To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"

04 mei 2020 12:29 #1 door Clicteur Bert
To Do list, vervolg mijn eerste "Alp" werd gestart door Clicteur Bert
Ik ben ondertussen een maand of 2 in het bezit van mijn XLV600V(P).
Er zijn jammer genoeg heel wat problemen waar ik al dan niet dringend naar moet kijken.
Enkele zaken vind ik hier niet direct terug op het forum:

- Eerst en vooral ging ik het rubber voor de ophanging van de cdi's preventief veranderen.
Maar nu blijkt dat mijn '93 één grote cdi-unit ipv 2 kleintjes heeft. Deze kan dus niet van positie worden veranderd.
Heeft die dan ook hetzelfde probleem, of is dit al een verbeterde versie die het probleem oplost?
De pinnetjes zitten nog steeds bovenaan(zie foto)...

- Een tweede item waar ik normaal volgende winter naar ging kijken is het frame.
Er zijn heel wat sporen van roest, ik vermoed wel dat het voorlopig enkel oppervlakteroest is.
Ik weet dat het ideaal zou zijn om de motor volledig te strippen en te laten zandstralen/poederlakken.
Maar ik vroeg me af of het niet mogelijk is het frame met de borstel te schilderen(hammerite) zonder echt alles er af te moeten halen?
Zou dit voldoende zijn om op zijn minst een paar jaar uit te winnen, misschien heb ik dan wel de plaats om eens echt alles uiteen te halen.

- De kabel van de voorrem werd vervangen door een stalen exemplaar, maar die loopt volgens mij niet helemaal juist.
Er zit een rare krul in de flexibel en die raakt ook als ik het stuur helemaal naar links draai.
Loopt het origineel ook zo?(zie foto)

- Ten slotte viel het me ook op dat de stuurhouders enorm veel speling hebben ten opzichte van de kroonplaat.
Is dit normaal? Ik kan mijn stuur licht bewegen zonder dat de motor meebeweegt...
Ik ben clip-ons gewoon dus heb ik hier geen ervaring mee..

Hopelijk kunnen jullie met met één of meerdere dingen helpen...
Alvast bedankt!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2020 12:58 #2 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
Dit tylescdi heeft niet het probleem van de oude versies dus dat probleem is opgelost. Stuurklemmen zitten in rubberdus beweging is normaal. Je zou even de moer aan de onderkant kunnen controleren.
Roest is standaard probleem. Schuren krabben staalborstel enzovoort.

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2020 17:47 #3 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"

Oldtimer schreef : Dit tylescdi heeft niet het probleem van de oude versies dus dat probleem is opgelost. Stuurklemmen zitten in rubberdus beweging is normaal. Je zou even de moer aan de onderkant kunnen controleren.
Roest is standaard probleem. Schuren krabben staalborstel enzovoort.


Bedankt voor je reactie,
De bouten zitten goed vast hoor, wist dus alleen niet zeker of dit normaal was, blijkbaar wel...

Wat de roest betreft, ja ik zou dat wat opschuren en dan ook even behandelen met roestoplosser van HG(doet echt wonderen)
Maar m'n vraag is of ik dan ook gewoon zonder alles te demonteren(behalve de achterbrug dan) de boel kan gaan schilderen of niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 mei 2020 20:33 #4 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
Leuke klusjes, je vraag over de CDI is beantwoord. Roest wegwerken moet je je eigen manier in vinden. Ik heb met een staalborstel aan een boormachine alles eraf geborsteld. Daarna ingesmeerd met Rustyco Gel. Laten inwerken een dag en dan afgespoeld en met hammerite gespoten. Best goed gelukt.. wel alles goed afgeplakt met vuilniszakken.
Wat betreft je remleiding die loopt niet goed. Ik heb toevallig enkele dagen geleden die van mij ook vervangen voor een stalen versie. Route is als volgt: bij je remhendel loopt het langs een kabelhouder aan je kroonplaat waar je gaskabels ook doorheen gaan. Daarna loopt het aan de voorzijde van je voorvork naar beneden. Als je vanaf je voorwiel naar je voorvork kijkt hoort er bij de onderste bouten aan de linkerkant van je kroonstuk een houder te zitten waar die doorheen moet. Daarna midden van je kroonstuk aan de achterzijde. En zo loopt het door naar je linker poot waar er nog 1 houder is gemonteerd. Dus in totaal heb je 3 op je voorvork gedeelte en 1 op je kroonplaat boven bij je stuur.

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2020 10:28 #5 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
Klinkt goed, nu nog de juiste kleur vinden...

Wat de remleiding betreft, ik zal proberen om de boel opnieuw te leggen.
Maar denk toch dat ik bij de volgende beurt een 'Hel' leiding zal leggen.
Zal dan wss toch de klauw ook moeten herbouwen, dus beter alles vernieuwen...
Volgens mij is de huidige leiding niet echt op maat...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2020 10:44 #6 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
Ik heb deze van hammerite gebruikt kleur is hetzelfde je hoeft geen primer niets te gebruiken en eventueel kleine puntjes roest kan je direct overheen spuiten, En Hel leiding is een goede kwaliteit voor 40 euro op maat en thuisbezorgd.

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2020 11:29 #7 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"

Ercan schreef : Ik heb deze van hammerite gebruikt kleur is hetzelfde je hoeft geen primer niets te gebruiken en eventueel kleine puntjes roest kan je direct overheen spuiten, En Hel leiding is een goede kwaliteit voor 40 euro op maat en thuisbezorgd.


Top!
Enig idee hoeveel bussen je zo gebruikt hebt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 mei 2020 11:56 - 05 mei 2020 12:00 #8 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
Bij mij viel het mee en ik had niet de hele frame maar plaatselijk aangepakt en had meer dan genoeg aan 1 bus omdat het goed dekt. Je kan altijd extra inslaan en terugbrengen als het over blijft.

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2020 08:15 #9 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
Zo moet je remleiding lopen

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 mei 2020 19:06 - 06 mei 2020 19:08 #10 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"

Ercan schreef : Zo moet je remleiding lopen


Thanks! Dat ziet er inderdaad veel beter uit.

Heb de boel momenteel wat uit elkaar gehaald om de schade te bekijken.
Volgens mij heeft mijn alp ooit al eens deelgenomen aan Le Touquet, heb die daar in de buurt gekocht.
Het frame heeft echt afgezien, denk dat ik het toch zal uitstellen tot komende winter, wil geen verborgen stukken overlaten...

Geen idee waarom de foto verkeerd staat, op mijn pc was dit niet zo?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2020 09:51 #11 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
Zo, dat waren een aantal lange dagen, maar voorlopig staat ie weer even goed.
Je zult zien dat het allemaal niet perfect is afgewerkt, maar ik wil er eerst even mee rijden vooraleer ik echt ga investeren.
Maar nu zal ie tenminste niet verder roesten...

De remleiding is duidelijk te lang want hij raakt nog steeds de kuip, al ligt die nu toch al veel beter dan voordien.
Die kuip is trouwens behoorlijk toegetakeld, de ergste barsten heb ik gedicht met 'Bison Kombi Plastic'.
Dit is een tweecomponentenlijm die doorzichtig is en geschuurd/overschilderd mag worden.
Ik overwoog de lego-methode, maar dit is toch een stuk sneller en makkelijker aan te brengen.
De kuip moet in de toekomst wel volledig aangepakt worden, maar voorlopig zal ie niet verder barsten.
En de heldere lijm ziet er toch al veel beter uit dan de overdaad aan ducttape voorzien door de vorige eigenaar!

Het frame ten slotte, daar heb ik heel de boel met 'HG roestoplosser' behandeld en dan simpelweg met 'Hammerite alu metaallak' overschilderd.
Op de meeste plaatsen was de roest erg fijn en dus al weg dankzij de roestoplosser.
De ergste plekken heb ik licht opgeschuurd met wat extra product en een stalen tandenborstel...
Het ziet er redelijk goed uit voor een rush-job, maar ook hier is het weer slechts voorlopig.
De alerte kijker zal hier en daar wat spatten zien, de eerste spuitbus heeft namelijk plots de hele boel onder gespetterd(mezelf inclusief)...

Al bij al ben ik heel erg tevreden en als je de motor nu ziet, dan zul je niet weten hoe slecht die er eerst uitzag.
Nu hopen dat hij goed blijft rijden en dan kan ik in de toekomst alles volledig in ere herstellen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2020 10:12 #12 door Ercan
Beantwoord door Ercan in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
Het ziet er best goed uit vooral vergeleken met ervoor. Je remleiding moet 110 cm zijn.
Ik zie dat je de passagierstep en drager mist. Misschien bewust maar als je ze nodig hebt stuur maar een pb over de prijs komen we wel uit.

Transalp XL600v PD06 verkocht
Varadero SD01
Honda Rebel CMX 250

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 mei 2020 14:42 #13 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"

Ercan schreef : Het ziet er best goed uit vooral vergeleken met ervoor. Je remleiding moet 110 cm zijn.
Ik zie dat je de passagierstep en drager mist. Misschien bewust maar als je ze nodig hebt stuur maar een pb over de prijs komen we wel uit.


Ja die heb ik er van gehaald, vind het er zo iets beter uitzien...
Ben ook niet meteen van plan om passagiers mee te nemen en met amper 50pk lijkt me dit ook niet echt ideaal.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 mei 2020 13:24 #14 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
#Update

Het wordt meer en meer duidelijk dat mijn Alpje behoorlijk slecht onderhouden is geweest.
Een volledige uitgedroogde batterij, benzine in de olie, overdreven kettingspeling, ...
Tijdens mijn eerste ritje merkte ik al dat de motor heel slecht liep en ik kreeg nog panne ook!

Gelukkig bleek de brandstof-kraan de boosdoener, waardoor dit al bij al nog simpel te verhelpen was.
De vacuum-leiding zoog benzine rechtstreeks in de achterste cilinder waardoor die slecht liep.
Na een revisie-setje(waar één en ander ontbrak) te plaatsen was het probleem niet opgelost.
Ik heb dan maar het volledige deksel vervangen omdat ik vermoed dat de vacuum-aansluiting zelf een lek had en nu loopt ie gelukkig goed.
Het stilvallen in versnelling kwam door een slecht contact bij de zijstandaard-sensor(vermoedelijk niet goed terug geplaatst na het schilderen en losgekomen toen ik in een putje reed).

Ik merk nu ook op dat de uitlaat heel veel knalt.
Heb de carbs wat rijker gezet, maar hij blijft knallen.
Iemand enig idee hoever die open mag met een Marving uitlaat en originele luchtfilter?
Volgens Haynes is het standaard 2,5x uitdraaien en nu staat ie al op 3,5...

En dan zal het de koppeling worden denk ik, de teller slaat regelmatig uit.
Eerst eens de gaskabels en koppelingkabel vernieuwen, want die zijn al behoorlijk gerokken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2020 01:45 #15 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
Ik heb ook een niet originele uitlaat, volgens mij staan mijn carbs op 4 of 4,5 slagen uit.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2020 12:31 - 24 mei 2020 12:31 #16 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
het knallen in een uitlaat komt door onverbrande gassen en valse lucht

daar gaat het verder uitdraaien van een luchtschroef niets aan doen,

In tegendeel, een te arm mengsel maakt de motor heter en loop je meer gevaar ommotorschade te veroorzaken dan om iets op te lossen

wil je zeker weten . dan zul je je uitlaatmengsel moeten beoordelen met een 4 gas meter maar een co meter zegt ook al veel

overigens is te rijk zetten ook niet goed want dit mengsel lost dan de oliefilm op waar door cilinder zonder smering komt te zitten
( de totale smering van je zuiger cilinder is dan weggevallen)
overmatige slijtage zal dan snel gaan op treden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2020 13:24 #17 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
De schroef uitdraaien verrijkt het mengsel, dus verarmen doe ik zeker niet.
Ik dacht dat de aftermarket demper net wat meer vroeg dankzij de betere flow?
Je kunt gelijk hebben hoor, maar het was een vriend van me die deze oplossing voorstelde en hij weet waarover ie praat...
Hij bouwt elk jaar enkele blokken voor classic endurance-races en daar is hij verdomt goed in ook.

Btw, wat kan ik dan wel doen om het knallen tegen te gaan?
Het meten van de co kan meer info geven, maar dat lost het probleem natuurlijk niet op.
En ik heb geen idee wat ik van die waardes moet denken...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2020 17:00 #18 door Rinie1964
Beantwoord door Rinie1964 in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
Ik heb dat knallen ook, maar met name als ik het gas dicht draai. Maar ik moet eerst kijken of ik genoeg benzine in de tank heb :-)

Maar het enige wat ik veranderd heb is ook een after market uitlaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2020 18:27 #19 door Clicteur Bert
Beantwoord door Clicteur Bert in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
Ja van mij ook vooral wanneer ik het gas los hoor...
Ik heb de schroef nog iets verder uitgedraaid en het lijkt toch al wat beter.
Zou wel goed kunnen dat ie valse lucht trekt tussen de collectors en de demper.
Daar hoort normaal een grafietpakking, maar die past er totaal niet tussen.
Heb dan maar wat 'Gun Gum' bandage rond de collectors gewikkeld om zo de miniscule gap te dichten.
Ik voel daar geen uitlaatgassen ontsnappen, maar is mss dat ie daar toch net wat lucht trekt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

24 mei 2020 19:56 #20 door Rinie1964
Beantwoord door Rinie1964 in topic To Do list, vervolg mijn eerste "Alp"
Volgens mij is mijn uitlaat volledig dicht. Ik ga voor de zekerheid tanken, maar als dat niets oplost dat laat ik hem afstellen op CO waarde, dat scheelt mij een hoop tijd en is voor een motorzaak heel snel opgelost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.325 seconden