RD07 Utrecht

02 nov 2018 10:25 #1 door Ives
RD07 Utrecht werd gestart door Ives
Het is altijd wel zo netjes om jezelf voor te stellen, dus bij deze :)

Ik ben sinds begin juli de trots bezitter van een RD07A (fotos zijn klikbaar):
Bijlage:
Bijlage:
Bijlage:

Hij heeft wat liefde gemist wat ik kan zien ( roest hier en daar ) maar hij is nu in veilig warm en droog hier in Utrecht.

Ik heb voor de motor gekozen vanwege een aantal redenen. Bewezen en betrouwbare techniek, de zitpositie ( ik ben zelf 1.90 vandaar dat dit iets fijner zit dan mijn vorige motor - Honda CB600F ) en uiteraard de uitstraling. Ik gebruik hem voornamelijk om naar mijn werk in Amsterdam te rijden en dit is wel een stuk fijner dan een kleine naked bike. Een paar vrienden hebben er ook al op gereden om het te proberen en zitten er ernstig aan te denken om hun cafe racers in te ruilen voor een TA of AT  >:D .

De komende tijd ga ik er zelf wat aan klussen, jammer genoeg woon ik in een appartement in Utrecht zonder garage dus ik zal wanneer het echt koud wordt moeten staken. Een klusgarage staat in ieder geval op mijn lijst wanneer ik een huis ga kopen ;)
Ik ben zelf geen ervaren klusser, ik kan een grote beurt zelf uitvoeren maar voor de rest zal ik de Haynes gids en Youtube er bij moeten pakken. Maar hier heb ik de motor ook voor uitgekozen, dan leer ik er ook iets van.

Ik heb in ieder geval voor de komende tijd het volgende op het programma:
  • Brembo Remschijven en blokken vervangen aangezien er een kromming in zit
  • Slider Chain vervangen, huidige is gebroken
  • Uitlaat vervangen ( huidige is half bruin namelijk )
  • Zadel opnieuw bekleden
  • Olie verversen
  • Remkabels vervangen door stalen kabels
  • Bougies vervangen
  • Carburateurs schoonmaken
  • Kettingset vervangen
  • Brandstofpomp vervangen ( ik vertrouw de originele nog niet helemaal na alle verhalen )
  • Voorvork olie verversen
  • Standaard ontroesten + spuiten
  • Nieuwe banden ( zal op den duur wel moeten )
  • Handvatverwarming ( kan ik er nog iets langer mee door rijden )
  • Radiator vervangen ( huidige heeft roestvorming bij de cap en veel van de vinnen zijn krom )
Mocht dit allemaal gedaan zijn, dan zit ik er aan te denken om het stuur uit elkaar te gaan halen aangezien daar wat roest op zit.

Groeten,

Ives

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2018 19:14 #2 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic RD07 Utrecht
Voor iemand die zichzelf omschrijft als niet ervaren klusser vind ik het een mooie en uitdagende lijst hoor. succes met sleutelen.

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 nov 2018 19:59 #3 door LuukDtc
Beantwoord door LuukDtc in topic RD07 Utrecht
Succes!

YOU ONLY NEED TWO TOOLS IN LIFE - WD-40 AND DUCT TAPE. IF IT DOESN'T MOVE AND SHOULD, USE THE WD-40. IF IT SHOULDN'T MOVE AND DOES, USE THE DUCT TAPE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2019 08:49 #4 door Ives
Beantwoord door Ives in topic RD07 Utrecht
We zijn inmiddels alweer een tijd verder en ik heb al wat klussen aan de AT gedaan. Puur om het zelf te leren aangezien ik geen eerdere ervaring heb. Het is leuk, leerzaam maar soms ook frustrerend en tijdrovend.

Radiator vervangen
Zag er roestig uit, koelvloeistof werd ook bruinig:

Lekte ook bij de ventilator schakelaar onderin:

Bij het demonteren had ik het idee dat er een tijd geen koelvloeistof door de thermostaat heen was gegaan, daar hij wel helemaal was afgevuld:

De waterpomp heeft ook hierna een goede poetsbeurt gekregen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2019 08:51 #5 door Ives
Beantwoord door Ives in topic RD07 Utrecht
Vervolgens nieuwe radiator er op en hij bleef weer lekker koel :)


Ook nog even de kleppendekselpakking van de achterste cilinder vervangen, ik kneep hem wel een beetje want het leek mij een moeilijke klus - maar ik had het zwaar overschat:
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2019 08:54 #6 door Ives
Beantwoord door Ives in topic RD07 Utrecht
Ik ben nu bezig om mijn carburateurs schoon te maken, dat is al deels gelukt ( uit elkaar gehaald en in elkaar ). Alleen is er 1 naald afgebroken bij het proberen er uit te draaien, ik wacht nog op een nieuwe. En ik was een beetje blond bezig met de pilot screw en pilot needle door elkaar halen ;) Dus zodra ik de naalden binnen heb haal ik het nogmaals uit elkaar en spuit ik alles nog eens schoon met carburateur reiniger.

Oh en ik heb geen perslucht apparaat, maar bij de Action verkopen ze perslucht spuitbussen om bijv je computer mee schoon te blazen. Tip ;)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2019 09:01 #7 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic RD07 Utrecht
Goed bezig👍
Als je de carburateurs ultrasoon hebt gereinigd met bio vloeistof dan moet je eigenlijk fe carbs spoelen met demi water. Er blijft altijd wat residu achter .
Zou je hem wat langer laten liggen zul je dat zien aan de wit grijze uitslag.
Goed spoelen en ik gebruik daarna altijd wat wasbenzine om na te spoelen.

Suc6

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2019 11:55 #8 door honda2x
Beantwoord door honda2x in topic RD07 Utrecht
respect gezien de lijst die je wil afwerken :) voor heel veel klussen is compressor lucht erg fijn misschien nu juist een reden om een kleine of een tweedehands compressor aan te schaffen voor nu maar ook later je doet meer dan je denkt of een fiets pomp voor nood ook niet verkeerd .

iets wat ik ook nog steeds wil doen komt wel maar voor jouw nu gezien wat je laat zien is tap koel systeem af vul het met een fles ontkalken vul het bij met water en rijd een half uurtje of wat rond
en dan aftappen schoon spoelen en dan vullen met koelvloei stof

mits je dat al niet gedaan had :mrgreen:

succes met de rest van de klussen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2019 14:28 #9 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic RD07 Utrecht

honda2x schreef : respect gezien de lijst die je wil afwerken :)


Hij krijgt er een gratis opleiding tot AT-monteur bij.

Heb zelf een PD06, en afgezien van het eeuwige gedoe met kappen is dat ding een genot om aan te leren werken. Begon met weinig ervaring, maar met iedere klus word je handiger. Haynes en YouTube als zijwieltjes. Maak er een hobby van en het is geen werk meer. Ik snap Ives wel! :)

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2019 21:35 #10 door Ives
Beantwoord door Ives in topic RD07 Utrecht

Oldtimer schreef : Goed bezig👍
Als je de carburateurs ultrasoon hebt gereinigd met bio vloeistof dan moet je eigenlijk fe carbs spoelen met demi water. Er blijft altijd wat residu achter .
Zou je hem wat langer laten liggen zul je dat zien aan de wit grijze uitslag.
Goed spoelen en ik gebruik daarna altijd wat wasbenzine om na te spoelen.

Suc6

Check, ik vroeg mij al af hoe die uitslag kwam. Kan het nog kwaad of is het puur optisch?
Ik ga ze dit weekend weer uit elkaar halen om de naalden te vervangen ( 1 is dus kapot gedraaid, ander uit voorzorg ).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2019 21:36 #11 door Ives
Beantwoord door Ives in topic RD07 Utrecht

honda2x schreef : respect gezien de lijst die je wil afwerken :) voor heel veel klussen is compressor lucht erg fijn misschien nu juist een reden om een kleine of een tweedehands compressor aan te schaffen voor nu maar ook later je doet meer dan je denkt of een fiets pomp voor nood ook niet verkeerd .

iets wat ik ook nog steeds wil doen komt wel maar voor jouw nu gezien wat je laat zien is tap koel systeem af vul het met een fles ontkalken vul het bij met water en rijd een half uurtje of wat rond
en dan aftappen schoon spoelen en dan vullen met koelvloei stof

mits je dat al niet gedaan had :mrgreen:

succes met de rest van de klussen

Dank voor de tip - en yes reeds gedaan :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2019 21:40 - 18 juni 2019 21:41 #12 door Ives
Beantwoord door Ives in topic RD07 Utrecht
Afgelopen weekend twee kleine klusjes gedaan.
Een nieuwe vooruit er opgezet, aangezien de vorige visueel geen porem was, nu maar een fijne tweedehands MRA ruit:


Daarna na het kijken van een aantal Youtube tutorials als eerste de achterste remleiding vervangen voor een stalen versie. Deze afgetapt en vacuum getrokken met een vacuum handpomp. Ik moet toegeven, als ik dit bij de voor remleidingen ga doen ga ik dit wel met twee man doen, ik was 2x te laat met de remvloeistof bijvullen waardoor ik opnieuw moest beginnen.
En de vorige eigenaar had denk ik de remvloeistof met guldens betaald, dat was een vieze dikke bruine derrie ( helaas geen foto van ) :


Aankomend weekend de naalden in de carbarateurs vervangen en een nieuwe gaskabel monteren ( deze blijft hangen == cruise control ) .
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2019 22:29 #13 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic RD07 Utrecht
Stalen remleidingen, ook nog een klusje wat bij mij op de agenda staat. Hoe ga je dat voor doen? F-aansluiting of eerste naar de ene en dan naar de andere klauw?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 juni 2019 08:12 #14 door Ives
Beantwoord door Ives in topic RD07 Utrecht
Daar moet ik mij nog even in verdiepen, ik denk een F aansluiting zoals het nu ook is opgebouwd. Alleen in de huidige situatie zitten er ook nog stalen buizen tussen, denk dat ik deze bij de nieuwe remleidingen ga verwijderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2019 16:16 #15 door Ives
Beantwoord door Ives in topic RD07 Utrecht
Lange vraag, hopelijk kort antwoord:
Ik had mijn carbarateur uit elkaar gehaald, naalden weer teruggezet naar fabrieksinstelling.

Daarna loop de motor niet op alle 4 de bougies, maar een leek te haperen. Dit doordat de motor schudde bij stilstand en er ook aardig wat knallen uit de uitlaat kwamen. Dit gebeurde niet als ik de choke openzette.

Enfin, ik moest helaas een stuk rijden en dacht hierna de afstelling iets rijker te zetten, alleen toen ging de motor tijdens het rijden ineens naar 4000 toeren en niet meer lager. Ik kreeg met gas geven de toeren wel iets lager (2500 toeren) met de choke open, maar vervolgens in zijn neutraal blijft deze op 4000 toeren.

Ik moet de carbarateur nog uit elkaar halen en nalopen, maar mocht iemand al een idee hebben - graag!
Ik zat zelf er aan te denken aan dat er wellicht een gaatje zat in het membraam oid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2019 19:05 #16 door PimW
Beantwoord door PimW in topic RD07 Utrecht
Omdat je er zelf aan hebt gezeten vermoed ik dat je het niet goed terug hebt gezet.

Klinkt bot maar dat is 90% van de gevallen wel zo.

En met dat in het achterhoofd zou ik zeggen haal die carbs eens los en vraag eens iemand met ervaring met je mee te kijken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juli 2019 08:31 #17 door Ives
Beantwoord door Ives in topic RD07 Utrecht

PimW schreef : Omdat je er zelf aan hebt gezeten vermoed ik dat je het niet goed terug hebt gezet.

Klinkt bot maar dat is 90% van de gevallen wel zo.

En met dat in het achterhoofd zou ik zeggen haal die carbs eens los en vraag eens iemand met ervaring met je mee te kijken.

Dat vermoed ik ook, ik ga dat zeker even doen mocht ik zelf niks raar ontdekken.
Je wil het toch eerst zelf oplossen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 juli 2019 22:02 #18 door Ives
Beantwoord door Ives in topic RD07 Utrecht
Vraag over de mengschroef in de carburateur: Is de juiste volgorde : rubbere o ring - metalen o-ring - veer - schroef ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2019 08:23 #19 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic RD07 Utrecht
Ja. Maar dan andersom. Eerst de veer op de schroef. Dan het ringetje en dan het rubbertje

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juli 2019 18:27 #20 door Ives
Beantwoord door Ives in topic RD07 Utrecht
Snelle vraag, moet de pakking er op of zoals op de foto er onder?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden