Dag beste liefhebbers,
Ik ben vrij nieuw op het forum en wil ook graag mijzelf en mijn Alp voorstellen.
Ik ben Ercan 29 jaar en heb ruim 3 jaar mijn motorrijbewijs , motorrijden was ook mijn droom omdat ik vanaf mijn 16e veel bezig ben geweest met scooters zoals sleutelen,opvoeren,overspuiten etc.
Sleutelen aan de motor vind ik net zo leuk als het rijden, misschien zelfs leuker. Ik haal voldoening uit als ik bepaalde dingen (goed) aanpak. Aan de Transalp sleutelen is een eitje. Inwendig aan de motorblok is mij (nog) te ingewikkeld maar ik denk dat het wel goed gaat komen in de toekomst.
Ik ben 2 jaar geleden begonnen met een omgebouwde fireblade 900rr. Grote gedeelte was al gedaan zoals achterkuip etc. Ik heb alleen de optische gedeelte aangepakt zoals koplamp, verlichting etc. Hier heb ik 2 seizoenen van genoten en eerlijk gezegd was het wel gevaarlijk om meteen met zoiets ervaring op te doen. De Oerblade was supersnel en voor een onervaren rijder in bepaalde omstandigheden moeilijk onder controle te houden. Ook was het niet echt comfortabel voor de rug,polsen etc. Om die reden heb ik besloten om na de zomer van 2019 afscheid van te nemen en rustig rond te kijken voor een all road/tour motor. De bedoeling was dat ik in het voorjaar van 2020 een motor zou aanschaffen maar heb welgeteld 10 dagen volgehouden zonder motor.
Ik had al eerder gelezen/gehoord hoe wendbaar en betrouwbaar een Transalp was.
Ik kwam een paarse Alp tegen welke hoogstwaarschijnlijk als pekelfiets was gebruikt. Het was voor een schappelijk prijs van 675€ te koop aangeboden en voor 575€ mocht ik het de volgende dag meteen ophalen. Zo gezegd zo gedaan eenmaal aangekomen in Alphen a/d Rijn bij een gepensioneerde motor liefhebber/sleutelaar zag ik 3 Honda's te koop waaronder ook een Deauville. De Transalp had net een nieuwe accu startte en reed goed,de uitlaat was doorgerot dus kon niet goed luisteren naar tikken in de motor of dergelijke.Ook was er veel roest op de frame,schokdemper en achterbrug ook had de alp last van geoxideerde velgen. Voor die prijs was het allemaal geen punt want alleen de Corbin zadel was een hoop waard. Diezelfde dag had ik een 2e hands uitlaat gevonden en onderweg naar huis opgehaald. Met een hoop herrie en met grootlicht aan (vastgelopen lichtschakelaar) s'avonds aangekomen in Tiel.
Paar dagen later ben ik de motor goed gaan inspecteren.
Eenmaal na het demonteren van de kappen kwam ik er achter dat de nokken stuk waren bij elke kap was er wel iets mis en was een tiewrap nodig, 1 zuiger van de voorrem zat vast en de oxidatie op de velgen was zo erg dat er zelfs scheuren waren ontstaan in de voorvelg. Ook waren er diepe scheuren in de vooras houder. Motorisch en elektronisch was alles perfect en er was niet gesjoemeld met de bedrading. Dus de basis was OK.
Kort daarna kwam ik een Transalp in onderdelen tegen op Marktplaats, de motor was jaaaaren geleden weggelegd door een vastgelopen blok en was dus zonder blok te koop aangeboden. Ik had eigenlijk interesse in de voorvelg,verhoogde kuipruit en valbeugels maar al snel was de keuze gemaakt om alles over te nemen. Op de tank,zadel,uitlaat en motorblok na had ik alles overgenomen. Ik heb veel onderdelen overgezet met behulp van dit Forum zoals achterbrug die ik niet los kreeg. Nadat ik eigenlijk zo een beetje alles had overgezet behalve de kabelboom kwam ik een compleet motorblok tegen van de laatste jaren xl600. De blok had aantoonbaar 34.000 gelopen en kon ik overnemen met compleet kabelboom incl teller en CDI (enkele). Dus ik had ruim 2 uur gereden naar Friesland. De verkoper had niets met motoren en had net de woning overgenomen met spullen in de schuur dus had eigenlijk geen idee voor wat het was en de waarde etc. Hoewel het een risico was om een motorblok onder een berg stof over te nemen is het toch goed gekomen.
Ik heb de blok in m'n donormotor gehangen en getest het startte goed en kwamen geen rare geluiden vanaf. Dus had ik mijn eigen blok gedemonteerd en de nieuwe blok incl bedrading erin gezet. Ik wist alleen niet zo wat ik met de nieuwe type carburateur moest doen vanwege de tuutjes op het membraam dus had ik mijn oude carburateur erop gezet. Dit allemaal i.c.m. nieuwe olie,bougies,inlaatrubbers,verse kvs. Inmiddels weet ik waar de tuutjes op aangesloten moeten worden en heb ik ook de filters in mijn bezit. Na het ultrasoon (laten) reinigen gaat de carburateur met TPS sensor weer erop. Ik moet eerlijk zeggen op zich rijdt hij prima met afgekoppelde TPS aansluiting en oude carburateur. Hoewel ik een mooi weer rijder ben heb ik handvatverwarming erop gezet, gevarenlicht schakelaar,telefoonhouder en een USB oplader. Vorige week heb ik via dit forum een mooie hepco en becker kofferset overgenomen van Vetjan. Ik ben er super blij mee en als de plannen (hopelijk komend zomer) doorgaan kan ik het goed gebruiken voor mijn trip naar Italie.
Wel wil ik nog langs 1 van de Transalp Guru's voor een grondige inspectie,klepstellen en carb synchronisatie. Eerst wil ik nog lid worden van de Club en heb ik voorgenomen om as zondag mijzelf in te schrijven op de motorbeurs.
Tot zover mijn verhaal bedankt voor het lezen en hopelijk tot ziens bij een meeting
!
Groeten,
Ercan