Vincent stelt zich voor en zoekt keuzehulp AT / TA

17 mei 2019 17:39 #1 door Vincent
Hallo beste Honda-rijders,

Mijn naam is Vincent, 40 jaar uit Amsterdam. Ik ben een groentje want (nog) geen motorrijbewijs. Mijn eerste les staat gepland voor 1 juni a.s.!

Uiteraard kijk ik al verder dan het papiertje zelf en ben ik me flink aan het inlezen over motoren om zodoende de juiste keuze te kunnen maken bij een toekomstige aanschaf. Eén ding was al meteen duidelijk echter: ik ga voor een adventure bike. Redenen hiervoor zijn mijn lengte (1.91m), de rechte zit en omdat ik het gewoon prachtige machines vind. Rijden op een motor, ondanks het niet hebben van een rijbewijs, is niet nieuw voor me. Ik heb regelmatig op fietsen van vrienden gereden. Nu wordt het dus tijd voor een eigen exemplaar waarmee ik voor het grootste gedeelte woon-werk ritten zal maken.

Waarom Honda mijn buitengewone interesse heeft is simpel: ik rijd al jaren Honda auto's en veel betrouwbaarder kom je niet tegen. Mij redenering logischerwijs is dat de motoren van onze Japanse vrienden in dezelfde categorie geplaatst kunnen worden.

Mijn oog viel eigenlijk meteen op de TA en AT. Ik heb inmiddels een hoop berichten gelezen op dit forum en mijn idee over een betrouwbare motor werd daardoor gesterkt. Kortom, het moet 1 van die modellen worden, waarbij ik specifiek kijk naar de TA '99 en de AT '95 tot '00, puur vanwege de uitstraling van die typen en de prijsstelling ervan.

Ik heb de afgelopen tijd enkele bevriende motorrijders gevraagd naar deze modellen. Zij kenden weer mensen die in het bezit waren van -voornamelijk- AT's. Op de vraag of dit een verstandige keuze is voor mij was het gemiddelde antwoord: absoluut, maar als je niet zelf kunt sleutelen is het soms toch erg lastig. Omdat het natuurlijk oudere motoren zijn kan er, buiten het blok zelf, toch een hoop kapot gaan. Ze gaven aan dat ik daarom beter voor een jonger model zou moeten kiezen. Dat snijdt op zich hout maar ik zal zoals gezegd vanwege uiterlijk en prijs waarschijnlijk toch in de eerder genoemde categorie belanden.

Nu, mijn vraag aan jullie als ervaringsdeskundigen: gaan jullie hierin mee? Waarbij ik inderdaad moet aangeven dat ik geen technisch onderlegde jongen ben en geen ervaring heb met sleutelen, laat staan het juiste gereedschap in huis heb.

Ik stel jullie kennis en kunde zeer op prijs, alvast bedankt!

Groet,
Vincent

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2019 22:10 #2 door Wendy
Hallo Vincent en welkom hier. Wat een geweldige keus om voor de TA of AT te gaan. Ik kan je helaas niet helpen welke de beste keus zal zijn. Ik had mijn motor (een TA) ookal toen ik net was begonnen met lessen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mei 2019 22:24 #3 door Leanne-Manoe
Beantwoord door Leanne-Manoe in topic Vincent stelt zich voor en zoekt keuzehulp AT / TA
Haai, welkom.

Mbt leeftijd van de fiets... dit zegt niet heel veel. Gaat er meer om dat hij regelmatig onderhoud heeft gehad, hoe hij behandeld is en of er nog slijtdelen vervangen moeten worden.

En de keus, ja wat vind je fijn?! De TA uit ‘98 is de mooiste die er is :lol:
De AT heeft nog wat meer massa dus past misschien beter bij jouw lengte.

XL600Vw PD10

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2019 00:30 - 18 mei 2019 00:34 #4 door Timy
Welkom en alvast veel leesplezier!

Bijzondere opmerking van AT eigenaren dat er een boel kapot kan gaan... m.i. echt onzin! Buiten reguliere slijtageonderdelen zijn beide motoren bizar betrouwbaar bij goed regelmatig onderhoud. Mensen dit uitstellen en bezuinigen betalen de rekening later dubbel..
Ik heb de TA 600 en 650 en de AT rd07 en Rd07a gehad. Allen onverwoestbaar! Nu nog steeds een AT en TA staan. Ken ze inmiddels wel aardig.. we hebben ermee vakanties gevierd, toertjes gemaakt en woon-werk gereden. Nooit ellende gehad.

Beide modellen ruim over de 100k gereden en geen slag verkeerd. kortom, betrouwbaarheid is geen issie.
Sleutelen is echt niet zo moeilijk. We hebben ook clubdealers waar je het kan leren (in jouw geval in Alphen a.d. Rijn). Ook zijn er div. Evenementen in de club waar je ook kan leren en mocht je er niet uitkomen? Lang leve dit zeer actieve en behulpzame forum!

De keuze zal je moeten maken op basis van het budget en smaak..
De AT is momenteel bizar aan het stijgen in waarde. Of dat blijvend is vraag ik mij af maar het zet al even door.. voor een beetje goede moet je zomaar >3500euro neerleggen. De Alp is aanzienlijk betaalbaarder en net zo betrouwbaar.
Qua lengte past de AT je beter maar ook de Alp zal prima passen.

Je kan op het forum genoeg lezen over de verschillen qua rijden en kwaaltjes.
Maar belangrijkste is: Stel je budget vast en hou rekening met ook direct wat regulier onderhoud.

Lees je even in en ga t.z.t. proefritten maken en kijken zou ik zeggen. Kom je ergens niet uit, vragen kan altijd! 😁

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2019 09:36 #5 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Vincent stelt zich voor en zoekt keuzehulp AT / TA
Vincent ik ben 1,89 en had eerst een TA uit 2008 gekocht echter na half jaar ingeruild voor een mooi AT van 2016 omdat ik daar een betere zithouding op heb. Veder laat je niet gek maken door al die wildwest verhalen iedere merk heeft wel ze voor en tegens.
Ze hadden mij gek gemaakt dat ik beter op een GS adventure kon gaan rijden. Na een proef rit gemaakt te hebben begon het wel te kriebelen om een GS te kopen. Echter kom ik bij een motorzaak in Limburg en daar stond een mooi rooie AT met DCT. Proef ritje gemaakt een gelijk er een strik om gedaan en gekocht. Moraal van het verhaal laat je niet gek maken door al die oude wijven verhalen ga proef rijden of huur er een succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mei 2019 21:43 #6 door Vincent
Beantwoord door Vincent in topic Vincent stelt zich voor en zoekt keuzehulp AT / TA
Dank allen voor jullie antwoord. Ik zal laten weten wat het uiteindelijk geworden is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2019 18:16 #7 door Lv87
Als je gaat kiezen tussen deze 2, dan maak je sowieso geen vergissing. Ik ben op een transalp naar Italie gereden en dat beviel opzich prima. Toch begon het te kriebelen voor een africa twin vanwege de looks en die reed op de snelweg toch net wat beter. Ik kon er offroad echter minder goed mee overweg, hij is toch weer een stukje zwaarder en lomper. Zelf vind ik offroad leuker dan op asfalt rijden en heb daarom weer een transalp. Als je echter vooral lange stukke op asfalt gaat rijden zou ik een africa twin nemen, en het liefst 1 met een corbin zadel want dat zit net wat fijner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mei 2019 10:31 #8 door Jef__vb
Beantwoord door Jef__vb in topic Vincent stelt zich voor en zoekt keuzehulp AT / TA
Laat je vooral niet tegenhouden door je "gebrek aan technische onderbouwhdeid".

Wat in essentie het probleem is, is niet dat genoemde gebrek. Die overtuiging zelf is het "probleem" - ze weerhoudt je er namelijk van om toch aan het sleutelen te beginnen. Eens je dat doet (met hulp en begeleiding van vrienden die meer kennis van zaken hebben, of een van de clubdealers), zal je merken dat het heus wel lukt.

Zoals anderen al zeiden, zijn leeftijd en kilometerstand niet noodzakelijk de belangrijkste zaken om op te letten tijdens je zoektocht. Indicaties van goed/slecht onderhoud lijken me zeker zo belangrijk.

Als de prijs van belang is voor je, ga dan voor een TA - die zijn goedkoper in aankoop. Doe eigenlijk gewoon lekker waar je zin in hebt!

Veel succes, en plezier!

TA RD10 '00 / TA PD10 '98

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2019 20:29 #9 door Vincent
Beantwoord door Vincent in topic Vincent stelt zich voor en zoekt keuzehulp AT / TA
Nou, het is een TA geworden uit 94. Precies in de kleurstelling die ik graag wilde hebben.

As woensdag mijn examen AVD en dan kunnen we op pad :-)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2019 21:29 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Vincent stelt zich voor en zoekt keuzehulp AT / TA
Mooi ding, gefeliciteerd !
Succes met je examen !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2019 21:31 #11 door Sopa
Veel plezier ermee en succes op je examen, voor onderhoud moet je zeker naar clubdealer Motorbandenzaak in alphen a/d rijn. ik rijd er ook vanuit amsterdam regelmatig heen. De grote zaken in amsterdam zou ik overslaan.

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 aug 2019 09:34 #12 door Timy
Succes met het examen!! Mooi vooruitzicht, nog even een stuk van het mooie seizoen meepikken.

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden