Dag allen,
Mijn naam is Mika, en na al een geruime tijd (7 maanden) met een A2 rijbewijs op zak te lopen, was het voor mij eens tijd om een motor te kopen. Aangezien ik nieuw werk heb in Leiden en ik even heb zitten rekenen, is een motor de voordeligste manier om heen en weer te rijden tussen Stichtse Vecht en Leiden. En zo nu en dan mijn vriendin in het oosten van het land te bezoeken.
Een vriend van mij tipte mij over de tofheid (jaja nieuw woord) van de Honda Transalp, en na wat marktplaatsen was ik al snel verkocht. Helaas was het mooiste exemplaar wat ik voor onder de 1000 kon krijgen verkocht voordat ik er kon komen kijken, dus heb ik eigenlijk te snel een andere gewild met als gevolg dat ik ging kijken naar een niet heel mooie, maar wel prima rijdende alp in Eindhoven. Een bruikbaar projectje noem ik dat dan maar. Uiteindelijk voor 800 de alp kunnen kopen, en op de terugweg bleek dit al snel 800 te veel.
Ik kwam tot na knooppunt Deil, en toen vond het alpje het wel mooi geweest vooor vandaag. 30 graden joh, veel te warm om motor te rijden.
Wat gebeurde er?
Ik reed voor de brug bij Zaltbommel en de temperatuurmeter schoot ineens omhoog, iets wat ik met een korreltje zout nam, want de toerenteller en km teller deden het al niet. (iemand een idee?) vervolgens zakte de wijzer heel snel terug naar volledig 0. Niks geks aan de motor te merken, deze trok gewoon nog prima. Daarna deed de richtingaanwijzer het ineens niet meer, ik dacht: wat krijgen we nu weer? Dus met handgebaren tot net na Deil gekomen en toen was de fut weg. Rustig uit laten rollen op de vluchtstrook en de KNAC bellen. Anwb man was er snel bij, en de conclusie was al gauw dat de accu te leeg was. Met de booster starten en daarna lopen met multimeter er op, gaf hij stationair wel keurig 14 volt aan. Motor uit en weer starten, zakte dit na 12 volt terug naar 1 volt en gebeurde er helemaal niks. Anwb man heeft toen een condensator er tussen gezet, maar daar mee kwam ik 1,5 kilometer richting Culemborg waar we bij bos motoren hadden afgesproken om een accu te scoren. Weer stil, afstappen, flink zwaaien naar de anwb man die mij op een afstand volgde. En toen maar zijn booster op de bagagedrager gezet, en uiteindelijk aan gekomen bij bos.
Wat mij nog meer op viel, helaas niet met de proefrit maar pas op de snelweg, is dat de motor bij constant gas af en toe ineens een soort van inhield. Nu ging het gas ook veel te stroef en bleef de hendel hangen, wat ondertussen ook verholpen is door de garage waar alpje nu staat heb ik begrepen. Maar wat de alp doet op de snelweg nu weet ik nog niet, dat gaan ze morgen ook uitzoeken.
Lang verhaal kort, ik heb met een motor 3x stil gestaan op de dag dat ik hem kocht. Wekt vertrouwen in de motor, toch? Nee, niet echt. 1e keer was nog tot aan daar, proefritje en de peut op. Gelukkig kon ik loopfietsen naar de pomp om de hoek. Maar verder kunnen jullie je wel voor stellen dat dit niet echt een fijne ervaring is. Morgen hoor ik het eindoordeel van de garage en kan ik hem als het goed is weer op halen. Dus updates volgen.
Ondertussen wil ik jullie om een paar dingen vragen:
1. Ik zoek twee achterknipperlichten want de pootjes zijn gebroken, hangt nu met tape op half 7
2. Iemand eerder dit 'inhouden' ervaren?
3. Ik zoek een garage waar ze een rollenbank hebben voor een vermogensuitdraai, weet iemand er een? Het liefst in het midden van het land.
Bij voorbaat dank allen, ik hoop dat deze ellende zich snel om zet in plezier, want dat is immers waar een trans alp voor gemaakt is, toch?