Diem en Varadero 2002 met vragen

18 juli 2020 01:15 #1 door Diem
Diem en Varadero 2002 met vragen werd gestart door Diem
Hallo Allemaal,

Ben hier nieuw en heb een Varadero 2002 (laatste SD01 met carbs denk ik) aangekocht met wat vragen.
Ik kom vanaf een Suzuki GSX 1250 FA wat stiekum gewoon een 1250 bandit is met GSX-R kuip. De Varadero welke ik heb aangekocht is afkomstig van bouwjaar april 2002 en heeft totaal andere rijeigenschappen waar ik behoorlijk aan moet wennen:p Zo heb ik de volgende vragen;

- Het motorblok blijft erg lang heet na een rit van 2 uur. Is dit gebruikelijk? De temp meter geeft tijdens de rit maar iets van 2 streepjes aan terwijl na de rit het blok niet met de hand aangeraakt kan worden.

- De voorvork voelt nogal "los" tijdens de rit. Af en toe gevoel van wiebel maar niet als verlies van controle. Ook hier niet wat ik gewend ben maar herkent men dit bij de Varadero of mogelijk alleen eerste SD01 serie?

- Kan ik 100% synthetische olie gebruiken of -gezien het bouwjaar- is semi dan wel mineraal 10W40 beter?

- Tijdens het gas open gooien in de 3 a 4k toeren, klinkt er een niet soepele harde klop in de V-twin. Mogelijk weer mijn onwetendheid gezien ik van een 4 cylinder af kom, maar mogelijk is er iets wat ik na zou kunnen (laten) kijken.

Vast dank voor enig reactie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 juli 2020 12:21 #2 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Diem en Varadero 2002 met vragen
Welkom hier en veel plezier met je Dero, het is wel normaal dat je blok warm is na 2 uur, zou gekker zijn als je het wel vast kon pakken, dat het lang warm blijft komt ook omdat de grote tank er over hangt en de warmte niet zo makkelijk weg kan als hij stil staat. Zolang je temp meter goed staat en je fan niet constant aanslaat is er niks aan de hand. Voorvork van de SD01 is bekent slap, je kan er aan wennen of andere veren er in, daar knappen ze wel van op, en vork olie vervangen want dat wordt nogal eens vergeten bij beurten. Je wiebel kan trouwens ook van versleten of "net niet" banden komen. Je geluidje is moeilijk te beoordelen maar SD01 is wel berucht om de nokkenaskettingspanner, vooral de voorste cilinder. Beter vervang je die gewoon als je er geen historie van hebt. Synthetische olie zou ik alleen doen als hij daar altijd al mee heeft gedraaid en in alle andere gevallen half syntheet. Vol synthetisch heeft sterk reinigende eigenschappen en kan koolrestjes losmaken die je liever laat zitten, vaak gaan motoren olie zuipen als er na vele jaren "gewone'' olie ineens syntheet in gaat.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 juli 2020 23:23 #3 door Diem
Beantwoord door Diem in topic Diem en Varadero 2002 met vragen
Dank voor de reply!

Inmiddels wat meer gereden en gewent aan de bike. Erg gaaf ding, zware toerbuffer met Vtwin karakter :-)
Voor de voorvork ga ik de olie maar eens laten verversen. Op zich vindt ik het nu na wat kilometers wel wat duiken bij remmen maar ook best prettig in comfort. Misschien maar eerst de standaard viscositeit nieuw erin. voorbandje zit profiel op, is wat ouder maar zit maar 1.5 bar in. Moet ik even bijvullen en zien of de wiebel minder wordt.

Dank ook voor de tip van synthetisch en semi synthetisch. Ik ga er semi in gooien.
Zijn er btw ook mensen die toch wel offroad gaan met deze buffel? .. Met 0 ervaring lijkt me dit niet de fiets om te proberen maar de drang is wel groot :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.063 seconden