Mijn Rode Alp moet Groen worden

21 sept 2019 19:24 #1 door Trigger
Mijn Rode Alp moet Groen worden werd gestart door Trigger
Ik heb nu bijna 40.000 kilometer afgelegd met mijn Alpje, dus we kunnen stellen dat ik het ding goed heb leren kennen (nukken incluis).
Er is ook het nodige onderhoud in gegaan om al die kilometers veilig en storingsvrij af te kunnen leggen. Er is echter één onvermijdelijk aspect, en dat is de milieu-impact van mijn Alp. En dat gaat verder dan alleen de liter olie die ik elke 1000 kilometer verstook (Euro norm? Watte?).

Ik rijdt een zuinige en milieubewuste Euro 6 auto, gebruik zonnepanelen om te kamperen en ons gezin van 5 personen heeft een eco-footprint van minder dan 2 man. Ons vlees is overwegend biologisch en ik kies eco-bewuste producten en diensten waar praktisch. Maar dat word eigenlijk allemaal teniet gedaan door die hoestbui op mijn stoep. Dus ik ben eens wat (voor)onderzoek gaan doen, aangezien ik sowieso aan de vooravond van een blokrevisie sta, een volgende oliewissel (al zou je kunnen stellen dat met dit verbruik, de olie nooit ouder is dan ~3000km is) en allerhande kleine rammeltjes en rubbertjes hier en daar.

Er zijn legio bedrijven die elektrificatie van auto's verzorgen, maar ik zie er geen (in NL) voor motoren. Ik vind wél ontzettend veel DYI conversies, en sommige sites laten zien dat het schijnbaar zo lastig nog niet is. Er worden ook kant en klare conversiekits verkocht. Ik heb dit jaar proefgereden op een Zero. Reed eigenlijk erg goed. Niet de nukken die ik van oude elektrische voertuigen ken. Alhoewel ik niet denk dat ik mijn ritjes naast het asfalt binnenkort zonder benzine uit ga voeren, is het woon-werk verkeer een ander verhaal. Daar kan ik ook de meeste impact maken. De Zero haalt (in de praktijk) over 200km op een 'tank'. Ze zijn uit te voeren met een quickcharger, en die heb ik overal (ook op kantoor zijn er genoeg) beschikbaar. Maar het ding is belachelijk veel te duur. 20.000 euro aanschaf incl accessoires. Dat rij ik in 500.000km nog niet recht, al kreeg ik de stroom gratis.

De Alp daarentegen... heeft meer dan voldoende ruimte voor accu's (blok, uitlaat, tank etc) en heeft standaard een bescheiden vermogen van 50pk. Plus, ik heb momenteel een complete Alp in bezit waar ik niks mee doe, en dus een perfecte projectfiets zou zijn. Daarvoor moet ik wel eerst heel wat huiswerk doen, en daarbij wil ik jullie hulp inroepen. Ik snap de techniek allemaal wel, maar heb zoiets nog nooit aangepakt en moet een hoop rekenwerk doen. Daarnaast zal ik vast een hoop dingen óf te rooskleurig óf over het hoofd zien.



Zoals veel projecten, begon ook deze op Google. En daar vond ik onder andere dit stukje:

itstillruns.com/convert-motorcycle-electric-power-4918209.html

Dit geeft mij onder andere een indruk van hoeveel PK je nodig zou hebben, het bereik berekenen en het verschil tussen accutypes. Ik zou het project starten met goedkope loodaccu's, en pas indien het concept werkt zou ik die vervangen voor de dure, ideale accu's. Het uiteindelijke bereik zal dus pas bekend worden nadat het concept is geslaagd. Vooral het idee dat hier geopperd word van een hybride optie is superinteressant.

Wie heeft hier ervaring en/of interesse in, en wil mij helpen dit project door te lichten op haalbaarheid? Pas indien het op papier haalbaar lijkt wil ik de volgende stap zetten en spullen gaan inkopen. Ik ga in eerste instantie voor een 'standaard' conversie. Dus nog geen rekening houdend met de accu's verwarmen bij koud weer, hybride opties, handvatverwarming, snelladen en dergelijke. Het bereik moet wel minimaal 200km kunnen worden en direct drive of via de versnellingsbak aandrijven laat ik open.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2019 20:39 #2 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Mijn Rode Alp moet Groen worden
Mijn onderbuik zegt dat je 200km op loodzuur batterijen niet gaat halen. Ze hebben nlk een lage energiedichtheid.
In een motorfiets heb je gewoon niet zoveel ruimte voor dei dingen.

Denk dat een eerste test 50km wel haalbaar is? Kun je daarna nog over op lithium.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2019 20:42 #3 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Mijn Rode Alp moet Groen worden
Heb nog eens gegraven in mn bookmarks:

www.instructables.com/id/Engineer-Your-Own-Electric-Motorcycle/

die had het volgens mij vrij compleet op papier gezet incl berekeningen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2019 20:56 #4 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Mijn Rode Alp moet Groen worden
Dat is ook de gedachte inderdaad. Voor het concept maakt het bereik totaal niet uit, maar het moet met de juiste accu's uiteindelijk 200+km reikwijdte halen.

Overigens is de prijs voor de ombouw ook een KPI. Een gebruikte Zero met redelijk bereik moet bij de dealer 7000 tot 8500 euro opbrengen.

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 sept 2019 21:40 - 21 sept 2019 21:42 #5 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic Mijn Rode Alp moet Groen worden
Stop met dromen,
Vooropgesteld dat ik zonder meer voorstander ben van een wat groenere wereld vraag ik me af of elektrificatie daar het antwoord voor is.
Dit betwijfel ik onder de omstandigheden van dit moment nog ten zeerste
Je kunt namelijk rekenen tot je een ons weegt,
de kosten gaan voor de baten en die zijn nog niet hoog genoeg om te spreken van een succesvolle onderneming.

Ik zelf kan eigenlijk maar 2 redenen bedenken aangaande het waarom.

Of je accepteert de extra kosten( uit idealisme) maar dan kun je het ook dragen
of iemand anders betaald er voor(subsidie)
Deze laatste komt vooralsnog het meeste voor
Echter in beide gevallen geldt:

De kosten ( en daarmee de footprint) benodigd voor jouw project zijn nog steeds hoger als je dit afzet tegen de mogelijkheden die het biedt tenzij je grootte concessies wilt doen
stap af van de gedachte met betrekking tot de 50 pk,
torque is wat je nodig hebt, alsmede een zo laag mogelijke weerstand .
motorfietsen zijn wat dat betreft de meest vervelende voertuigen om daar iets mee te doen
Laat staan aan de persoon die erook nog op zit

maar vooruit.. ik help graag aan te brain stormen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2019 09:38 #6 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Mijn Rode Alp moet Groen worden
Ik ben het met je eens hoor Ad, elektrisch rijden is niet de toekomst, of in ieder geval niet de héle toekomst. Ik geloof dat we uiteindelijk op iets gaan overstappen wat toch net wat praktischer is zoals brandstofcellen of waterstof. Er zijn ook experimenten gaande met accu's die je bij kunt 'tanken' door de vloeistof te wisselen waardoor je in 5 tot 10 minuten weer een volle batterij hebt. Allemaal stukken makkelijker dan wat we nu hebben.

Maarrrr ik kan niet ontkennen dat los van reikwijdte, elektrisch rijden kostentechnisch interessant is momenteel. De prijs per kilometer voor het 'tanken' uit mijn eigen stopcontact is vele malen lager dan met benzine, en de brandstofprijzen zullen nooit meer historisch laag worden. De voornaamste reden dat een nieuwe (zoals de Zero) niet uit kan is door de schofterige aanschafprijs. 2ehands zijn ze echter al veel betaalbaarder.

Ik denk dat ik een motor nodig zou hebben van een 10 of 20 pk, met inderdaad een berg koppel eronder. Dat, in combinatie met een juiste verhouding (of gewoon met behoud van een/de versnellingsbak) zou meer dan zat moeten zijn voor een Transalp, dat is waarom ik het 'bescheiden vermogen' van de Alp noemde. Het hoeft geen straatracer te worden, bereik is hier belangrijk.

De hamvragen zijn: Hoeveel accucapaciteit kan ik (uiteindelijk) kwijt op de Alp, hoeveel vermogen is er dan nodig om met een vergelijkbaar comfort op te trekken en op snelheid te rijden (max 130 is dan voldoende) en wat zijn de conversiekosten. Uiteindelijk spaar je ook een bende uit op onderhoud, natuurlijk. Je gaat uiteindelijk nog steeds op de motor remmen (doet de Alp nu ook al erg goed :)) dus remmerij blijft redelijk gespaard (wellicht wil je voor het toegenomen gewicht wel 2 schijven monteren) en verder heb je dan alleen de banden nog. Die Sirac's doen het overigens echt retegoed in dat opzicht, ze zitten er nu meer dan 10.000km onder en ze zijn nog lang niet versleten...

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2019 09:56 #7 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Mijn Rode Alp moet Groen worden
Ik zit het volgende even te bekijken, spiegelend aan een bedrijf (Zero) dat het klaarblijkelijk al 'voor elkaar' heeft.

De Zero DSR met het grootste bereik (200+ mijl stadsverkeer) heeft een 14.4kw batterij + power tank (3,6kw extra) dus 18kw.
Ik moet dus eerst bekijken wat een 18kw accu precies op moet brengen met de juiste technologie aan boord.

Als ik op deze site kijk:

www.awaccu.nl/hgr/0233-lithium-lifepo4-accu-s

Zie ik dat ze 1300+ euro vragen voor een 1,28kw batterij. Deze accu's hebben niet het juiste formaat uiteraard, ik gebruik dit puur even als indicatie voor de 'kiloprijs' van de benodigde accu capaciteit. Aannemende (onwaarschijnlijk, maar stél) dat ik een vergelijkbare efficientie met een thuisgebouwd project zou kunnen halen als een Zero motor, moet ik dus dik 18.000 euro aan accucapaciteit aanschaffen.

Dat gaat hem niet echt worden, want dan is een Zero vele malen voordeliger (niet te vergeten dat je dan garantie hebt :)).

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 sept 2019 10:17 #8 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Mijn Rode Alp moet Groen worden
Die kW zegt niet veel, je moet de capaciteit van het pakket weten. Ah dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 sept 2019 11:50 #9 door Sopa
Beantwoord door Sopa in topic Mijn Rode Alp moet Groen worden
Misschien ken je de Youtuber Rich Rebuilds, de man die verloren Tesla's opnieuw opbouwt.

Onlangs kocht hij een Zero op een veiling ($3200) die in een ongeluk terecht was gekomen, Total Loss.
De hele zooi heeft ie in een hot rod gebouwd.

Misschien een optie, maar sowieso leuk om te bekijken.

A M S T E R D A M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden