Met een Transalp naar Iran

19 aug 2021 18:52 - 19 aug 2021 21:28 #1 door Remco
Met een Transalp naar Iran werd gestart door Remco
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en wil me graag even voorstellen. Ik ben Remco (naast motorrijder een fanatiek hardloper) en rij vanaf mijn achtiende motor. Inmiddels al ruim 35 jaar. Het grootst aantal jaren op een Moto Guzzi, daarna overgestapt op BMW's (rijden prachtig, maar ze zijn zo betrouwbaar als Lada's uit de jaren 80) en sinds een jaar of drie rijd ik een Triumph Tiger Explorer 1200.
Geen Honda, dus wat doe ik hier?

Nou, vorige maand heb ik er een Transalp 650 uit 2001 bij gekocht.
Om volgend jaar een mooie trip hiermee te gaan maken. Via de Balkan naar Turkije, Georgie, Azerbeidjan naar Iran en Irak en en weer terug.
Dat zou natuurlijk kunnen op die Triumph, maarrrr... die vind ik te zwaar en te complex. Het is bijna een computer op wielen.
Dus gezocht naar een robuuste, betrouwbare motor, waar ik zelf ook aan kan sleutelen.
En ik kwam uit bij een Transalp.

Inmiddels heb ik de Honda beter leren kennen, door anderhalve week door Luxemburg en de Eiffel te rijden.
En dat is prima gegaan, maar er valt nog wel wat te verbeteren.
Geen probleem, ik heb daar een jaar de tijd voor.
Stap 1: progressieve veren monteren.
En wanneer dat is gebeurd, ga ik verder met met mijn wensenlijst (verstralers, valbeugels, aluminium carterbeschermer, kettingsmeerdingetje, koplamprooster en natuurlijk uitgebreid onderhoud)

Ik heb gezien dat er veel kennis beschikbaar is via het forum en daar zal ik zeker gebruik van gaan maken!

Bijlage niet gevonden

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2021 21:16 #2 door The Headless Horseman
Beantwoord door The Headless Horseman in topic Met een Transalp naar Iran
Welkom hier Remco! Mooie reisplannen heb je B)
We volgen de vorderingen graag en waar nodig kunnen we misschien nog wel helpen met eea :)

Grtz,
René

TA 650 ‘90 / TA 600 ‘92 / XRV 650 ‘88 / R80G/S ‘85 / G310GS ‘17

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 aug 2021 21:29 #3 door Remco
Beantwoord door Remco in topic Met een Transalp naar Iran
Dank je wel, René!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2021 08:34 #4 door Garfield
Beantwoord door Garfield in topic Met een Transalp naar Iran
Hi Remco,

Welkom hier !

Slim om niet met een rijdende computer zo'n tocht te gaan maken.
Hoe langer ik rijd, hoe meer ik terug ga naar eenvoud.
(Mijn volgende aankoop / project moet weer een kickstarter hebben :) )

Veel plezier hier en met je motoren !

Ik heb 'enkele' motoren waaronder een XL650V en een NX250.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 aug 2021 12:25 #5 door PimW
Beantwoord door PimW in topic Met een Transalp naar Iran
Tof Remco,

in 2015 heb ik t/m Azerbaijan dezelfde route genomen maar ben met de boot naar Kazachstan overgestoken.

Ook een Transalp kan stuk, maar veel is relatief eenvoudig te fiksen als je een beetje handig bent.
Maak vooraf een inschatting welke onderdelen je als reserve meeneemt en wat je lokaal wel vinden/bestellen kunt. Weeg ook mee hoeveel vertraging je kunt permitteren.
Wiellagers zijn bijvoorbeeld overal te krijgen maar niet vaak op voorraad (paar dagen levertijd als je in een grote plaats bent).
Motorolie voor een motorblok met natte platen koppeling is in Kazacghstan amper te vinden en dan alleen vol syntheet en erg duur.

Belangrijkste is problemen voor zijn, dus elke dag rondje om te motor lopen en controleren.
Zorg dat jij weet wat er mis is en wat er moet gebeuren, dan hoef je alleen opzoek naar de oplossing. Dat scheelt een hoop koppijn als het voorkomt :)

Veel plezier komende tijd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.084 seconden