Beste Transalp Club,
Op aanraden van vele motorrijders (super marketing!) ben ik ingeschreven bij jullie.
Eerst een kleine introductie en dan twee technische vragen waarbij jullie hopelijk kunnen helpen.
De afgelopen drie jaar stonden voor mijn vriendin (Tessa) en ik (Thomas) in het teken van voorbereiding.
Voorbereiding voor een grote motorreis! Van ons huis, te Rotterdam, via de Zijderoute naar Australië en verder.
Onze baan en huis hebben we opgezegd, en al onze spullen hebben we verkocht.
Via social media (TNT on a Trip) en website willen we ons verhaal graag met jullie delen -
tntonatrip.com/
Eigenlijk zou onze trip twee maanden geleden van start zijn gegaan, maar vanwege Corona was dit niet mogelijk.
Om toch wat te doen zijn we via Wwoof aan de slag gegaan. Hiermee zijn we in Duitsland (net onder Leipzig) beland om een boerderij te renoveren.
Dan door naar onze motoren - zie afbeeldingen.
Tessa rijdt een Transalp XL650 uit 2005, met 75k op de teller.
Ik rij een AT RD04 uit 1991, met eveneens 75k op de teller.
Aangezien we veel off-road en buiten de gebaande wegen gaan rijden ben ik autodidactisch (met de bekende Haynes en YouTube) beide motoren rustig gaan verkennen. Het meeste onderhoud heb ik zelf gedaan, of onder toeziend oog in een motorgarage.
Toch heb ik nu twee technische mankementen waar jullie advies hopelijk kan helpen.
1) Transalp. Toen we van Nederland naar Duitsland reden, en de motor mooi op tempratuur was, ontstond er een ratelend geluid. Dit had mijn vriendin niet eerder gehoord. Ik maakte een klein rondje en hoorde het ook. Vandaag, twee dagen later en met een koude motor, was het geluid weg! Toch wil ik graag weten wat het was / is.
Hierbij mijn beste beschrijving: het is een ratelend / kloppend geluid, klinkt als iets dat los zit en meespint (en dus niet constant is), en ontstaat alleen als je optrekt of veel gas geeft (en verdwijnt wanneer je geen gas geeft). Het lijkt te uit de koppelingskast (rechts onder) te komen. Het geluid is goed te horen rond de >3000 RPM. Herkend iemand dit?
2) AT RD04. Een tijdje geleden begon mijn snelheidsmeter te haperen. Nadat ik teller uit de kast had gehaald en opengemaakt werd duidelijk dat het uiteinde van de kabel geen weerstand kreeg en zodoende niet draaide. Nadat ik deze had opgevuld werkte het weer.
Maar ik had ook een fout gemaakt. Ik ben aan de wijzer zelf gaan draaien en heb zo de veer uit balans gehaald (zie foto). Ik weet dus niet meer de originele spanningsstand. Iemand enig idee hoe ik dit handig kan oplossen?
In ieder geval, alvast bedankt en hopelijk tot snel!
Groet,
TNT on a Trip