Beste Leden,
Mijn naam is Sebastiaan, 25 jaar, uit Amsterdam. Sinds twee weken ben ik de trotse eigenaar van mijn eerste motor, de Honda XRV750 Africa Twin uit 1997. Ik heb deze mooie motor kunnen kopen met slechts 27dkm op de teller en hij loopt fantastisch. De weken voorafgaand aan mijn aankoop was ik al veel op dit forum om allerlei enorm handige informatie op te doen, hiervoor veel dank!! Een community als deze is geweldig en daarom heb ik mij nu aangemeld.
Aangezien dit mijn eerste motor is heb ik nog veel te leren. Niet alleen over de AT specifiek maar ook over motors in het algemeen. Het vergt toch meer aandacht en onderhoud dan een vierwielerer uiteraard. Op dit gebied ben ik zeer geïnteresseerd in alle tips voor een beginnend motorrijder.
Algemeen:
Ik ben me ervan bewust dat zaken als banden, olie, lichten, en ketting regelmatig moeten worden gecheckt en indien nodig behandeld. Vandaag heb ik voor het eerst de ketting gesprayed en mijn oliepeil is na zo'n 1000km ogenschijnlijk onveranderd. (goed teken lijkt me
Zijn er nog andere zaken die regelmatig aandacht behoeven?
Africa Twin specifiek:
Ik ben op de hoogte van bepaalde zwaktepunten van de AT: de brandstofpomp en de spanningsregelaar. Wat ik hierover weet tot nu toe is dit: (correct me if I'm wrong)
- De brandstofpomp is gemakkelijk te repareren door het vervangen van de contactpuntjes.
- Spanningsregelaar kan doorbranden, dit kan worden voorkomen door iets te solderen. (Kan een monteur dit doen?)
Tevens is mij verteld, en ik heb het in de praktijk ook ervaren, dat de motor erg warm wordt bij stilstaand en langzaamrijdend verkeer. Aangezien ik in Amsterdam woon heb ik hier vaak mee te maken. Kan ik iets ondernemen hierop beter voorbereid te zijn?
Elke tip op het gebied van de Africa Twin of motors algemeen is van harte welkom en ik zal je zeer dankbaar zijn! Mocht er iemand in de buurt van Amsterdam graag een keer een ritje maken en/of wat babbelen over de AT zou ik dat ook heel leuk vinden, koffie op mijn kosten!
Bedankt voor het lezen en graag tot snel,
Sebastiaan