Gefeliciteerd met je A'tje en Welkom op het forum!
Voor wat betreft de zandwegen: gun jezelf wat tijd om ervaring op te doen. Van het "all-roaden" is mul zand (zeker in het begin) het moeilijkste wat je met een Transalp kunt doen. Voor echt goede prestaties in mul zand heb je een echte noppenband nodig.
Met de banden die jij er nu onder hebt, kom je inderdaad niet heel ver. Dit zijn "wegbanden". Voor de Transalp heb je veel keuze van noppenband tot de wegband: bijvoorbeeld de allroad band!
Deze allroad banden heb je in verschillende soorten en smaken. Meestal hebben we het over een 70/30 of 60/40 band, wat staat voor 70% of 60% gebruik op de weg en 30% of 40% gebruik daarbuiten. Deze banden zijn niet geschikt voor mul zand en hele natte blubber, maar wel voor gebruik op een normale zandweg, of bijvoorbeeld een ritje door het bos of over een mooie gravel weg. Zolang de weg redelijk hard blijft, gaat dat prima.
Let wel op dat je buiten de weg, ook als die weg nog relatief hard is, andere rijtechnieken gebruikt. Een voorbeeld hiervan is het staan op de stepjes voor een betere gewichtsverdeling en balans op de motor. Ook remtechnieken zijn anders wanneer het wat glibberiger is, net als snelheden en kijk techniek is ook zo'n kritieke factor.
Binnen onze club is er minstens eens per jaar een "allroad light" rit, waar je op een leuke manier kennis kunt maken met deze nieuwe technieken. Om een tipje van de sluier op te lichten:
[youtube]_KZ_KbeQ0hE[/youtube]