Ik heb nu bijna 40.000 kilometer afgelegd met mijn Alpje, dus we kunnen stellen dat ik het ding goed heb leren kennen (nukken incluis).
Er is ook het nodige onderhoud in gegaan om al die kilometers veilig en storingsvrij af te kunnen leggen. Er is echter één onvermijdelijk aspect, en dat is de milieu-impact van mijn Alp. En dat gaat verder dan alleen de liter olie die ik elke 1000 kilometer verstook (Euro norm? Watte?).
Ik rijdt een zuinige en milieubewuste Euro 6 auto, gebruik zonnepanelen om te kamperen en ons gezin van 5 personen heeft een eco-footprint van minder dan 2 man. Ons vlees is overwegend biologisch en ik kies eco-bewuste producten en diensten waar praktisch. Maar dat word eigenlijk allemaal teniet gedaan door die hoestbui op mijn stoep. Dus ik ben eens wat (voor)onderzoek gaan doen, aangezien ik sowieso aan de vooravond van een blokrevisie sta, een volgende oliewissel (al zou je kunnen stellen dat met dit verbruik, de olie nooit ouder is dan ~3000km is) en allerhande kleine rammeltjes en rubbertjes hier en daar.
Er zijn legio bedrijven die elektrificatie van auto's verzorgen, maar ik zie er geen (in NL) voor motoren. Ik vind wél ontzettend veel DYI conversies, en sommige sites laten zien dat het schijnbaar zo lastig nog niet is. Er worden ook kant en klare conversiekits verkocht. Ik heb dit jaar proefgereden op een Zero. Reed eigenlijk erg goed. Niet de nukken die ik van oude elektrische voertuigen ken. Alhoewel ik niet denk dat ik mijn ritjes naast het asfalt binnenkort zonder benzine uit ga voeren, is het woon-werk verkeer een ander verhaal. Daar kan ik ook de meeste impact maken. De Zero haalt (in de praktijk) over 200km op een 'tank'. Ze zijn uit te voeren met een quickcharger, en die heb ik overal (ook op kantoor zijn er genoeg) beschikbaar. Maar het ding is belachelijk veel te duur. 20.000 euro aanschaf incl accessoires. Dat rij ik in 500.000km nog niet recht, al kreeg ik de stroom gratis.
De Alp daarentegen... heeft meer dan voldoende ruimte voor accu's (blok, uitlaat, tank etc) en heeft standaard een bescheiden vermogen van 50pk. Plus, ik heb momenteel een complete Alp in bezit waar ik niks mee doe, en dus een perfecte projectfiets zou zijn. Daarvoor moet ik wel eerst heel wat huiswerk doen, en daarbij wil ik jullie hulp inroepen. Ik snap de techniek allemaal wel, maar heb zoiets nog nooit aangepakt en moet een hoop rekenwerk doen. Daarnaast zal ik vast een hoop dingen óf te rooskleurig óf over het hoofd zien.
Zoals veel projecten, begon ook deze op Google. En daar vond ik onder andere dit stukje:
itstillruns.com/convert-motorcycle-electric-power-4918209.html
Dit geeft mij onder andere een indruk van hoeveel PK je nodig zou hebben, het bereik berekenen en het verschil tussen accutypes. Ik zou het project starten met goedkope loodaccu's, en pas indien het concept werkt zou ik die vervangen voor de dure, ideale accu's. Het uiteindelijke bereik zal dus pas bekend worden nadat het concept is geslaagd. Vooral het idee dat hier geopperd word van een hybride optie is superinteressant.
Wie heeft hier ervaring en/of interesse in, en wil mij helpen dit project door te lichten op haalbaarheid? Pas indien het op papier haalbaar lijkt wil ik de volgende stap zetten en spullen gaan inkopen. Ik ga in eerste instantie voor een 'standaard' conversie. Dus nog geen rekening houdend met de accu's verwarmen bij koud weer, hybride opties, handvatverwarming, snelladen en dergelijke. Het bereik moet wel minimaal 200km kunnen worden en direct drive of via de versnellingsbak aandrijven laat ik open.