Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm

24 sept 2018 20:59 - 24 sept 2018 21:05 #1 door Rene050
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en zal me even voorstellen. Ik ben Rene 32jaar en woon in het hoge noorden (Groningen).
Sinds kort ben ik een trotse 3de eigenaar van een Transalp XL 650 V uit 2000 met ongeveer 43000 km op de teller. Inmiddels heb ik al verschillende motoren in mijn bezit gehad, maar een Honda staat voor het eerst op mijn naam en ik moet wel toegeven dat deze fiets erg aangenaam rijdt :). De motor heb ik nu bijna 2 week en de eerste 640 km zijn al een feit. Het verbruik zit gemiddeld op 1:20. Wat ik best netjes vind met mijn rijstyle 8)

Wat me alleen opvalt is als de motor stationair loopt (op bedrijfstemperatuur ) kom er tussen de uitlaatknallen door een lichte "zucht". Ik zou niet weten hoe ik dit anders moet vermelden. De motor reageert verder prima op het gas en loopt soms klein tikkie onregelmatig stationair. Aangezien ik daar soms slecht tegen kan, heb ik bij voorzorg de carbs eens verwijdert om ze nader te inspecteren,misschien dat de stationairsproeier wat verstopt kon zijn. Ik kreeg namelijk de indruk dat het luchfilter nog nooit vervangen was. Beide carbs gedemonteerd en moet zeggen dat ze erg schoon waren. Maargoed alle kanalen ff schoongeblazen met lucht en mengselschroeven opnieuw afgesteld. Vervolgens weer gemonteerd, inlaatrubbers zien er netjes uit btw(geen scheuren of dergelijke)alle vacuumslangen aangesloten. Ik heb verder geen onderhoudshistorie van de motorfiets dus wat er allemaal gedaan is aan onderhoud is een groot vraagteken. Het enige wat de laatste eigenaar mij kon vertellen is dat er nieuwe motorolie en oliefilter op zit. Dat heb ik ter plekke even gechecked en inderdaad, olie was nog glashelder! Ik heb aansluitend een nieuw luchtfilter en vier nieuwe bougie s gemonteerd. Dus daar heb ik voorlopig geen omkijken meer naar. Nu de tank er nog af was wilde ik gelijk ff testen of de carbs wel synchroom staan, hiervoor had ik zelf een vacuumsetje samengesteld met 2 vacuummeters,2 afsluiters met 2 slangen. Ze stonden volgens de meters net niet synchroom maar dit was zo bijgesteld.

Dit was puur uit nieuwsgierigheid, maar na alles weer gemonteerd en afgesteld was "zucht" de motor helaas nog steeds en loopt hij zo nu en dan nog steeds onregelmatig stationair. Ik wil eerst de kleppen even laten checken en eventueel laten bijstellen. Ik heb de carbs niet gemeten met een carbtune of iets dergelijke dus ik weet niet of dat een grootverschil maakt, maar ik denk dat ik het synchroniseren beter gelijk ook kan laten doen door een motorzaak met professionele aparatuur na het kleppen stellen.

Er zit een zelfgemaakt merkloze demper onder mijn fiets, volledig rvs. Hier zit geen e keur of db killer op. Het lijkt erop dat er een tussendemper op deze fiets zit (achter de middenbok), want ondanks dat er geen db killer inzit klinkt het geluid vrij origineel. Misschien dat het zuchten hierdoor wel komt. Ik vind het gewoon irritant klinken maar des ondanks rijdt de motor prima. Soms beetje haperen in de lage touren (onder 3000), maar niet storend. Iedere motor heeft zijn karakter natuurlijk.


Zijn er meer mensen op dit forum die last hebben van een vage zucht tussen de knallen door?
Of moet ik misschien de tussendemper verwijderen en een andere linkpipe en einddemper aanschaffen met e keur en db killer?

Ik hoor graag jullie mening / opmerkingen.

M.v.g. Rene
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 sept 2018 22:17 #2 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm
Zo’n demper laat wel elke onregelmatigheid heel goed horen. Ik heb er ook zo’n soort schoorsteen opzitten. Met een decibelkiller van een paar euro uit China klinkt het al veel rustiger en gelijkmatiger. En bij mij liep ie ook meteen beter (optrekken).

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2018 10:12 #3 door Rene050
Beantwoord door Rene050 in topic Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm
Hoi sopa, heb jij de tussendemper er tussenuit gehaald? Ik zit eraan te denken om de middendemper weg te halen en stukje buis er tussen te zetten. Na mijn idee dempt het behoorlijk de flow. Mvg René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 sept 2018 12:34 #4 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm
Ik heb een 600, die heeft dat tussending niet.

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2018 10:04 #5 door Steffie
Beantwoord door Steffie in topic Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm
Hi Rene.

Ik weet niet of we over het zelfde euveltje praten, maar misschien het proberen waard.
Bij koude motor wilde mijn 650 wel eens uitvallen met een kuchje of plofje vooraf.
Met een spuitbusje remmenreiniger tijdens stationair de inlaatrubbers inspuiten.
Gaat het toerental iets omhoog dan zit daar het euvel en nieuwe rubbers doen dan wonderen.

Groet,
Stef.

Geniet.....maar drink met je maten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 sept 2018 19:02 #6 door Rene050
Beantwoord door Rene050 in topic Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm
Hoi stef, bedankt voor de tip, maar de inlaatrubbers sluiten perfect af en zijn in goede staat. Als ik er remreiniger in de buurt van de rubbers spuit, gebeurt er helemaal niets. Dus ik ga er eigenlijk een beetje vanuit dat het probleem daar niet inzit. Ik ga de komende tijd op verder onderzoek uit. Mvg René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2018 15:37 #7 door kees
Beantwoord door kees in topic Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm

Die soort tussendemper die jij noemt werkt in feite als een katalysator. Hij hoort bij het PAIR-systeem op jouw motor, die ervoor moet zorgen dat de uitlaatgassen schoner zijn.

Als je in de zoekbalk hier zoekt op 'pair' dan komen er wel een paar topics bovendrijven en je licht opdoen..?


Dat zuchten kan zowel ontsteking- als brandstof gerelateerd zijn. Het klinkt dan meer als een halfbakken misslag..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2018 15:48 #8 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm
Ik herken die 'zuchtjes' wel. Mijn oude Produro demper deed dat ook, zodra ik switchte naar een GPR Demper werden de zuchtjes complete knallen. In mijn geval word er valse lucht de uitlaat in getrokken via een slechte verbinding van bocht naar eindpijp/demper.

Uiteindelijk word het veroorzaakt door onverbrande brandstof die in een hete uitlaat alsnog tot ontbranding komt (buiten de cylinder dus). Hoe je dát dan weer tegengaat, geen idee. Hij loopt dik 1 op 20 en trekt als een beer, dus ik laat het lekker zo.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2018 19:28 #9 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm
Kan heel goed te maken hebben met de uitlaat. De uitlaatgassen hebben massa en willen zodra ze in beweging zijn gekomen blijven bewegen.

Dus zodra de uitlaatklep gesloten is ontstaat er een onderdruk in de uitlaat . Vaak is er een klein beetje overlap tussen het sluiten van de uitlaat klep en openen van de inlaat klep.
Je krijgt dan dat het laatste beetje verbrand mengsel door het nieuwe mengsel naar buiten gedrukt word en de onderdruk in de uitlaat zorgt voor een snelle evacuatie van het verbrande mengsel.

Gaat dat te rap dan trek je dus onverbrand mengsel mee naar buiten. Maar kan ook gebeuren als de verbranding niet compleet is.

Nu heeft de uitlaat een zekere weerstand en die bepaald hoe snel het gas zich kan verplaatsen en dus watvoor druk er in de uitlaat heerst. Die buisjes van de Alp lijken heel dun maar ik heb het eens nagerekend en dat komt wel goed overeen met het hoge koppel bij lage toeren.
Een andere, meer open uitlaat kan daar invloed op hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2018 20:35 #10 door kees
Beantwoord door kees in topic Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm

Hier nog een topique waar in de 2e post een citaat van HotelMike uitlegt wat het PAIR nou doet en waarom.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=13370.0 .


Als je op de link van het citaat klikt kom je hier uit:

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=12904.90 . Das een heel kulverhaal over een powercommander op een Varadero, maar daar komt diezelfde PAIR ook uitvoerig aan bod.

Gek genoeg heeft iemand zitten quote-fucken in dat laatste topic, want de posts van HotelMike staan er niet meer in. Wel de quote's die bewijzen dat die posts wel gedaan zijn  :)


Anyways, het verhaal van Pim in acht nemend, jouw open ProDuro bekijkend en weten dat het PAIR extra brandstof en lucht je uitlaat induwt.....

Die gekke tussendemper van je daar achter die bok moet je ook niet zomaar weghalen, die is nodig. Alleen als je het PAIR-geval verwijdert, kun je dat overwegen. Met Pim zij verhaal in het achterhoofd, want je gas-flow mag niet te snel zijn.


Brom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

27 sept 2018 21:23 #11 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm
Je wilt de kleppen "even" laten stellen.... Laat dat even maar weg want bij een 650 is het ivm met veel demontage arbeid nog meer werk als bij een XL600V .
Informeer eerst goed naar wat het kost, ga anders naar Ad Mies genaamd Waffie op dit forum.
Succes!

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 sept 2018 15:57 #12 door Rene050
Beantwoord door Rene050 in topic Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm
Bedankt voor de reactie s allemaal, ik heb de motor eens zonder einddemper gestart en moet zeggen dat het zuchten, stuk minder is geworden daardoor. Misschien zou een andere einddemper wel verschil maken. De aansluiting van eind demper naar tussendemper/katalysator zit ongeveer millimeter ruimte tussen zonder klem. Daar komt wel  wat valse lucht door(ook condens)Ik heb op de aansluiting van de tussendemper waar Alu tape aangebracht om de speling wat op te vullen. Maargoed ik wil eerst weten of de klepspeling wel juist is en de carbs goed gesynchroniseerd zijn. De motor rijd verder prima hoor, maar vind het gewoon vervelend klinken. Wordt vervolgd, Mvg René

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 okt 2018 18:02 #13 door Rene050
Beantwoord door Rene050 in topic Rene050 en Motor "zucht" bij stationair rpm
Hallo mensen, vandaag is er een nieuwe alidemper onder mijn transalp gekomen met een mooie akra sticker erbij twv 50 euro inclusief verzending! Bij eps hoogezand nieuwe linkpipe laten maken. Fantastische roffel erin zonder db killer. De zucht is hierdoor bijna helemaal verdwenen. Net de motor weggebracht om de kleppen en synchronisatie te laten checken. Hier nog wat foto s
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.101 seconden