TransAlp '87 - Wat is er toch mis?

10 juni 2020 14:13 #1 door Loïs
TransAlp '87 - Wat is er toch mis? werd gestart door Loïs
Hey hey!

Ik ben Loïs, 27 uit Amsterdam.
Ik ben de gelukkige eigenaresse van een TransAlp XL600V. Overgenomen van een motorliefhebber (motorknutselaar?) en nu ook goede vrienden mee geworden.
Ik rij er al een jaartje op en ik vind haar enorm prettig rijden.

Er zijn al een heleboel dingen stuk gegaan en vervangen. Ik vind het enorm interessant om zelf (onder toeziend oog) de kleine reparaties uit te voeren. (kabels, olie, remmen etc). Ik hoop op dit forum ook veel meer kennis op te doen over mijn motor!

Nu is er sinds een maandje wat meer mis en kan ik er niet meer mee rijden.
Jammergenoeg kom ik hier dus niet terecht doordat ik even leuk over mijn werkende TransAlp wil kletsen, maar dat is zeker wel mijn doel uiteindelijk.

Ik zal in het Techniek forum even een uitgebreide omschrijving geven.

Hopelijk zie ik jullie reactie snel weer op de weg!

Groetjes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2020 15:42 #2 door Loïs
Beantwoord door Loïs in topic TransAlp '87 - Wat is er toch mis?
Hey hey!

Ik had al een introductie post gedaan in op de intropagina maar hier nog even kort over mij en mijn motor:

Ik ben Loïs uit Amsterdam en gelukkige eigenaresse van een TransAlp uit 1987. Een jaartje geleden gekocht van een motorliefhebber / knutselaar die er heel wat dingen aan had vervangen en gewijzigd.

In het afgelopen jaar waren er nog een aantal kleine reparaties die ik zelf heb kunnen uitvoeren (kabels, olie, remmen, etc).

Nu staat de motor helaas al een paar weken stil en ik heb jullie hulp nodig. Ik wil niet meer wachten! 

Het eerste wat er gebeurde was toen ik op de snelweg reed in 130kmh en de motor compleet uit viel. Er was veel rook. Ik kon gelukkig snel naar de vluchtstrook en was ongedeerd. Ik was wel in shock, want dit had ik nog nooit eerder meegemaakt. De ANWB heeft me toen aan een 'tijdelijke oplossing' geholpen. Ze hebben auto olie bijgevuld en de motor werkte weer. (starte na afkoelen gewoon normaal). Ik dacht dus dat het een probleem was dat er te weinig olie in zat. Dit check ik regelmatig maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het een paar ritjes niet had gecheckt. Het kan niet meer zijn geweest dan 200km rijden zonder checken. Ik ben naar huis gereden en heb toen de olie helemaal ververst met motorolie en heb alle ritjes daarna constant gecheckt of het misschien veel verbruikte, maar het leek er niet op.

2 weken later gebeurde precies hetzelfde. Het voelde alsof ik vermogen verloor als ik boven de 120 km h reed en ja hoor, bij de 130 weer complete stop, veel rook en ik stond weer aan de kant. Na afkoelen startte de motor weer maar ik heb er voor gekozen niet weer te gaan rijden. Ik heb een sleepwagen de motor naar de garage laten brengen. 

De koelvloeistof is oke en ik denk niet dat het hier aan ligt, de motor wordt niet persé warmer dan normaal, het is meer een vermogen probleem denk ik. 

Dus de motor staat nu bij een garage. Ik hoopte op een snelle fix, maar ik kreeg vorige week een telefoontje dat het hele blok vervangen moet worden. Dit kan toch bijna niet? Ik vroeg of ze niet gewoon het 'probleem' kunnen fixen en ze vertelde mij dat ik beter gewoon een heel nieuw (tweedehands) blok kan kopen, dat dat sneller en goedkoper zal zijn. Ik weet nog steeds niet helemaal wat er nou mis is, en ik kan ook niet echt makkelijk gaan kijken want de motor staat dus in een garage. Ze zeggen dat de motor 'rammelt' als hij start, wat ik niet eerder heb gehoord...

Hier laat mijn kennis mij in de steek. Wat zal ik doen? Geloven wat ze zeggen en op zoek gaan naar een ander blok? - De motor daar op de een of andere manier weg halen en zelf op zoek gaan naar een oplossing? 

Stel gerust al je vragen die zouden kunnen helpen tot een oplossing te komen, maar ik kan niet niet zo makkelijk bij de motor om kleine dingen te checken... 
Ik wil gewoon zo graag weer gaan rijden ;-) 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2020 15:45 #3 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic TransAlp '87 - Wat is er toch mis?
Tijd voor een ander blok denk ik, wacht maar even dan komen de reacties vanzelf! En welkom, hier op het forum heb je je nog niet.voorgesteld

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2020 15:46 #4 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic TransAlp '87 - Wat is er toch mis?
O ja die rook, wit, blauw of zwart? Weet je dat?

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2020 16:03 #5 door Huib@1100
Beantwoord door Huib@1100 in topic TransAlp '87 - Wat is er toch mis?

Jeroen schreef : En welkom, hier op het forum heb je je nog niet.voorgesteld


Was wel het geval maar stond nog ergens ter goedkeuring.
Voor het gemak de twee maar samen gevoegd.
Lois zijn eigen BLOG.

gr huib de mod :police:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2020 18:33 #6 door Loïs
Beantwoord door Loïs in topic TransAlp '87 - Wat is er toch mis?

Jeroen schreef : O ja die rook, wit, blauw of zwart? Weet je dat?


Zwarte rook.
Stopte wel meteen toen ik stil stond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2020 18:40 #7 door Floris
Beantwoord door Floris in topic TransAlp '87 - Wat is er toch mis?
Het gaat om een TransAlp model 1987. Ik neem aan dat je een zwart gekleurd blok hebt en niet de zilveren kleur. De zwarte blokken zijn berucht vanwege het olieverbruik. Ik spreek uit ervaring ....

Ik vermoed dat je met te weinig olie hebt gereden en dat daardoor de lagers droog zijn gelopen, met onherstelbare schade aan de krukas tot gevolg.

Als dat inderdaad het geval is dan begrijp ik het advies van de garage. Vervangen van de krukas is duurder dan een tweedehands blok.

Misschien is het een optie om de motor weg te halen bij de garage en (met een trailer) naar de clubdealer in Alphen aan de Rijn te brengen. Daar kun je dan een betrouwbare second opinion krijgen.

Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

15 juni 2020 19:02 #8 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic TransAlp '87 - Wat is er toch mis?
Hi Loïs,

Welkom hier en ondanks de omstandigheden toch veel plezier hier en straks weer met je Alp.

Wat de oorzaak ook is, als je enige serieuze schade aan je blok hebt is een ander blok een prima oplossing.
Die zijn 'voor weinig' goed te verkrijgen en een blok uitwisselen is een stuk makkelijker dan iets ingewijkelds in hey blok te gaan doen. En vergis je ook niet in de kosten daarvan.

Ik weet dat één van onze 'huismonteurs' (clubleden met een eigen motorzaak) nog wel wat blokken heeft liggen.

Dus dit gaat vast wel goed komen, let maar op !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2020 13:34 - 17 juni 2020 13:36 #9 door Loïs
Beantwoord door Loïs in topic TransAlp '87 - Wat is er toch mis?

Garfield schreef : Hi Loïs,
Wat de oorzaak ook is, als je enige serieuze schade aan je blok hebt is een ander blok een prima oplossing.
Die zijn 'voor weinig' goed te verkrijgen en een blok uitwisselen is een stuk makkelijker dan iets ingewijkelds in hey blok te gaan doen. En vergis je ook niet in de kosten daarvan.

Ik weet dat één van onze 'huismonteurs' (clubleden met een eigen motorzaak) nog wel wat blokken heeft liggen.


Ah dat is geweldig nieuws!
De motor staat nu bij een garage in Amsterdam maar zij kunnen mij niet verder helpen aan een blok.
Wie is deze mysterieuze supermonteur precies?


(Het is trouwens inderdaad het zwarte blok)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2020 13:42 #10 door Oldtimer

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juni 2020 15:24 #11 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic TransAlp '87 - Wat is er toch mis?
stuur me een pm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2020 16:30 #12 door Loïs
Beantwoord door Loïs in topic TransAlp '87 - Wat is er toch mis?
Nou ze werkt weer hoor! Als je een mayonaise kleurige Alp voorbij ziet crossen met een heel klein persoontje er op zwaai maar even!
Met grote dank aan Waffie voor de hulp ;-)

Het was toch wel het snelste (zeker niet het goedkoopste, maar ach...) om het hele motorblok te vervangen. Er was blijkbaar iets mis met de ventilatie, waardoor het vorige motorblok gewoon helemaal stuk is gegaan door de warmte.

Er zijn een aantal kleine reparaties die ik nog graag zou willen uitvoeren. Worden er sleuteldagen georganiseerd in Amsterdam omgeving? Zou graag met een groepje samen wat sleutelen aan motoren! 1,5m afstand is prima aan te houden lijkt me?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 juli 2020 19:09 #13 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic TransAlp '87 - Wat is er toch mis?
Fijn dat je weer een werkend motorblok hebt !

Ik heb 'enkele' motoren en lijd aan het N+1 virus. N+1=7 op dit moment.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 juli 2020 00:44 #14 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic TransAlp '87 - Wat is er toch mis?
nou lois,

goed om te horen dat hij of zij weer snort......

ik hoop dat het weer voor een lange tijd goed gaat komen

1:cheer: :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden