Honda XL600V 1997

01 jan 2021 14:13 #21 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Honda XL600V 1997
Anderen hier hebben meer kennis van zaken, gok ik, maar ik zou uitgaan van scenario's, dus wat je verwacht tegen te komen. Wat je denkt dat er mis kan gaan (lekke band, zekering stuk, lampje stuk, dingen die buigen/breken bij een valpartij) en wat je nodig hebt om daar wat aan te doen. Wat reparatieplakband, tiewraps e.d. kan nooit kwaad. Precieze maten van doppen e.d. laat ik graag aan de deskundigen :)

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

02 jan 2021 12:35 - 02 jan 2021 12:42 #22 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Honda XL600V 1997
Wat ik meeneem op mijn 600 (afhankelijk van de afstand en bestemming):

8,10,12,14 sleutels plus 17mm vooras 24mm achteras
Kruiskop- en gewone schroevendraaiers, ik heb een handvat met verschillende bitjes erin
3,4,5,6 mm inbussleutels
Bougiesleutel (zit in Hondasetje, normale passen geloof ik niet)
Kleine griptang
Bahco (verstelbare steeksleutel)
Multimeter
Tie wraps
Duct tape
Bandenplakkit
Pomp om banden op te pompen
Bandenspanningmeter
Bandenlichters (heb ik in combinatie met ringsleutel voor- en achterwiel)
Reservelampjes en -zekeringen
Mijn ervaring is wel dat ik meestal teveel meeneem. Bandenspanningmeter en pomp gebruik ik altijd wel.

Verder natuurlijk kettingspray.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2021 10:26 #23 door harold
Beantwoord door harold in topic Honda XL600V 1997
Mooi lijstje!

Welke pomp en plakkit precies neem jij mee?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2021 11:42 #24 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Honda XL600V 1997
De pomp is een Lezyne micro floor XL, is een heel fijn pompje, niet goedkoop.

Bandenplakset is autobandenreparatieset van Datona:

www.datona.nl/autobanden-reparatieset.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2021 18:46 #25 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Honda XL600V 1997
Wat een toeval, ik heb twee dagen geleden precies die pomp (digital uitvoering) ook besteld !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2021 19:01 #26 door harold
Beantwoord door harold in topic Honda XL600V 1997
Thanks!

Je kan dus deze fietspomp gewoon voor motorbanden gebruiken, of moet je nog ander ventiel stuk er bij halen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2021 19:06 #27 door Drenth1964
Beantwoord door Drenth1964 in topic Honda XL600V 1997
Ik heb zelf wel een pompje, die had ik bij mijn VW Polo. Maar ik heb een reserve wiel achterin liggen. Het pompje weegt 1.1 kg.
Werkt op de 12V 15A 180W

Transalp XL 700 V 2010 (RD12) Zwart
Transalp XL 600 V 1996 (PD06) Rood

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2021 20:20 #28 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Honda XL600V 1997
@ Garfield: dat is wel toevallig inderdaad.

@Harold: je draait hem zo op je ventiel, niks geen tussenstukjes

Het is een mooi licht pompje, niet afhankelijk van electriciteit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

03 jan 2021 20:27 #29 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda XL600V 1997
Hier ook zo’n Lezyne in de noodkit B) Nog nooit nodig gehad trouwens! 1x thuis geprobeerd, je pompt je wél een óngeluk om een achterbandje op spanning te krijgen :P



TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2021 08:48 #30 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Honda XL600V 1997
Jij hebt niet de XL maar de gewone, die heeft minder volume.

Mooi setje heb je daar trouwens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2021 18:48 #31 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Honda XL600V 1997
De max druk die met een Lezyne kan worden opgebouwd is 2,4 bar. Prima als je een zachte band hebt maar veel te weinig als je een lekke band hebt gehad en je de band hebt moeten plakken. Met 2,4 bar druk je de hiel van de band onvoldoende terug in de velg.
Er zijn hogedruk pompen die tot max 8 bar gaan, handbediend.
Even voor jullie beeld, 2,4 bar is zelfs onvoldoende om de banden van een E-bike op te pompen die moeten tegenwoordig ook al naar de 4 tot 5 bar en een race fiets gaat zelfs naar de 8 bar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2021 20:23 #32 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Honda XL600V 1997
Heb ik weer (en Garfield en Headless Horseman ook). Waar vind ik een handbediende pomp die 8 bar haalt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

05 jan 2021 22:53 #33 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Honda XL600V 1997
Ik heb me uitgebreid verdiept in pompen voordat ik deze pomp kocht en ik weet van de maximale druk van 2,4 bar. Voor mijn toepassing is dat voldoende.

Overigens: voor noodsituaties is 2,4 bar altijd wel genoeg om ergens te komen waar de band gerepareerd / vervangen / verder opgepompt kan worden.
Mijn primaire toepassing is oppompen na druk aflaten voor offroad rijden en noodgevallen.

Verder heb ik weinig illusies over het zelf kunnen plakken van de Mitas E09 Dakar's die nu op mijn Alp liggen - die banden zijn zo stug dat ze er zelfs met een professioneel bandenapparaat erg moeilijk op gaan - hè @robgoesdakar :-)
Dus ik ben me nog een beetje aan het beraden over oplossing voor als ik onverhoopt toch lek rijd 'in the middle of nowhere'.

Voor mijn Pan heb ik een 12V compressortje en dat haalt de hogere druk die ik voor die banden nodig heb wel.
Voor het offroad rijden en al het schokken, schudden en stof dat daarmee gepaard gaat wilde ik niet vertrouwen op een compressor maqr wilde ik simpele degelijke technologie, een stevige handpomp dus.

Anyway, ik zou me niet zo druk maken om die maximale druk, 2,4 bar is best bruikbaar.

Mijn Lezyne pomp is overigens nog onderweg, ik hoop 'm ergens deze week te mogen ontvangen.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 04:01 #34 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda XL600V 1997
Mijn Lezyne (een ouder type trouwens) gaat tot 6,2 bar, dus dat zou voldoende moeten zijn om ‘m plop te laten doen :P

ride.lezyne.com/collections/mechanical-p...s/1-mp-mfdr-v204hvdg

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 09:03 #35 door Barrelaar
Beantwoord door Barrelaar in topic Honda XL600V 1997
Ah, duidelijk, dank voor je antwoord Garfield.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 14:14 #36 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Honda XL600V 1997

The Headless Horseman schreef : Mijn Lezyne (een ouder type trouwens) gaat tot 6,2 bar, dus dat zou voldoende moeten zijn om ‘m plop te laten doen :P

ride.lezyne.com/collections/mechanical-p...s/1-mp-mfdr-v204hvdg


Voor wie zich dit niet realiseert: voor een tubeless band heb je doorgaans wat meer 'snel volume en druk' nodig om de band goed in de velgrand te krijgen als die uit de velgrand is geweest. Dat is de 'plop' waar hoofdloze paardenman op doelt.
Als je binnenbanden hebt is dit niet aan de orde.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 15:55 #37 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda XL600V 1997
En even voor de volledigheid :)

- bij tubeless banden heb je idd ‘snel druk & volume’ nodig om de band in het velgbed te krijgen. Dat gaat je met een simpel bandenpompje, of dat nou handmatig of elektrisch is maakt niet uit, niet redden. Daar heb je een compressor met drukvat voor nodig.
Aan de andere kant: bij een lekke tubeless band (de Varadero en Crosstourer hebben dat bijv) haal je de band niet uit het velgbed, maar stop je er een veter of plug in, pompt de band op en weer door! Dat kan dus gewoon met je handpompje.

- bij binnenbanden (zoals de Domi, Alp en Twin hebben) haal je bij een lekke band wél 1 kant van de buitenband uit het velgbed, plakt of wisselt de binnenband n daarna pomp je de band weer op. Die buitenband moet wél weer terug in het velgbed (plop zeggen ;) ) want anders kun je er niet mee rijden. Ervaring leert dat je, afhankelijk van welke buitenband je gebruikt, je soms wel een dikke 3 bar nodig hebt om die buitenband terug in het velgbed te krijgen.

In die zin heeft V-Twin gelijk dat je met een pompje wat maar tot 2,4 bar gaat het dan misschien niet voor mekaar krijgt :(
Gebruik je het pompje uitsluitend om van bandendruk te wisselen zoals Garfield voldoet die pomp natuurlijk wel B)

Maar wat ik me afvraag: waarom zou je niet een Lezyne pomp nemen die een hogere druk aankan? Of zijn er nog andere voordelen aan dat type pomp die jullie gekozen hebben?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 18:02 #38 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Honda XL600V 1997
Headless,

Dank voor de aanvulling, beter en duidelijker verhaal dan het (iets te kort door de bocht) van mij.

De pomp die ik gekocht heb verplaatst een fors hoger volume dus je bent veel sneller klaar met pompen :-)

Ik heb trouwens ook nog de 'digital' versie gekozen met een drukmeter in de slang:

https://ride.lezyne.com/collections/hand-pumps-high-volume-trail/products/1-mp-mfddr-xl-v104

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 18:53 #39 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Honda XL600V 1997
Ah, ik zie het Garfield, die XL is gewoon veel dikker als die ik heb, dus idd meer volume :) Ik vermoed dat die destijds niet bestond toen ik mijn pompje kocht. Schitterende pompjes zijn het toch hè B)
Misschien moet ik er maar een keer 1 bij kopen ;)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

06 jan 2021 19:39 - 06 jan 2021 19:40 #40 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Honda XL600V 1997
Ik hoop het, ik heb er nog nooit eentje in mijn handen gehad :-)

Maar na uren, uren en uren online puzzelen, nadenken, reviews lezen, nadenken, puzzelen, enzovoorts, kwam ik op deze uit.

Nu maar hopen dat hij mij ook echt goed bevalt en dat de maten kloppen.
Ik heb volgens de specs 5 mm speling in de lengte voor in één van mijn twee tooltubes :-)

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden