Wel of geen verhoogd scherm

22 mrt 2011 08:46 #1 door Dero-Ryder
Wel of geen verhoogd scherm werd gestart door Dero-Ryder
Beste allemaal.  Ik ben er over aan het denken om een verhoogd scherm op mijn Dero te zetten.  1: voor het lawaai, dan hoef ik geen dopjes meer in.  2: het ziet best mooi uit, zag ik op diverse foto's van tourritten hier op het forum.  3:  Wat zijn de mogelijkheden en welk merk is het beste, en wat zijn ongeveer de kosten?
Mijn Dero is van '99.  Indien mogelijk graag wat tips hierover.... 8) 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2011 08:59 #2 door giedi
Beantwoord door giedi in topic Wel of geen verhoogd scherm
De effecten van een verhoging van je scherm zijn niet goed voorspelbaar en tegelijk ook afhankelijk van individuele lengte en voorkeuren.
Achter ieder scherm treden wervelingen op en ook ontstaat een vacuum.
Als je echt helemaal uit de wind wilt zitten, heb je en behoorlijk hoog scherm nodig. Zo'n scherm zorgt tegelijk voor nogal wat vacuum, waardoor je het gevoel kan hebben dat je bij hoge snelheid in je rug wordt geduwd: een onnatuurlijk gevoel. Tegelijk ben je het gevoel over de windrichting ook voor het grootste deel kwijt. Ik vind dat niet fijn.
Bij een wat lagere ruit, waarbij je gedeeltelijk in de wind zit, kan het zijn dat je met je hoofd precies in de wervelingen zit. Dan heb je in plaats van minder lawaai juist meer lawaai om je hoofd. Ook niet fijn.

Voor mij is de ideale situatie: de ruithoogte zo afstellen dat de wervelingen precies ter hoogte van mijn nek zijn. Ik heb dan mijn hoofd in de wind (met oordoppen!) en tegelijk niet de druk van de wind op mijn borst.
Zo heb ik het minste last van de rijwind en tegelijk nog voldoende feeling met de richting van de wind.
Bij mijn TA kom ik dan uit op een gewoon ruitje. Het verhoogde ruitje is te hoog.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2011 14:30 #3 door chadchop
Beantwoord door chadchop in topic Wel of geen verhoogd scherm
Giedi,

Even hier op inhaken, heb een TA uit 93, standaard gekocht, en zat ook met het probleem met werveling en in de wind rijden, nu ben ik klein van stuk ( 1.78 ) heb het zadel erlaagd, heb een MRA verhoogd scherm met spoiler, het was eff een paar keer rijden met de stand van de extra spoiler hoe ik deze het beste in kan stellen.
Ben nu zover dat ik met 80 km/u nog redelijk in de wind zit, maar op de snelweg met +100 km/u en daarboven is het heerlijk rijden, geen vacuum, geen windgeruis, met deze snelheid kan ik een muis horen lopen via mijn MP5 via helm.
Het ligt puur aan de stand van het scherm, de lengte van de rijder, de helm en de stroomlijn van de motor zelf.
Gewoon experimenteren met de ruiten en opzetruiten, kan even duren, maar uiteindelijk zal je een balans vinden in de stroomlijn met motor en berijder.
Tot nu toe heb ik het aardig voorelkaar door het uit de wind zitten en met het in hoogte te verstellen extra spoiler.

Grt

Chappie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2011 14:51 #4 door de Wolf
Beantwoord door de Wolf in topic Wel of geen verhoogd scherm
Ik heb een verhoogde ruit van Givi met een MRA spoiler. Deze spoiler heb ik er zelf op gezet en ben er erg blij mee.
Hiervoor had ik een MRA ruit. Zo'n ding van twee halve ruiten zeg maar waarvan je het bovenste deel kon schuiven. Vond deze niet fijn omdat ik erg veel last had van turbulentie rond mijn hoofd. Andere rijders hier op het forum hebben hier geen last van met desbetreffende ruit en zijn dus wel over deze ruit te spreken.

Door zelf iets hoger of lager te gaan zitten zal je ook direct verschil van lawaai rond je hoofd merken. Op deze manier kan je een beetje kijken wat je nodig hebt. Niet helemaal natuurlijk want als de ruit die je wilt gaan kopen breder of smaller is zal dat zeker invloed hebben. Kortom, succes met de zoektocht!

Heb geen betere foto maar om je een idee te geven van de Givi met MRA spoiler:
Bijlage:

Varadero '99 52.000km

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2011 15:10 #5 door Dero-Ryder
Beantwoord door Dero-Ryder in topic Wel of geen verhoogd scherm

Ik heb een verhoogde ruit van Givi met een MRA spoiler. Deze spoiler heb ik er zelf op gezet en ben er erg blij mee.
Hiervoor had ik een MRA ruit. Zo'n ding van twee halve ruiten zeg maar waarvan je het bovenste deel kon schuiven. Vond deze niet fijn omdat ik erg veel last had van turbulentie rond mijn hoofd. Andere rijders hier op het forum hebben hier geen last van met desbetreffende ruit en zijn dus wel over deze ruit te spreken.

Door zelf iets hoger of lager te gaan zitten zal je ook direct verschil van lawaai rond je hoofd merken. Op deze manier kan je een beetje kijken wat je nodig hebt. Niet helemaal natuurlijk want als de ruit die je wilt gaan kopen breder of smaller is zal dat zeker invloed hebben. Kortom, succes met de zoektocht!

Heb geen betere foto maar om je een idee te geven van de Givi met MRA spoiler:

Hoy, bedankt voor jullie reakties, mij lijkt deze oplossing ook het beste, jou ruit is op zich al hoger en dan zorgt de spoiler er ook nog voor, dat de wind omhoog gaat.
Ik ben namelijk 194cm groot dus zit best hoog.  Mijn huidige scherm is net zo hoog als de spiegels, en de Givi is ruim hoger....  Ga ik eens navragen over de kosten en of ik het kan uitproberen.  Bedankt alvast, laat horen zien wat het geworden is.... 8) 8) 8)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

22 mrt 2011 18:40 #6 door Dero-Ryder
Beantwoord door Dero-Ryder in topic Wel of geen verhoogd scherm

Je dopjes zou ik niet uit doen op de langere ritten..



www.kennislink.nl/publicaties/gehoorschade-door-geluid


Oke, handig om te weten....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.085 seconden