Mijn eerste rit...

02 juni 2020 12:56 #1 door MotoSkooly
Mijn eerste rit... werd gestart door MotoSkooly
Afgelopen weekend was mijn eerste rit op de motor. Tenminste, voor dit jaar en met de Alp.

Nadat een week eerder we erachter kwamen dat in Sauerland alles weer open mocht voor toeristen hebben een maat en ik een pension geboekt bij Winterberg en zijn we 3 dagen wezen toeren. Grotendeels op de kleinere verharde weg, soms waar het mogelijk was off-road.

Ik was aangenaam verrast over de Alp. Toch al een oud beestje van 14 jaar oud, ex Politie dus heeft al wat verleden maar hij heeft het perfect gedaan met een 1200GS in zijn kielzog. Het leek zelfs of hij sneller ging lopen met 102octaan Duitse benzine. Geen klap verkeerd, een heerlijke V-twin puls die zegt "het is goed" en een zitpositie om een hele dag in vol te houden.

Ik mis nog wel ABS om wat meer zekerheid te hebben bij scherp inremmen op slechte wegen maar je kan prima zonder natuurlijk. De nieuwe voorband (Michelin Anakee Adventure) deed zijn werk prima op de weg en redelijk op gravel. Toch lonkt een TransAlp 700 of wellicht al een AfricaTwin voor de toekomst. Gaan nu meer weekendjes plannen, smaakt naar meer!

Vraagje aan de forumleden: wat was jullie opvolger van een Alp 650 en wat was jullie overweging in jullie keuze? Is het verschil met een 700 groot genoeg voor een overstap, of maar doorsparen voor direct een AT 1000?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 juni 2020 21:42 - 02 juni 2020 21:43 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Mijn eerste rit...
Ehm, je hebt er nét je eerste rit met de Alp op zitten en denkt nú al aan een opvolger? :woohoo:

Ik heb ná de Alp (600 in mijn geval) gekozen voor een 1150 GS, eigenlijk voornamelijk omdat Honda op dát moment eigenlijk niets leuks (tenminste voor mij dan) had in het all-road segment. Later is de 1150 weer opgevolgd door een 1200 GS.
Inmiddels zijn die weer opgevolgd door een oude R80GS, maar de Alp heb ik er steeds bij gehouden en daar rij ik ook nog altijd met veel plezier op B)

In mijn beleving is een Transalp een uitstekende allrounder, uiterst betrouwbaar, zuinig, goedkoop en kan ook prima meekomen met veel modernere motoren. Of dat dan een 600, 650 of 700 is, maakt eigenlijk niet zo heel veel uit.
Als je dan zo graag een opvolger wilt zou ik op dit moment bij Honda kiezen voor een CRF1000 (of 1100)

Bij andere merken is er overigens ook genoeg leuks. Ik noem een KTM 790 en nóg leuker een Yamaha T7 B)

Voorlopig maar effe genieten van je Transalp hè :P

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden