Transalp 600 “iets meer offroad” mods

16 juli 2020 23:22 #1 door Rens
Hallo allemaal, ff snel voorstellen.
Mijn naam is Rens, een paar jaar mijn rijbewijs maar ondertussen al aardig wat motoren in bezit gehad in verschillende categorieën.. choppers, sport tour, nakeds etc (wil alles toch geprobeerd hebben)😀 maar ik wil zoals mijn brommertijd me geleerd heeft de bospaden weer gaan oppakken!

Nu is het tijd voor een Transalp en deze ga ik morgen ophalen, een 600 uit 1995 (single disc) met 35k op de klok. Testgereden, dikke prima alles op ff de sponzige voorrem voorzien van nieuwe blokjes en ontluchten na. Verder origineel behalve de uitlaat..

Ik wil er iets meer offroad uithalen dan er standaard in zit. Ik vind het moeilijk uit te leggen hoe off road precies, gewoon dat ik een bospad met hier en daar een “moeder natuur wasbordje” en wat ruige kombochten etc kan pakken, misschien hier en daar ook wat jumps..

Het zal vooral met de vering te maken hebben, maar mijn vraag is of ik met een setje hyperpro voorveren en achterveer (veer, niet complete shock) dit er al uit kan halen?
Komt de motor dan ook iets hoger staan of moet hij dan echt op een specifieke manier verhoord worden? Ik heb een brug en ben motorisch redelijk onderlegd maar vering heb ik naar mijn mening niet genoeg verstand van op vork olie verversen na....

Verder wil ik qua looks wel een andere carterplaat en een rally kuipje voor, maar dat zal het rijgedrag niet beïnvloeden..

Misschien nog meer tips? Ik heb al aardig wat threads gelezen zowel op dit forum als andere pagina’s maar een frisse blik en wat nieuwe input kan nooit kwaad toch? Alvast bedankt 👍🏻

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 juli 2020 23:59 #2 door Jeronimo
Beantwoord door Jeronimo in topic Transalp 600 “iets meer offroad” mods
Hallo Rens, welkom en een leuk bericht van je. Ik rij ook nog niet lang transalp 600. Net afgelopen zondag met mijn Zoon Jeffrey op Spaarnwoude een off roadcursus gevolgd voor beginners. Kei leuk maar wel zwaar. Ik heb geen speciale vering maar wel off roadbanden en valbeugels erop. Is ook nodig voor mij want ik ben 3 keer gevallen tijdens de cursus.Veel plezier en groeten, Jeronimo

Honda Transalp 600 - 1992

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2020 08:51 #3 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Transalp 600 “iets meer offroad” mods
Hi Rens,

Welkom hier, leuke introductie.

Ik rijd mijn Alp hoofdzakelijk offroad en heb 'm daarop enigszins aangepast maar nog lang niet zo ver als mogelijk / als sommige anderen hebben gedaan.

Ik heb Hyperpro veren op mijn Pan, VFR en Alp. Dit is voor elke motor van die leeftijd een enorme verbetering.

Ook voor offroad rijden.
Voorheen zette ik me altijd schrap als ik een diepe kuil oid zag aankomen, nu zoeft mijn Alpje daar overheen zonder dat het mij erg veel inspanning kost.
Ik ben echter nog niet zo goed dat ik er echt mee spring of wheelies maak.
Het kan wel met een Alp maar het blijft natuurlijk een relatief zware motor.

Ik geloof dat anderen ook wel eens een voorvork van -ik meen- een XR600 monteren.

Ik zou op dit forum ook zeker even zoeken naar het topic van Floris over hoe hij zijn Alp heeft verbouwd. Alle niet-noodzakelijke dingen eraf en zelfs een AT-achterbrug voor gewichtsbesparing.

Ik heb recent ook een bashplate van Cacko-garage uit Polen gekocht en gemonteerd. Op verzoek heeft hij voor een kleine meerprijs de mijne aan de onderzijde nog eens 15 cm oid langer gemaakt zodat de onderzijde nog beter is beschermd. (Ik moest nu zelf wat uitsparingen maken voor de achterbrug maar dat wist ik van tevoren). De bashplate zelf is loodzwaar want groot en 5 milimeter dik maar oerdegelijk.

Doe verder vooral ook staalomvlochten remleidingen op je Alp. Dat is ten eerste voor de veiligheid maar ten tweede worden je remmen ook een stuk minder sponzig.

Veel plezier hier en met je motor, post straks vooral ook foto's als je 'm hebt en later als je aanpassingen doet !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2020 20:09 #4 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Transalp 600 “iets meer offroad” mods
Hey Rens welkom hier en veel plezier met je Alp, ik heb nog een goeie offroad tip : www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-hon...8f31&previousPage=lr

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

17 juli 2020 20:19 #5 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Transalp 600 “iets meer offroad” mods
Hahaha !
Ja wel gaaf zo'n XR !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2020 09:41 #6 door Milko
Beantwoord door Milko in topic Transalp 600 “iets meer offroad” mods
Welkom!

Zelf heb ik mijn transalp gekocht om een motorfiets te hebben die alles een beetje kan, de transalp blinkt nergers echt in uit, maar is wat je er ook mee doet wel geschikt. Zelf heb ik aan "mods" voor nu valbeugels en Michelin Sirac All-road bandjes gemonteerd en dat gaat vooralsnog prima. Alleen in echt dikke modderpoelen vind ik het wat spannend worden, maar ik vermoed toch dat dat meer bestuurder dan motorfiets is...

Ik heb zelf wel gekeken naar de voorvork van een XR600, de voorvorken van rond de 89-93 uit mijn hoofd zijn "Drop in replacements" als je een nette kan vinden met triple clamp past die er zo in, zelfde lagers en dergelijke, al moet je natuurlijk wel een setje lagers kopen om het netjes te doen. Deze vorken hebben dezelfde balhoofdpen diamater en lengte, en als het goed is dezelfde asmaat.
Ergens op deze website is nog wel het "Transalp Compendium" pdfje te vinden met meer detail.
Veel plezier en geniet vooral van de motor!

Honda Transalp XL600V 1989
Yamaha Diversion XJ900S 1999

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.082 seconden