Voorstellen, verlagen AT

08 juli 2016 17:38 #1 door Borg09
Voorstellen, verlagen AT werd gestart door Borg09
Allereerst zal ik me voorstellen. Mijn naam is Ingeborg, en kom uit Rockanje. Afgelopen zomer (toen was de zomer nog een soort van zomer was[emoji12]) heb ik mijn motorrijbewijs behaald. Sinds 01 april jl. ben ik in het bezit van een AT uit 2000. Gebruik de Twin bijna dagelijks als woon/werk verkeer wat me overigens prima bevalt. Werk in Rotterdam, een route dat best file gevoelig is. Ik heb de voordelen (naast het plezier van het motorrijden) al vele malen kunnen ervaren.

De reden dat ik voor de Twin heb gekozen zijn de looks, het rijgedrag en de ervaringen van andere trotse AT bezitters. Daarnaast is het een zeer vergefelijke motor voor de beginnende motorrijder [emoji4] Ik kom er zeer goed mee weg. Echter voor optimaal comfort bij het stoppen en maneuvreren, merk ik dat ik net wat beenlengte te kort kom. Voor het mooie (plat op de grond) mis is zo'n 4cm. Ik heb dit willen oplossen met de laars van Daytona Pilot lady, maar dan nog kwam ik net wat cm te kort. Daarnaast vind ik de laars persoonlijk niet zo mooi en zijn dus retour gegaan.

Ik volg dit forum regelmatig maar heb nog nooit actief gereageerd. Wat ik bemerk is, dat er vanuit de leden heel wat kennis en kunde aanwezig is rondom reparatie en het opknappen van de motoren. Dus vandaar dat ik me dan ook graag tot jullie richt met de vraag:

Is de Twin goed te verlagen en hoeveel kan ik daar dan maximaal op winnen?

Ik hoor graag jullie ervaringen en wellicht tot snel op één van de activiteiten van de TCN. Daar ben ik uiteraard lid van geworden. [emoji1]

Foto volgt uiteraard nog...


Borg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2016 18:01 - 08 juli 2016 18:04 #2 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Voorstellen, verlagen AT
Hoi Borg,

Welkom hier!

Natuurlijk is de motor te verlagen.

Goedkoop:
- Voorpoten ietsje door de kroonplaten laten zakken, kost je niets. Sleutel 12 of 14 nodig, 5 minuten
- Achterveer voorspanning iets losser zetten, kost je niets. Hamer en schroevendraaier nodig, 15 minuten :-D

Hiermee win je een paar CM - en dat doet wonderen! Probeer voor en achter evenveel te 'zakken' zodat je de geometrie niet teveel aanpast. Nu gaan er vast puristen over mij heen struikelen dat dit geen juiste manier van verlagen is - maar het werkt prima! :-D

Duur:
Je brommer afgooien bij Hyperpro en ze vertellen wat je bankrekeningnummer is en hoeveel CM je eraf wilt.

Beiden zijn natuurlijk betere oplossingen dan lelijke laarsjes moeten dragen!  ;D


Ik rijd voornamelijk offroad, en veel vrienden (en/of hun partners) zijn beginners. Ik adviseer altijd om de (nieuwe) brommers dan even wat lager te zetten (voorpoten en veervoorspanning achter dus) om te wennen aan de fiets en off road rijden. Dan, na een paar weken/maanden begint men meestal de boel weer omhoog te schroeven omdat je meer bodemvrijheid wilt - en je comfortabel balanceert op je grote teen. Iedereen blij, geen geld uitgegeven en vol zelfvertrouwen op de motor!


Groet,
Daan

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2016 18:28 #3 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorstellen, verlagen AT

Nu gaan er vast puristen over mij heen struikelen..


:)


Dag Ingeborg,


Ik ben zo'n purist, hoewel dat soms ook theoretisch blijft. Ik ben het echter wel met Daan eens.

Wat ook veel gebeurt is dat het zadel iets 'ingenomen' word. Naast lager, kun je het zadel ook iets getailleerder laten maken zodat je benen al in een wat natuurlijkere stand omlaag wijzen. Dit zou je kunnen overwegen als blijkt na Daan zijn tip, dat jij het fijner vind om beter bij de grond te kunnen. Is een simpele ingreep bij je lokale stoffeerder, waarbij je zit wèl omlaag gaat, maar je verder de originele geometrie van de motor intact laat.


Harm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2016 18:36 #4 door Borg09
Beantwoord door Borg09 in topic Voorstellen, verlagen AT
Top Daan, dank voor je reactie en adviezen.... Ga zeker aan de slag met de gratis variant :D... Koop voor dat geld toch liever mooie crosslaarzen ;)


Borg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2016 18:46 #5 door Borg09
Beantwoord door Borg09 in topic Voorstellen, verlagen AT

:)


Dag Ingeborg,


Ik ben zo'n purist, hoewel dat soms ook theoretisch blijft. Ik ben het echter wel met Daan eens.

Wat ook veel gebeurt is dat het zadel iets 'ingenomen' word. Naast lager, kun je het zadel ook iets getailleerder laten maken zodat je benen al in een wat natuurlijkere stand omlaag wijzen. Dit zou je kunnen overwegen als blijkt na Daan zijn tip, dat jij het fijner vind om beter bij de grond te kunnen. Is een simpele ingreep bij je lokale stoffeerder, waarbij je zit wèl omlaag gaat, maar je verder de originele geometrie van de motor intact laat.


Harm


Beste Harm,

Dat is natuurlijk ook een mooie optie. Zal waarschijnlijk beide mogelijkheden uitvoeren. Alle beetjes helpen ;)  Ander voordeel is dat ik er nog een mooi zadel aan over houd. Heb al wat prachtige resultaten gezien (Rayzseats)

Dank voor het meedenken.


Borg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2016 19:58 - 08 juli 2016 23:46 #6 door Hans Schaap
Beantwoord door Hans Schaap in topic Voorstellen, verlagen AT
Welkom bij de club,

Naast de gratis methode van Daan en en het andere uiterste afgooien bij Hyperpro zitten nog wel wat mogelijkheden en elke methode heeft zijn voordeel maar zeker ook zijn nadeel.

De vering van een AT is redelijk eenvoudig en rechttoe rechtaan.
Het doorsteken van de voorpoten is prima en veranderd niets aan de veer karakteristiek van de vork, om te voorkomen dat de balhoofdhoek veranderd moet je ook de achterkant laten zakken.
En dan is het verlagen van de veervoorspanning een goede methode om eens te proberen of het resultaat past.
Wanneer je de hoogte hebt uitgeprobeerd kun je een permanente oplossing toepassen.
Dat is belangrijk om de veerkarakteristiek achter hetzelfde te houden ( lees in balans met de vork) dan kom je eigenlijk altijd uit op een hardware oplossing.

Dat kan zijn een vervangingsdemper die korter is.
            Voordeel je kunt een exemplaar met meer instelmogelijkheden kiezen, kleine ingreep.
            Nadeel vanaf ongeveer 375 euro ( demper incl veer), alles kan weer origineel worden gemaakt.
Een andere gaffel op de bestaande demper waardoor deze korter wordt.
            Voordeel alles is weer terug origineel te maken, kleine ingreep
            Nadeel kosten 150 euro
Of de schroefdraad op de demperstang wat verder te snijden waardoor de gaffel verder gedraaid kan worden.
            Voordeel kostenloos
            Nadeel is niet meer teug in originele staat te brengen.

Bij alle drie bovenstaande methodes geldt dat de vering in balans blijft.
Bij alle drie moet de voorvork worden doorgestoken ( houdt 20 mm als max aan)

De winst die je hebt is ongeveer 40 mm ( dit geldt voor de methode met een andere gaffel).
Dit zal voor de andere methoden niet anders zijn.
Je kunt niet ongestraft blijven verlagen omdat anders de veranderde stand van de onderdelen van het linksysteem teveel invloed gaan krijgen.

Naast het verlagen is er nog een relatief goedkope methode om de wegligging van je AT te verbeteren dit is door progressieve voorveren te monteren.

Dan sluit de voorvering beter aan bij de achtervering die door het toepassen van het linksysteem al progressief is.

En als laatste kun je experimenteren met het zadel om de laatste millimeters te scoren.

Succes


Groet Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2016 19:59 #7 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Voorstellen, verlagen AT

Top Daan, dank voor je reactie en adviezen.... Ga zeker aan de slag met de gratis variant :D... Koop voor dat geld toch liever mooie crosslaarzen ;)


Borg

Hoi, crosslaarzen staan misschien wel stoer maar zijn zo stijf als een plank. Bij mij voldoet het wanneer ik de 1e helft v/d voeten aan de grond heb.
Met crosslaarzen buig je dus je voet niet of nauwelijks door omdat ze te stijf zijn.
Ter info: ik ben 1.62,  heb een transalp XL600V , zadel 3 cm verlaagd, voorvorkpoten 20 mm doorgestoken (meer niet anders gaat je voorspatbord naar z'n grootje bij een noodstop) en de achtervering staat op de comfortabelste stand zodat deze iets inveert als ik er op ga zitten. Rij al 26.000km zo en ik boet niet in qua wegligging.
Kost geen drol want we hebben alles zelf gedaan, probeer het maar eens...

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2016 20:01 #8 door daandus
Beantwoord door daandus in topic Voorstellen, verlagen AT

Top Daan, dank voor je reactie en adviezen.... Ga zeker aan de slag met de gratis variant :D... Koop voor dat geld toch liever mooie crosslaarzen ;)


Borg


Now we're talking..... !  Onze Sidi's zijn al zeker 100.000 in gebruik en hebben geen gemakkelijk leven... wereldreisje en nu enkel offroad.
Goeie investering!


Ennuh, RayZ is inderaad mooi spul!

... was ooit lid ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juli 2016 21:26 #9 door Borg09
Beantwoord door Borg09 in topic Voorstellen, verlagen AT
Jeetje wat fantastisch is dit zeg!  In een paar uur tijd, zoveel reacties en bruikbare adviezen. Hier kunnen we dus zeker wat mee! Gelukkig heb ik een handige man die bekend is met de Twin [emoji4] Moet wel lukken dus.

@Sandra, goeie... Je tip omtrent de crosslaarzen neem ik zeker mee in mijn beslissingen. Ik heb een paar hele oude Alpinestars Tech3 staan. Die hebben best een verrassend flexibele zool (voor crosslaarzen dan) maar rij nu toch nog lekker vertrouwd met mijn gewone leslaarzen. Omdat die inderdaad lekker doorbuigen.



Borg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.086 seconden