Hallo TCN leden,
Sinds vorig weekend ben ik in het bezit van een (retro-) paarse Honda Africa Twin uit 1995.
Voor zover ik kan zien is hij nog vrij origineel in z'n onderdelen, goed onderhouden (van een monteur gekocht) en heeft hij 65K op te teller:)
Al een heel aantal jaren (relatief voor mij, namelijk 6 jaar) heb ik de droom om een lange(re) motor trip te maken. Origineel was Zuid-Amerika het idee (die blijft nog even in de ijskast), nu is het plan iets dichter bij huis --> Z-Frankrijk, Pyreneeën, Madrid, N-Spanje, Alpen
(welke landen geen idee nog) en eindigen in Geneve (en erna weer richting NL).
Hiervoor moet de Africa Twin wel nog reis-klaar gemaakt worden! (
hij is vrij kaal/origineel nu nog) Ik heb al een beetje zitten neuzen op het forum/internet/andere bronnen en ik heb ongeveer een idee wat ik zou willen aanpassen. Hieronder een lijstje (nog vrij generiek want de prijzen verschillen nogal, dus ik hoor graag tips over goede prijs/kwaliteit producten in deze categorieën als jullie er toevallig ervaring mee hebben....):
- Kofferrek achter (
liefst eentje die niet te breed uitsteekt en stevig genoeg is om een stootje op te vangen)
- koffers voor op het kofferrek (
vind de aluminium tot nu toe het tofst eruit zien - wat zijn jullie ervaringen hiermee?)
- valbeugels voor (
verschilt de kwaliteit nog sterk per merk hiervan? had even op Ebay bvb zitten neuzen...)
- Handkappen met subframe erin (
Acerbis veel voorbij zien komen, zien er tof uit ook:) andere ervaringen?)
- stroompunt voor navigatie (geen idee nog wat hier de smaken zijn..)
- uitlaat die iets stoerder klinkt (nu nog origineel, laatst op 1 gereden met een Remus, klonk goed. Andere ervaringen/tips?)
- Koplamp rooster / plexiglas
- ander zadel dan origineel
(heb gelezen over een gel zadel, iets anders kan vast ook wat prettige zit voor de langere ritten; iemand ervaringen voor zadel upgraden/vervangen van Africa Twin?
Lees verder over andere stepjes of andere vering gelezen, maar weet niet zo goed nog welk doel dit heeft of wanneer je dit nodig hebt.
Verder ga ik ook nog op pad voor kleding/gear om op pad te kunnen maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen;-)
Foto is van de proefrit die ik maakte 3 weken geleden bij de bezichtiging met windkracht 6/7. Was geen pretje, maar toch goed gevoel om weer op een motor te zitten.
Kijk er naar uit om komende weken/maanden aan de motor te gaan klussen en richting de trip te gaan leven (Y) als jullie nog tips hebben voor onderdelen (of misschien zelf nog overcompleet hebben liggen (?) laat het graag weten!
Groeten,
Sep