Hoi allemaal,
Vorige maand heb ik m'n rijbewijs gehaald en even daarvoor (met hemelvaart) al een Transalp via het forum gekocht. Hoog tijd om mijzelf even voor te stellen dus
Ik ben Martijn, woon in Hengelo en na wat overtuiging van wat vrienden toch maar besloten om dus te gaan motor rijden. Ik heb altijd gemountainbiket en ben actief bij scouting dus een motor voor avontuurlijk en onverhard gebruik was dus een voor de hand liggende keuze. Vandaar dat ik bij de Transalp ben uitgekomen ;D
Ik heb geen ervaring met sleutelen aan motorvoertuigen, maar ik niet bang voor vieze handen en om klussen zelf uit te voeren dus ik ga van mijn Alp de komende tijd een hoop leren naast het ervaring opdoen met rijden.
Mijn Alp 1988
De vorige eigenaar heeft hem 17 jaar in bezit gehad en heeft hem altijd binnen laten staan. In die 17 jaar is er 12000 km bij gereden wat het totaal nu op 48 000 brengt. Onderhoud werd gedaan door een vriend dus daar is niks van documentatie van. Zelf heb ik er nu zo'n 700 km opzitten dus de eerste ervaringen/mankementjes zijn binnen
Remmen
Gisteren heb ik samen met wat vrienden de rubberen remleiding vervangen voor een RVS variant. Nieuwe remolie erin en ontluchten ging prima voor een allereerste keer zo'n klusje.
Wat een van de jongens opmerkte is dat er redelijk veel scheurtjes in de remschijf te zien zijn (op foto klikken wordt die groter). Scheurtjes zijn ook aan de andere kant te zien dus zijn denk ik door en door? Lijkt mij niet helemaal gezond, maar graag zou ik wat tips krijgen hierover.
Zat zelf te denken om deze (
klik
) te bestellen om zo snel mogelijk te vervangen. Iemand ervaring met dit merk of weet iemand een beter alternatief?
Remblokjes heb ik net even bekeken en die lijken nog zo goed als nieuw. Helemaal vlak en nog 5mm remvoering. Zonde om te vervangen lijkt mij of is dit onverstandige zuinigheid?
Dynamo
Ander punt wat ik nu al 2x heb ervaren is dat ik met een lege accu stond. 1e keer was dag na een rit van 3 uur en 2e keer na een paar uur na een rit van een half uurtje. Die 2e keer kon ik met moeite starten, motor sloeg aan, toerenteller deed niks, kon 50 meter rijden de parkeerplaats af en sloeg af op een kruispunt... Toen was de accu echt helemaal leeg en uiteindelijk kunnen starten doordat een maat van me de motor duwde. Daarna deed de toerentaller het ook weer prima. Ik weet wel dat ik de knop van de verlichting beide keren aan heb laten staan, maar met het contact uit zijn de lampen uit en ik heb gemeten dat ik 0 A lekstroom heb. Zou dus niet moeten uitmaken lijkt mij. Of denkt iemand van wel?
Thuis gemeten en de dynamo lijkt niet heel veel toe te voegen: idle geeft deze 12.3V en op 5000rpm slechts 13.5V. De weerstand tussen de 3 spoelen ook gemeten en die is voor alle drie 1 Ohm, net op het randje dus wat het Haynes manual als range aangeeft. Tussen de 3 spoelen en massa meet ik oneindige weerstand dus dat lijkt mij ook prima. Iemand een idee wat hier mis kan gaan?
Contactjes van de dynamo naar de spanningsregelaar beetje opgeschuurd, maar waren eigenlijk nog netjes schoon. De massa van de spanningsregelaar ook nog even goed geschuurd dus slecht contact problemen zijn het denk ik niet.
Olieverbruik
Verder is het olieverbruik om te huilen. De eerste keer olie vullen na de aankoop (misschien iets van 200km gereden) schrok ik dat ik 800ml moest bijvullen tot het maximum peil. Daarna beter in de gaten gehouden maar na nog een rit van 200km gedaan te hebben, was weer het oliepeil van maximum tot onder het minumum gedaald. M'n vrienden zeiden gisteren al dat er een blauwe rookwolk uitkwam bij flink gasgeven dus ik ga er vanuit de de zuigerveren toe zijn aan een vervanging. Mooi project voor komende winter dus. Ondertussen maar steeds goedkope olie bijvullen want het gaat toch in rook op
Gaiter
1 van de gaiters is op heel veel plekken gescheurd. Kan dit veel kwaad?
Veel vragen dus maar ik ben enthousiast
Ik had mij al als TCN lid aangemeld, maar moet alleen nog even een postzegel zoeken om de machtiging op te sturen