Aankoop Nieuwe Transalp

18 mrt 2020 10:49 #1 door Simon
Aankoop Nieuwe Transalp werd gestart door Simon
Beste leden van dit Forum

Ik ben al even aan het rondkijken in België naar Transalp's en denk nu toch wel een goeie gevonden te hebben.
Nu ken ik van techniek geen fluit, morgen ga ik gaan kijken zijn.

Waar moet ik op letten tijdens inspectie/testrit?

Het gaat hier om een model uit 95' met 33k op de teller.



Alvast bedankt om dit even te bekijken ;)
En tot binnenkort

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2020 11:13 #2 door MichielK71
Beantwoord door MichielK71 in topic Aankoop Nieuwe Transalp
Hoi Simon,

Zo op het oog heb je daar een goudklompje/diamant gevonden!

Zeker de velgen (waar nogal corrosie aan kan zitten) zien er nog puik uit. Waar je op kan letten is het volgende;

- Is er speling op het balhoofd (bij het stuur). Om dat te testen zet je de motor op de middenbok (als die een bok heeft) en zorg je ervoor dat het voorwiel vrij is van de grond. Het makkelijkst gaat dat door iemand achterop de motor te laten drukken zodat de voorkant omhoog komt. Dan kan je het stuur van helemaal links naar helemaal rechts (of andersom) bewegen. Voel je dan ergens een knik of een dood punt dan zou het balhoofdlager versleten zijn.

- Lagers van de wielen controleren of ze nog soepel lopen. Dat ook weer op de middenbok. Voorwiel weer van de grond en een draai geven. Staat het wiel bijna meteen weer stil dan is er mogelijk een probleem met het lager. Zelfde geldt voor het achterwiel.

- Ketting en kettingwielen (tandwielen). Is de ketting goed gesmeerd (niet kurkdroog). Zijn de tanden van de kettingwielen niet versleten (dat ziet eruit alsof het haaienvinnen zijn, een kant is dan ingesleten). Als je de ketting aan het achterste kettingwiel vastpakt en naar achteren trekt mag er geen speling zijn. Met andere woorden, als je de ketting (een stukje) van het kettingwiel kan trekken is deze aan vervanging toe.

- De banden mogen niet te oud zijn. Ouder dan een jaar of 7/8 is niet aan te raden. Ook al zijn de banden nog ‘als nieuw’ door veroudering van het rubber is het dan toch beter om ze te vervangen. Op de zijkant van de band kan je de DOT-code vinden. De code bestaat uit 4 cijfers. De eerste 2 staan voor de week en de laatste 2 van het jaar van productie. Dus een code van 3318 is dus week 33 van 2018. Dat zou dus prima zijn. Maar is het bijvoorbeeld 3307 dan is het week 33 van 2007 en zijn de banden te oud. Je komt er nog wel me weg, maar de banden missen tractie en in een bocht met wat water (denk ook aan de koude nachten en condenswater) ga je wellicht plat. Zonde van je mooie motor.

Andere zaken zoals ouderdom van olie, koel- en remvloeistoffen zijn zo op het oog niet zo makkelijk te controleren. Wel kan je navragen wanneer deze voor het laatst vervangen zijn. Remvloeistof is bijvoorbeeld ‘beperkt’ houdbaar en vervang je het liefst eens in de paar jaar.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn opmerkingen en succes met de aankoop.


Michiel

Transalp XL700A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2020 12:38 #3 door Trigger
Beantwoord door Trigger in topic Aankoop Nieuwe Transalp
Ik zie oude remleidingen, zijn die ooit vervangen? Staat een datum op. Als je geen bonnen of ander bewijs van vervanging van vloeistoffen kan krijgen:

- motorolie
- vorkolie
- koelvloeistof
- remolie

moet je er van uit gaan dat het nog moet gebeuren.

Let bij de proefrit op de motor netjes stationair draait en niet 'danst', of het gas netjes terug vlot naar beneden komt na op toeren komen (in zijn vrij).
Check of de vering niet 'stuitert' maar 'dempt'.

Check ná de proefrit (waarbij je ook een remmentest doet uiteraard) of er nog ergens olie lekt (klepdekselpakking, koppelingsdeksel bij de hevel). Loopt de voorvork na om te kijken of het chroom nat is (vorkolie) wat kan duiden op lekke keerringen. Check de uitlaat op gasdichtheid (zeker onderin het bochtje achter die beschermpkap waar de demper aan de bocht zit) op roest, ze worden daar nog wel eens krokant. En uiteraard alle verlichting nalopen :).

Transalp XL600V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2020 13:01 #4 door Simon
Beantwoord door Simon in topic Aankoop Nieuwe Transalp
Beste Trigger en MichielK

Hartelijk dank voor deze snelle en uitgebreide reactie!
Hier kan ik mee aan de slag... Even alles opschrijven dat ik op de moment zelf niets over het hoofd zie ;)

Dikke merci!
Simon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 mrt 2020 21:31 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Aankoop Nieuwe Transalp
Welkom hier Simon :) Die Alp ziet er zo op de foto’s puik uit B) Wat me wél op valt is dat er geen énkele sticker op het plaatwerk zit. Kan zijn dat de eigenaar dat niet mooi vond, maar ik zou iig om een verklaring vragen!

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2020 21:02 #6 door Wendy
Beantwoord door Wendy in topic Aankoop Nieuwe Transalp
Welkom, van mij geen tips maar veel succes met de aankoop.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 apr 2020 21:37 #7 door MichielK71
Beantwoord door MichielK71 in topic Aankoop Nieuwe Transalp
Hoi Simon,

Is het nog wat geworden met de aankoop? Of is het door het Corona virus allemaal niet doorgegaan.

Transalp XL700A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden