Hoi Pieter,
Lees net jouw topic op het forum.
Ik heb zelf ook een TA700 en ben daar zeer tevreden over. Als je overweegt om off-road te gaan rijden zou ik zeker investeren in een valbeugel. Mijn motor heeft ook een kofferset en de bevestigingsbeugels achter fungeren ook een beetje als valbeugels.
Toen ik mijn motor net had ben ik op de snelweg tijdens filerijden aangereden door een auto die van rijbaan wisselde. Ging niet met hoge snelheid maar de motor lag wel op zijn kant. De valbeugel voor en de kofferbeugel achter hebben ervoor gezorgd dat ik verder weinig schade had. En de verzekering van de tegenpartij heeft alles keurig betaald.
Voor de banden zou ik kijken naar Heidenau K60 scout (heb ik zelf) of Mitas E-07 banden. Die hebben een grover profiel dan standaard wegbanden maar nog niet zo grof als echte noppenbanden. Als je echt door zware modder wil ploegen zijn die noppenbanden wel geschikt, maar naar mijn idee is een Transalp daar juist minder geschikt voor. Dan zou ik zelf iets lichters willen zoals een Dominator of een XR600. Maar voor een bospaadje of hard zand/gravel zijn de Mitas en de Heidenau prima geschikt. Met mijn Heidenau’s heb ik inmiddels ruim 22.000 Km gereden en ze zijn nog niet op. Al is de achterband wel wat vierkant aan het worden.
Verder heb ik geïnvesteerd in andere voetsteunen. Die zijn breder en bieden meer grip. Tijdens off-road rijden sta je veel en dan is het wel prettig als dat niet teveel pijn in je voeten oplevert. Ook zijn stuurverhogers handig want het stuur staat anders wat te laag. Dan rij je met een kromme rug en dat is op den duur niet zo fijn. Voor off-road heb je ook baat bij steviger laarzen met stugge zolen. Ook vanwege het vele staan. Heb ik zelf niet want ik rij zeer beperkt off-road en vond het niet opwegen tegen de kosten. De voetsteunen en stuurverhogers heb ik dagelijks profijt van tijdens het ‘gewone’ rijden.
Wat betreft het schoonmaken van je motor is het niet verstandig om met een hogedruk reiniger de motor af te spuiten. Voordat je het weet maak je met de waterdruk iets stuk (elektronica) of spuit je vet weg (lagers). Beter is het om met een tuinslang en een ‘broeskop’ de motor af te spuiten. Als je het grove spul eraf hebt dan schoonmaken met de 2-emmer methode. Dat houdt in dat je 2 emmers gebruikt, 1 met sop en de ander met schoon water. En ruim water gebruiken. Ik zie soms mensen hun auto/motor wassen met een paar liter smerig water. Daar krijg je alleen maar krassen in de lak mee. Op de website van CarClean (
www.carclean.nl
) kan je veel info halen over het detailen (schoonmaken) van auto’s wat ook te gebruiken is voor de motor.
Ik hoop dat je iets aan mijn opmerkingen hebt en veel succes en plezier met jouw Transalp.
Groetjes,
Michiel