Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600

25 juni 2020 14:14 #1 door Jasper
Hallo beste leden,

Laat ik mij ten eerste eens voorstellen:

Ik ben Jasper en ben sinds kort in het bezit van een TA 600 uit 1989.

Ik ben op het moment bezig met het behalen van mijn rijbewijs en zat ondertussen er aan te denken om een trekhaak op de motor te monteren om er eens een mee te camperen of iets dergelijks.

Nu heb ik me rot gezocht op het internet maar ik kan nergens iets vinden voor de Alp.

Zijn er mensen die in Friesland een adres weten of die er 1 in de verkoop heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 14:16 #2 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
ik denk dat de meesten die een karretje trekken met de motor dat zelf gebouwd/verzonnen hebben... :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 14:17 #3 door Jeroen
Beantwoord door Jeroen in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
Ha Jasper, welkom op dit forum! Ik denk dat als je een motorfietsaanhanger (3x de woordwaarde!) Koopt, de verkoper je wel op weg kan helpen welke trekhaak je nodig hebt. Let je wel op het kabeltje als je een tabbert tandemasser er achter hangt? Succes en post hier wat foto's van je oplossing ok?

"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 16:28 #4 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600

downunder schreef : ik denk dat de meesten die een karretje trekken met de motor dat zelf gebouwd/verzonnen hebben... :)


Ben helaas zelf niet zo handig. (En heb de apparatuur ook niet) zou dan een buis moeten ombuigen en lassen maar dat kan ik beide niet..

Als het me lukt wil ik best wat foto's sturen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 17:40 #5 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
Hallo Jasper!

Allereerst welkom. Waarom denk je aan aanhanger nodig te hebben? Met twer zijkoffers of tassen en een bagagerol kom je heel ver als je wil kamperen. Wellicht de slimme dingen aanschaffen qua pakmaat

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 18:32 #6 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600

adriaan_XL700V schreef : Hallo Jasper!

Allereerst welkom. Waarom denk je aan aanhanger nodig te hebben? Met twer zijkoffers of tassen en een bagagerol kom je heel ver als je wil kamperen. Wellicht de slimme dingen aanschaffen qua pakmaat


Ja dat klopt, maar de hond kan dan niet mee.. hoeft ook maar een klein aanhanger the te zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 18:58 #7 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
Jasper

is de motor niet wat te licht ervoor ?

hoe groot is de hond ?

op marktplaats wat gezien

www.marktplaats.nl/a/motoren/onderdelen-...0c1b&previousPage=lr

(in italy is het verboden)

welke eisen de rdw aan stelt weet ik niet
bij een honda goldwing club zal ongetweifeld meer expertise aanwezig zijn ?

groet wilco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 19:05 #8 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
Aanhanger mag als het goed is helft van het gewicht zijn in totaal, dus bijna 100kg. Onze hond is rond de 17 kg. Verwacht ook dat de aanhanger mee gebruikt gaat worden voor de hond als voor andere dingen.

Had die indd ook gezien, tis helaas aan de andere kant van NL voor mij. Beetje ver rijden voor mijn doen.

Heb ook al wel wat losse trekhaken gezien op mp maar ja dan komt het passend maken nog en ik ben niet van mijzelf overtuigd om veilig aanpassingen te maken( aangezien ik ook niet kan lassen)

Nog even voor de leuk:

Mijn alpje :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 20:36 #9 door Wilco.Cwx
Beantwoord door Wilco.Cwx in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
aanhangertje vragen ze weinig geld voor

met de middenbalk past het volgens mij ook zo achter de auto .

erde 102 is een gewild ding (zoek maar eens op mp , erde of daxara aanhanger )

ritje is te doen beter dan uren tobben voor een gelijkwaardig iets ?
aanhanger is ook niet zwaar maar 55kg

kan altijd nog afdingen ,nieuw is 345 euro (zit er geen draaistuk op )

groet wilco

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 20:54 #10 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
Ik rij met een een Varadero met trekhaak en aanhangertje, Trekhaak laten maken bij Schuring in Assen. Hiervoor heb ik met een Africa Twin RD04 met trekhaak gereden, die kwam ook van Schuring, ik heb die constructie nog liggen, misschien is het pas te maken voor je Alp. Maar ik wil je even waarschuwen, iedereen vraagt zich af of je motor het wel kan trekken, maar het is meer de vraag kan je motor het af remmen. Met mijn Africa Twin had ik daar al wel eens moeite mee als je bijvoorbeeld op de snelweg achterop stilstaand verkeer af reed, moest je echt flink knijpen. En die Twin had 2 schijven voor, jou Alp heeft maar 1 schijf en ook nog een slapper frame dan de AT RD04. Ik rij nu 10 jaar met de Varadero met die aanhanger (vol 85kg) en dat gaat veel beter, meer vermogen en veel meer remmen. en een stevigere constructie van de hele motor.
Met wat ik nu weet zou ik met jouw Alp niet met een aanhanger gaan rijden en zeker niet met mijn hond erin.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 23:07 #11 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
Ik begrijp de waarschuwing goed! Maar.. ik ben zelf niet zo van het hard rijden. Dat neemt natuurlijk niet weg dat andere mensen niet goed opletten..

De aanhanger(met hond) is bedoeld voor 60/80 wegen. Ik wil er ook niet de snelweg mee op. Bestaat er eventueel zoiets als een geremde aanhanger voor de motor? Dat zou al een stuk schelen denk ik?

Het mooiste zou natuurlijk een trekhaak op maat wezen voor niet duur ;) beetje electronica ken ik wel dus dat is dan weer niet een probleem

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 23:08 #12 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
Snap alleen niet wat de sterkte van het frame er mee te maken heeft?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 23:13 - 25 juni 2020 23:14 #13 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
Ik ben het eens met Tuur.. ook met een aanhanger gereden maar dan achter de Goldwing. Rijdend en sturend merk je weinig maar bij het remmen zit echt de uitdaging en zeker het echt onverwacht doorremmen.

Zou op zijn hoogst de hond erin doen en een heel lichte aanhanger zoeken maar eigenlijk vind ik hem dan nog spannend met de Alp.

Overigens, hondje erachter zit ie wel direct in de uitlaat met zn goed ontwikkeld reukorgaan.. ;) Nu beweer ik altijd dat oude Alpjes en Twins niet stinken maar 'karakter hebben, maar toch :P

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

25 juni 2020 23:17 #14 door Timy
Beantwoord door Timy in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
Meen mijn te herinneren dat Frank een trekhaak erop heeft..
Maar dat kan ik mis hebben!

www.honda-motor-magazine.eu/honda-motor-magazine-5-nl

Liberté - Egalité - Fraternité

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2020 05:23 #15 door BenHogeveen
Beantwoord door BenHogeveen in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
Frank heeft geen trekhaak.

Maar een zijspan is misschien wel een beter alternatief, dan heb je ook nog zicht op de hond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2020 09:10 #16 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600

Jasper schreef : Snap alleen niet wat de sterkte van het frame er mee te maken heeft?


Ik zeg het misschien niet goed, ik bedoel meer de stijfheid van het geheel, die kar voel je wel, vooral als je remt. De eerste generatie Alpen is toch een beetje slapjes in de vering en frame .

Qua geld moet je denken aan ergens tussen de 300 en 500 euro voor het laten maken. Ik heb bijvoorbeeld bij mijn Varadero de trekhaak on afgewerkt mee genomen, zelf gespoten en zelf het elektrisch gedaan dat schilt weer wat. Ga anders eens een praatje maken bij Schuring, geschikte peer voor een babbeltje.
Zijspan is misschien ook een optie maar je bent ineens net zo breed als een auto, met aanhanger kun je gewoon door files blijven rijden, en een aanhanger kost minder brandstof dan een zijspan.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2020 09:34 #17 door downunder
Beantwoord door downunder in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
die uitlaatgassen dat hierboven werd opgemerkt, dat is toch inderdaad wel een dingetje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2020 10:15 #18 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
www.wimj.eu/trekhaak.htm

is voor de 650. Wellicht passend of pas te maken? Ik gebruik hem niet meer.

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2020 11:13 #19 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600

Timy schreef : Meen mijn te herinneren dat Frank een trekhaak erop heeft..
Maar dat kan ik mis hebben!

www.honda-motor-magazine.eu/honda-motor-magazine-5-nl


Gaaf idee dit wel, ook voor toekomstige kleinen(al gaat dit nog wel even duren)ben bang dat dit wel een stuk meer gaan kosten dan een trekhaak met aanhanger.. qua verbruik, tsja maakt mij niet zoveel uit of ik nou 1/20 of 1/17 rij.

Ik zal eens kijken en overleggen wat de beste man in Assen voor me kan doen

Wimj: aanpassen zou dan echt minimaal moeten zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juni 2020 13:38 #20 door Jasper
Beantwoord door Jasper in topic Jasper, en een vraag voor trekhaak op Alp 600
Nu toch nog ff een vraagje over de aanhanger zelf, deze staat op mp 9km van mij vandaan. Dus dat is makkelijker te rijden.

Kiep-aanhanger
Bieden
link.marktplaats.nl/m1568643460?utm_sour...mpaign=socialbuttons

Ik zit een beetje met het koppelings systeem.. ik zie voor motor specifieke aanhangers dat het koppelstuk vaak wat hoger zit met een soort s bocht omhoog. Is dat een vereiste?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden