Enthousiaste nieuwe Transalprijder!

05 apr 2019 17:15 - 05 apr 2019 17:17 #1 door Jef__vb
Enthousiaste nieuwe Transalprijder! werd gestart door Jef__vb
Hallo iedereen,

Ik ben Jef, 31, uit het noorden van België. Sinds een drietal weken ben ik de blije eigenaar van een TA RD 10 uit 2000, met 67.000 km op de klok. Ondanks het feit dat ik al 10 jaar een motorrijbewijs heb, ben ik een behoorlijk onervaren rijder. Ik heb eerst jarenlang met oude Vespa's gereden, en heb de laatste jaren een besscheiden kilometerstand bij elkaar gereden op een vroege jaren '80 Suzuki GS 650 (met een defecte kilometerteller als klein onderdeel van een heleboel andere mankementen :) ).

Het enige "nadeel" van m'n Transalp is dat de vorige eigenaar hem verlaagd heeft. De vork is 4cm door de kroonplaat geduwd (wat veel te veel is ivm remweg, las ik hier al), en aan de ophanging van de achtervering is er een langere "link" geplaatst waardoor de motor achteraan wat is gezakt. De originele link heb ik meegekregen. Ik ben van plan om de Transalp snel terug te zetten zoals'ie hoort te staan - dus de originele link terug plaatsen, en de vork ook weer terug op normale hoogte zetten. Zelf heb ik weinig sleutelervaring, maar ik heb gelukkig een vriend die al lang met een Transalp rijdt, enkennis van zaken en een werkplaats heeft.

M'n nieuwe Transalp is mijn eerste ervaring met rijden op een degelijke, "moderne" motor. Jezus mina, wat rijdt dat ding heerlijk zeg! Ik ben ook m'n eerste stapjes aan't wagen op onverharde wegen. Hoewel dat behoorlijk wennen is, vind ik het heerlijk.

De voorbije weken heb ik al úren gespendeerd op dit forum, lezend over techniek en reisverslagen. Die reisverslagen hebben me, zacht gezegd, enthousiast gemaakt om ook te proeven van de motorreiservaring. Ondertussen heb ik al een tanktas gekocht, m'n kampeermateriaal verzameld en geïnspecteerd, en is er een pakje van Louis onderweg met o.a. een bagagerol en ander reismateriaal. De Haynes manual ligt ondertussen al naast de plee. De komende weken ga ik regelmatig naar de Ardennen rijden, om daar al eens te gaan kennismaken met bochtenwerk en kamperen. Als voorbereiding op verdere reizen, zeg maar.

Het gekke is dat ik al een paar jaar ervan droom om via Oost-Europa naar Azië te reizen (naar de "Stannetjes"). Pas nu, sinds de aankoop van m'n Transalp, heb ik ontdekt dat zulke reizen best vaak gemaakt worden... Met een Transalp dan nog wel! De aanschaf van dit leuke stukje speelgoed, die een eerste stap is in de echte uitvoering van die droom, maakt me enthousiaster als een kind in een speelgoedwinkel:) .

Ik hoop hier nog veel nuttigs en interessants te lezen, en ben er zeker van dat dat wel goed komt.


TA RD10 '00 / TA PD10 '98
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2019 17:46 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Enthousiaste nieuwe Transalprijder!
De Stans zijn aan te raden, mooi rijden daar en prettige mensen. Transalp is een super reis-machine, niet te lang over nadenken :-).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2019 18:48 #3 door Baardaap
Beantwoord door Baardaap in topic Enthousiaste nieuwe Transalprijder!
Er gaat binnenkort weer een groep leden het oosten verkennen. Ook is er gebundelde reiservaring aanwezig op dit forum.

Maar ook voor al je andere vragen ben je hier op de goede plek. Welkom!

Veel plezier met je Alp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 apr 2019 22:08 #4 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Enthousiaste nieuwe Transalprijder!
Geniet van de Alp, zal je geen spijt van hebben. :lol:
Schitterend om 'even' de Ardennen aan te kunnen doen. Super mooi gebied om te toeren. De zomer is erg snel, lekkerrrrr

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 16:38 #5 door Leanne-Manoe
Beantwoord door Leanne-Manoe in topic Enthousiaste nieuwe Transalprijder!
Welkom!!! :cheer:

XL600Vw PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 21:08 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Enthousiaste nieuwe Transalprijder!

Jef__vb schreef :
Het gekke is dat ik al een paar jaar ervan droom om via Oost-Europa naar Azië te reizen (naar de "Stannetjes"). Pas nu, sinds de aankoop van m'n Transalp, heb ik ontdekt dat zulke reizen best vaak gemaakt worden... Met een Transalp dan nog wel! De aanschaf van dit leuke stukje speelgoed, die een eerste stap is in de echte uitvoering van die droom, maakt me enthousiaster als een kind in een speelgoedwinkel:) .


Ik zeg lid worden van de Transalpclub Nederland en dan inschrijven voor het NTT en dan kan je die zaterdag avond je hart ophalen als het gaat over reisverhalen, impressies, adviezen etc etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 apr 2019 22:08 #7 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Enthousiaste nieuwe Transalprijder!
Hey buurman, veel plezier met je Alp en bij de club, groet uit Vlissingen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

13 apr 2019 20:03 #8 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Enthousiaste nieuwe Transalprijder!
Bedankt voor de verwelkoming en tips. Ik ben hier op de goede plaats terecht gekomen, lijkt het.

Met de eerste 1.000 kilometer achter de kiezen, heb ik ontdekt dat de motor wat koelvloeistof lijkt te lekken. Op de foto ligt mijn vingertop op de plaats die nat wordt door een laagje koelvloeistof (het "gootje" op de plaats waar de 2 cilinders op het blok komen). Het is me niet meteen duidelijk van waar die koelvloeistof precies komt: ofwel uit het verbindingsstuk tussen de 2 cilinders, ofwel langs de pakking tussen de cilinder en het blok (als dat tenminste 2 losse delen zijn die op elkaar gemonteerd zijn met een pakking ertussen).



Ik heb proberen te bedenken wat het probleem zou kunnen zijn (met de zeer beperkte mechanische kennis die me gegeven is :) ). Belangrijk om te vermelden is dat de koelvloeistof niet lekt wanneer het blok draait. Wanneer ik een laagje koelvloeistof opmerk, is dat steeds wanneer ik de motor van stal haal om te gaan rijden (de motor heeft dan dus een tijdje stil gestaan). Ik vermoed dat de koelvloeistof opwarmt wanneer ze doorheen het systeem stroomt wanneer de motor draait. Wanneer de motor daarna weer wordt stilgelegd, koelt de koelvloeistof weer af. Daardoor ontstaat er druk in (de leidingen van) het gesloten koelsysteem. Er zal misschien ergens een slangetje hangen dat ervoor dient om die overdruk af te laten. Als dat slangetje "verstopt" (pardon my Flemish) zit, kan de overdruk niet weg en zoekt hij zich dus een weg naar buiten, waardoor de koelvloeistof naar buiten geperst wordt op het zwakske punt dat ze kan vinden (in dit geval dus het verbindingsstuk tussen de cilinders, of de pakking tussen cilinder en blok).

Als die theorie klopt, betekent dat:
1) Dat ik weet dat ik het slangetje weer open moet maken.
2) Dat ik weet dat er een pakking of rubber is die eigenlijk best vervangen wordt

Houdt mijn theorie steek? Ik ben nog volop aan't werken aan mijn "mechanische kennis" (die tot voor 3 weken nihil was), dus ik bedenk maar wat op basis van weinig "grond". :cheer:

TA RD10 '00 / TA PD10 '98
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 dec 2020 11:44 #9 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Enthousiaste nieuwe Transalprijder!
Tijd voor een update.

Het is bijna 2 jaar geleden dat ik m'n eerste Transalp kocht. Ondertussen zijn we 40.000km verder. De Transalp is mijn dagelijkse vervoermiddel geworden, en m'n reisgezel (een reis naar Spanje, 2 reizen naar de Balkan - tijdens de laatste reis is ze het klokje rond gegaan, in de Alpen:cheer: ). De Transalp heeft een belangrijke plaats ingenomen in m'n leven. Heerlijk ding.

Enkele maanden geleden is er een RD 10 met 50.000km bij gekomen. Daar staan ondertussen stalen remleidingen op. Volgende stap is Pim's alu bashplate, en waarschijnlijk een rally fairing.

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 dec 2020 14:59 #10 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Enthousiaste nieuwe Transalprijder!
Heb je een PD 10 met een ton op de klok ??? De teller op de foto is iig van een RD 10. Of zie ik het verkeerd??
Welke heb je er nu bij gekocht

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 dec 2020 10:25 #11 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Enthousiaste nieuwe Transalprijder!

Oldtimer schreef : Heb je een PD 10 met een ton op de klok ??? De teller op de foto is iig van een RD 10. Of zie ik het verkeerd??
Welke heb je er nu bij gekocht


Je hebt gelijk, ik heb een tikfout gemaakt:cheer: . De RD10 was mijn eerste; die heeft ondertussen meer dan een ton. De PD10 is er onlangs bijgekomen - die heeft er zo'n 50.000.

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 apr 2021 09:11 #12 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Enthousiaste nieuwe Transalprijder!
Deze zomer trek ik erop uit voor 3 maanden met de RD10, hopelijk richting Turkije en verder oostwaarts. Ik vertrek midden juni, en ben de motor klaar aan't maken voor de reis.

Buiten de gebruikelijke dingen (grote beurt, nieuwe vloeistoffen en filters, nieuwe banden en kettingset) was ik aan't nadenken wat ik verder nog zou doen aan de motor. De vork voelde niet slap (vorkolie zat er 40.000km in), dus ik twijfelde of ik die zou vervangen.

Nu zag ik dat er scheurtjes zaten in de stofhoezen. De vorkpoten moesten er dus uit. Dan ineens ook maar verse vorkolie!

Gisteren door de kou en sneeuw naar Ad gefietst. Vorkpootjes eruit, olie eruit, vorkpoten gespoeld. Verse olie erop. Toen stelde Ad voor om ook nog busjes in de vorkpoten te steken. Ik was best tevreden over de vork (ii vond ze niet slap)... Maar goed, ik wilde het wel proberen. Busjes erin.

's Avonds weer naar huis. Mil-jaar, wat rijdt dat fan-tás-tisch met die busjes erin! Precies een nieuwe motor! Heeeeeel tevreden met het resultaat. En ook weer erg blij en voldaan na de gebruikelijke gezelligheid in Sprundel!

TA RD10 '00 / TA PD10 '98
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden