Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v

08 juni 2021 21:56 - 08 juni 2021 22:29 #1 door Rene
Hallo Allen!

Ik zou me graag even voorstellen, en mijn Transalp 650.

Ik heb mijn motor gekocht begin 2019 als een goed rijdende witte Ex-politiemotor.
Ok, optisch was hij niet helemaal in de beste staat, maar mijn doel was ook voornamelijk om te kijken of een Transalp iets voor mij zou zijn
om 150km woonwerk verkeer te doen, zo de geestdodende files wat aangenamer te maken, en uiteraard lekker te genieten van het rijden, weer
en wind.
Helaas geen foto's meer van de Transalp destijds door een Telefoon crash, maar ik denk dat de meeste mensen hier wel weten hoe een optisch wat minder onderhouden overheidsmachine eruit ziet.

Na een paar maanden ben ik dichter bij huis gaan werken, en werd de woon-werk verkeer nog maar 40km, en kan ook voornamelijk binnendoor gereden worden.
Ik was er al snel achter dat ook op een Transalp snelweg rijden niks voor mij is.
Helaas kwam de werveling van het ruitje precies op mijn helm, wat voor mij erg onaangenaam was.

Maargoed, dan kruipt het klusbloed waar het verstandigerwijs niet hoort te kruipen, ga je wat avondjes naar de motor staan kijken om te bedenken wat er anders kan en wat je zou willen....

Dus voor de Transalp puristen een doorn in het oog, voor de hobby techneuten minder angstaanjagend :)

Stap 1 was het wisselen van de wielen. Banden waren nog prima, maar met een gezonde knipoog naar de brommertijd wou ik graag MBX lookalike velgen.
Dus een setje gevonden van een Honda VFR, 16" voorvelg en 18" achtervelg.
Ik vind het persoonlijk ook wel chique dat de achtervelg wat groter is.

Met het installeren van de velgen gelijk maar groot onderhoud gedaan; nieuwe ketting en tandwielen, nieuwe koppelingsplaten, iridium bougies en oliewissel.
En natuurlijk radiale rempomp met een remklauw van een CBR600 FS.

Helaas paste de voorvork support brug niet meer over de bredere band heen, en ik vond/merkte dat het geheel flextte bij het remmen.
Stap 2 was daarom om een UPSD voorvork van een KTM supermotard te monteren.
Daarvoor moest de voorvork pen afgedraaid worden, en natuurlijk nieuwe balhoofdlagers gemonteerd.
Wat een klus trouwens om de oude balhoofdlagers eruit te krijgen....

Zo heb ik een jaar rondgereden, met afgezaagde zijkappen, hoog voorspatbord, maar zeker comfortabel en betrouwbaar!

afgelopen winter kwam dan toch de stap om er een iets moderner uiterlijk aan te geven; dit is begonnen met veel kijken, onderdelen er naast houden,
passen, meten, en dan de grote stap: Slijptol erin: Het hele achterframe los om echt te kunnen passen.
Stap 3 was daarom om de tank van een KTM690 (onder zadel) te gebruiken samen met een honda CRF450 zadel en radiateurkappen.
Klinkt natuurlijk makkelijker gezegd als gedaan, maar er moet best wat anders :)
De tank komt lager te liggen als de carburateurs, en benzine loopt meestal niet omhoog :)
Gelukkig heeft de KTM tank al een benzinepomp, maar als je die standaard op 12v zet komt de benzine door de carburateur heen langs de overloop eruit.
Dit heb ik opgelost met een PWM controller, dan kun je met een potmeter de flow van de benzine regelen.
Snel genoeg om de vlotterbak bij te vullen bij volgas, en laag genoeg zodat hij niet de vlotternaald terug duwt.

Helaas zit bij een KTM de uitlaat ook aan de andere kant als bij een Honda, dus ook hier moest het een en ander aangepast worden.
De demper is een AliExpress Fake Acrapovic; de 45cm variant geheel in het titanium(look); dit vind ik zelf een erg mooie demper; welke ik vroeger
ook op mijn KTM's heb gehad (al toen in originele, iets duurdere variant :P )
In eerste instantie wou ik deze op de originele middendemper aansluiten, maar als je dan toch gaat slijpen en lassen, is die ook maar komen te vervallen.
Wou de tussenpijp graag lekker breed houden, dus is in 2,5" RVS gemaakt.
Heb er voor gekozen om de pijp door de achterbrug heen te laten lopen, waar een 2,5" pijp niet door past, dus moest hiervoor een ovale adapter maken.
Het resultaat mag er dan ook wel wezen, vind het een erg mooie pijp geworden, en (met de DB killer erin) ook een mooie geluid!
Motor rijd er ook iets vlotter mee.

Zo heb ik nu een km of 500 gemaakt, veel stil gestaan :) en wat brainstorm / troubleshoot sessies naast de kant van de weg mogen meemaken.
Zo trilde de potmeter van de PWM controller tegen de behuizing aan, en werd of de benzineflow geknepen, of was deze te hoog en piste het er onderweg onderuit :) Maargoed, eer dat je daar achter bent :)

Stap 4 was om de standaard voetsteunen te vervangen voor AliExpress Cross voetsteunen met spikes erop, natuurlijk rood geannodiseerd.
Vond het erg mooie steunen, en vond die standaard steun frame wat groot voor de motor. Ook zal er bij mij niet zo gauw iemand achterop gaan.
Hiervoor moest de as van de achterbrug ingekort worden zodat deze zonder deze steunen gemonteerd kan worden.
Ook natuurlijk steuntjes maken en tegen het frame aan lassen voor de steunen en rempedaal.

Stap 5 was toch ook maar een setje nieuwe banden te monteren.
De banden die op de velgen zaten toen ik deze kocht waren nog prima qua profiel, maar wel erg plat.
Dit merk je goed als je een bocht in gaat, de motor valt er echt in.
Heb gekozen voor Avon Roadmaster MK2; voor 120/80/16; achter 150/70/18.
Wat een wereld van verschil! De motor valt nu lekker de bocht in, en lijkt gewoon een totaal andere motor!

Het nadeel met de achterband is echter dat deze wat hoger is, en deze komt bij hard inveren nu tegen de tank aan.
Waar ik met de oude 130/80 band hier geen last van had (hier zijn ook heel wat avondjes meten, springen en verplaatsen ingegaan voordat de tank
op de hoogte zoals hij nu staat is gekomen).

Nu heb ik hier twee opties; de gemakkelijkste is om een extra schakel tussen de ketting te zetten, en deze max. naar achter te plaatsen.
De andere route zou zijn om een andere achterband te nemen, of te kijken naar de veer.
Nu begrijp ik dat de standaard Transalp achterveren niet de sterkste zijn, en wellicht dat 20 jaar intensief overheidsgebruik hem ook geen goed hebben gedaan.
Dus mijn volgende actie is om op het Techniek forum naar jullie meningen te vragen over welke achterveren een goed alternatief zijn, bij voorkeur natuurlijk straight swap; om een stuggere vering te krijgen.
Het gaat nu met name fout bij het hard over een drempel rijden.

Stap 6 in mijn avontuur wordt het zelf bouwen van een digitale teller met een arduino microcontroller.
Heb helaas al moeten ondervinden dat het niet hebben van een snelheidsmeter niet altijd ideaal is.
Graag wil ik hiermee de standaard Transalp meters weergeven zoals RPM, KVS temp, benzine level van de KTM tank, en natuurlijk de knipperlicht indicatoren, neutraal en olie waarschuwing.
Daarnaast trip meters per rit, dag, per tankbeurt, onderhoudsinterval en algemene km stand.
Het begin is gemaakt, maar hier zitten nog wel wat avondjes hobbyen, testen en programmeren in!

Ik hoop dat er mensen zijn die een ombouw, en afwijking van origineel kunnen waarderen.

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

08 juni 2021 22:51 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Hi René,

Welkom hier, wat een gaaf verhaal.
Ik heb respect voor je werk !
Grappig dat je VFR wielen noemt - ik heb een VFR gehad en een paar jaar wat gehandeld in VFR onderdelen.

Je motor ziet er wel spectaculair uit.

In je andere topic heb ik geantwoord dat ik voor en achter Hyperpro veren op mijn TA heb - ik ben daar heel tevreden over. Heb ze trouwens ook op mijn Pan en mijn VFR had ze ook.

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 juni 2021 20:08 #3 door Sander
Beantwoord door Sander in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Mooi verhaal en puik stukje bike geworden. Hoedje!

- PD06 (1996) - "Rijbewijs, agent? Hoe bedoelt u?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2021 21:16 #4 door Rene
Beantwoord door Rene in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
De laatste dagen weer bezig geweest met m'n zelfbouw digitale teller:

Eerste keer aansluiten en ingangen testen (neutral, oil light, key light, turn left, turn right, speed sensor, rpm en temp.)

Nog best wat te troubleshooten / finetunen :)
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juni 2021 22:19 #5 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Hallo naamgenoot :)

Ik heb dit topic in eerste instantie gemist :S maar wát een leuk project heb je daar! Ik vind je motorfiets erg geslaagd B)
Heb je het probleem met het achterwiel/tank al opgelost? Anders zou je ook eens kunnen kijken naar een alu achterbrug van een Africa Twin 650 of 750, die zijn een paar cm langer dan van de Alp, waarschijnlijk loopt de boel dan wel vrij.

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2021 08:02 #6 door V-Twin
Beantwoord door V-Twin in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Ik sluit me bij Hoofdloze René aan. Wat een gaaf en gedurfde maar zeer geslaagde verbouwing! Petje af!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2021 11:19 #7 door wimj
Beantwoord door wimj in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
+1 !!

2001 Honda XL650V 2006 Triumph Tiger 955i

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2021 14:44 #8 door Peter
Beantwoord door Peter in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v

Rene schreef : Dus voor de Transalp puristen een doorn in het oog, voor de hobby techneuten minder angstaanjagend :)


Knap allemaal, leuk tijdverdrijf en als het dan ook nog lukt een leuk project!
Zelf zou ik niet snel voor zo'n FrankenAlp kiezen, maar ik zou het ook niet kunnen.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

30 juni 2021 20:30 #9 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Geinig ding geworden, lijkt een beetje op de honda fmx 650

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

01 juli 2021 19:11 - 01 juli 2021 19:24 #10 door Rene
Beantwoord door Rene in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Allereerst allemaal bedankt voor het commentaar :)

The Headless Horseman schreef : Heb je het probleem met het achterwiel/tank al opgelost? Anders zou je ook eens kunnen kijken naar een alu achterbrug van een Africa Twin 650 of 750, die zijn een paar cm


Kijk, das pas een goeie tip! Bedankt!
Deze bruggen zijn allemaal hetzelfde qua inbouw (dus tussen frame en blok, en prolink opname)? Zit er nog verschil in een 650 of 750 AT brug?
Nou eens kijken waar ik die kan vinden, op Marktplaats zijn de African Twin onderdelen niet zo heel dik bezaaid.

Peter schreef : Zelf zou ik niet snel voor zo'n FrankenAlp kiezen

Normaal zou een Transalp ook niet mijn eerste keuze zijn om als basis te nemen, maarja, die had ik al :)
En ik vind het leuker iets aparts te hebben dan een 13 in het dozijn.

xrvtuur schreef : Geinig ding geworden, lijkt een beetje op de honda fmx 650

Ik hoopte dat hij wat meer op een CRF450 SM leek als een FMX, maarja met het vermogen en gewicht is hij inderdaad beter te vergelijken met de FMX :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2021 19:57 - 29 juli 2021 22:42 #11 door Rene
Beantwoord door Rene in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Heb ondertussen eerst geprobeerd een Schokbreker van een CBR1000RR te installeren, en het achterwiel maximaal naar achteren te plaatsen,
maar helaas, het achterwiel liep nog steeds aan.

Heb nu dus op advies een achterbrug van een African Twin 750 gekocht. Thanks voor de tips in mijn gezocht rubriek!

Nu heeft de Transalp achterbrug echter de aansluiting voor de prolink aan de bovenkant zitten, en de Africa Twin aan de onderkant.
Wat zijn de adviezen hierin?
Moet je dan ook het hele pro link gedeelte er eigenlijk bij hebben? of is er een andere ingenieuze tip?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2021 20:10 #12 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Op de AT achterbrug zit het ook aan de onderkant, draai hem even om :P

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2021 22:42 - 29 juli 2021 23:32 #13 door Rene
Beantwoord door Rene in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Uhh sorry, Africa Twin aansluiting aan onderkant, Transalp aan bovenkant ,maar de juiste weg was natuurlijk de search eerst gebruiken...

Heb het topic van de afrika alp even gelezen, en zijn dus ook mensen die de prolink van de Transalp gebruiken.
Het verschil met de meeste hier is dat ik de Alp niet wil verhogen (mag zelfs wat lager worden).

Opdracht is dus eerst maar eens alles uit elkaar en met de Transalp link monteren, dan is de verhoging minimaal.
Moet wel eerst ook een Afrika Twin achteras zoeken begreep ik al.

Als ruimte tussen wiel en tank goed is, kan ik ook nog een kortere veer zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

29 juli 2021 22:59 #14 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Bij een alp zit hij ook aan de onderkant.

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

04 aug 2021 19:54 - 04 aug 2021 19:57 #15 door Rene
Beantwoord door Rene in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Bij mijn Alp zit hij toch echt aan de bovenkant, zie foto's:



Wat ik echter uit de topics haal, is dat de AT brug meestal in een TA600 gezet wordt, ben er nog geen van een 650 tegengekomen?

De Prolink van een 650 is net anders als de 600 of AT, dus past niet.
Heeft iemand nog zo'n prolink gedeelte liggen? kan deze niet vinden op MP of de site waar ik de brug heb gekocht
bv van een TA ’87-’88?


Bij mij lijkt de veer ook niet te passen met de AT brug, zit klem met het KVS tankje.
Hier zal dan ook nog niemand tegen aan gelopen zijn? Moet ik een ander tankje zoeken.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 okt 2021 20:07 #16 door Rene
Beantwoord door Rene in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Ben tot de conclusie gekomen dat een Transalp 650 en de Africa Twin toch teveel verschillen tov AT en XL600.
Ga de achterbrug dus maar weer wegdoen, en van de winter mijn XL650 achterbrug 2cm verlengen.

Zou natuurlijk ook gewoon weer een 130 brede band kunnen bestellen, maar dat voelt toch een beetje als de makkelijkere uitweg :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

16 jan 2022 19:25 #17 door jagerb
Beantwoord door jagerb in topic Even voorstellen; ReneSM met een Transalp 650v
Een beetje een (te) late reactie, maar wellicht heeft iemand er nog wat aan;

Een XRV750 achterbrug kan wel in een TA650, maar is niet eenvoudig pas te maken met wat onderdelen zoals bij de TA600. Het verschil in pro-link is inderdaad de boosdoener. Om een XRV achterbrug er in te krijgen moet je de bestaand pro-link bevestiging van je frame afslijpen en zelf een bevestiging er aan lassen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden