Terug met iets groters: Africa Twin uit 95! opgave -> reisklaar maken (tips?)

15 mrt 2020 22:29 #1 door Sep
Hallo TCN leden,

Sinds vorig weekend ben ik in het bezit van een (retro-) paarse Honda Africa Twin uit 1995.
Voor zover ik kan zien is hij nog vrij origineel in z'n onderdelen, goed onderhouden (van een monteur gekocht) en heeft hij 65K op te teller:)

Al een heel aantal jaren (relatief voor mij, namelijk 6 jaar) heb ik de droom om een lange(re) motor trip te maken. Origineel was Zuid-Amerika het idee (die blijft nog even in de ijskast), nu is het plan iets dichter bij huis --> Z-Frankrijk, Pyreneeën, Madrid, N-Spanje, Alpen (welke landen geen idee nog) en eindigen in Geneve (en erna weer richting NL).

Hiervoor moet de Africa Twin wel nog reis-klaar gemaakt worden! (hij is vrij kaal/origineel nu nog) Ik heb al een beetje zitten neuzen op het forum/internet/andere bronnen en ik heb ongeveer een idee wat ik zou willen aanpassen. Hieronder een lijstje (nog vrij generiek want de prijzen verschillen nogal, dus ik hoor graag tips over goede prijs/kwaliteit producten in deze categorieën als jullie er toevallig ervaring mee hebben....):
- Kofferrek achter (liefst eentje die niet te breed uitsteekt en stevig genoeg is om een stootje op te vangen)
- koffers voor op het kofferrek (vind de aluminium tot nu toe het tofst eruit zien - wat zijn jullie ervaringen hiermee?)
- valbeugels voor (verschilt de kwaliteit nog sterk per merk hiervan? had even op Ebay bvb zitten neuzen...)
- Handkappen met subframe erin (Acerbis veel voorbij zien komen, zien er tof uit ook:) andere ervaringen?)
- stroompunt voor navigatie (geen idee nog wat hier de smaken zijn..)
- uitlaat die iets stoerder klinkt (nu nog origineel, laatst op 1 gereden met een Remus, klonk goed. Andere ervaringen/tips?)

- Koplamp rooster / plexiglas
- ander zadel dan origineel (heb gelezen over een gel zadel, iets anders kan vast ook wat prettige zit voor de langere ritten; iemand ervaringen voor zadel upgraden/vervangen van Africa Twin?

Lees verder over andere stepjes of andere vering gelezen, maar weet niet zo goed nog welk doel dit heeft of wanneer je dit nodig hebt.

Verder ga ik ook nog op pad voor kleding/gear om op pad te kunnen maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen;-)

Foto is van de proefrit die ik maakte 3 weken geleden bij de bezichtiging met windkracht 6/7. Was geen pretje, maar toch goed gevoel om weer op een motor te zitten.

Kijk er naar uit om komende weken/maanden aan de motor te gaan klussen en richting de trip te gaan leven (Y) als jullie nog tips hebben voor onderdelen (of misschien zelf nog overcompleet hebben liggen (?) laat het graag weten!

Groeten,
Sep
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 17:38 #2 door Vetjan
Blijf je op de weg of ga je ook offroad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 18:04 - 16 mrt 2020 18:22 #3 door Sep
Ook off-road is wel het plan:) tenminste wat bos- en bergpaden lijkt me heel tof, maar geen idee hoe makkelijk zoiets te vinden/bereiken is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 18:25 #4 door Vetjan
Ik vraag dit omdat hiervan veel afhangt hoe je jezelf en je motor hierop voorbereid.
b.v. voor wat je stepjes betreft:
weggebruik: is rubberen inlay comfortabeler
offroad: bredere stepje met goede grip (lees kartels of puntjes).

Ga je echt offroad en heb je hiermee geen ervaring, dan doe je er wijs aan dit eerst eens uit te proberen.
b.v. een training ergens volgen. Er worden er verschillende aangeboden door het land, ook door mede clubleden.
Ik weet niet hoe je conditie is, maar onderschat het belang hiervan niet als je bergpaden met verschillende ondergronden gaat rijden.

Ja, en dan komen we niet onder je bandenkeus uit .. Dat is een lang verhaal en vaak ook persoonlijke voorkeur afhankelijk. Vraag maar aan onze bandenzaken, ook vertegenwoordigt in en verbonden aan de TCN.

Ook je (beschermende-) kleding is een belangrijk onderdeel en voor offroad anders dan weggebruik.

Enfin, je hebt nog veel uit te zoeken, dus je hoeft je tijdens de Corona beperkingen niet te vervelen! Ik wens je er veel genoegen mee en als je verder wilt bomen hierover stuur je me maar een pb.

Welkom bij de club en veel plezier met de reisvoorbereidingen !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 21:57 #5 door Ron76
Toch nog even een tip voor de motor kleding . Motozoom in maarsen is failliet maar de nieuwe eigenaar heeft uitverkoop om de schuldeisers te betalen . Mss een idee om daar even te gaan kijken . Ze hebben ook nog wat sloten handschoenen en intercom setjes met 30 % korting geen idee of het ook echt veel scheelt met internet aanbiedingen .

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 mrt 2020 23:03 #6 door Sep
thanks voor je tip! ziet er inderdaad naar uit dat ik tijd genoeg heb komende weken/maanden om me erin te verdiepen;) hoop dat t de trip niet in de weg gaat zitten overigens.. naar die zaak die je noemt ga ik zeker even kijken, ben ook nog op zoek neer een helm en een broek dus wellicht hebben ze daar iets dat goed past in plaatje/budget.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2020 11:06 #7 door Ron76
Je weet het nooit ;-) .

Ik was op zoek naar een kapje van mn contactslot(wat het vuil buiten houd). Lag een verdwaald compleet contactslot met hond nummers en stickers erop. Had nu een compleet slot normaal 299 nu voor 30 euro. Je moet net mazzel hebben. :-)

Groet Ronald

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 mrt 2020 11:06 #8 door Ron76
Je weet het nooit ;-) .

Ik was op zoek naar een kapje van mn contactslot(wat het vuil buiten houd). Lag een verdwaald compleet contactslot met hond nummers en stickers erop. Had nu een compleet slot normaal 299 nu voor 30 euro. Je moet net mazzel hebben. :-)

Groet Ronald

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mrt 2020 21:54 #9 door Klaas
Moi Sep. Had hetzelfde plan als jij en heb deze week ook een Africa twin gekocht. Ik weet niet hoe het loopt met de huidige crisis maar was van plan door scandinavie te trekken. Nu heb je daar niet veel aan:P maar zal je berichtjes in de gaten houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 mrt 2020 09:57 #10 door Sep
Hi Klaas, wat mooi! sowieso goed plan:)
het is inderdaad even kijken wanneer het weer toegestaan wordt en prettig wordt om op de motor te stappen en grenzen over te gaan zonder dat je aangekeken wordt als een ziekteverspreider...
Heb net deze week de knoop doorgehakt wat betreft subframe achter en de koffers daarop. Ben gegaan voor de koffers/panniers van Heavy Duties heavyduties.ro/ . Sowieso een schitterende site met mooie foto's, maar ook de producten ven hen zijn kennelijk van goede kwaliteit en beter te betalen dan de wat bekende merken. Ze reageren vrij snel (meeste binnen een dag) en ze zeggen dat het pakket er ongeveer met een week is (afwachten misschien wat Corona voor vertragend effect heeft op logistiek...).

Als ze erop zitten zal ik eens een foto plaatsen:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2020 15:39 #11 door Sep
Even een update van mijn kant...

De paarse AT was zo origineel en zo "netjes" dat ik voor een andere AT ben gegaan een paar weken geleden die al wat meer onderdelen erop had die ik anders op de paarse zou willen kopen (valbeugels voor, progressieve vering, gesloten handkappen, mistlampen, uitlaat met iets meer geluid). Dit is er één van een clubmember geworden (Frank, weet zn forum naam niet...)

Aan deze AT heb ik het één en ander geklust, waarvan hieronder de foto's. Voornaamste dingen zijn ketting en tandwielen vervangen (en alle derrie die achte het voorkapje vandaan kwam en rond het achtertandwiel zat verwijderd) en het subframe van Heavy Duties erop gezet (en later ook de koffers er voor het eerst op gezet, zie laatste foto).

Next up zijn wat verroeste boutjes en versleten rubbers vervangen, bougies vervangen, velgen een beurt geven en kms maken:) Daarnaast qua kleding ben ik terecht gekomen bij motorkledingstore in Breda. Hier hebben ze een aardig breed aanbod tegen voor zover ik kan inschatten redelijke prijzen. En een stuk rustige dan gedacht, zelfs op zaterdag (kan komen door Corona...)

Al met al dus aardig wat punten kunnen aftikken in de afgelopen weken! nu maar hopen dat we snel de grens weer over mogen voor een eerste (weekend-)trip ergens de heuvels/bergen in:)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 mei 2020 15:40 #12 door Sep
En hier de resterende fotos...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 mei 2020 09:36 #13 door Ron76
Ook een mooie fiets. Veel plezier met je nieuwe nieuwe motor 😉

Ronald Holkamp
Africa twin rd 07 2001.
Shadow vlx vt600c 1991.
(Transalp pd 06 1990 verkocht)
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden