Motoraanschaffen door niet-EU inwoner; verzekering? etc?

20 mrt 2011 20:12 #1 door Gast
Een Amerikaanse kennis van me wil door Europa touren.
Een motorfiets aanschaffen en dan de komende jaren wat rond te rijden (winters terug naar de States)
Weet iemand wat de regeltjes zijn?
Kan hij een Nederlandse fiets aanschaffen? Verzekeren?
Kan ik een fiets voor hem kopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2011 20:23 #2 door V-Twin
Hij kan gewoon een motor kopen en daarmee gaan rijden. Ook jij kan een motor voor hem kopen maar het is handiger dat de motor op zijn naam komt te staan. Verzekering moet, in gevolge het Wetboek van Koophandel, ook op zijn naam worden gesteld omdat hij de regelmatige gebruiker van die motorfiets is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2011 20:26 #3 door Two Plugs
Danny,

OP het VIM in Noord Ierland hadden we een US deelnemer. Die heeft idd in London een Dero aangeschaft (hij had al een oude carbudero in de States staan), op export kentekens deelgenomen aan het VIM en vervolgens de bike op de boot naar de States geexporteerd.

Das de dure versie...  :-[

Iemand uit de US moet in de EU volgens mij zonder problemen gewoon een motorfiets kunnen huren, of in de EU ergens een goeiekope 2e handsje bietsen, verzekeren en vervolgens via-via weer doorverkopen op het moment dat 'ie weer terug gaat.

Hebben zelf Kaatjes Alp vanuit Duitsland geimporteerd op n.b. Duits kenteken... Maar zijn dan natuurlijk wel EU burgers...  ::)

Weet de ANWB geen raad?

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2011 20:35 #4 door SuperSeven
Beantwoord door SuperSeven in topic Motoraanschaffen door niet-EU inwoner; verzekering? etc?
Ik ben zo'n vraag ooit eens op couchsurfing tegengekomen. Dat is wel al een tijdje geleden. Wat ik er szeker van onthouden heb is dat het een "pain in the ass" was.
Voor de duidelijkheid: voor hetgeen nu volgt kan ik geen juistheid garanderen, het is al een tijd geleden...
Voor de inschrijving en verzekering zou je een vast verblijfsadres moeten hebben. Of de domicilie van die persoon moet overgezet worden weet ik niet maar in dat geval: forget it als hij/zij niet van plan is om te immigreren... En ik dacht dat dit voor zowat alle Europeese landen geldt.
Het simpelste is om de inschrijving en verzekering op jouw naam te nemen. Maar dan moet je wel die persoon heel erg goed vertrouwen en een briefje schrijven waarin staat dat die persoon ook daadwerkelijk met die motor mag rijden.
Nog simpeler was er eentje huren... (wel voor de kapitaalkrachtigen onder ons)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

20 mrt 2011 20:43 #5 door SuperSeven
Beantwoord door SuperSeven in topic Motoraanschaffen door niet-EU inwoner; verzekering? etc?

tís een amerikaan.. zijn die niet te vertouwen dan


Haha, moet jij zelf uitmaken  ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2011 07:47 #6 door Two Plugs
Pas maar op... voor je het weet, zit d'r een kruisraket in het dak van je huis...  ;D

Vooral als je een olieplas in de tuin hebt!  :angel:

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
m.facebook.com/groups/1467408023517180

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2011 10:17 #7 door Peter
Wat nog een ideetje zou kunnen zijn is dat je gast zich op jouw adres laat registreren in de gemeentelijke basisadministratie (GBA) met de vermelding 'postadres'. In dat geval hoeft hij zich volgens mij niet in Nederland te vestigen en kan hij wel zelf een verzekering afsluiten.

Zou je bij je gemeente naar kunnen informeren. Ik heb geen idee of dat met burgers buiten de EU kan hoor, maar wie weet is het een oplossing. Succes!

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

21 mrt 2011 17:33 #8 door SuperSeven
Beantwoord door SuperSeven in topic Motoraanschaffen door niet-EU inwoner; verzekering? etc?
Bel gewoon eens naar uw verzekeringsmakelaar en dienst voor inschrijving van voertuigen (of hoe dit ook noemt in Nederland). Zij zouden je toch een degelijk antwoord moeten kunnen geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.076 seconden