Hallo Allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en zal me even voorstellen. Ik ben Rene 32jaar en woon in het hoge noorden (Groningen).
Sinds kort ben ik een trotse 3de eigenaar van een Transalp XL 650 V uit 2000 met ongeveer 43000 km op de teller. Inmiddels heb ik al verschillende motoren in mijn bezit gehad, maar een Honda staat voor het eerst op mijn naam en ik moet wel toegeven dat deze fiets erg aangenaam rijdt
. De motor heb ik nu bijna 2 week en de eerste 640 km zijn al een feit. Het verbruik zit gemiddeld op 1:20. Wat ik best netjes vind met mijn rijstyle
Wat me alleen opvalt is als de motor stationair loopt (op bedrijfstemperatuur ) kom er tussen de uitlaatknallen door een lichte "zucht". Ik zou niet weten hoe ik dit anders moet vermelden. De motor reageert verder prima op het gas en loopt soms klein tikkie onregelmatig stationair. Aangezien ik daar soms slecht tegen kan, heb ik bij voorzorg de carbs eens verwijdert om ze nader te inspecteren,misschien dat de stationairsproeier wat verstopt kon zijn. Ik kreeg namelijk de indruk dat het luchfilter nog nooit vervangen was. Beide carbs gedemonteerd en moet zeggen dat ze erg schoon waren. Maargoed alle kanalen ff schoongeblazen met lucht en mengselschroeven opnieuw afgesteld. Vervolgens weer gemonteerd, inlaatrubbers zien er netjes uit btw(geen scheuren of dergelijke)alle vacuumslangen aangesloten. Ik heb verder geen onderhoudshistorie van de motorfiets dus wat er allemaal gedaan is aan onderhoud is een groot vraagteken. Het enige wat de laatste eigenaar mij kon vertellen is dat er nieuwe motorolie en oliefilter op zit. Dat heb ik ter plekke even gechecked en inderdaad, olie was nog glashelder! Ik heb aansluitend een nieuw luchtfilter en vier nieuwe bougie s gemonteerd. Dus daar heb ik voorlopig geen omkijken meer naar. Nu de tank er nog af was wilde ik gelijk ff testen of de carbs wel synchroom staan, hiervoor had ik zelf een vacuumsetje samengesteld met 2 vacuummeters,2 afsluiters met 2 slangen. Ze stonden volgens de meters net niet synchroom maar dit was zo bijgesteld.
Dit was puur uit nieuwsgierigheid, maar na alles weer gemonteerd en afgesteld was "zucht" de motor helaas nog steeds en loopt hij zo nu en dan nog steeds onregelmatig stationair. Ik wil eerst de kleppen even laten checken en eventueel laten bijstellen. Ik heb de carbs niet gemeten met een carbtune of iets dergelijke dus ik weet niet of dat een grootverschil maakt, maar ik denk dat ik het synchroniseren beter gelijk ook kan laten doen door een motorzaak met professionele aparatuur na het kleppen stellen.
Er zit een zelfgemaakt merkloze demper onder mijn fiets, volledig rvs. Hier zit geen e keur of db killer op. Het lijkt erop dat er een tussendemper op deze fiets zit (achter de middenbok), want ondanks dat er geen db killer inzit klinkt het geluid vrij origineel. Misschien dat het zuchten hierdoor wel komt. Ik vind het gewoon irritant klinken maar des ondanks rijdt de motor prima. Soms beetje haperen in de lage touren (onder 3000), maar niet storend. Iedere motor heeft zijn karakter natuurlijk.
Zijn er meer mensen op dit forum die last hebben van een vage zucht tussen de knallen door?
Of moet ik misschien de tussendemper verwijderen en een andere linkpipe en einddemper aanschaffen met e keur en db killer?
Ik hoor graag jullie mening / opmerkingen.
M.v.g. Rene