Nieuwe aanwinst AT

21 mrt 2016 12:20 #1 door Timmert
Nieuwe aanwinst AT werd gestart door Timmert
Hoi,

Ik zal mij even kort voorstellen. Tim 27 jaar, altijd supersports gehad en op circuit gereden (momenteel geen motor op kenteken). Afgelopen donderdag had ik een idee om met de motor op vakantie te gaan (hoe, wat, waar geen idee)-> twee vrienden gevraagd, die zeiden direct "JA!" -> Vrijdagavond "vergadering" -> En sinds gisteren hebben 2 van de 3 (waaronder ik) al een Africa Twin gekocht  ;D tja...gaat snel.

Mijn AT had een kentekenplaat van de transalpclub, dus vandaar dat ik even een kijkje ben komen nemen. En er is veel info te vinden over de AT.

Maar afijn...ik ben bezig om de motoren klaar te maken.
Mijn AT ligt momenteel al ver uit elkaar. Wat sleutelt dat makkelijk zeg t.o.v. supersports.

Mijn AT is in aardig goede staat. Kuipjes zijn netjes, geen deuken of krassen. Geen pekelschade, afgebladerde verf. Top eigenlijk! De bouten waren ook ingevet met kopervet dus alles ging redelijk goed los. Motor loopt en start goed. Maar voor de vakantie wil ik alles in orde maken/checken. En zo leer ik de motor ook kennen.

Brandstofpomp is vervangen door een elektrische door de vorige eigenaar. I.v.m. het benzinepomp kwaaltje. Iemand ervaring met deze ombouw? Betrouwbaar?

Wat ik ga doen
Alle vloeistoffen en filters vervangen
Vorkolie en seals vervangen
Shock laten servicen
Kleppen stellen
Carbs ultrasoon reinigen en synchroniseren
Bougies vervangen
Wiellagers vervangen
Kettingset vervangen
Lagers checken/opnieuw invetten
Accu is redelijk recent
Koppelingsplaten checken

Daarnaast ga ik een voltmeter monteren. Ik kwam hier een topic tegen zodat je ongeveer kunt zien wanneer de spanningsregelaar de geest gaat geven.

Volgens mij zit ik redelijk goed m.b.t. onderhoud aan mijn fiets? Zijn er verder nog AT specifieke zaken om te checken?

Nog advies m.b.t. banden? Voor sportief rijden en voornamelijk asfalt.


AT van mijn vriend is in iets mindere staat. Start prima. Maar tijdens de proefrit viel de motor uit. Vorige eigenaar was al op reserve aan het rijden. Kortom...tank helemaal leeg. Toch motor gekocht want liep verder prima.
Eenmaal thuis aangekomen verse benzine erin. Na wat moeite sloeg hij aan en heeft tijdje prima stationair gelopen. Na een tijdje begint hij steeds ruwer te lopen. Loopt vervolgens nog alleen met choke erop -> choke eraf of iets lager -> valt uit (idem voor iets gas erbij). Nog iets later krijgen wij hem niet eens meer aan. Ik vermoed dat de carbs aardig vervuild zijn?



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2016 12:59 #2 door DDW
Beantwoord door DDW in topic Nieuwe aanwinst AT
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier ermee! Ben benieuwd waar de reis naartoe gaat, ben zelf van plan van de zomer richting de vulkaaneifel te gaan met AT.

Bij het compleet leeg rijden van de tank wordt vaak ook de laatste ''rommel'' uit de tank mee genomen en zou het dus goed kunnen dat de carbarateurs vervuild zijn.

Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2016 15:38 #3 door Timmert
Beantwoord door Timmert in topic Nieuwe aanwinst AT
Thanks :)

Reis gaat richting Italië.


Zo'n vermoeden had ik al m.b.t. het vuil in de carb.
Iemand die een adres weet waar ik de carbs kan laten reinigen? (de-)montage kan ik zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2016 12:15 #4 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Nieuwe aanwinst AT
Zo te zien verveel je je komende tijd nog even niet ;).

Inhoudelijk heb ik geen verstand van brandstofpompen, maar mijn zwager heeft zijn brandstofpomp van zijn AT ook vervangen door een elektrische, en dat bevalt tot op heden volgens mij prima!

Welkom btw!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2016 12:21 #5 door Rob de Bob
Beantwoord door Rob de Bob in topic Nieuwe aanwinst AT


Iemand die een adres weet waar ik de carbs kan laten reinigen? (de-)montage kan ik zelf.


Weet niet waar je vandaan komt, maar ik denk dat één van onze clubgarages je wel verder kan helpen (Ad aka waffie in Sprundel, Hans Schaap in Elburg en Rob aka robgoesdakar in Alphen aan de Rijn)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mrt 2016 23:01 #6 door Timmert
Beantwoord door Timmert in topic Nieuwe aanwinst AT
Fiets ligt al ver uit elkaar

Ben aan het wachten op onderdelen.
Dan kan de boel weer in elkaar :)
O.a. kleppen gesteld (was nodig, 3 stuks)

Heb zelf maar een ultrasoon gekocht.
Altijd handig :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2016 07:29 #7 door James Bond
Beantwoord door James Bond in topic Nieuwe aanwinst AT
Vergeet het pro-link systeem niet te controleren / demonteren invetten en weer monteren. Honda levert die standaard met 1 druppel vet.... Er staan hier meerdere topics over. Zelf heb ik dit gedaan bij mijn transalp uit 1987. Zie ergens het topic 'AT en TA rijder' , met fotos. Volgens mij is dit systeem op een AT nagenoeg hetzelfde.
Succes en plaats een foto. ?

TA700 uit 2008 (en een CB500 uit 2002)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2016 22:04 #8 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Nieuwe aanwinst AT
Extra aandacht voor de stekkers aan de spanningsregelaar. Desnoods de stekker tussen Dynamo en Sr vervangen via Ad/Hans/Rob zijn deze te koop. SR zelf direct aansluiten op de accu.
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mrt 2016 11:16 #9 door Mirko
Beantwoord door Mirko in topic Nieuwe aanwinst AT
Ik lees dat je de wiellagers gaat vervangen, dan heb ik een Tip voor je.

Wiellagers niet bij Honda of motorzaak kopen, maar gewoon bij een lagerboer. Houd je wat geld in je zak. Nummers staan gewoon op de lagers. Ook de keeringen zijn meestal gewoon elders te koop.

2x Transalp XL 600
Yamaha XJR 1300

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 09:42 #10 door Timmert
Beantwoord door Timmert in topic Nieuwe aanwinst AT

Vergeet het pro-link systeem niet te controleren / demonteren invetten en weer monteren. Honda levert die standaard met 1 druppel vet.... Er staan hier meerdere topics over. Zelf heb ik dit gedaan bij mijn transalp uit 1987. Zie ergens het topic 'AT en TA rijder' , met fotos. Volgens mij is dit systeem op een AT nagenoeg hetzelfde.
Succes en plaats een foto. ?


Goeie tip, zal het even loshalen

Extra aandacht voor de stekkers aan de spanningsregelaar. Desnoods de stekker tussen Dynamo en Sr vervangen via Ad/Hans/Rob zijn deze te koop. SR zelf direct aansluiten op de accu.
Succes!

Stekker van de spanningsregelaar was al aangepast. Zoals op veel modellen branden deze inderdaad een keer door.




Inmiddels zit de AT weer ver in elkaar, morgen test ritje.



- nieuwe banden
- voorvork nieuwe olie en seals (zat volgens mij nog het originele spul in :X )
- alle stekker verbinding schoon gemaakt en ingespoten
- alle lagers checked en opnieuw ingevet (behalve prolink moet ik nog doen)
- nieuw JT voortandwiel (rest van de set was nog prima in orde), ingevet met Mos2, gelukkig geen ingesleten as
- alle kabels gesmeerd (gas-koppeling etc)
- nieuwe bougies
- kleppen gesteld
- carbs gesynced
- nieuw luchtfilter
- brandstoffilter
- nieuwe remschijven
- nieuwe remblokken
- remklauwen gereviseerd met nieuwe stofkappen en keerringen
- carbs ultrasoon gereinigd
- koppelingsplaten en veren gecontroleerd (als nieuw), nieuwe pakking en borgmoer
- radiateurs schoon gemaakt en zijn in prima staat
- nieuwe kvs
- nieuwe olie/filter
- nieuwe remvloeistof

Volgens mij heb ik het aardig compleet nu :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 11:12 - 02 apr 2016 18:20 #11 door jan1966
Beantwoord door jan1966 in topic Nieuwe aanwinst AT
Excuses voor mijn onwetendheid, maar wat is een KVS?

Heb het bericht aangepast; na enig nadenken bedacht ik mij dat dit wel koelvloeistof moet zijn ;)

Succes verder.

Gr.Jan

Suzuki DL1000 Vstrom 2014

Daarvoor: Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, Suzuki V-strom 650 (bj 2004), Honda Africa Twin RD07 (bj 1996), Suzuki GS850N, Kawasaki EX500 (bj 1991), Kawasaki ZZR1100 (bj 1990), Honda CBR600F (bj 1990), BMW K100 (bj 1984), Suzuki GT500 (bj 1976)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 apr 2016 12:27 #12 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Nieuwe aanwinst AT
En dan nu, op naar de Dolomieten  :P ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.242 seconden