Nieuw

09 feb 2021 17:06 - 09 feb 2021 19:38 #1 door Max
Nieuw werd gestart door Max
Hallo mijn naam is Max Spijkers,

Ik ben 22 jaar en ben nog beginnend motorrijder met code 80, en heb een Alp uit '92 op 25kW kenteken.

Ik heb al het een en ander aan de motor gedaan t.o.v. de staat waarin ik heb heb gekocht. Een setje banden, nieuwe cdi's en spanningsregelaar, voorvork beschermers, een middenbok en nieuwe bougies voorremschijf en remblokken. En ook twee led stralers voor wat betere zichtbaarheid, handvatverwarming voor tijdens de koudere dagen. Ook heb ik een topkoffer van Givi gemonteerd, waarmee ik iets makkelijker spullen mee kan nemen in de stad en hopelijk op een wat grotere rit/ mini vakantie aankomende zomer.

Ik heb al tijdens een paar storingen gebruik gemaakt van bestaande topics op het forum. Maar heb nu een probleem waarvan ik nog geen topic kon vinden, daarom ben ik lid geworden.

Ik hoop dat ik jullie kan helpen en jullie mij.

Groet,

Max

Bijlage niet gevonden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 19:03 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Nieuw
Max,

Welkom hier !

Je bent al lekker bezig met je motor, helemaal goed !

(Natuurlijk geloven we pas echt dat je een Alp hebt als je een foto plaatst :P )

Veel plezier hier en met je motor !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 19:29 #3 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuw
Welkom hier Max :)

Ga je een nieuw topic openen voor het probleem wat je nu hebt?

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 19:40 #4 door Max
Beantwoord door Max in topic Nieuw

Garfield schreef : Max,

Welkom hier !

Je bent al lekker bezig met je motor, helemaal goed !

(Natuurlijk geloven we pas echt dat je een Alp hebt als je een foto plaatst :P )

Veel plezier hier en met je motor !


Heb er een foto van geplaatst :cheer:.

Ja lekker bezig, het is een hele mooie machine waar je leuk aan kan sleutelen, maar dat wisten jullie al B)

Jullie ook veel plezier!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 19:44 - 09 feb 2021 19:45 #5 door Max
Beantwoord door Max in topic Nieuw

The Headless Horseman schreef : Welkom hier Max :)

Ga je een nieuw topic openen voor het probleem wat je nu hebt?


Ja dat ga ik zeker doen! Nog even wegwijs worden op het forum.

Het probleem zit in de toevoer draden die de spanningsregelaar in gaan. Die hebben op een of andere manier sluiting gemaakt, waardoor de stekker los is gesmolten. Ik ben benieuwd of iemand dit al is overkomen.



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 20:00 #6 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuw
Ja dat probleem met die gesmolten stekkers komt wel vaker voor :(
Het heeft te maken met overgangsweerstand als de connectoren wat gecorrodeerd raken na verloop van tijd. Er moet behoorlijk wat stroom doorheen en vanwege de weerstand word de boel dan warm. Bij jou dus zó warm dat het gesmolten is.

De remedie: nieuwe stekkers er aan solderen, maar je zal zien dat er wsl een flink deel van de draden verkoold zijn, dus die moet je ook vernieuwen. Zet die nieuwe stekkers dan goed in de vaseline, dan oxideert het minder snel.
Zónders stekkers kan evt ook, dan moet je de gele draden gewoon aan elkaar solderen, isoleren en klaar, kan het ook niet meer corroderen :)

Succes!

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 20:05 - 09 feb 2021 20:07 #7 door Blijepanda
Beantwoord door Blijepanda in topic Nieuw
Hoi Max welkom hier op het forum!

Ik heb met mijn motor het zelfde probleem gehad alleen minder heftig. Het komt door corrosie op de stekker, hierdoor wordt het oppervlak waarover de stroom loopt kleiner met als de gevolg dat de stekkers erg warm worden. Ik heb zelf gewoon een nieuwe stekker geplaatst. Er zijn verschillende oplossingen voor het probleem maar daar kunnen genoeg mensen hier op het forum je verder mee helpen! Ik weet zelf de details niet uit me hoofd.

[Edit] zie net dat the headless horseman me voor was :pinch:

Honda XRV750 RD07a '00

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 20:10 #8 door Max
Beantwoord door Max in topic Nieuw

The Headless Horseman schreef : Ja dat probleem met die gesmolten stekkers komt wel vaker voor :(
Het heeft te maken met overgangsweerstand als de connectoren wat gecorrodeerd raken na verloop van tijd. Er moet behoorlijk wat stroom doorheen en vanwege de weerstand word de boel dan warm. Bij jou dus zó warm dat het gesmolten is.

De remedie: nieuwe stekkers er aan solderen, maar je zal zien dat er wsl een flink deel van de draden verkoold zijn, dus die moet je ook vernieuwen. Zet die nieuwe stekkers dan goed in de vaseline, dan oxideert het minder snel.
Zónders stekkers kan evt ook, dan moet je de gele draden gewoon aan elkaar solderen, isoleren en klaar, kan het ook niet meer corroderen :)

Succes!

Grtz,
René


Kijkaan, dit vermoeden heb ik dus ook. Ik ben blij dat er bij jullie wat over bekend is.

De draden zijn er bij mij inderdaad slecht aan toe.

Mij lijkt de echte oplossing het vanaf de stator van de dynamo vervangen van de draden. heeft iemand hier ervaring mee? Hiermee verwacht ik de warmte, door de weerstand, te kunnen verplaatsen naar de spanningsregelaar. Deze is daar (hopelijk) beter tegen bestendig, ook zou ik deze, mocht het nodig zijn actief kunnen gaan koelen met een ventilator. Ik rijd helaas veel in steden (school/werk), dus de motor heeft het al zwaar qua rijwind.

Is het bij jou weet misschien mogelijk om de draden vanaf de stator in de dynamo te wisselen, of heeft iemand anders een foto van een open dynamo op een Alp, ik heb hier zelf nog niet zo'n goed beeld van.

Groet,

Max

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 20:20 - 09 feb 2021 20:24 #9 door Max
Beantwoord door Max in topic Nieuw

Blijepanda schreef : Hoi Max welkom hier op het forum!

Ik heb met mijn motor het zelfde probleem gehad alleen minder heftig. Het komt door corrosie op de stekker, hierdoor wordt het oppervlak waarover de stroom loopt kleiner met als de gevolg dat de stekkers erg warm worden. Ik heb zelf gewoon een nieuwe stekker geplaatst. Er zijn verschillende oplossingen voor het probleem maar daar kunnen genoeg mensen hier op het forum je verder mee helpen! Ik weet zelf de details niet uit me hoofd.

[Edit] zie net dat the headless horseman me voor was :pinch:


Ja het oppervlakte is bij mij wel heel klein geworden, de draden zag ik weggloeien/verbranden :pinch:

Ja misschien soldeer ik de draden wel opnieuw aan elkaar, dan hebben ze hopelijk minder last van toekomstige corrosie (nu bedenk ik me opeens dat ik de fasevolgorde niet meer weet :unsure:) ((mocht dit van belang zijn nutuurlijk, misschien is de spanningsregelaar zo gemaakt hij van alle inkomende vormen wel iets kan maken wat op 12-14 VDC lijkt))

Weet een van jullie of het uit maakt op welke volgorde de gele draden bij de spanningsregelaar binnen komen?

Foto van voor de smeltpartij:

Het zijn natuurlijk drie draden die in de stekker (werden) verbonden. (de gele draden)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 20:28 #10 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Nieuw
Het is wsl niet nodig om de draden hélemaal vanaf de dynamo te vernieuwen, maar grote kans dat er wel een stuk(je) van de draden verkoold zijn, dát deel zou ik dan wel verversen.

Het probleem is puur de overgangsweerstand vanwege het slechtere contact als de stekkers wat gaan corroderen. Verder geen achterliggende oorzaak(en).
Nieuwe stekkers er aan óf simpelweg doorverbinden en het is opgelost.

Voor zover ik weet maakt de volgorde van de 3 gelee draden niet uit, die kun je onderling verwisselen :)

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / TA 750 ‘24 / R80G/S ‘85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 20:54 - 09 feb 2021 23:33 #11 door Max
Beantwoord door Max in topic Nieuw

The Headless Horseman schreef : Het is wsl niet nodig om de draden hélemaal vanaf de dynamo te vernieuwen, maar grote kans dat er wel een stuk(je) van de draden verkoold zijn, dát deel zou ik dan wel verversen.

Het probleem is puur de overgangsweerstand vanwege het slechtere contact als de stekkers wat gaan corroderen. Verder geen achterliggende oorzaak(en).
Nieuwe stekkers er aan óf simpelweg doorverbinden en het is opgelost.

Voor zover ik weet maakt de volgorde van de 3 gelee draden niet uit, die kun je onderling verwisselen :)


Dit laatste baarde mij de grootste zorgen, straks blaas ik me spanningsregelaartje onnodig op. Ik vermoed dat dit ook niet uit maakt. De motor liep trouwens ook prima zonder de isolatie van deze draden (kortsluiting). Pas toen de stekker compleet door fikte viel hij stil.

Video:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 feb 2021 23:42 - 09 feb 2021 23:43 #12 door Grubeater
Beantwoord door Grubeater in topic Nieuw
Leuk dat je er bent, en gelijk gebruikmaken van de aanwezige kennis hier op het forum. :cheer:

Met de video knop kun je YouTube video's invoegen, gebruik daarvoor wel de volledige link
https://www.youtube.com/watch?v=h0V8-g7Dms0
ipv de verkorte url
https://youtu.be/h0V8-g7Dms0
.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 feb 2021 07:43 #13 door Max
Beantwoord door Max in topic Nieuw

Grubeater schreef : Leuk dat je er bent, en gelijk gebruikmaken van de aanwezige kennis hier op het forum. :cheer:

Met de video knop kun je YouTube video's invoegen, gebruik daarvoor wel de volledige link

https://www.youtube.com/watch?v=h0V8-g7Dms0
ipv de verkorte url
https://youtu.be/h0V8-g7Dms0
.


Dag Grubeater,

Ja hij pakte het linkje al in eerste instantie bij mij niet.

Bedankt!

Groet,

Max

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden