Zo, tijd voor een update.
De PD06 die ik had gekocht had drie jaar stilgestaand maar dat had ik bewust gedaan omdat ik wat sleutelen wel leuk vind.
Mijn plan was om de motor snel aan het rijden te krijgen, dan gedurende de zomermaanden er mee rijden en de motor te leren kennen en op basis daarvan een plan maken om in de winter groot onderhoud te doen.
Ik kreeg de motor echter niet snel goed aan het rijden dus gaandeweg heb ik mijn halve winterproject nu al gedaan
Het motorblok bleef maar rommelig lopen, knallen en ploffen in de uitlaat, onder plm. 3 k rpm wou hij helemaal niet en het mengsel liet zich niet fatsoenlijk afstellen.
Dus maar eens wat dingen gedaan:
- Nieuwe accu gemonteerd, de oude was dood.
- Kleppen gesteld. Dat was maar goed ook want de uitlaatkleppen stonden op 0,05 mm speling.
- Aangezien de koelvloeistofleidingen los moesten heb ik de kvs ook maar ververst. Thermostaat en fan doen het overigens uitstekend.
- Carburateurs tot op de laatse schroef uit elkaar gehaald en brandschoon gemaakt. Vlotterhoogte iets gecorrigeerd.
- Remvloeistof vervangen - spreekt voor zich.
- Bougies bekeken: achterste cilinder zwart, voorste cilinder mooi bruin.
- De CDI's die in nieuwstaat leken in het gemodificeerde rubber opgehangen.
- Alle electrische verbindingen losgehaad, schoongemaakt en met vaseline weer gemonteerd.
- Werking van de spanningsregelaar gecontroleerd bij wamre motor (ik heb ook een VFR dus ik heb hier ruim ervaring mee).
- Niet goed werkend HID-koplamp-meuk eruit gehaald en gewone H4 teruggeplaatst.
- Stuurschakelaars schoongemaakt.
- Niet goed werkende LED achterknipperlichten vervangen door nieuwe originele.
- Luchtfilter gecontroleerd: in nieuwstaat.
- Olie bekeken en gepeild: in goede staat dus even laten zitten.
- Verstralers gerepareerd.
- Defecte originele claxon vervangen door een gebruikte van een BMW-K die nu overigens ook weer kapot is.
- Binnenband van het voorwiel vervangen.
- Mijn fijne Corbin zadel verwend met leervet.
Nadat ik dat allemaal had gedaan liep de motor nog steeds niet goed.
Met remmenreiniger op valse lucht gecontroleerd maar alles was prima luchtdicht.
Met Chris een snelle CDI-ruil gedaan.
Zijn CDI's in mijn motor leverde geen verbetering bij mijn motor.
Mijn CDI's in zijn motor functioneerde prima bij zijn motor.
Toen wilde ik beginnen aan het aftappen van de tank om er nieuwe benzine in te doen.
Om de tank leeg te krijgen en de kraan geopend zoog ik toen aan het vacuumslangetje van de benzinekraan en toen had ik ineens mijn mond vol benzine.
Niet goed dus ! Toen ik de benzinekraan openmaakte bleek het membraan binnenin kapot dus de achterste cilinder zoog extra benzine aan via het vacuumslangetje.
Nadat ik dat probleem opgelost had liep de motor -begrijpelijkerwijs- ineens een stuk beter.
Maar ... na een dik half uur rondjes rijden en mengsel stellen leek het wel alsof de motor slechter begon te lopen.
Ik kreeg het maar niet goed.
Besloten om de dag erna maar eens gewoon een stukje te gaan rijden met Frank en Chris (er zat nog steeds 'oude' benzine in de tank) en te kijken hoe het zou gaan.
Toen Frank en ik bij ons thuis wegreden naar Chris liep de Alp briljant goed gedurende het halve uur naar Chris toe.
Tien minuten nadat we met z'n drieën bij Chris waren weggereden begon mijn Alp echter weer moeilijk te doen.
Ploffen, stotteren, knallen, etcetera. En soms ging het weer een kilometer goed dus ik hoopte dat het de benzine zou zijn.
Echter, op een gegeven moment zag ik ook mijn toerenteller op en neer schieten op een volstrekt onlogische manier ....
Zou er dan toch een CDI niet goed zijn ?
De korte CDI-swap die ik met Chris had gedaan hadden we gedaan met mijn koude CDI's in zijn motor en toen leek alles goed.
Maar we hadden geen uitgebreide rit gemaakt.
Dus bij hem thuis een nieuwe CDI-ruil gedaan, met zijn goede warme CDI's in mijn verder ook warme motor.
Mijn motor die knallend en proestend bij hem de oprit op was gereden reed probleemloos snorrend zijn tuin uit !
Kortom: dus toch minimaal één CDI niet goed.
Omdat ik het gezuer verder zat was heb ik toen meteen nieuwe CDI's besteld en ook maar meteen nieuwe bougies, Iridium NGK's.
Ik heb gekozen voor 2 programmeerbare CDI's van CDI-shop.de.
Ik heb ze gemonteerd met het 'RON95 geoptimaliseerde' programma.
By the way: ik kon via Google nergens goed vinden welke CDI nu de toerenteller aanstuurt en welke CDI welke cilinder dus heb ik het zelf even uitgezocht.
De CDI die het meest links zit heeft gele draden bij de stekker en stuurt de toerenteller en de achterste cilinder aan.
De CDI die het meest rechts zit heeft blauwe draden bij de stekker en stuurt de voorste cilinder aan.
Dus geen wonder dat de bougies van de achterste cilinder zwart waren: ik had daar een dubbel probleem !
Eerst de extra benzine via de vacuumslang van de benzinekraan en daarbovenop ook nog een CDI die niet goed meer werkte als hij goed warm was.
Na het monteren van de nieuwe CDI's deed de motor het weer heel goed.
De mengselschroeven van de carbs in de 'default' setting van plm. 2,5 slagen uit gezet.
Na het warm rijden van de motor de carbs nog even gesynchroniseerd en toen was het wel zo'n beetje klaar.
Gisteren, zondag, samen met Chris een lekker rondje over wat Lekdijken gemaakt en de motor gedroeg zich zéér goed.
Hij loopt onderin nog iets rauwer dan gewenst / dan de motor van Chris dus ik zal het mengsel nog wat moeten finetunen maar so far so good.
Chris en ik hebben onze motoren verder nog eens vergeleken en we hebben eens een stukje op elkaars motor gereden.
Zijn Alp is lager dan de mijne en mijn vering is stugger.
Aan de paarse kleur van de achterveer te zien lijkt het erop dat er bij mij al aftermarkt (Hyperpro ?) veren opzitten.
Zou wel een grappig toeval zijn want zowel mijn VFR als mijn Pan staan ook al op Hyperpro veren.
Voorafgaande aan de rit had ik mijn Alp zorgvuldig volgetankt en na afloop van de rit ook weer.
Héél rustig volgetankt en tot precies dezelfde hoogte.
Het resultaat: 1 op 22,7 !
Dat haal ik met mijn Pan noch mijn VFR in geen velden of wegen !
Nu de motor weer in orde is ga ik er de komende maanden eens lekker van genieten en dan in de winter nog wat dingen aanpakken.
PS: Iemand nog een Pan of een VFR kopen ?