tintelende vingers

22 apr 2010 20:47 #1 door Z1retje
tintelende vingers werd gestart door Z1retje
Hallo Motorvrienden/vriendinnen,

na 1 jaarje op een heerlijke bankstel op wielen, GL1500/6, te hebben gereden ben ik overgestapt op een dero van 2004. Fantastische motor met ook heerlijke rijeigenschappen, ALLEEN krijg ik na +/- 10 min
tintelende vingers die dan ook dik aanvoelen met alle gevolgen van dien,weinig gevoel dus. Zit alleen in mijn rechterhand.
Heb al div type handschoenen geprobeerd,dunne zomerhandschoenen/dikke winterhandschoenen. Ik bedacht ook, het is een twin dus dat schud en trilt natuurlijk. Ik heb ooit een shadow VT1100 gehad  met hetzelfde probleem. Heb ik helaas nooit opgelost gekregen. Mischien iemand die dit herkend of een goude tip heeft. Misschien ander stuur en of stuureindgewichten.

RIDE SAFELY
only hero´s drive dero´s

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 20:57 - 22 apr 2010 21:06 #2 door Geart
Beantwoord door Geart in topic tintelende vingers
Even bij een neuroloog langs, carpaal tunnelsyndroom (CTS)?

Groetnis út Grou!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 20:59 #3 door Peter M
Beantwoord door Peter M in topic tintelende vingers
Ben benieuwd of er een oplossing hiervoor is. Ik heb namelijk het zelfde probleem en rij een XL700

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 21:03 #4 door kees
Beantwoord door kees in topic tintelende vingers
Kan verschillende oorzaken hebben.

Kou, handschoen, te korte ronding van het handvat. Of combinatie. Bloedvaten lopen tussen de vingers en raken gauw afgekneld. Kou helpt daaraan mee (vaatvernauwing). Met een korte ronding van het handvat komt er meer spanning te staan op handschoen en aderen. En met rechts geef je ook nog gas, dus je zet er een weinig maar continue kracht mee. Ik heb het vooral bij kou. Wat bij mij helpt is tussentijds de vingers strekken zodat de bloedsomloop weer op gang komt.

Verder is er een officieel ziektebeeld dat tintelen veroorzaakt. Hoe het heet weet ik niet. Maar mensen die langdurig met trillende machinerie hebben gewerk lopen dit soms op. Als ze dan langere tijd een trilling ondervinden (bij motorrijders komt dit ook voor) treedt het tintelen op. Het kan aan trilling in het stuur liggen. Of een combinatie van eerder genoemde factoren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 21:05 #5 door Geart
Beantwoord door Geart in topic tintelende vingers

Verder is er een officieel ziektebeeld dat tintelen veroorzaakt


Zie boven.
In geval van CTS: kleine operatie die de beklemde zenuw ruimte geeft.

Grtz

Groetnis út Grou!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 21:29 #6 door Peter
Beantwoord door Peter in topic tintelende vingers
Deze tinteling is doorgaans het gevolg van een slechte doorbloeding. Je zou eerst eens op kunnen letten of je pols tijdens het rijden een hoek maakt (overstrekken van de rug van de hand richting je pols). Dat is namelijk het meest voorkomende probleem. Mensen die veel op een toetsenbord werken en deze schuin zetten waardoor je hetzelfde effect hebt krijgen dat tintelende gevoel ook.

Het overstrekken van de (rechter) pols doe je vaak wanneer je het gas verder open draait. Voor je naar de dokter gaat kun je daar eerst eens op letten en dus een andere houding van je hand proberen (is een kwestie van wennen en goed om denken).

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 21:30 #7 door Z1retje
Beantwoord door Z1retje in topic tintelende vingers
Heren doktoren,

bedankt vast voor de snelle consult en anwoord. Zodra er iets verbeterd kom ik er direkt op terug.
Met of zonder een operatie. Ga zeker een ander stuur proberen met div stuurgewichtjes. Heb ook gezien dat de stand van mijn hand, op het originele stuur, toch verre van gunstig is. Hand staat naar binnen gebogen tov de pols.

drive safely

gr kees

RIDE SAFELY
only hero´s drive dero´s

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 21:34 #8 door Bono
Beantwoord door Bono in topic tintelende vingers
Op de wat langere (asfalt)stukken gebruik ik dit:
http://www.mo-tique.nl/PRODUCT_IMAGES/EXTRA_IMAGES/mcr%20cruisecontrol.jpg
Scheelt ook een heleboel; althans bij mij.

-- Han --

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 22:40 #9 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic tintelende vingers

Heren doktoren,

bedankt vast voor de snelle consult en anwoord. Zodra er iets verbeterd kom ik er direkt op terug.
Met of zonder een operatie. Ga zeker een ander stuur proberen met div stuurgewichtjes. Heb ook gezien dat de stand van mijn hand, op het originele stuur, toch verre van gunstig is. Hand staat naar binnen gebogen tov de pols.

drive safely

gr kees


ik zelf rij graag met handvaten van technisch schuim, dit schilt heel wat in het trillen

daarnaast kun je een hulpmiddel krijgen (bij scottoiler heet het cramp buster) om zonder te knijpen toch de gashendel te  kunnen bedienen zonder dat je verkrampt

zou dit zeker kunnen aanraden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 22:54 #10 door robgoesdakar
Beantwoord door robgoesdakar in topic tintelende vingers
Tja, ik heb het op de 700 wisselend. Dan wel, dan niet.
Heb het niet echt kunnen pinpointen wat de exacte oorzaak is, maar ik vermoed ook dat brandstof een oorzaak kan zijn. Op de twins heb ik er nooit last van, maar daar stuiter ik dusdanig op dat ik die micro trillieng toch niet meer voel.

Van de dealer ooit te horen gekregen om een paar keer v-power (of een quivalent) te tanken en eens goed door te trekken. Dat leek toen wel te helpen.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.

Bijlage:


Meer dan alleen banden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 23:22 #11 door Pakfiets
Beantwoord door Pakfiets in topic tintelende vingers
Ik heb goede ervaringen met schuimrubber handvatten (maar dan op een CBR). http://www.motozoom.nl/webshop/fotoGroot.cfm?bestelnummer=70012105&bestand=10019505_860.jpg&SID=7572954&SToken=B4829CB4CDB471D1
Nadeel is wel dat ze vrij snel afslijten.

suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 23:33 #12 door Peter
Beantwoord door Peter in topic tintelende vingers
Ik heb handvatverwarming op mijn Alp (niet origineel).
Ook erg prettig en ontspannend. Zonder heb ik veel vaker last van verkrampte handen.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 apr 2010 23:52 #13 door Z1retje
Beantwoord door Z1retje in topic tintelende vingers
Ik wilde inderdaad ook handvatverwarming monteren maar meer voor de warme handen. Nooit aan gedacht dat het misschien een oplossing voor mijn probleem zou kunnen zijn.

Allen, vast bedankt voor het meedenken met een schijnbaar bekend probleem, gelukkig voor mij.

RIDE SAFELY
only hero´s drive dero´s

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 09:01 #14 door I'm a gone man...
Beantwoord door I'm a gone man... in topic tintelende vingers

Op de wat langere (asfalt)stukken gebruik ik dit: http://www.mo-tique.nl/PRODUCT_IMAGES/EXTRA_IMAGES/mcr%20cruisecontrol.jpg

;) P'cies wat ik al jaaaren gebruik, eigenlijk sinds 2006 toen ik m'n Varadero kocht  :P
Ie-dee-aaal  :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 09:11 #15 door soundive
Beantwoord door soundive in topic tintelende vingers
Ik heb vorige maand de verwarmde handvaten er weer afgehaald om die motozoom schuimhandvaten weer terug te zetten. Bevalt mij veel beter als het niet te koud meer is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 10:44 - 23 apr 2010 10:48 #16 door jomakra
Beantwoord door jomakra in topic tintelende vingers
Hai Z1retje,

Ook ik met vrij grote handen heb dat probleem.
Ik ben er bij mij achter gekomen dat ik mijn handen met originele handvatten
teveel moet "knijpen"- kleine omtrek.
Na montage van "enduro" handvatten die dikker zijn komt het probleem veel en veel later
naar voren.
Dit is een goedkope aanpassing (nog geen tien euro) met veel gemak.

Succes,
Greetz Jomakra.
;) ;)

PS. Een Dero, AT of TA trilt of schud niet. Dat is een fijn motoreigenschapgevoel.

Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

23 apr 2010 11:22 #17 door Gijs
Beantwoord door Gijs in topic tintelende vingers
Ik heb dat ook meegemaakt, toen ik op mijn @ in een week bijna 5000 km gereden heb. En misschien is het geen oplossing, maar ik heb een half jaar met dove vingers rond gelopen, het went. En het gaat ook wel weer over. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden