Nieuw lid - rode Alp in Leeuwarden

17 apr 2019 14:36 #1 door Zeetakje
Nieuw lid - rode Alp in Leeuwarden werd gestart door Zeetakje
Hoi allemaal,

Sinds twee jaar ben ik een trotse Alp eigenaar. M'n Alp is een 'bike for life', een droomfiets en betekent veel voor me. Ik kocht hem een paar maanden na het halen van m'n motorrijbewijs. Dé bike die ik al in gedachten had toen ik m'n rijbewijs ging halen. Vooral in het eerste jaar, 2017, heb ik er aardig wat km's mee gemaakt in en rondom Friesland.

Ik gebruik de bike vooral voor plezierritten, touren en af en toe woon/werk. Offroad zal ik niet snel gaan, maar ik wil er graag vakantie's mee rijden binnen Europa. Vooral het symbolische 'met de Transalp door de Alpen' staat hoog op mijn verlanglijstje. Momenteel speel ik met de gedachte om mijn Alp deze zomer op te knappen. Daarom besloot ik lid te worden van dit forum, om hopelijk kennis en ervaring uit te wisselen en passie voor de bike te delen.

In het eerste jaar van bezit heb ik de Alp ook wel eens laten vallen. Gelukkig heb ik er valbeugels op zitten. Helaas hebben de zijkappen scheurtjes opgelopen, sluiten niet goed meer aan of erger. Ik zou graag willen beginnen met de gebroken kappen te vervangen. Ook de tank heeft wat roestplekjes. Ik speel wel eens met de gedachte een complete andere kappenset+tank te monteren, maar dit lijkt mij ook wel een beetje drastisch.
Het zou het ook leuk zijn om de voorvork optisch mooier te maken, ze lijken erg verweerd.

Wat betreft prestaties denk ik aan de hyperpro vering, daar lees ik veel positieve berichten over. Deze uitgave vereist echter wat meer een 'vol' spaarpotje, dus is niet per sé voor dit jaar.

Hebben jullie ook tips voor het opknappen van mijn bike, met name over de kappenset? Andere tips ook welkom, uiteraard.
Op foto 2 en 3 zie je de punten die ik benoemde, foto 1 (vind ik) een mooie foto van m'n bike in het Friese landschap.

Vriendelijke groet,

Andrew
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 14:42 - 17 apr 2019 14:44 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Nieuw lid - rode Alp in Leeuwarden
Vervangende kappen zijn heel moeilijk te vinden en vaak duur. Je kunt scheuren ook goed zelf repareren.

Als het niet teveel in het zicht zit zou ik overwegen de scheuren aan de achterkant te repareren en verder niks aan doen. Anders moet je de kappen compleet spuiten en nieuwe stickers plakken en dat is ook duur, kost veel tijd en komt aardig precies.

Even een paar knikkerbusjes over een kap, al steek je er nog zoveel tijd in, komt er bijna nooit zo strak uit te zien als af-fabriek of wanneer je het laat doen bij een spuiter die de juiste kleur mengt.

Wat jij eerst eens zou moeten doen is de kuip demonteren en de schade opmaken. Het kan ook zijn dat het voorste subframe een tik heeft gehad en de hele kuip nu naar links drukt. Of de tank is wat verschoven.
Dan plaats je de kappen terug en ik vermoed dat die nare kier tussen tank en kuip dan al weg is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 apr 2019 21:28 #3 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Nieuw lid - rode Alp in Leeuwarden
Welkom!
M.b.t. de verweerde voorvorken, zelf polijsten.. je kan ze evt spuiten maar qua kosten ben je net zoveel kwijt en polijsten blijft echt mooi en origineel.
Het polijsten maakt ze echt weer super netjes maar kost wel wat tijd. Totaal 2u ben je een eind mee op weg.

Als je Google gebruikt over het polijsten vind je zat. Resumé goed schuren, nog beter schuren en erna steeds fijner polijsten met de spulletjes ervoor.

De foto betreft een voor en na van de vork die ik onlangs heb gedaan (wel een NX maar dezelfde problematiek)

Liberté - Egalité - Fraternité
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2019 06:47 #4 door Leanne-Manoe
Beantwoord door Leanne-Manoe in topic Nieuw lid - rode Alp in Leeuwarden
Welkom! Groeten ook uit Friesland!

XL600Vw PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 apr 2019 10:37 #5 door Zeetakje
Beantwoord door Zeetakje in topic Nieuw lid - rode Alp in Leeuwarden
@Pimw Goede tip mbt het subframe, daar ga ik zeker naar kijken. Bedankt. Ja, ik vind ook geen overvloed aan kappen op marktplaats.
@Timy Het resultaat op de foto is prachtig! Dat lijkt mij zeker de moeite waard, dankjewel.
@Leanne-Manoe Dankje. Ook omgeving Leeuwarden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 apr 2019 23:33 #6 door Wendy
Beantwoord door Wendy in topic Nieuw lid - rode Alp in Leeuwarden
Hallo en welkom bij het forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.095 seconden