Introductie en advies

01 juni 2020 21:52 - 01 juni 2020 22:09 #1 door Thomas
Introductie en advies werd gestart door Thomas
Beste Transalp Club,

Op aanraden van vele motorrijders (super marketing!) ben ik ingeschreven bij jullie.

Eerst een kleine introductie en dan twee technische vragen waarbij jullie hopelijk kunnen helpen.

De afgelopen drie jaar stonden voor mijn vriendin (Tessa) en ik (Thomas) in het teken van voorbereiding.
Voorbereiding voor een grote motorreis! Van ons huis, te Rotterdam, via de Zijderoute naar Australië en verder.
Onze baan en huis hebben we opgezegd, en al onze spullen hebben we verkocht.
Via social media (TNT on a Trip) en website willen we ons verhaal graag met jullie delen - tntonatrip.com/

Eigenlijk zou onze trip twee maanden geleden van start zijn gegaan, maar vanwege Corona was dit niet mogelijk.
Om toch wat te doen zijn we via Wwoof aan de slag gegaan. Hiermee zijn we in Duitsland (net onder Leipzig) beland om een boerderij te renoveren.

Dan door naar onze motoren - zie afbeeldingen.
Tessa rijdt een Transalp XL650 uit 2005, met 75k op de teller.
Ik rij een AT RD04 uit 1991, met eveneens 75k op de teller.

Aangezien we veel off-road en buiten de gebaande wegen gaan rijden ben ik autodidactisch (met de bekende Haynes en YouTube) beide motoren rustig gaan verkennen. Het meeste onderhoud heb ik zelf gedaan, of onder toeziend oog in een motorgarage.

Toch heb ik nu twee technische mankementen waar jullie advies hopelijk kan helpen.

1) Transalp. Toen we van Nederland naar Duitsland reden, en de motor mooi op tempratuur was, ontstond er een ratelend geluid. Dit had mijn vriendin niet eerder gehoord. Ik maakte een klein rondje en hoorde het ook. Vandaag, twee dagen later en met een koude motor, was het geluid weg! Toch wil ik graag weten wat het was / is.
Hierbij mijn beste beschrijving: het is een ratelend / kloppend geluid, klinkt als iets dat los zit en meespint (en dus niet constant is), en ontstaat alleen als je optrekt of veel gas geeft (en verdwijnt wanneer je geen gas geeft). Het lijkt te uit de koppelingskast (rechts onder) te komen. Het geluid is goed te horen rond de >3000 RPM. Herkend iemand dit?

2) AT RD04. Een tijdje geleden begon mijn snelheidsmeter te haperen. Nadat ik teller uit de kast had gehaald en opengemaakt werd duidelijk dat het uiteinde van de kabel geen weerstand kreeg en zodoende niet draaide. Nadat ik deze had opgevuld werkte het weer.
Maar ik had ook een fout gemaakt. Ik ben aan de wijzer zelf gaan draaien en heb zo de veer uit balans gehaald (zie foto). Ik weet dus niet meer de originele spanningsstand. Iemand enig idee hoe ik dit handig kan oplossen?

In ieder geval, alvast bedankt en hopelijk tot snel!

Groet,

TNT on a Trip

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juni 2020 23:45 #2 door Chris-alp
Beantwoord door Chris-alp in topic Introductie en advies
Ten aanzien van punt 1... Zie dit filmpje op 3:00 min... Zelfde geluid? Deze had de krukaslager stuk... Sterkte.

Transalp filmpje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2020 06:37 #3 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Introductie en advies
Op ebay verkopen ze nog snelheidmeters voor RD04. Wat betreft het geluid, is het ook hoorbaar als je stilstaat en je toerental op 3000 zet?
Wat me opvalt is dat jullie je tassen zonder bagage rekken gebruiken, Na een rit over de zijde route is er waarschijnlijk weinig meer over van je kunststof kappen.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2020 18:25 #4 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Introductie en advies
Welkom op het forum hier.

Ik had ook een ratelend geluid, maar dan aan links op mijn transalp. Ook alleen bij optrekken/gas geven. Bleek een te slap gespannen ketting te zijn. Is makkelijk te checken en te verhelpen.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2020 12:57 #5 door Thomas
Beantwoord door Thomas in topic Introductie en advies
Hi Chris, bedankt voor je snelle reactie! Het geluid lijkt hetzelfde, alleen is het bij ons niet als je start - en klinkt het net iets anders en hoor je het rechts, niet links van de motor. Ik heb mijn motorgarage gebeld, die onderhoud aan mijn motor deed, en vond het vroeg qua kilometers om dit probleem te hebben. Hij dacht, zoals ook in dat filmpje wordt aangeven, dat het iets met de nokkenaskettingspanner was. Ook gaf hij aan dat ik de olie moest checken op sporen van aluminium deeltjes. Dat ga ik zo doen! Hou je op de hoogte. Groet vanuit Leipzig

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2020 12:57 #6 door Thomas
Beantwoord door Thomas in topic Introductie en advies
Hi Barrelaar, zojuist gecheckt, deze zit nog goed! Thanks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2020 13:01 #7 door Thomas
Beantwoord door Thomas in topic Introductie en advies
Hi Xrvtuur, zag ze idd op eBay van ongeveer €100. Het geluid is enkel wanneer we rijden. De tassen zit vrij strak, maar inderdaad zal er wat wrijving ontstaan... daarnaast ben ik al heel blij als we zover komen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 juni 2020 17:17 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Introductie en advies
Hi Thomas (en Tessa),

Welkom hier !

Tav. het geluid: een voor de hand liggende verdachte is inderdaad de nokkenaskettingspanner.
Verder weet ik van een andere Honda uit dat tijdperk, de VFR, dat de koppelingskorf versleten kan raken en dat maakt ook een ratelend / klapperend geluid.
Ik weet niet of dat een 'dingetje' is van de AT maar daar kan iemand die de AT beter kent misschien wat over zeggen.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden