RSI en motorrijden

18 sept 2011 20:21 #1 door a2i2
RSI en motorrijden werd gestart door a2i2
Hoi,

Ik heb RSI sinds jaren, voornamelijk gekregen vanwege mijn kantoorbaantje. Als ik te lang achter de pc zit, dan krijg ik die brandende pijn. Ik weet dat ik niet de enige ben.

Maar nu krijg ik die pijn ook wanneer ik lange afstanden doe op de motor... Heeft iemand van jullie er ook last van (gehad)?

Thanks
a2i2

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2011 20:45 #2 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic RSI en motorrijden
Hoi,

Vervelend dat RSI. Heb er soms ook last van. Gelukkig niet echt tijdens het motorrijden. Wel heb ik soms andere klachten bij lang rijden. Heeft volgens mij vaak te maken met wat lichte verkramping.
(maar niet zoals rsi)
Er zijn natuurlijk wat hulpmiddeltjes om de verkramping te verlichten. Er is zo'n opzetstuk voor je gashandel zodat je niet echt hoeft te knijpen. Verder zou je misschien eens kunnen kijken naar iets dikkere/dunnere handvatten. Het stuur verhogen/verlagen zou je ook nog kunnen overwegen.

Iig zou je bij langere ritten regelmatig van de motor af kunnen gaan. Is sowiezo verstandig  ;)

Succes,

Marcel

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

18 sept 2011 21:48 #3 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic RSI en motorrijden
Ja, hier ook een ex-RSI klant (schouder-nek), veroorzaakt door te lang in één houding achter een beeldscherm zitten. Is verholpen door regelmatig te gaan sporten, extra beweging en korte pauzes tijdens het werk.
Bij het motorrijden (waar ik een tijd daarna mee begon) komen de klachten bij lange ritten wel eens terug, ook in de handen. Dit is goed op te vangen door hier zeer alert op te zijn en tijdens het rijden meteen wat schouder-nek-oefeningetjes te doen. Verder: op tijd stoppen en flink bewegen.

Geert-Jan

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 00:28 #4 door Peter
Beantwoord door Peter in topic RSI en motorrijden
Sinds kort heb ik het klemmetje ook op mijn gashandel, bevalt goed! Geen tintelende vingers meer. Overigens geen RSI hier.

Klemmetje voo € 7,00 ofzo bij motoport gehaald.

Honda TransAlp (1996) - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 10:12 #5 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic RSI en motorrijden
Ik heb trouwens wel gemerkt dat ik daar minder last van heb (of tenminste minder direct voel) wanneer ik op wegen vol bochten rij, in tegenstelling tot rechte snelwegen. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 13:11 #6 door Waffie
Beantwoord door Waffie in topic RSI en motorrijden
geen rsi maar artrose

en inderdaad  niet te lang dezelfde houding aanhouden(dus actief motorrijden) en meer dan normaal even stoppen.. beentjes strekken en al meer
en probeer zo ontspannen mogelijk te zijn.

denk ook eens aan

schuimrubberen handvaten (minder trillingen)

dan is het wel vol te houden zeker op een motorfiets met rechte zithouding zoals de transalp en kornuiten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 14:47 #7 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic RSI en motorrijden

geen rsi maar artrose


Ad, artrose is het zeker niet, want de pijn voel ik heel goed in de spieren tussen mijn nek en schoudertip, dus geen gewrichtenpijn. en die pijn heb ik al jaren, gekregen door zwaar computergebruik.

Ja, hier ook een ex-RSI klant (schouder-nek), veroorzaakt door te lang in één houding achter een beeldscherm zitten. Is verholpen door regelmatig te gaan sporten, extra beweging en korte pauzes tijdens het werk.
Bij het motorrijden (waar ik een tijd daarna mee begon) komen de klachten bij lange ritten wel eens terug, ook in de handen. Dit is goed op te vangen door hier zeer alert op te zijn en tijdens het rijden meteen wat schouder-nek-oefeningetjes te doen. Verder: op tijd stoppen en flink bewegen.


GJ, ik zou wel graag willen weten welke oefeningen je deed, en of die pijn echt verleden tijd is voor jou. want ik ken iemand die zegt dat er geen remedie bestaat om er beter van te worden.  ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 15:23 #8 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic RSI en motorrijden

geen rsi maar artrose

Daar kan zowel Ad alsook ik over meepraten.
Zelfs het koppelen gaat zeer doen na een tijdje en dan maar niet te spreken van nek, schouder en andere bewegende delen.
Sommigen mensen doen lacherig over die Throttle-rocker, maar ik zou gewoon niet lang zonder kunnen rijden.
Helaas is er nog geen Dero Automatic. ;)
( niet dat ik er dan een zou kopen hoor  >:D

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 16:07 #9 door Oldtimer
Beantwoord door Oldtimer in topic RSI en motorrijden
Veel belangrijker is wat jij op je tellertje hebt staan. ;) en hoeveel er nog bij kan.
ook de Alp wordt niet met automaat geleverd. :-\

PD06 1994 blauw en XLV750R 1984.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 19:15 #10 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic RSI en motorrijden
Vorig jaar had ik peesontsteking in mijn linkerhand. Ik ging naar de dokter en kreeg pijnstiller maar heb die niet gebruikt.

Ik wist niet waardoor ik die pijn kreeg, totdat ik een keer motor reed en pijn kreeg op het moment dat ik aan de koppeling trok. De druk van mijn hand tegen het handvat veroorzaakte de pijn. Aha! Na een paar dagen rust te hebben gegeven aan mijn hand, verdween die vanzelf. Nu heb ik er geen last meer van. Misschien heeft mijn lichaam daaraan aangepast.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 20:27 #11 door PH-ADW
Beantwoord door PH-ADW in topic RSI en motorrijden
had bij het rijden steeds kramp in mijn rechterhand en onderrug. 
stuurverhogers van 2,5 cm op het stuur gemonteerd, daarna nooit meer kramp in mij hand.   
doorgezeten ( vorige eigenaar ) plek in het zadel laten opvullen.  Nu mooi recht zadel. nooit meer pijn in mijn rug gehad. 

lichaamshouding is alles...  daar kan je heel subtiel met hele kleine veranderingen je stuur op stellen. dat was in ieder geval mijn gouden oplossing.  je stuur vb een stukje naar voren kantelen is al een hele andere wereld.  een halve cm kan al enorm verschil maken in zithouding waarbij je geen klachten krijgt.


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 20:38 #12 door Neet
Beantwoord door Neet in topic RSI en motorrijden

schuimrubberen handvaten (minder trillingen)


Ik heb nog een setje liggen die op de Twin past. Zal dan ook wel op onze andere modellen passen.
Nieuw, mag weg voor de helft, dus deze nieuwe set nu voor de ongelofelijke belachelijke lage prijs van 6 euro.



Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 20:57 #13 door Goobi
Beantwoord door Goobi in topic RSI en motorrijden

GJ, ik zou wel graag willen weten welke oefeningen je deed, en of die pijn echt verleden tijd is voor jou. want ik ken iemand die zegt dat er geen remedie bestaat om er beter van te worden.  ???


RSI is er in allerlei gradaties en kan idd bijzonder hardnekkig zijn. Ik heb flink last gehad van een pijnlijke plek naast m'n linker schouderblad en stond op het punt om de ziektewet in te gaan  :'( . Ik ben toen lid geworden van een atletiekvereniging en ben 2 à 3 keer per week gaan hardlopen (en doe dat nog steeds). Als warming up doen we allerlei oefeningen en daarna een duurloop of intervaltraining op de baan. Dit hielp erg goed en de klachten werden snel minder, al duurde het zeker een paar maanden voor het helemaal weg was. En het blijft een zwakke plek en moet ik alert blijven. Op kantoor veel drinken, vaker korte pauzes, even weg van je werkplek en bewegen met die schouders en armen. Of een abonnementje bij een fitnesscentrum nemen.

Tijdens lang motorrijden op de snelweg doe ik (voor zover mogelijk) schouderdraai- en hoofdbewegingen maar het beste is natuurlijk stoppen en pauzeren.

groet,
Geert-Jan

Transalp XL650V (2002) > Transalp XL700VA (2008) > Africa Twin CRF 1000L DCT (2019)
YouTube: bit.ly/36NiKLy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

19 sept 2011 22:56 #14 door Marcel T
Beantwoord door Marcel T in topic RSI en motorrijden
Kijk nou wat er elders op het forum voorbij komt... zachte handvatten

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2011 12:42 #15 door BuddyS
Beantwoord door BuddyS in topic RSI en motorrijden
Tja ook ik heb er last van gehad.  >:(

Kuurtje bij de fysio om de hoek.

Oftewel kneedde mijn onderarm etc helemaal fijn  :'(

Gelukkig ervan af  ;D

Heb kneedpasta - kleur geel en blauw - kado gekregen om toch aan lichaamsbeweging te doen.
Voor de buis op kantoor etc

Daarnaast heb ik een Gripmaster gekocht.

Werkt bij mij prima de hulpmiddelen

Ennne daarnaast zit ik in de luxe positie dat ik elke week een stoelmassage krijg  8)

Groetjes

Buddy

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

07 okt 2011 20:55 #16 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic RSI en motorrijden
Ik heb de motor tijdelijk in de stalling gedaan. Tot medio maart dan weer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

09 okt 2011 08:17 #17 door Dero-Ryder
Beantwoord door Dero-Ryder in topic RSI en motorrijden
Yep, zo krijg je inderdaad geen RSI, Maar! of dat zo goed voor de motor is? Dus veld wegen en modder en zo rijden jullie wel, maar een beetje sneeuw zijn jullie bang voor?  :o :o ???

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

10 okt 2011 20:07 #18 door a2i2
Beantwoord door a2i2 in topic RSI en motorrijden
Heb nu geen last meer van die peesontsteking in mijn hand, al een tijdje niet meer. Maar wel in mijn schouder tijdens het werk. Ik doe er weinig aan. Misschien moet ik toch naar de fysio.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Huib@1100
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden