Voorstellen

23 juli 2021 09:25 #1 door Pieternel
Voorstellen werd gestart door Pieternel
Hoi allen! Mijn naam is Pieternel en sinds dinsdag ben ik (na lang erover dromen) in het bezit van een hele mooie paars/zilveren Transalp uit '92. Eigenlijk heb ik mijn rijbewijs gehaald omdat ik de Transalp zo ontzettend mooie motor vind :). Het rijbewijs is nu een maand op zak, dus uiteraard vind ik het ook allemaal nog heel spannend en is het nog wennen, Transalp is toch wel wat anders dan de lesmotor ;), maar ik heb er vertrouwen in! Met de aanschaf van de motor komt ook de wens om mijn technische en onderhoud skills van de motor te ontwikkelen, en volgens mij ben ik daarvoor hier ook op het juiste adres. Ik kijk ernaar uit om hier jullie ervaringen te lezen en mijn vragen te delen en wie weet tot een keertje bij een tourtochtje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2021 12:55 #2 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Voorstellen
Hi Pieternel,

Welkom hier en gefeliciteerd met je rijbewijs en je nieuwe motor !

Ik zag je vraag over een verlaagd zadel ook al staan, daar komen vast wel wat tips op binnen.

Veel plezier hier en met je motor !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2021 14:23 - 23 juli 2021 22:47 #3 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Voorstellen
Hoi Pieternel, gefeliciteerd. Je hebt een mooi exemplaar uitgezocht!

Toen ik net mijn rijbewijs had, vond ik het omgaan met de motor een stuk lastiger dan nu, terwijl ik niet langer of sterker geworden ben. Wat ervaring opdoen, en b.v. trucs van YouTube halen, doet wonderen. Mijn vriendin is nog korter dan ik, 1m65, en heeft plezier van laarzen met een wat dikkere zool. Ook zij is steeds handiger geworden in het omgaan met de motor, terwijl we allebei niet eens zoveel rijden. Met de Transalp 600 kan ze goed overweg, en een motorvakantie met bagage in de bergen (4000+ km) ging ook prima. Je moet met al die hellingen wel nadenken waar en hoe je stopt of keert, maar dat went snel.

Overmoedig heb ik zelfs een tijdje op een KTM rondgereden, waarbij ik alleen met mijn tenen bij de grond kon als ik een stuk van de buddy af schoof. Bij elke stop moest ik goed kijken waar ik stil ging staan, want een kuil onder de voet was geen optie :) Die motor heb ik uiteindelijk maar weggedaan, maar ik bedoel te zeggen: er kan heel veel, en het komt wel goed. Gaston Rahier was 1m64 en won Parijs-Dakar twee keer, op een gigantisch hoge rallymotor. The sky is the limit :) www.maxxmoto.be/reportages/rahier-de-man...gende-het-eerbetoon/

Het zelf onderhouden van een Transalp vind ik goed te doen, makkelijker dan bij veel moderne motoren. Onderdelen zijn niet duur, zeker niet tweedehands. Voor een beginner is een momentsleutel vaak wel fijn, om te voorkomen dat je dingen stukdraait. Bij de clubdealers kan je goed terecht en zij hebben ook allemaal mogelijkheden om je zelf aan je motor te sleutelen en je te helpen waar dat nodig is. Ze kennen de Transalp door en door. Onder de leden zitten ook de nodige sleutelveteranen, maar dat zag je al :)

Rob, Alphen: motorbandenzaak.nl/sleutelen
Ad, Sprundel: www.msd-motorbandenservice.nl/page7.html
Hans, Elburg: www.pjsmotorbandenservice.nl/pagina15.html

Geratel (Lucy van Ostade) en Erik van Lent geven betaalbare sleutelcursussen, maar er zijn er vast meer. Als er ooit weer TCN-inspectiedagen komen kan ik je die van harte aanraden. Je ziet dan allemaal verschillende alpjes op één dag, en je leert precies wat er mis mee kan zijn en hoe je dat zelf controleert.

Er zijn natuurlijk vele wegen naar Rome, het is jouw zoektocht. Geniet ervan!

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2021 19:43 #4 door Sander
Beantwoord door Sander in topic Voorstellen
Gaaf man! Veel plezier.

- PD06 (1996) - "Rijbewijs, agent? Hoe bedoelt u?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2021 20:13 #5 door xrvtuur
Beantwoord door xrvtuur in topic Voorstellen

Alex schreef : Gaaf man! Veel plezier.


Of is het gaaf vrouw :) Pieternel... in ieder geval welkom hier en veel plezier met je Alp.
Groet uit Vlissingen

Varadero SD02 2004
Transalp RD11 2006

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2021 21:33 #6 door Pieternel
Beantwoord door Pieternel in topic Voorstellen
Haha, gaaf vrouw inderdaad ;)

Maar alsnog wat een leuk welkom en fijn om de ervaringen te lezen, dat geeft me zeker moed! De sleutelcursussen staan al opgeslagen bij de favorieten, bedankt!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2021 21:40 #7 door Sander
Beantwoord door Sander in topic Voorstellen

Pieternel schreef : Haha, gaaf vrouw inderdaad ;)

Maar alsnog wat een leuk welkom en fijn om de ervaringen te lezen, dat geeft me zeker moed! De sleutelcursussen staan al opgeslagen bij de favorieten, bedankt!!


Oeps. Sorry. Maar toch...have fun!

- PD06 (1996) - "Rijbewijs, agent? Hoe bedoelt u?"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2021 22:06 #8 door adriaan_XL700V
Beantwoord door adriaan_XL700V in topic Voorstellen
Welkom!

Onderhoud van een Transalp is best makkelijk te leren. Als je geduld hebt en rustig werkt kun je bijna alles zelf doen

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CBX750F '86

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 juli 2021 22:50 #9 door Hans van der Made
Beantwoord door Hans van der Made in topic Voorstellen
En deze is fijn:

XL600VT PD06A PB-257M

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2021 19:02 #10 door Pieternel
Beantwoord door Pieternel in topic Voorstellen

Alex schreef :

Pieternel schreef : Haha, gaaf vrouw inderdaad ;)

Maar alsnog wat een leuk welkom en fijn om de ervaringen te lezen, dat geeft me zeker moed! De sleutelcursussen staan al opgeslagen bij de favorieten, bedankt!!


Oeps. Sorry. Maar toch...have fun!


Haha, no worries, toch leuk zo'n warm welkom!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

26 juli 2021 19:03 #11 door Pieternel
Beantwoord door Pieternel in topic Voorstellen

Hans van der Made schreef : En deze is fijn:


Jaaaa, die zit al in m'n bestelmandje! Ik heb goede hoop dat ik ook echt iets ga kunnen straks qua onderhoud. Heel leuk! Dankjewel!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.083 seconden