, maar ik ben geen scheurkonijn. En een blokwissel kan ik zelf, evenals iets van luchtfilter veranderen, maar lassen kan ik niet zelf.
Weet iemand dit ?.  (lijkt op down-graden, past bij minder uitstoot...).(raming ca 650 euri). Alvast excuses als ik iemand met deze optie kwets omdat het allemaal niet origineel is.  ;)


Optie 69:
Als de motor en de lagers van de uitgaande as nog goed zijn:
Voorzichtig het tandwiel wegslijpen, en de splines met dremel en vijl(tje) en geduld weer bijwerken.


PD06(1994) - iNCa750X DCT (2021)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden