Even voorstellen

27 dec 2019 22:58 #1 door Pieter Cats
Even voorstellen werd gestart door Pieter Cats
Beste Transalp-club leden,

2019 was een bijzonder jaar: Geslaagd voor rijbewijs A en mijn jongensdroom waargemaakt: Een schitterende Transalp XL700V gekocht.

Wat een heerlijke motor, niet te licht, niet te zwaar maar precies goed. Ik heb een schitterend exemplaar kunnen kopen. Echt genieten!

Ondanks dat het examen eind augustus 2019 was, heb ik reeds vele kilometers kunnen maken. Hoe gaaf om deel te nemen aan het verkeer met een motorfiets. Elke keer dat ik de kans heb om op de motor te stappen voelt het weer als een feestje. Met twee andere collega's heb ik dit jaar het motorexamen behaald, en alle drie hebben we direct een motor gekocht. Wat hebben wij een motor-lol gehad dit jaar, dat was een hele ervaring op zich!!

Er was voor mij dus geen twijfel om een Transalp te gaan kopen. Ik vond er al snel een en je gelooft het niet maar ik heb er niet eens proef op gereden... Dat kon ook niet want ik kocht hem 2 weken voor het CBR examen haha... normaals ik had geen twijfel, het moest gewoon zo zijn...

2020 wordt het jaar waarin ik het toerleven wil gaan ontdekken. Mijn doelstelling is om veel woon-werk verkeer te gaan rijden. Kortom, de auto te laten staan en de motor te pakken als dit kan. Kilometers maken en genieten van de motor. Ik ben lid geworden van de Transalp-Club omdat dit natuurlijk erbij hoort: Het lijkt mij echt leuk om deel te nemen aan toerritten en off-road ritten.

Vraagje:

Als jullie technische tips hebben voor het off-road gebruik van de XL700V houd ik mij zeer aanbevolen. Ik ben een beginner, en ik wil de motor (heel graag) heel houden. Ik ben benieuwd of er bijvoorbeeld tips zijn t.a.v de banden (zie foto's, zijn deze banden ok voor deelname?) en waar moet je op letten als het gaat om vocht/doorwaden/afspuiten etc. Wie heeft er een XL700V en rijdt hier off-road mee en kan ervaringen delen? Alle info is welkom.

Er staan veel leuke video's op Youtube over het off-road gebruik van de Transalp ik kijk er naar uit om deel te gaan nemen aan de toerritten die de Transalp-Club uitzet.

Groeten,

Pieter Cats
Hendrik-ido-Ambacht
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2019 09:44 #2 door Mathijs van der borden
Beantwoord door Mathijs van der borden in topic Even voorstellen
Welkom, en mooie motor.

Met de toertochten bij de club heb ik nog geen ervaring maar zodra de motor klaar is ben ik de eerste die mij aanmeld 👌👌

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2019 10:16 #3 door Pronto
Beantwoord door Pronto in topic Even voorstellen
Welkom,

Dat is inderdaad een mooie TA700. Het verhaal klinkt bekend ik had ook al TA700 staan voor mijn examen ook niet proef gereden.
Er worden mooie ritten hier georganiseerd waar ik zelf door tijdsgebrek nog nooit aan deel heb genomen maar dat wordt me voornemen voor 2020 tijd vrij maken voor toer- en offroad tochten.
Voor je off-road gaat zou ik wel een set valbeugels monteren want gebroken kunststof is duur.

Veel plezier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

28 dec 2019 22:59 #4 door Drenth1964
Beantwoord door Drenth1964 in topic Even voorstellen
Mooie motor heb je, ik heb dezelfde. Ook in dezelfde kleur.
Heb er vorige week ook nog een TA650 bij gekocht.
Ik heb ook informatie gevraagd, tot op heden nog niets vernomen. Het wordt meer zelf ontdekken denk ik.
Lang leve You Tube, vele filmpjes meestal uit het oostblok. Je kunt ook de inspectie heren vragen. En je kunt naar de inspectie dag gaan, die is gratis en je krijgt allerlei informatie over je motor.
Veel plezier met je aankoop!!

Transalp XL 700 V 2010 (RD12) Zwart
Transalp XL 600 V 1996 (PD06) Rood

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

14 jan 2020 19:30 #5 door Jeronimo
Beantwoord door Jeronimo in topic Even voorstellen
Inderdaad mooie motor, een nette. Ook mooie achtergrond op je foto! Veel plezier ermee, Groeten, Jeronimo

Honda Transalp 600 - 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 jan 2020 22:29 #6 door Wendy
Beantwoord door Wendy in topic Even voorstellen
Welkom en veel tour plezier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 jan 2020 08:44 #7 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Even voorstellen
Hi Pieter,

Welkom hier !
Sjiek begin van je motorleven hoor :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2020 10:41 - 18 mrt 2020 10:50 #8 door MichielK71
Beantwoord door MichielK71 in topic Even voorstellen
Hoi Pieter,

Lees net jouw topic op het forum.

Ik heb zelf ook een TA700 en ben daar zeer tevreden over. Als je overweegt om off-road te gaan rijden zou ik zeker investeren in een valbeugel. Mijn motor heeft ook een kofferset en de bevestigingsbeugels achter fungeren ook een beetje als valbeugels.

Toen ik mijn motor net had ben ik op de snelweg tijdens filerijden aangereden door een auto die van rijbaan wisselde. Ging niet met hoge snelheid maar de motor lag wel op zijn kant. De valbeugel voor en de kofferbeugel achter hebben ervoor gezorgd dat ik verder weinig schade had. En de verzekering van de tegenpartij heeft alles keurig betaald.

Voor de banden zou ik kijken naar Heidenau K60 scout (heb ik zelf) of Mitas E-07 banden. Die hebben een grover profiel dan standaard wegbanden maar nog niet zo grof als echte noppenbanden. Als je echt door zware modder wil ploegen zijn die noppenbanden wel geschikt, maar naar mijn idee is een Transalp daar juist minder geschikt voor. Dan zou ik zelf iets lichters willen zoals een Dominator of een XR600. Maar voor een bospaadje of hard zand/gravel zijn de Mitas en de Heidenau prima geschikt. Met mijn Heidenau’s heb ik inmiddels ruim 22.000 Km gereden en ze zijn nog niet op. Al is de achterband wel wat vierkant aan het worden.

Verder heb ik geïnvesteerd in andere voetsteunen. Die zijn breder en bieden meer grip. Tijdens off-road rijden sta je veel en dan is het wel prettig als dat niet teveel pijn in je voeten oplevert. Ook zijn stuurverhogers handig want het stuur staat anders wat te laag. Dan rij je met een kromme rug en dat is op den duur niet zo fijn. Voor off-road heb je ook baat bij steviger laarzen met stugge zolen. Ook vanwege het vele staan. Heb ik zelf niet want ik rij zeer beperkt off-road en vond het niet opwegen tegen de kosten. De voetsteunen en stuurverhogers heb ik dagelijks profijt van tijdens het ‘gewone’ rijden.

Wat betreft het schoonmaken van je motor is het niet verstandig om met een hogedruk reiniger de motor af te spuiten. Voordat je het weet maak je met de waterdruk iets stuk (elektronica) of spuit je vet weg (lagers). Beter is het om met een tuinslang en een ‘broeskop’ de motor af te spuiten. Als je het grove spul eraf hebt dan schoonmaken met de 2-emmer methode. Dat houdt in dat je 2 emmers gebruikt, 1 met sop en de ander met schoon water. En ruim water gebruiken. Ik zie soms mensen hun auto/motor wassen met een paar liter smerig water. Daar krijg je alleen maar krassen in de lak mee. Op de website van CarClean ( www.carclean.nl ) kan je veel info halen over het detailen (schoonmaken) van auto’s wat ook te gebruiken is voor de motor.

Ik hoop dat je iets aan mijn opmerkingen hebt en veel succes en plezier met jouw Transalp.

Groetjes,
Michiel

Transalp XL700A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2020 21:36 #9 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Even voorstellen
Welkom hier Pieter :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2020 21:43 #10 door Wendy
Beantwoord door Wendy in topic Even voorstellen
Welkom :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden