Voorstellen & noodkreet - Dick

18 feb 2018 15:52 #1 door Dick
Voorstellen & noodkreet - Dick werd gestart door Dick
Hallo Transalpers,

Omdat dit mijn eerste post op het forum is, zal ik me even voor stellen. Mijn naam is Dick, ik ben 25 jaar en woon in Groningen. Sinds februari 2017 ben ik trotse bezitter van een motorrijbewijs. Vorige zomer heb ik mij aangemeld als lid van de TCN en nu volgt mijn eerste post:

Op dit moment bevind ik mij in een enigszins benarde situatie. Het is namelijk zo dat mijn prachtige blauwe Transalp XL650V uit ’01 in de kreukels ligt. Het is een mooi exemplaar met een krappe 33.000 km op de teller die ik in maart 2017 heb gekocht. Na een prachtige soloreis via Denemarken naar Noorwegen en Zweden, eindigde mijn reis plotsklaps in een greppel langs een stille weg in Zweden. Het was goed weer, een flauwe bocht naar links en het moet een inschattingsfout zijn geweest. De gevolgen waren niet mals. De Alp ging op de sleepwagen naar huis en ik met het vliegtuig. Gelukkig werden we in NL weer herenigd, maar tot op heden heb ik nog geen kilometer kunnen rijden. Om deze reden ben ik dan ook op zoek naar enthousiaste (TCN) Forum leden die mij willen helpen met het repareren van mijn motor. Ik ben helaas om financiële redenen niet in staat om de motor naar een garage te brengen en deze daar op te laten lappen. Ook heb ik geen sleutelervaring, maar zeker wel veel passie en ik ben bereid om uren in de reparatie te steken onder het toeziend oog van een echte professional of ervaren sleutelaar. De motor staat op dit moment in Groningen, maar ik ben bereid om transport ter regelen naar elk deel van Nederland. Hopelijk wil een van jullie mij helpen.
Verder kijk ik er in ieder geval naar uit om al jullie verhalen te volgen via het forum.

Groeten,

Dick
E-mail: dick-janssen@hotmail.com
Tel.: +31641051718

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 feb 2018 15:54 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Voorstellen & noodkreet - Dick
Wat is er allemaal mis met deze motor ??
In welke staat is hij nu en wat wil je precies bereiken |??

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

18 feb 2018 22:36 #3 door TransAlpGhost
Beantwoord door TransAlpGhost in topic Voorstellen & noodkreet - Dick
hoi,
Dat is wel een onfortuinlijke ontmoeting met het landschap geweest. Was je zelf nog heel?
Kijk even of je de foto's recht op krijgt, dat kijkt makkelijker.
Je voorvork lijkt mij te veel in te draaien. Is die echt stuk? zonet is dan je frame verkreukeld?

Als dat zo is zou ik er toch een echte kenner naar laten kijken om tezien of reparatie nog de moeite is. Als de hele voorvork en wiel ontzet zijn en de kuip stuk gaat de geld teller wel aardig lopen

een kuip vervangen kan iedereen leren
een kuip zou ik zoeken bij boonstra parts, de rest ook trouwens

als je financiën krap zijn zou ik eerst goed onderzoek doen naar wat er mis is.

Voor jou is hans in Elburg het dichste bij om eens naartoe tegaan het zelf sleutel concept kan je dan een hoop leren en aardig schelen in de kosten.
PS1 Ik hoop dat je wel al hebt gekeken hoe je toendertijd verzekerd was.
PS2 je kunt je voertuig schorten dan stopt de wegenbelasting en zou je je verzekering kunnen stoppen of pauzeren als dat mag/kan. scheelt weer in de maandlasten

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

18 feb 2018 23:00 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorstellen & noodkreet - Dick

Voorvorkpoten zijn i.i.g. verdraaid t.o.v. de kroonplaten.

Ziet er erger uit dan het misschien echt is. Die vast even rechtzetten (kun je zelf).

Brom

20 feb 2018 08:02 #5 door Dick
Beantwoord door Dick in topic Voorstellen & noodkreet - Dick

Wat is er allemaal mis met deze motor ??
In welke staat is hij nu en wat wil je precies bereiken |??

Beste Oldtimer,

Bij de val is de motor op de linkerzijde terechtgekomen. Hierdoor bevindt de schade zich met name op de linker(onder)kant van de motor. Voor zover ik heb kunnen zien is het linker kuipdeel kapot, de radiateur lekte koelvloeistof en het voorspatbord is kapot. Bij de val is de voorvork verdraaid / ontzet. Dit laatste kan ik niet met zekerheid vaststellen vanwege mijn beperkte technische kennis. In ieder geval wijst het voorwiel naar links (naar rechts als je naar de afbeelding kijkt) als ik het stuur rechtzet. Het wiel op zich en de schijfremmen lijken nog intact / recht alsook de kabels, maar dat is puur vanaf de buitenkant bekeken. Verder heeft de onderkuip een (lichte) tik gehad waardoor het deel waarop dit gemonteerd is een klein beetje is verbogen. Ook reageert het achterlicht niet op het indrukken van de voetrem. Ik zal nog wat detail foto's toevoegen.

De motor verkeert nog in de staat waarin hij zich bevond toen hij na het ongeluk naar Nederland kwam. Er is nog niets aan gerepareerd. Hij heeft al die tijd in de schuur gestaan. De motor startte en reed na het ongeluk wel, maar doordat het wiel scheef staat is het onmogelijk om er echt op te rijden.

Mijn doel is om de motor weer rijklaar te maken. Het liefste doe ik dat in de komende paar maanden zodat ik deze zomer weer kan rijden. Ik heb inmiddels wel geld gespaard voor onderdelen, maar een substantiële som reparatiekosten kan ik niet betalen.

Bedankt voor je interesse!

20 feb 2018 08:13 - 20 feb 2018 08:38 #6 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorstellen & noodkreet - Dick
volgens mij moet je alvast op zoek naar een kuipdeel, en bij een 650 is dat toch 1 geheel he, die voorkant met de zijkanten, dat zal het lastigste en duurste zijn om te vinden, de rest zal wel mee vallen, er zullen wel wat beugeltjes verbogen zijn maar met een beetje tlc is dat wel op te lossen.

Ik heb eens even zitten zoeken , zijkap en voorkant zijn aparte delen maar gebruikt vind ik dat nog niet zo, wel zie ik dat er nog nieuw aan te komen is, alleen of ze er ook nog in het blauw zijn?  zijkant zit net over de 300 euro en voorkant rond de 200.
zijkant nr, 64230 mbc 920zc.  voorkant 64201 mcb 610zk.  kleur nr van blauw PB296

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

20 feb 2018 08:54 #7 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Voorstellen & noodkreet - Dick
Als de motor gewoon weer rijklaar moet dan zou ik beginnen met het hoognodige (met een scheurtje in de kuip rijdt het prima).

Is het niet een idee dat je zelf begint met demontage van wat kuipwerk en vervolgens kijkt wat de schade aan de voorvork/voorkant lijkt? Ik denk dat je met behulp van het forum hier echt een heel eind komt. Zeker als je een paar maandjes de tijd hebt.
Meer dan een paar schroevendraaiers en een simpele dopsleutelset ben je denk ik in eerste instantie niet nodig.

Mocht na demontage e.e.a. nog recht lijken/blijken dan is het een kwestie van de basis weer in elkaar zetten.
En ik wil best een zaterdag komen helpen met in elkaar zetten. Ik wil mij er alleen niet aan wagen om een oordeel te geven over een frame of voorvork die wel of niet goed is.

20 feb 2018 09:12 #8 door xrvtuur
op foto twee kun je zien dat het niet alleen maar een "scheurtje" is

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

20 feb 2018 09:19 #9 door Oldtimer
Och, wil best wel helpen maar Duiven Groningen is me net iets te ver.
En ik zit hier warm en droog in mijn mancave  ;)

20 feb 2018 10:01 #10 door Frank-M
Beantwoord door Frank-M in topic Voorstellen & noodkreet - Dick

op foto twee kun je zien dat het niet alleen maar een "scheurtje" is

Foto even opgeslagen en gedraaid. Daar mag inderdaad wel even een glasvezelmatje achter  ;D

20 feb 2018 11:09 #11 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Voorstellen & noodkreet - Dick

Och, wil best wel helpen maar Duiven Groningen is me net iets te ver.
En ik zit hier warm en droog in mijn mancave  ;)

out of the box: als Dick zorgt dat dat ding bij jou komt, is dat een optie?

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

20 feb 2018 11:40 #12 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorstellen & noodkreet - Dick

De motor staat op dit moment in Groningen, maar ik ben bereid om transport ter regelen naar elk deel van Nederland.

8) <-- maar dan gewoon brilletje

20 feb 2018 13:06 #13 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Voorstellen & noodkreet - Dick
oepsie.... thnx Pim!

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

20 feb 2018 14:17 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Voorstellen & noodkreet - Dick
De jeugd moet de oudere generatie een beetje op het spoor houden nietwaar.

20 feb 2018 15:19 #15 door Oldtimer
Ook jij kunt te ver gaan Pim. ;D

20 feb 2018 17:49 #16 door Dick

hoi,
Dat is wel een onfortuinlijke ontmoeting met het landschap geweest. Was je zelf nog heel?
Kijk even of je de foto's recht op krijgt, dat kijkt makkelijker.
Je voorvork lijkt mij te veel in te draaien. Is die echt stuk? zonet is dan je frame verkreukeld?

Als dat zo is zou ik er toch een echte kenner naar laten kijken om tezien of reparatie nog de moeite is. Als de hele voorvork en wiel ontzet zijn en de kuip stuk gaat de geld teller wel aardig lopen

een kuip vervangen kan iedereen leren
een kuip zou ik zoeken bij boonstra parts, de rest ook trouwens

als je financiën krap zijn zou ik eerst goed onderzoek doen naar wat er mis is.

Voor jou is hans in Elburg het dichste bij om eens naartoe tegaan het zelf sleutel concept kan je dan een hoop leren en aardig schelen in de kosten.
PS1 Ik hoop dat je wel al hebt gekeken hoe je toendertijd verzekerd was.
PS2 je kunt je voertuig schorten dan stopt de wegenbelasting en zou je je verzekering kunnen stoppen of pauzeren als dat mag/kan. scheelt weer in de maandlasten

Beste TransAlpGhost,

Wonder boven wonder heb ik er zelf helemaal niets aan overgehouden. Zelfs mijn kleding en helm hebben nauwelijks een schrammetje opgelopen.

De voorvork draait inderdaad te veel in naar links (rechts op de foto). Of hij ontzet is kan ik niet met zekerheid zeggen. Het frame lijkt in ieder geval niet verkreukeld. Ook zijn er geen zichtbare scheuren of beschadigingen aan het frame te zien. Het is zonder moeite mogelijk om het stuur van links naar rechts te bewegen.

Ik heb al via Boonstra gekeken naar onderdelen. Het zal inderdaad een aardig kostbare operatie worden, maar ik wil de motor heel graag oplappen. Vrijwel alle onderdelen die ik nodig lijk te hebben zijn daar op voorraad behalve het blauwe linker kuipdeel. Daar ben ik de afgelopen tijd naar op zoek geweest en dat blijkt nogal lastig te vinden. Voor tips om dit onderdeel te bemachtigen hou ik mij dan ook van harte aanbevolen.

Bedankt voor de tip over Hans. Heb je zijn contactgegevens of een link daarnaar? Het lijkt me een goede optie gezien het totale kostenplaatje.

Ik was destijds beperkt casco verzekerd, dus daar ving ik helaas bot.
Schorsen is inderdaad een goede tip, dit had ik nog niet gedaan.

Bedankt voor je reactie!

p.s. Als ik straks thuis ben probeer ik de foto's recht te uploaden

20 feb 2018 19:58 - 20 feb 2018 20:01 #17 door kees
Beantwoord door kees in topic Voorstellen & noodkreet - Dick
Die foto's is soms een beetje raar. Ondanks dat je ze op z'n kop nam, zetten je telefoon en je laptop hem vaak automagisch wel goed neer. Op het forum echter toont hij hem dan zoals je hem nam, op z'n kop of op z'n zij.

Wat bij mij werkt is op de pc de foto openen en opnieuw opslaan zoals je hebt staan. Dan zet het forum hem na uploaden ook zo neer.

Brom
Bijlagen:

20 feb 2018 20:09 #18 door xrvtuur
Op die foto lijkt de vooras klem niet goed te zitten, vanonder is de ruimte groter als van boven, kan ook al voor het ongeluk niet goed hebben gezeten.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006
Transalp RD16 2024

20 feb 2018 20:48 #19 door Dick
Hierbij de foto's recht geupload  :))

20 feb 2018 20:49 #20 door Dick
En nog twee op plaats delict voor de echte liefhebbers.
Bijlagen:

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden