TransAlp Rookie!

04 feb 2019 20:18 - 04 feb 2019 20:38 #1 door Dolus
TransAlp Rookie! werd gestart door Dolus
Hoi TCN

Sinds vorige week mag ik mijzelf in één klap trots bezitter noemen van (a) een A-rijbewijs, en (b) een Transalp uit 1994. Mijn zus heeft 'm al treffend omgedoopt tot 'Gabber' vanwege de jaren '90 Aussie trainingspakkleuren. Vierde eigenaar, gekocht bij een dealer met ca. 45k op de teller. Voor de extra zekerheid wil ik hem nog eens ergens anders laten keuren.
Het lijkt me geweldig om ooit zelf te kunnen sleutelen aan mijn Transalp. Geen idéé waar ik daarmee moet beginnen, maar de Haynes Manual is in ieder geval al binnen. ;)
Mijn motorbeurs ticket is ook binnen, dus ik zie jullie daar!

Mvg
Koen
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2019 21:40 #2 door Timy
Beantwoord door Timy in topic TransAlp Rookie!
Welkom!! Hij ziet er nog keurig uit zeg..

Tip: wordt lid van de club. In maart zijn er sleuteldagen en kan je aan de bak. Voordeel, je leert de club en je motor kennen. Daarnaast weet je gelijk hoe ie eraan toe is!

En nog belangrijker.. je bent lid van een hele leuke club  ;D

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2019 22:11 #3 door DDW
Beantwoord door DDW in topic TransAlp Rookie!


Tip: wordt lid van de club. In maart zijn er sleuteldagen en kan je aan de bak. Voordeel, je leert de club en je motor kennen. Daarnaast weet je gelijk hoe ie eraan toe is!


Geen sleuteldagen maar inspectie dagen (voor leden)! Daarna kun je mogelijk aan de bak!

Welkom hier en veel veilige km's met je transalper!


Africa twin RD07a 2000.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 feb 2019 22:17 #4 door Dolus
Beantwoord door Dolus in topic TransAlp Rookie!
Dank! Ik ben inmiddels ook TCN Lid en heb mijn duit in het zakje gedaan :) (de forum status is nog pending geloof ik).

Ik zag inderdaad iets over inspectiedagen waarvoor je je moet inschrijven. Ga ik me zeker voor aanmelden zodra dat kan!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2019 08:59 #5 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic TransAlp Rookie!

Dank! Ik ben inmiddels ook TCN Lid en heb mijn duit in het zakje gedaan :) (de forum status is nog pending geloof ik).

Ik zag inderdaad iets over inspectiedagen waarvoor je je moet inschrijven. Ga ik me zeker voor aanmelden zodra dat kan!


Wat je alvast kunt doen om geen modderfiguur te slaan op de keuringsdag:

- Koelvloeistof op peil brengen (maar als je niet zeker weet of je de vloeistoffen kunt mengen, beter laten)
- Olie op peil brengen/houden (ze lusten wel wat vaak) en gebruik geen auto-olie! Zoek olie met een JASO MA1/MA2 keurmerk, speciaal voor natte koppelingen
- Banden op de juiste druk (2.2 tot 2.7 bar, ligt aan je voorkeur en terrein)
- Alle belangrijke afleesvensters vrij van prut (KVS peil, Remvloeistofvaatje etc)
- Dikke glimlach meenemen (het zijn leuke dagen!)

Oh, en met modderfiguur bedoel ik _niet_ dat er geen modder op je Alp mag zitten. Alpjes houden van modder en dat is zeker geen schande >:D.

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 feb 2019 20:31 #6 door Sandra
Beantwoord door Sandra in topic TransAlp Rookie!
Misschien handig om ook uit te leggen hoe Rookie moet olie peilen bij een transalp, dat is ook nog een 'dingetje'

http://img684.imageshack.us[img] img684.imageshack.us

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 feb 2019 22:28 #7 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic TransAlp Rookie!
Interessant! Volstaat de uitleg in het Haynes-boek niet?

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2019 16:22 - 08 feb 2019 16:26 #8 door Niber
Beantwoord door Niber in topic TransAlp Rookie!
Welkom Dolus.

Misschien handig om ook uit te leggen hoe Rookie moet olie peilen bij een transalp, dat is ook nog een 'dingetje'


Is dat zo ingewikkeld dan?
Ik doe altijd (ook bij eerdere motoren): Motor rechtop, peilstok losdraaien, schoonmaken, peilstok terug op plaats (zonder vastdraaien), en dan weer omhoog en “aflezen”...

Het liefst doe ik het na een ritje. Spullen opruimen zodat olie weer beetje kan zakken en dan bovenstaande handelingen.
Als ik paar keer vergeten ben doe ik het “koud” voor een rit (better safe than sorry).

Sla ik met mijn methode de plank mis?

(Sorry voor de vervuiling van je topic Dolus, maar wellicht steek je er iets van op. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2019 18:00 - 08 feb 2019 18:04 #9 door DPC
Beantwoord door DPC in topic TransAlp Rookie!
Ik peil ook gewoon koud, beetje onzinnig om eerst de motor warm te draaien en weer te wachten tot de olie gezakt is.
Maak ik de buren (flat) ook niet blij mee. Zie daar ook het nut niet van in.
Zolang je het maar consequent doet.

En een warm welkom Dolus  :)
Zie net dat je uit den Haag komt, misschien kom ik je nog eens tegen, ik werk vlak bij de Uithof.

XRV750 Zwart
K75RT Zwart
R65 Zwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 feb 2019 20:55 #10 door Wendy
Beantwoord door Wendy in topic TransAlp Rookie!
Welkom, mooie Alp. Veel veilige kilometers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2019 15:46 #11 door Dolus
Beantwoord door Dolus in topic TransAlp Rookie!

Ik doe altijd (ook bij eerdere motoren): Motor rechtop, peilstok losdraaien, schoonmaken, peilstok terug op plaats (zonder vastdraaien), en dan weer omhoog en “aflezen”...

Het liefst doe ik het na een ritje. Spullen opruimen zodat olie weer beetje kan zakken en dan bovenstaande handelingen.
Als ik paar keer vergeten ben doe ik het “koud” voor een rit (better safe than sorry).

Sla ik met mijn methode de plank mis?

(Sorry voor de vervuiling van je topic Dolus, maar wellicht steek je er iets van op. ;)


Bedankt en mooi om direct op de essentials getest te worden! ;)

Volgens Haynes klopt je methode: de olie moet eerst op temperatuur komen (dmv een kort ritje bijv.). Ook rechtop met de bok wordt aangeraden en paar minuten laten staan om de olie te laten 'stabiliseren'.

Is dit overigens iets wat jullie normaliter áltijd voor het rijden checken? (Dit zal ongetwijfeld al eens ergens anders besproken zijn, excuses aan de moderator alvast)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

11 feb 2019 22:47 - 12 feb 2019 16:39 #12 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic TransAlp Rookie!

Welkom Dolus.

Is dat zo ingewikkeld dan?
Ik doe altijd (ook bij eerdere motoren): Motor rechtop, peilstok losdraaien, schoonmaken, peilstok terug op plaats (zonder vastdraaien), en dan weer omhoog en “aflezen”...

Het liefst doe ik het na een ritje. Spullen opruimen zodat olie weer beetje kan zakken en dan bovenstaande handelingen.
Als ik paar keer vergeten ben doe ik het “koud” voor een rit (better safe than sorry).

Sla ik met mijn methode de plank mis?


(Sorry voor de vervuiling van je topic Dolus, maar wellicht steek je er iets van op. ;)



Je mist nog 1 laatste stap. Vergeet de dop niet weer vast te draaien. Ik spreek uit ervaring.  ;D
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2019 09:51 #13 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic TransAlp Rookie!

Bedankt en mooi om direct op de essentials getest te worden! ;)

Volgens Haynes klopt je methode: de olie moet eerst op temperatuur komen (dmv een kort ritje bijv.). Ook rechtop met de bok wordt aangeraden en paar minuten laten staan om de olie te laten 'stabiliseren'.

Is dit overigens iets wat jullie normaliter áltijd voor het rijden checken? (Dit zal ongetwijfeld al eens ergens anders besproken zijn, excuses aan de moderator alvast)


Zo doe ik het ook: na een rit op de middenbok zetten, even uitkleden en troep opruimen, en na een paar minuten even peilen. De mijen lust wel een litertje hier en daar dus het is ook gewoon noodzaak voor mij :).

Honda NC700Xa - Honda CB500 PC32A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

12 feb 2019 10:40 #14 door PimW
Beantwoord door PimW in topic TransAlp Rookie!
Meten doe je met de motor op beide wielen, niet op de standaard.

Als je nou een keer meet volgens het boekje en zorgt dat het peil ergens in de bovenste helft staat, dan laat je de motor een nachtje staan en peilt hem daarna koud.
Die twee niveaus kun je dan uitwisselen, kun je vanaf dan ook koud checken, wel zo makkelijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden