Garfield gaat ook groen !

24 mei 2019 09:40 #1 door Garfield
Garfield gaat ook groen ! werd gestart door Garfield
Geïnspireerd door Chris ('We gaan groen') heb ik inmiddels ook een Alpje bemachtigd: een PD06 uit April 1991.
Uiteraard in mooi rustiek groen, past prachtig bij mijn VFR uit 1992, volgens mij zowat de zelfde lakkleur.

Mijn Alpje komt met een fijn Corbin zadel, een middenbok, valbeugels, een hoger ruitje, verstralers, een hoger spatbord, een topkoffertje én een in prima staat verkerend origineel extra achterwiel.

Voorlopig kom ik er echter even niet aan toe om met de Alp aan de gang te gaan, want morgen (zaterdag)ochtend vertrek ik met Chris en nog een vriend voor 9 dagen naar de Alpen. Chris op zijn groene TA maar ik neem mijn Pan mee.

Wordt vervolgd ....

Gisteravond:

Ouder foto's van de vorige eigenaar:




Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2019 12:54 #2 door Ives
Beantwoord door Ives in topic Garfield gaat ook groen !
Nice! Heb je al een idee wat je er allemaal mee gaat doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2019 20:20 #3 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Garfield gaat ook groen !
Ik wil nog wel zo'n mooi opbouwdraadje, naar voorbeeld van Chris. Kom maar op! :cheer:

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 06:41 #4 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Garfield gaat ook groen !
En inmiddels is de eerste dag beslecht, we hebben 354 km gereden door NL, BE en zijn nu in DE. Mijn Groene TA rijdt nog steeds ( nogmaals dank Oldtimer voor de radiateur). Foto’s van het vertrek, op een pontje en het hotel (we zijn niet alleen) in Manderscheidt. We hebben geluk met weer. Vandaag richting Frankrijk plaats Cornimont een rit van 514 km 😳

On a bike no one ever asks are we there yet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 06:43 #5 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Garfield gaat ook groen !
Vertrek2

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 18:32 #6 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Garfield gaat ook groen !
Dag 2, weer goed 400 km gereden, gravelpaadjes en flinke haarspeldbochten. De Alp (en zijn baasje) hadden het zwaar maar hebben de volgende bestemming gehaald.

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 18:33 #7 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Garfield gaat ook groen !
Nog wat foto’s

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 mei 2019 18:33 #8 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Garfield gaat ook groen !
Vliegenvangst

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2019 19:31 #9 door ChrisvdSchoot
Beantwoord door ChrisvdSchoot in topic Garfield gaat ook groen !
We gaan wel heel snel...helaas was het internet niet overal even ‘sterk’ maar ik wil laten weten dat we alle drie na een reis van net geen 3.000 km door 8 landen vandaag weer veilig zijn thuis gekomen. Alle motoren hebben het gehaald, mijn TA heeft geen klap verkeerd gegeven. Kleine beetje olie bijgevuld en wat koelvloeistof verder geen enkel probleem gehad. Ik wil Oldtimer nogmaals bedanken voor de radiateur en Hans voor de prima banden.

On a bike no one ever asks are we there yet
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2019 13:20 #10 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Garfield gaat ook groen !
Inmiddels zijn we afgelopen zondagavond teruggekomen en ben ik -uiteraard- op maandagavond meteen aan de gang gegaan met mijn Alpje.
Ik kon niet langer wachten :-)

Omdat 'ie niet mooi liep heb ik de carburateurs maar even uit elkaar gehaald en goed gereinigd.
Tot m'n verbazing blijkt een PD06 trouwens geen benzinefilter te hebben maar dat wisten jullie vast al.
Na deze actie liep 'ie al een stuk beter.
De voorste cilinder lijkt iets minder goed mee te doen dan de achterste en hij ploft af en toe wat in de uitlaat.
Duidelijk onverbrande benzine, hij stinkt ook redelijk.
Het luchtfilter was hagelnieuw, de bougies heb ik nog niet kunnen bekijken.

Dinsdagavond 1 kilo aan HID-meuk uit de kuip gevist en weer een gewone H4 koplamp geplaatst.
Ik mis nog wel het rubber kapje dat over de achterkant van de lamp moet.
Ik heb er nog wel wat liggen van de VFR / ST1100 maar die passen niet helaas.

Vandaag zijn nieuwe originele achterknipperlichten binnengekomen.
Er zitten nu led-meuk-dingen op en die werken niet goed en zijn te smal.

Ook komt vandaag als het goed is een nieuwe houder voor de CDI's binnen zodat ik mijn hagelnieuwe CDI's niet kapot maak.
Hoewel mijn Corbin zadel wel hoog genoeg lijkt te zitten om de CDI's niet te raken.
Maar beter 'safe than sorry'.

Mijn doel is om de motor zo snel mogelijk enigszins fatsoenlijk aan het rijden te krijgen en er dan de komende maanden mee te rijden om 'm te leren kennen en dan in de herfst / winter alle klussen die ik dan wil doen, goed te doen.

Wordt vervolgd ...

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2019 13:52 #11 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Garfield gaat ook groen !
We zijn benieuwd. Brandstoffilter: haal je brandstofkraan er maar eens uit (of kijk op cmsnl.com) :P

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 juni 2019 16:49 #12 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Garfield gaat ook groen !
Hoi,

Ik had gisteren alle fiches grondig bekeken omdat ik verbaasd was.
Ja ik heb het 'filter' aan de binnenkant van de benzinetank, dat vastzit aan de kraan, gezien.
Maar alle andere motoren die ik had / heb hebben daarnaast ook nog een simpel filter in de brandstofleiding buiten de tank zitten.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 13:02 #13 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Garfield gaat ook groen !
Zo, gisteravond weer wat meters gemaakt.
Originele knipperlichten gemonteerd.
Lamp vervangen van één van de verstralers en bedrading hersteld.
Linker stuurhelft uit elkaar gehaald en grondig gereinigd.
Aansluitpennen van het knipperlichtrelais grondig gereinigd.
Alle aansluitpennen van de zekeringen grondig gereinigd en ontbrekende reserverzekeringen aangevuld.
Originele, overleden, claxon vervangen door de hoge-tonen-hoorn van een BMW K die ik nog had liggen.
De lage-tonen-hoorn van zo'n paar klinkt beter maar vooralsnog doet dit het wel.
Alle elektrische contacten overigens met de nodige vaseline weer in elkaar gezet.
Na dit alles functioneert alle elektra weer vlekkeloos.

Zojuist kwam er nog een pakketje binnen met het 'kantelrubber' om de CDI's gekanteld te monteren.
Mijn CDI's zijn zowat in nieuwstaat en ik wil ze graag heel houden.

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 juni 2019 13:43 #14 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Garfield gaat ook groen !
Vwb het filter. In de carb zelf zit voor het vlotter afsluitertje ook nog een filter.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2019 12:55 #15 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Garfield gaat ook groen !
Zo, tijd voor een update.

De PD06 die ik had gekocht had drie jaar stilgestaand maar dat had ik bewust gedaan omdat ik wat sleutelen wel leuk vind.
Mijn plan was om de motor snel aan het rijden te krijgen, dan gedurende de zomermaanden er mee rijden en de motor te leren kennen en op basis daarvan een plan maken om in de winter groot onderhoud te doen.
Ik kreeg de motor echter niet snel goed aan het rijden dus gaandeweg heb ik mijn halve winterproject nu al gedaan :-)

Het motorblok bleef maar rommelig lopen, knallen en ploffen in de uitlaat, onder plm. 3 k rpm wou hij helemaal niet en het mengsel liet zich niet fatsoenlijk afstellen.
Dus maar eens wat dingen gedaan:
- Nieuwe accu gemonteerd, de oude was dood.
- Kleppen gesteld. Dat was maar goed ook want de uitlaatkleppen stonden op 0,05 mm speling.
- Aangezien de koelvloeistofleidingen los moesten heb ik de kvs ook maar ververst. Thermostaat en fan doen het overigens uitstekend.
- Carburateurs tot op de laatse schroef uit elkaar gehaald en brandschoon gemaakt. Vlotterhoogte iets gecorrigeerd.
- Remvloeistof vervangen - spreekt voor zich.
- Bougies bekeken: achterste cilinder zwart, voorste cilinder mooi bruin.
- De CDI's die in nieuwstaat leken in het gemodificeerde rubber opgehangen.
- Alle electrische verbindingen losgehaad, schoongemaakt en met vaseline weer gemonteerd.
- Werking van de spanningsregelaar gecontroleerd bij wamre motor (ik heb ook een VFR dus ik heb hier ruim ervaring mee).
- Niet goed werkend HID-koplamp-meuk eruit gehaald en gewone H4 teruggeplaatst.
- Stuurschakelaars schoongemaakt.
- Niet goed werkende LED achterknipperlichten vervangen door nieuwe originele.
- Luchtfilter gecontroleerd: in nieuwstaat.
- Olie bekeken en gepeild: in goede staat dus even laten zitten.
- Verstralers gerepareerd.
- Defecte originele claxon vervangen door een gebruikte van een BMW-K die nu overigens ook weer kapot is.
- Binnenband van het voorwiel vervangen.
- Mijn fijne Corbin zadel verwend met leervet.

Nadat ik dat allemaal had gedaan liep de motor nog steeds niet goed.
Met remmenreiniger op valse lucht gecontroleerd maar alles was prima luchtdicht.

Met Chris een snelle CDI-ruil gedaan.
Zijn CDI's in mijn motor leverde geen verbetering bij mijn motor.
Mijn CDI's in zijn motor functioneerde prima bij zijn motor.

Toen wilde ik beginnen aan het aftappen van de tank om er nieuwe benzine in te doen.
Om de tank leeg te krijgen en de kraan geopend zoog ik toen aan het vacuumslangetje van de benzinekraan en toen had ik ineens mijn mond vol benzine.
Niet goed dus ! Toen ik de benzinekraan openmaakte bleek het membraan binnenin kapot dus de achterste cilinder zoog extra benzine aan via het vacuumslangetje.
Nadat ik dat probleem opgelost had liep de motor -begrijpelijkerwijs- ineens een stuk beter.

Maar ... na een dik half uur rondjes rijden en mengsel stellen leek het wel alsof de motor slechter begon te lopen.
Ik kreeg het maar niet goed.
Besloten om de dag erna maar eens gewoon een stukje te gaan rijden met Frank en Chris (er zat nog steeds 'oude' benzine in de tank) en te kijken hoe het zou gaan.
Toen Frank en ik bij ons thuis wegreden naar Chris liep de Alp briljant goed gedurende het halve uur naar Chris toe.
Tien minuten nadat we met z'n drieën bij Chris waren weggereden begon mijn Alp echter weer moeilijk te doen.
Ploffen, stotteren, knallen, etcetera. En soms ging het weer een kilometer goed dus ik hoopte dat het de benzine zou zijn.
Echter, op een gegeven moment zag ik ook mijn toerenteller op en neer schieten op een volstrekt onlogische manier ....
Zou er dan toch een CDI niet goed zijn ?

De korte CDI-swap die ik met Chris had gedaan hadden we gedaan met mijn koude CDI's in zijn motor en toen leek alles goed.
Maar we hadden geen uitgebreide rit gemaakt.

Dus bij hem thuis een nieuwe CDI-ruil gedaan, met zijn goede warme CDI's in mijn verder ook warme motor.
Mijn motor die knallend en proestend bij hem de oprit op was gereden reed probleemloos snorrend zijn tuin uit !

Kortom: dus toch minimaal één CDI niet goed.
Omdat ik het gezuer verder zat was heb ik toen meteen nieuwe CDI's besteld en ook maar meteen nieuwe bougies, Iridium NGK's.
Ik heb gekozen voor 2 programmeerbare CDI's van CDI-shop.de.
Ik heb ze gemonteerd met het 'RON95 geoptimaliseerde' programma.

By the way: ik kon via Google nergens goed vinden welke CDI nu de toerenteller aanstuurt en welke CDI welke cilinder dus heb ik het zelf even uitgezocht.
De CDI die het meest links zit heeft gele draden bij de stekker en stuurt de toerenteller en de achterste cilinder aan.
De CDI die het meest rechts zit heeft blauwe draden bij de stekker en stuurt de voorste cilinder aan.

Dus geen wonder dat de bougies van de achterste cilinder zwart waren: ik had daar een dubbel probleem !
Eerst de extra benzine via de vacuumslang van de benzinekraan en daarbovenop ook nog een CDI die niet goed meer werkte als hij goed warm was.

Na het monteren van de nieuwe CDI's deed de motor het weer heel goed.
De mengselschroeven van de carbs in de 'default' setting van plm. 2,5 slagen uit gezet.
Na het warm rijden van de motor de carbs nog even gesynchroniseerd en toen was het wel zo'n beetje klaar.

Gisteren, zondag, samen met Chris een lekker rondje over wat Lekdijken gemaakt en de motor gedroeg zich zéér goed.
Hij loopt onderin nog iets rauwer dan gewenst / dan de motor van Chris dus ik zal het mengsel nog wat moeten finetunen maar so far so good.

Chris en ik hebben onze motoren verder nog eens vergeleken en we hebben eens een stukje op elkaars motor gereden.
Zijn Alp is lager dan de mijne en mijn vering is stugger.
Aan de paarse kleur van de achterveer te zien lijkt het erop dat er bij mij al aftermarkt (Hyperpro ?) veren opzitten.
Zou wel een grappig toeval zijn want zowel mijn VFR als mijn Pan staan ook al op Hyperpro veren.

Voorafgaande aan de rit had ik mijn Alp zorgvuldig volgetankt en na afloop van de rit ook weer.
Héél rustig volgetankt en tot precies dezelfde hoogte.
Het resultaat: 1 op 22,7 !
Dat haal ik met mijn Pan noch mijn VFR in geen velden of wegen !

Nu de motor weer in orde is ga ik er de komende maanden eens lekker van genieten en dan in de winter nog wat dingen aanpakken.

PS: Iemand nog een Pan of een VFR kopen ? :-)








Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2019 15:12 #16 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic Garfield gaat ook groen !
Wel even een kleine vraag.
Hoe heb je de vlotter afgesteld. Deze heeft een vast punt en behalve het veerje verbuigen kun je weinig afstellen.
Of je moet een xtra ringetje onder het filtertje leggen. Maar dan loopt de carb zeker over.

Voor de rest. Prima opgelost 👍

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 juni 2019 15:26 #17 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Garfield gaat ook groen !
Precies dat dus: het lipje volgens de regelen der kunst iets verbogen zodat de vlotter op de juiste hoogte komt.
(Ik heb dit wel eens vaker gedaan :-) )

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.186 seconden