MennoW en meteen een vraag over Onderdelen koppeling-deksel TA.

13 juli 2016 21:57 - 18 juli 2016 20:10 #1 door MennoW
Ola ieder,

Dit is MennoW, een mooi weer rijder op een (ex)politie Transalp uit het jaar 2000. Heb al wat versleuteld aan deze.
Hiervoor, zeg 5 jaar terug, een verschrikkelijk mooie witte ALP met paars/blauwe originele strepen gereden en weggedaan omdat ik bijna klem zat tussen een te hard rijdende BMW (auto) en een tunnelmuur. Geschrokken en dus in paniek die mooie verkocht.
En ja, spijt krijgen natuurlijk. Dus de blauwe gekocht, loopt een stuk ruwer maar is enorm snel en fel.
Ga deze in het najaar opknappen, terug naar de mooie (origineel) witte Alp-kleuren, ben bezig de spullen te verzamelen. Dus mocht je nog enige witte delen hebben liggen, hoor ik dat graag.

MAAR dat is nu niet wat ik vragen wil. Hij lekt olie en niet zo beetje ook.
Hij zweet ietwat langs de parking van de voorste cilinder. Is deze te demonteren met het blok nog in de fiets gemonteerd?
En hij lekt serieuzer langs de as van de koppeling in het deksel. Is die as, met veer, keerring en lager nog los te verkrijgen?
Is het zinvol om die los te vervangen of moet het hele deksel vernieuwd worden (wat eenvoudiger lijkt) ?

Ik hoor graag voor mijn beide vragen van jullie, alvast bedankt, groet, Menno.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2016 09:41 - 18 juli 2016 20:10 #2 door robgoesdakar
Weet even niet zeker of je de voorste cilinder deksel helemaal kunt verwijderen met de motor nog in het blok. Maar dat weten aderen hier beter ;)

De koppeling is een kwestie van een keerringetje vervangen.
nr 10 : www.bike-parts-honda.com/pieces-honda-de...00-TRANSALP+650.html

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2016 11:06 - 18 juli 2016 20:10 #3 door kees
Dag Menno,

Volgens Haynes kunnen de klepdeksels eraf met het blok in het frame.

Om de keerring te vervangen moet het motordeksel er af. Zorg daarom dat dat deel van je motor, inclusief alles wat er boven zit, schoon is en vrij van (los) vuil. Je zult de motorolie af moeten tappen, maar je kunt de motor ook op zijn linker zijkant leggen en dan kan die erin blijven. Verlies de 2 pasbusjes tussen deksel en motorblok niet!

De hevel kun je simpel uit het deksel trekken en de keerring is er eenvoudig uit te wippen. Om de nieuwe in te drijven gebruik je een rubber of kunststof hamertje.

Naast de keerring heb je waarschijnlijk ook een nieuwe motordeksel pakking en sowieso 2 uitlaat pakkingen aan de cilinder nodig. En een klepdekselpakking, of course.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2016 12:52 - 18 juli 2016 20:11 #4 door MennoW
Dag gents,

Dank voor de reacties.
Handig te weten welke keerring er in zit.
En nu weet ik ook hoe deze eruit te halen om te vervangen. Komt goed.

En Brom, wat betreft de voorste cilinder, de lekkage zit (als ik het goed heb gezien) niet onder het klepdeksel maar 1 etage lager, tussen de cilinder en de voet?? Ben er nog niet zo in thuis maar nu ik jou reactie lees, ben ik bang dat de demontage alleen kan als het blok eronder uit is, denk je niet?

Bedankt , groet, Menno.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2016 14:36 - 18 juli 2016 20:11 #5 door Waffie
ik denk dat je last hebt van  lekkende inlaat rubbers

er lekken dus eigenlijk benzine dampen die eenmaal opgedroogd er uit ziet als een bruine olieachtige smurrie

nieuwe inlaat rubbers  zijn hiervoor de uiteindelijke  oplossing

mvg ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2016 15:46 - 18 juli 2016 20:11 #6 door kees
Kun je misschien anders een verhelderende foto uploaden..?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 juli 2016 22:01 - 18 juli 2016 20:11 #7 door MennoW
Hoi,

Alweer super, die reacties.
Zweten, kan dat ook al, ik hoor nieuws.

Maar zie de foto's, is maar aan 1 kant, de kant van de uitlaten.

Ik zie de reacties wel weer, bedankt heren, groet, Menno.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2016 09:04 - 18 juli 2016 20:11 #8 door Oldtimer
Handiger is een foto van de plek waar de carburateurs vastzitten op het blok. Die rubbers worden bedoeld.
Foto maken van tussen de cilinders dus.
Maar lijkt inderdaad op lekkende inlaat rubber.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juli 2016 20:57 - 18 juli 2016 20:12 #9 door MennoW
Hi,

Zie de foto, die bruine plekken zijn inderdaad onder de carburateur zichtbaar en van daaruit maar aan 1 kant zichtbaar, de kant van de koppeling.

Maar kijk eens, misschien kan iemand met kennis van zaken er iets over zeggen.

Bedankt, Menno.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2016 07:57 - 18 juli 2016 20:12 #10 door Waffie
Zoals ik al met grootte zekerheid verwachte is mijn visie weer de juiste geweest 8) 8)

go wat ben ik toch weer cool geweest ;)

ga steeds meer van mezelf houden

(zo  nu weer genoeg pluimen aan me zelf uitgedeeld)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2016 10:03 - 18 juli 2016 20:12 #11 door Oldtimer

zo  nu weer genoeg pluimen aan me zelf uitgedeeld)


Ga je moeilijk van lopen Ad. vooral de plek waar je ze plaatst. >:D

Maar Menno. Je kunt de rubbers vervangen en het is een klusje van 1,5 uur.
Met enige kennis van zaken kun je dat zelf doen.
Rubbers zijn ongeveer 15 euro.
Het is een veel voorkomend probleem dus niets verontrustends. Rubber is gewoon hard geworden in de loop der jaren.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2016 12:29 - 18 juli 2016 20:12 #12 door MennoW
Hi gents,

Excuses voor de late reactie.
Bedankt voor de reacties, hele geruststelling en ja, dat moet me lukken.

Nogmaals mijn eeuwige dank, groet, Menno.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2016 12:59 #13 door MennoW
Gents,

Ben ik weer.
De uitlaat moet eraf en daar zitten een aantal pakkingen in maar welke?
Zo kan ik me ook voorstellen dat er boven, waar de uitlaten aan de cilinders vast zitten, pakkingen moeten zitten maar weet het niet zeker. En het 100 jaar oude garage-boek, wat ik heb, is niet duidelijk daarover.

In de uitlaatbochten zitten 2 ringen, waar zou ik die het beste kunnen bestellen?
En als er eventueel pakkingen bij de cilinders zitten, waar haal ik die dan vandaan?

Ik hoor het weer graag, bedankt, gr, Menno.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2016 17:09 - 18 juli 2016 20:12 #14 door Huib@1100
Menno....
dit topic wordt er een wat allang niet meer gaat over je koppeling deksel...

Als je een specifieke vraag het over 1 item kan je daar een topic voor openen in "Techniek Transalp", als het gaat over het glimmend maken van kappen doe je dat in "Techniek Algemeen".

Als je echter, zoals het er nu op lijkt, van allerlei items wil bespreken en jezelf misschien eens meteen wil voorstellen doe je dat hier .

transalpclub.nl/forum/index.php?board=14.0

zal bij deze dus ook maar complete topic verplaatsen... maar zal ook de titel straks ff aanpassen

gr huib.. de moderator

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2016 18:53 - 18 juli 2016 20:12 #15 door MennoW
Dag Huib en alle anderen,

Zoals eerder gemeld een mooi-weer-rijder van 55 jaar uit Dordrecht, al enige tijd bezig met te weinig motorrijden.
En eindelijk ook de stap gezet lid te worden van de club, mislukt dat om een onduidelijke reden, wordt hard aan gewerkt om dit alsnog te regelen. en nu is het mooi weer en rijden gaat niet zo goed helaas maar hoop van jullie enige hulp te verkrijgen.

Bedankt voor de acceptatie en tot horens , Menno.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2016 21:51 #16 door Oldtimer

mislukt dat om een onduidelijke reden,


Stuur even een mail naar :  secretaris@transalpclub.nl

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2016 00:36 #17 door len_tour
Voor onderdelen studeer hier maar eens op, exploded views zijn erg handig. Soms kun je bij een lokale motozaak voor hetzelfde geld onderdelen krijgen soms loont het de moeite verder te zoeken met google  of op het forum te vragen.

http://www.cmsnl.com/

As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2016 09:39 #18 door MennoW
Mogge allemaal,

Alweer bedankt voor de snelle reacties.
Die tekeningen zijn duidelijk, nu kan ik alles bestellen wat ik nodig heb en beginnen.

En wat betreft de het lidmaatschap, daar wordt op de achtergrond al hard aan gewerkt, Oldtimer.

Nogmaals dank, groet, Menno.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden