Hallo Allen!
Ik zou me graag even voorstellen, en mijn Transalp 650.
Ik heb mijn motor gekocht begin 2019 als een goed rijdende witte Ex-politiemotor.
Ok, optisch was hij niet helemaal in de beste staat, maar mijn doel was ook voornamelijk om te kijken of een Transalp iets voor mij zou zijn
om 150km woonwerk verkeer te doen, zo de geestdodende files wat aangenamer te maken, en uiteraard lekker te genieten van het rijden, weer
en wind.
Helaas geen foto's meer van de Transalp destijds door een Telefoon crash, maar ik denk dat de meeste mensen hier wel weten hoe een optisch wat minder onderhouden overheidsmachine eruit ziet.
Na een paar maanden ben ik dichter bij huis gaan werken, en werd de woon-werk verkeer nog maar 40km, en kan ook voornamelijk binnendoor gereden worden.
Ik was er al snel achter dat ook op een Transalp snelweg rijden niks voor mij is.
Helaas kwam de werveling van het ruitje precies op mijn helm, wat voor mij erg onaangenaam was.
Maargoed, dan kruipt het klusbloed waar het verstandigerwijs niet hoort te kruipen, ga je wat avondjes naar de motor staan kijken om te bedenken wat er anders kan en wat je zou willen....
Dus voor de Transalp puristen een doorn in het oog, voor de hobby techneuten minder angstaanjagend
Stap 1 was het wisselen van de wielen. Banden waren nog prima, maar met een gezonde knipoog naar de brommertijd wou ik graag MBX lookalike velgen.
Dus een setje gevonden van een Honda VFR, 16" voorvelg en 18" achtervelg.
Ik vind het persoonlijk ook wel chique dat de achtervelg wat groter is.
Met het installeren van de velgen gelijk maar groot onderhoud gedaan; nieuwe ketting en tandwielen, nieuwe koppelingsplaten, iridium bougies en oliewissel.
En natuurlijk radiale rempomp met een remklauw van een CBR600 FS.
Helaas paste de voorvork support brug niet meer over de bredere band heen, en ik vond/merkte dat het geheel flextte bij het remmen.
Stap 2 was daarom om een UPSD voorvork van een KTM supermotard te monteren.
Daarvoor moest de voorvork pen afgedraaid worden, en natuurlijk nieuwe balhoofdlagers gemonteerd.
Wat een klus trouwens om de oude balhoofdlagers eruit te krijgen....
Zo heb ik een jaar rondgereden, met afgezaagde zijkappen, hoog voorspatbord, maar zeker comfortabel en betrouwbaar!
afgelopen winter kwam dan toch de stap om er een iets moderner uiterlijk aan te geven; dit is begonnen met veel kijken, onderdelen er naast houden,
passen, meten, en dan de grote stap: Slijptol erin: Het hele achterframe los om echt te kunnen passen.
Stap 3 was daarom om de tank van een KTM690 (onder zadel) te gebruiken samen met een honda CRF450 zadel en radiateurkappen.
Klinkt natuurlijk makkelijker gezegd als gedaan, maar er moet best wat anders
De tank komt lager te liggen als de carburateurs, en benzine loopt meestal niet omhoog
Gelukkig heeft de KTM tank al een benzinepomp, maar als je die standaard op 12v zet komt de benzine door de carburateur heen langs de overloop eruit.
Dit heb ik opgelost met een PWM controller, dan kun je met een potmeter de flow van de benzine regelen.
Snel genoeg om de vlotterbak bij te vullen bij volgas, en laag genoeg zodat hij niet de vlotternaald terug duwt.
Helaas zit bij een KTM de uitlaat ook aan de andere kant als bij een Honda, dus ook hier moest het een en ander aangepast worden.
De demper is een AliExpress Fake Acrapovic; de 45cm variant geheel in het titanium(look); dit vind ik zelf een erg mooie demper; welke ik vroeger
ook op mijn KTM's heb gehad (al toen in originele, iets duurdere variant
)
In eerste instantie wou ik deze op de originele middendemper aansluiten, maar als je dan toch gaat slijpen en lassen, is die ook maar komen te vervallen.
Wou de tussenpijp graag lekker breed houden, dus is in 2,5" RVS gemaakt.
Heb er voor gekozen om de pijp door de achterbrug heen te laten lopen, waar een 2,5" pijp niet door past, dus moest hiervoor een ovale adapter maken.
Het resultaat mag er dan ook wel wezen, vind het een erg mooie pijp geworden, en (met de DB killer erin) ook een mooie geluid!
Motor rijd er ook iets vlotter mee.
Zo heb ik nu een km of 500 gemaakt, veel stil gestaan
en wat brainstorm / troubleshoot sessies naast de kant van de weg mogen meemaken.
Zo trilde de potmeter van de PWM controller tegen de behuizing aan, en werd of de benzineflow geknepen, of was deze te hoog en piste het er onderweg onderuit
Maargoed, eer dat je daar achter bent
Stap 4 was om de standaard voetsteunen te vervangen voor AliExpress Cross voetsteunen met spikes erop, natuurlijk rood geannodiseerd.
Vond het erg mooie steunen, en vond die standaard steun frame wat groot voor de motor. Ook zal er bij mij niet zo gauw iemand achterop gaan.
Hiervoor moest de as van de achterbrug ingekort worden zodat deze zonder deze steunen gemonteerd kan worden.
Ook natuurlijk steuntjes maken en tegen het frame aan lassen voor de steunen en rempedaal.
Stap 5 was toch ook maar een setje nieuwe banden te monteren.
De banden die op de velgen zaten toen ik deze kocht waren nog prima qua profiel, maar wel erg plat.
Dit merk je goed als je een bocht in gaat, de motor valt er echt in.
Heb gekozen voor Avon Roadmaster MK2; voor 120/80/16; achter 150/70/18.
Wat een wereld van verschil! De motor valt nu lekker de bocht in, en lijkt gewoon een totaal andere motor!
Het nadeel met de achterband is echter dat deze wat hoger is, en deze komt bij hard inveren nu tegen de tank aan.
Waar ik met de oude 130/80 band hier geen last van had (hier zijn ook heel wat avondjes meten, springen en verplaatsen ingegaan voordat de tank
op de hoogte zoals hij nu staat is gekomen).
Nu heb ik hier twee opties; de gemakkelijkste is om een extra schakel tussen de ketting te zetten, en deze max. naar achter te plaatsen.
De andere route zou zijn om een andere achterband te nemen, of te kijken naar de veer.
Nu begrijp ik dat de standaard Transalp achterveren niet de sterkste zijn, en wellicht dat 20 jaar intensief overheidsgebruik hem ook geen goed hebben gedaan.
Dus mijn volgende actie is om op het Techniek forum naar jullie meningen te vragen over welke achterveren een goed alternatief zijn, bij voorkeur natuurlijk straight swap; om een stuggere vering te krijgen.
Het gaat nu met name fout bij het hard over een drempel rijden.
Stap 6 in mijn avontuur wordt het zelf bouwen van een digitale teller met een arduino microcontroller.
Heb helaas al moeten ondervinden dat het niet hebben van een snelheidsmeter niet altijd ideaal is.
Graag wil ik hiermee de standaard Transalp meters weergeven zoals RPM, KVS temp, benzine level van de KTM tank, en natuurlijk de knipperlicht indicatoren, neutraal en olie waarschuwing.
Daarnaast trip meters per rit, dag, per tankbeurt, onderhoudsinterval en algemene km stand.
Het begin is gemaakt, maar hier zitten nog wel wat avondjes hobbyen, testen en programmeren in!
Ik hoop dat er mensen zijn die een ombouw, en afwijking van origineel kunnen waarderen.